, Παρασκευή
29 Μαρτίου 2024

search icon search icon

Προορισµός… πλαστικών επεµβάσεων η Ελλάδα

«Απάτη» χιλιάδων ευρώ στο όνοµα της οµορφιάς
Οι διαφηµίσεις τηλεοπτικές και µη, που απεικονίζουν καλλίγραµµα, αψεγάδιαστα σώµατα, δίνουν και παίρνουν -ενόψει καλοκαιριού- ενώ αν κάνει κανείς µία βόλτα στην οδό Τσιµισκή, είναι βέβαιο πως πωλητές ινστιτούτων αδυνατίσµατος θα τον σταµατήσουν ουκ ολίγες φορές, προκειµένου να του χαρίσουν το «σώµα των ονείρων του». Όπως αποδεικνύεται από το ρεπορτάζ της Karfitsa, τα αποτελέσµατα δεν είναι πάντα τα επιθυµητά, ενώ αρκετές υποθέσεις αισθητικής καταλήγουν… στις δικαστικές αίθουσες. Από την άλλη πλευρά βέβαια, η Ελλάδα φαίνεται να διαθέτει την αφρόκρεµα της πλαστικής χειρουργικής, αφού η χώρα µας τείνει να γίνει top προορισµός για τέτοιου είδους επεµβάσεις!
Της  Έλενας Καραβασίλη
Ο πρόεδρος του Κέντρου Προστασίας Καταναλωτών Νικόλαος Τσεµπερλίδης, περιγράφει πως για τα κέντρα αδυνατίσµατος, υπάρχει ένα ικανοποιητικό θεσµικό πλαίσιο, το οποίο προστατεύει τους καταναλωτές. «Εκεί µπορούµε εύκολα να κινήσουµε διαδικασίες, έτσι ώστε ο καταναλωτής να πάρει πίσω τα χρήµατά του, για υπηρεσίες που δεν έχει λάβει. Όµως, κάποια ινστιτούτα ιδρύουν ιατρικά κέντρα, τα οποία δεν περιλαµβάνονται σε αυτό το θεσµικό πλαίσιο κι εκεί µπορούν να εφαρµόσουν µη επεµβατικές θεραπείες όπως είναι η κρυολιπόλυση ή άλλες τεχνικές όπως οι ραδιοσυχνότητες. Εκεί είναι πιο δύσκολο να αποδείξεις τη ζηµιά που έχει πάθει ο καταναλωτής, διότι πρέπει να πάει στο νοσοκοµείο και να λάβει ιατρική γνωµάτευση που θα αποδεικνύει πως η βλάβη προκλήθηκε από τη συγκεκριµένη θεραπεία», εξηγεί. Ο κ. Τσεµπερλίδης επισηµαίνει πως δεν είναι λίγοι οι καταναλωτές που έκαναν κρυολιπόλυση προκειµένου να «χάσουν» µερικούς επιπλέον πόντους και τελικά… «κέρδισαν» εγκαύµατα. «Καταγεγραµµένη έχουµε µία διαπιστωµένη περίπτωση, όπου τα εγκαύµατα προκλήθηκαν από τη ραδιοσυχνότητα. Υπάρχουν πολλά παράπονα που σχετίζονται µε το τι τους υποσχέθηκαν αρχικά και ποιο ήταν το τελικό αποτέλεσµα. Εκείνο που µας κάνει βέβαια ιδιαίτερη εντύπωση, είναι πως βλέπουµε γυναίκες µεγάλης ηλικίας, να υπογράφουν προγράµµατα που ξεπερνούν τις 50.000 ευρώ! Πολλές φορές οι κυρίες υπογράφουν, το κρύβουν από τους δικούς τους και όταν “σκάσει” το πρόβληµα, τότε αρχίζουµε να ψάχνουµε πως θα το επιλύσουµε. Θέλει µεγάλη προσοχή, στο ΚΕΠΚΑ µπορούµε να συµβουλέψουµε τους καταναλωτές για το αν αυτό που επιθυµούν ανταποκρίνεται στο συµβόλαιο που τελικά υπογράφουν», εξηγεί ο κ. Τσεµπερλίδης. Ο πρόεδρος του ΙΝΚΑ (Ινστιτούτου Καταναλωτών) Γιώργος Λεχουρίτης, σηµειώνει πως έχει δεχτεί τηλεφωνικές