, Πέμπτη
28 Μαρτίου 2024

search icon search icon

Ελληνικά προφυλακτικά : Ένα προϊόν με ιστορία από το 1950

Το προφυλακτικό στην Ελλάδα έφτασε σχετικά αργά και το σεξ αποτελούσε ταμπού στα μέσα του 20ου αιώνα. Ωστόσο η ιστορία του στον ελληνικό χώρο είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα και μας γυρνάει πίσω στο τέλος του εμφύλιου πολέμου.

Πέρα από τα προπολεμικά, «Μπεμπέκα» και «Σκουφίτσα» που κυκλοφόρησαν για πολύ λίγο καιρό, τη δεκαετία του ’40 από εμπόρους της Αθήνας, εισαγόμενο απ’ τις ΗΠΑ και έκλεισαν μετά τον πόλεμο, η εταιρεία του Life δημιούργησε το πρώτο μεταπολεμικό προφυλακτικό. Ο συνεχιστής της εταιρίας, Ιορδάνης Κανονίδης, μιλάει στο ough.gr και διηγείται την ιστορία της μακροβιότερης ελληνικής μάρκας προφυλακτικών.

Οπως αναφέρει ο κ. Κανονίδης, μιλώντας στο Ough.gr, ο παππούς του, Κώστας Τσιράκης, έφερε στην Ελλάδα το προφυλακτικό από το Οχάιο το 1949, σε μία εποχή που η Ελλάδα είχε μόλις βγει από τον Εμφύλιο και οι προφυλάξεις και ειδικά το σεξ αποτελούσε μεγάλο ταμπού στην Ελληνική κοινωνία.

Το 1950, εξηγεί ο κ. Κανονίδης στο Ough.gr η βιομηχανία προφυλακτικών ξεκίνησε με τα «Ασσος». Τα προφυλακτικά τότε δεν επιλαδώνονταν. Έρχονταν απ’ έξω σκέτα, περνούσαν από μηχανικό έλεγχο και στη συνέχεια τυλίγονταν και έμπαιναν σε κουτιά. Η επόμενη μάρκα που κυκλοφόρησε ήταν «Το Κλειδί», το οποίο είχε τρία προφυλακτικά μέσα, διπλωμένα πολλές φορές. Για έξι χρόνια, η εταιρεία τους είχε το μονοπώλιο, μέχρι το 1956 που εμφανίστηκαν τα Stop και μπήκε δεύτερη μάρκα στην Ελληνική αγορά.

Τα Ασσος, αποσύρθηκαν στο τέλος του 1960 και τη θέση τους πήραν τα Diana, και τα Eva, τα οποία ήταν αλάδωτα προφυλακτικά με πλαστική συσκευασία και αεροστεγή.

Το 1970 κυκλοφορεί στην αγορά το Life, το οποίο ο κ. Κανονίδης εξηγεί στο Ough.gr ότι χρησιμοποιεί ως brand μέχρι και σήμερα που συνεχίζει την εταιρεία του παππού του. Οπως αναφέρει, ήταν το πρώτο αποστειρωμένο προφυλακτικό στην ελληνική αγορά, επιλαδωμένο και ανατομικό, (δηλαδή παίρνει ακριβώς το σχήμα του μορίου)

Στη συνέχεια, όπως εξηγεί, άρχισαν να πειραματίζονται με διαφορετικά είδη προφυλακτικών: λεπτά, με ραβδώσεις, με κουκίδες, με επιβραδυντικό, ώσπου εν τέλει κατέληξαν σε δύο τύπους, το ομαλό και το ανατομικό και στη συνέχεια ξεκίνησαν τους πειραματισμούς με τη γεύση, η οποία δεν εξυπηρετεί σε τίποτα άλλο από το να μη μυρίζει το latex και το λάδι.

Οπως εξηγεί στο Ough.gr ο κ. Κανονίδης, ο ίδιος μπήκε στην εταιρεία το 1990, και έπρεπε να ξαναστήσει την εταιρεία από την αρχή αφού οι συνθήκες ήταν πλέον πολύ διαφορετικές, ενώ το 2004 ξεκίνησε την εισαγωγή χύμα προφυλακτικών.

Οσο για το τι ανταπόκριση έχει το ελληνικό προφυλακτικό στη χώρα του, ο κ. Κανονίδης αναφέρει στο Ough.gr ότι «όλα είναι θέμα διαφήμισης. Οταν έγινε η μεγάλη είσοδος των πολυεθνικών εταιρειών στην Ελλάδα, οι ελληνικές βιοτεχνίες ήταν πολύ αδύναμες και δεν μπορούσαν ν’ αντέξουν το διαφημιστικό κόστος. Η Durex κυκλοφόρησε στην Ελλάδα πριν από μας. Την έφεραν το Δεκέμβριο του ’44 οι Άγγλοι σύμμαχοι. Από τότε υπάρχει στην ελληνική αγορά, αλλά δε την ήξερε κανείς μέχρι το 2000. Υπήρχε τέτοια ιστορία στο εμπόριο. Εγώ που βλέπω αποθήκες από τα τέλη του ’80, μονοπωλούσε εκείνη την περίοδο το Stop, το Again έκανε τα πρώτα του βήματα και το Duo προσπαθούσε να σταθεί στα πόδια του. Άγνωστο το Duo τότε. Το καλό marketing είναι αυτό που τα έκανε πιο δημοφιλή. »

Δυστυχώς, η χρήση προφυλακτικών στην Ελλάδα είναι πολύ περιορισμένη, αφού, όπως εξηγεί ο κ. Κανονίδης, είμαστε προτελευταίοι στην Ευρώπη στη χρήση προφυλακτικών και τέταρτοι στην αύξηση λοιμωδών νοσημάτων και επισημαίνει την ανάγκη για ενημέρωση των νέων σχετικά με την προφύλαξη.

Μάλιστα, όπως αναφέρει στο Ough.gr την 1η Δεκεμβρίου, παγκόσμια ημέρα του AIDS η εταιρεία του ήταν χορηγός στο Αρεταίειο Νοσοκομείο, σε μια ημερίδα που έγινε πάνω στην ερωτική προφύλαξη και την ανεπιθύμητη εγκυμοσύνη, ενώ είναι επίσης χορηγός στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, στον Ερυθρό Σταυρό, στο ΚΕΛΠΝΟ και στο ΚΕΘΕΑ.

Η ελλιπής ενημέρωση, αποτελεί σημαντικό παράγοντα μετάδοσης των ΣΜΝ στην Ελλάδα, αφού πολλοί γονείς ντρέπονται να συζητήσουν με τα παιδιά τους και πολλά παιδιά δε γνωρίζουν πώς να το τοποθετούν σωστά, ενώ μεγάλο ρόλο παίζει και η αδιαφορία και εδώ ο κ.Κανονίδης τονίζει ότι τόσο το αγόρι, όσο και το κορίτσι έχουν μεγάλη ευθύνη στην προστασία κατά την επαφή.

iefimerida.gr

Ακολουθήστε τη Karfitsa στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από τη Θεσσαλονίκη, την Ελλάδα και τον κόσμο.