καταγγελίες, οι οποίες όµως δεν έχουν καταγραφεί. «Δεν έχουν γίνει έγγραφες καταγγελίες έτσι ώστε να περάσουν στο αρχείο µας. Οι τηλεφωνικές καταγγελίες, αφορούσαν σε ινστιτούτα αισθητικής, που άλλα τους έταζαν και… άλλα ήταν τα τελικά αποτελέσµατα. Μιλάµε για αισθητικές επεµβάσεις που έγιναν µέσα σε χειρουργείο. Είχα µάλιστα δύο µε τρεις τέτοιες περιπτώσεις. Το ΙΝΚΑ σε αυτές τις περιπτώσεις δε µπορεί να κάνει κάτι. Θα πρέπει ο καταναλωτής να απευθυνθεί σε κάποιον δικηγόρο και να ασκήσει αγωγή εναντίον του γιατρού», λέει ο κ. Λεχουρίτης. Ο ίδιος περιγράφει: «υπήρχε περίπτωση όπου η ασθενής παραπονέθηκε στο γιατρό για το τελικό, µη επιθυµητό αποτέλεσµα, κι εκείνος της απάντησε χαρακτηριστικά: “τι περίµενες να κάνω έτσι όπως ήσουν”. Παρόλα αυτά, ο συγκεκριµένος γιατρός, αρχικά δεν είχε ενηµερώσει την πελάτισσα πως η περίπτωσή της ήταν ακραία, αντιθέτως, τη διαβεβαίωσε πως θα την έκανε “το καλύτερο κορµί”». Ο κ. Λεχουρίτης ξεκαθαρίζει πως αυτές οι υποθέσεις χρειάζονται µεγάλη διερεύνηση αναφορικά µε το ποιος έχει την ευθύνη, «µόνο ένας δικηγόρος µπορεί να τις αναλάβει. Εµείς µπορούµε να διαβιβάσουµε την καταγγελία, είτε στο υπουργείο Υγείας, είτε στον Ιατρικό Σύλλογο».
Πτώση… 50%
Όπως ήταν αναµενόµενο, η οικονοµική κρίση επηρέασε σε µεγάλο βαθµό και τις αισθητικές επεµβάσεις. Σύµφωνα µε τον Dr. Μιχαήλ Ν. Στάµπο, M.D, PH.D, το ποσοστό των αισθητικών επεµβάσεων που πραγµατοποιούνται, έχει πέσει κάτω του 50%, συγκριτικά µε αυτές που γινόντουσαν πριν από την κρίση. «Εµείς συµµεριζόµαστε την κατάσταση και οι τιµές µας σε πάρα πολλές επεµβάσεις, µειώθηκαν σε ποσοστό µεγαλύτερο του 50%. Βέβαια, κάθε επέµβαση έχει την αξία της. Πρέπει να ξέρεται πως κανένας ασθενής δεν εκτιµάει το φτηνό», λέει. Και εξηγεί: «πολλές φορές τα άτοµα προτιµούν να κάνουν µία αισθητική επέµβαση, υποµένοντας τον πόνο, τους κινδύνους και τα έξοδα του χειρουργείου, αφήνοντας στην άκρη ένα άλλο πρόβληµα που µπορεί για παράδειγµα να είναι µία πέτρα στη χολή. Διότι αυτό που βλέπουν στον καθρέφτη, τους πονάει περισσότερο απ’ ότι ο σωµατικός πόνος. Αυτό δεν πρέπει να το ξεχνάει κανείς, δεν πρόκειται για επιπολαιότητα. Για παράδειγµα, ένα πρόβληµα που έχουν παιδάκια µε πεταχτά αυτιά, τα αφεστώτα ώτα. Αυτά τα παιδιά, στο σχολείο υφίστανται bullying, µε αποτέλεσµα να µη θέλουν να πηγαίνουν και να µην κοινωνικοποιούνται. Όταν κάνουν την επέµβαση, η ψυχολογία και η καθηµερινότητά τους αλλάζει άρδην». Ο dr. Στάµπος εξηγεί πως τις περισσότερες φορές, οι αισθητικές επεµβάσεις δε σχετίζονται µε τη µαταιοδοξία του ανθρώπου, «τις πιο πολλές φορές πρόκειται για επεµβάσεις ψυχικής ανάγκης».
Έρχονται στην Ελλάδα για… πλαστικές
Ο dr. Στάµπος υποστηρίζει πως οι γειτονικές µας χώρες, δεν αποτελούν «προορισµό» για την υλοποίηση πλαστικών επεµβάσεων. Μάλιστα, όπως φαίνεται συµβαίνει το ακριβώς αντίθετο. «Καµία χώρα από τους γείτονές µας και τα Βαλκάνια, δεν έχει το επίπεδο παροχής ιατρικών υπηρεσιών αισθητικής πλαστικής χειρουργικής, που διαθέτει η Ελλάδα. Έχουµε πολλούς πελάτες που έρχονται από Βουλγαρία, Σερβία, Αλβανία και Ρωσία. Το επίπεδό µας είναι πολύ υψηλό», λέει. Να σηµειώσουµε πως ο dr. Στάµπος είναι το δεύτερο µέλος της Ελλάδος στην International Society of Aesthetic Plastic Surgery, είναι µέλος της αµερικάνικης εταιρίας αισθητικής πλαστικής χειρουργικής, διατέλεσε Επιµελητής της Χειρουργικής Κλινικής του Νοσοκοµείου «Παναγία» και Υπεύθυνος του Χειρουργικού Τµήµατος  της Γενικής Κλινικής «Γαληνός», ενώ είναι ενεργό µέλος της Ελληνικής Εταιρείας Πλαστικής Χειρουργικής, όπου επί σειρά ετών διετέλεσε Πρόεδρος του τµήµατος Αισθητικής.
Ιατρικά λάθη
«Η αισθητική πλαστική χειρουργική αποτελεί το υψηλότερο σκαλοπάτι εκπαίδευσης του πλαστικού χειρουργού. Όταν έρχεται κάποιος για µία αισθητική επέµβαση, έχει µία συγκεκριµένη απαίτηση. Ο γιατρός λοιπόν πρέπει να έχει την εµπειρία και την ικανότητα να προσφέρει αυτό που υπόσχεται και να µην απογοητεύει τον ασθενή», τονίζει ο dr. Στάµπος. «Θα αναφέρω για παράδειγµα τη ρινοπλαστική. Υπάρχουν οι ωτορινολαρυγγολόγοι, των οποίων το γνωστικό αντικείµενο της εκπαίδευσης, δεν περιέχει τη λέξη ρινοπλαστική. Έτσι, µπορεί ένας ασθενής να πηγαίνει για στραβό διάφραγµα και να του προτείνει ο συγκεκριµένος γιατρός να του “διορθώσει και τη µύτη”. Με αυτόν τον τρόπο, περνάει στον ασθενή πως το διάφραγµα είναι µία σηµαντική επέµβαση και η ρινοπλαστική… πιο ασήµαντη. Κάτι που είναι µέγα ψεύδος. Το διάφραγµα δε µπορεί να γίνει χειρότερο, αλλά το τι αποτυχηµένες πλαστικές έχουνε δει τα µάτια µας από ωτορινολαρυγγολόγους οι οποίοι ασυνείδητα κάνουν αυτή την πρόταση, είναι κάτι το απερίγραπτο. Η επανεπέµβαση για να διορθώσεις µια αποτυχηµένη ρινοπλαστική είναι µία από τις πιο δύσκολες επεµβάσεις. Βέβαια ο πλαστικός χειρουργός, οφείλει να γνωρίζει να διορθώσει το ρινικό διάφραγµα. Αν λοιπόν κάποιος δυσαρεστηµένος πελάτης, παραπέµψει τον ωτορινολαρυγγολόγο σε εισαγγελέα… εκείνος θα του ζητήσει το γνωστικό του αντικείµενο και φυσικά θα τον κατηγορήσει για το γεγονός ότι ανέλαβε την ευθύνη, ενώ υπάρχει συγκεκριµένη ειδικότητα γι’ αυτόν τον σκοπό». Ο πρόεδρος του Πανελλήνιου Ιατρικού Συλλόγου Μιχάλης Βλασταράκος, ξεκαθαρίζει πως σε περιπτώσεις ιατρικών λαθών κατά τη διάρκεια πλαστικών επεµβάσεων «οι γιατροί παραπέµπονται για τα αδικήµατά τους στους Ιατρικούς Συλλόγους. Πολλά δε φτάνουν καθόλου στον Πανελλήνιο, γιατί δεν ασκείται έφεση. Σε αυτές τις περιπτώσεις, τιµωρούνται µε πρόστιµο ή µικρές ποινές χωρίς να γίνει έφεση. Τα τελευταία χρόνια, δεν έχουν φτάσει σ’ εµάς αδικήµατα για πλαστικές επεµβάσεις. Στα σοβαρά αδικήµατα, περιµένουν και οι Ιατρικοί Σύλλογοι να εκδικαστούν οι υποθέσεις διότι παράλληλα µε την πειθαρχική δίωξη, ασκείται και ποινική. Έτσι, περιµένουν να εκδικαστεί πρώτα το ποινικό δικαστήριο». Σύµφωνα µε τον κ. Βλασταράκο, ο Πανελλήνιος Ιατρικός Σύλλογος σε συνεργασία µε την Κεντρική Ένωση Δήµων, αγωνίζονται  στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό, µέσω του Ινστιτούτου Επιστηµονικών Ερευνών, να προάγουν τον ιατρικό τουρισµό. «Τα αποτελέσµατα είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικά. Δεδοµένου ότι εδώ έχουµε αξιόπιστα κέντρα αισθητικών επεµβάσεων και µπορούν παράλληλα να απολαύσουν στο πλαίσιο διακοπών, τις οµορφιές της χώρας µας και του πολιτισµού µας. Κάνουµε κινήσεις προς όλες τις χώρες, δεδοµένου ότι έχουµε οικονοµικά πακέτα- σε σύγκριση µε χώρες της Δύσης- όπου µπορεί κανείς να κάνει µία σωστή πλαστική επέµβαση από πιστοποιηµένα κέντρα, µε χαµηλά τιµολόγια», σηµειώνει.
Ο πελάτης… έχει πάντα δίκαιο
Σύµφωνα µε τον πρόεδρο του Δικηγορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, Νικόλαο Βαλεργάκη, παρότι δεν υπάρχουν στατιστικά στοιχεία που να σχετίζονται µε τα ιατρικά λάθη που αφορούν σε αισθητικές επεµβάσεις, «σίγουρα υπάρχουν περιπτώσεις και µάλιστα πολλές, που έφτασαν στις δικαστικές αίθουσες». Χαρακτηριστικές είναι δύο υποθέσεις που έφτασαν στα έδρανα του Δικαστικού Μεγάρου Θεσσαλονίκης, πριν από έξι χρόνια, όπου και στις δύο, δικαιώθηκε ο πελάτης. Σύµφωνα µε όσα είχαν γίνει γνωστά, τότε και στις δύο υποθέσεις η ευθύνη ήταν των γιατρών… που κλήθηκαν να πληρώσουν πολλές χιλιάδες ευρώ. Η µία περίπτωση αφορούσε σε προσθετική στήθους, όπου το αποτέλεσµα δεν ήταν το επιθυµητό και η άλλη υπόθεση αφορούσε σε επέµβαση στο πρόσωπο. Μάλιστα, στη δεύτερη περίπτωση, η ασθενής υπέστη ζηµία σε άλλο σηµείο του σώµατός της! Το χειρουργείο ήταν πολύωρο, η ασθενής έπαθε κατακλύσεις και κόντεψε να χάσει το πόδι της διότι είχαν σηµειωθεί επιµολύνσεις. Οι αποζηµιώσεις που δόθηκαν και στις δύο υποθέσεις άγγιξαν περίπου τις 60.000 ευρώ, έκαστη. Βέβαια, τα παραδείγµατα αποτυχηµένων πλαστικών επεµβάσεων που έχουν δει κατά καιρούς τα φώτα της δηµοσιότητας είναι χιλιάδες, ενώ δυστυχώς υπάρχουν και περιπτώσεις όπου γυναίκες έχασαν τη ζωή τους κατά τη διάρκεια πλαστικής επέµβασης.
«Μασάζ και µηχανήµατα… απάτης»!
Αναφορικά µε τις αισθητικές επεµβάσεις που έχουν τη µεγαλύτερη ζήτηση, ο dr. Στάµπος λέει πως παγκοσµίως, η πρώτη σε συχνότητα επέµβαση είναι η λιποαναρρόφηση. «Υπάρχουν τοπικές λιπαποθήκες όπου γενετικά το λίπος σε εκείνα τα σηµεία αθροίζεται και δηµιουργεί αντιαισθητικό περίγραµµα. Χαρακτηριστικά παραδείγµατα είναι τα “ψωµάκια” στις γυναίκες, στους άντρες το “σωσίβιο” στην κοιλιά, στη µέση κ.ο.κ. Καµία µέθοδος, µηχάνηµα, µασάζ, γυµναστική, δε µπορούν να µας απαλλάξουν από αυτά. Έχω εµπειρία 30 ετών και όλα τα παραπάνω, είναι απάτη. Κανένα δεν έχει αποτέλεσµα µόνιµο και οριστικό. Μπορεί να κάνετε δύο συνεδρίες και να ελαττωθούν οι πόντοι για µερικά 24ωρα, όµως µόλις σταµατήσετε, θα επανέρθετε στην πρότερη κατάσταση. Κι αυτό διότι µόνο η λιποαναρρόφηση που αφαιρεί τα λιποκύτταρα µπορεί να έχει µόνιµο και οριστικό αποτέλεσµα», λέει χαρακτηριστικά. Η δεύτερη σε συχνότητα επέµβαση ήταν η ρινοπλαστική. «Τα τελευταία χρόνια όµως, αυξάνεται ραγδαία η αυξητική µαστοπλαστική και τείνει να γίνει η πρώτη σε συχνότητα επέµβαση». Ο dr. Στάµπος ξεκαθαρίζει ότι οι διάφορες µη επεµβατικές θεραπείες, είναι αναποτελεσµατικές µε «προσωρινό αποτέλεσµα που διαρκεί… όσο διαρκούν και οι θεραπείες. Ο αριθµός των λιποκυττάρων είναι καθορισµένος στο ανθρώπινο σώµα. Αυξάνεται και ολοκληρώνεται στην εφηβεία, η οποιαδήποτε αυξοµείωσή τους γίνεται κατ’ όγκο και όχι κατά αριθµόν».
αναδημοσίευση από τη free press karfitsa

Ακολουθήστε τη Karfitsa στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από τη Θεσσαλονίκη, την Ελλάδα και τον κόσμο.