, Πέμπτη
28 Μαρτίου 2024

search icon search icon

Για τι αξίζει να στηρίξουμε την τοπική αγορά;

zorpidis_03
 
Του Μιχάλη Ζορπίδη*
 
Δύο μήνες μετά τις εκλογές η κατάσταση στην αγορά και την οικονομία γενικότερα παραμένει αβέβαιη. Τα πάντα είναι «παγωμένα» και η ανάγκη να ξεπεραστεί το συγκεκριμένο πρόβλημα γίνεται κάθε μέρα πιο πιεστική. Η κυβέρνηση έδωσε διέξοδο σε όσους χρωστούν στο δημόσιο, στα ασφαλιστικά ταμεία και στους δήμους –οι περισσότερες επιχειρήσεις και οι επαγγελματίες- και τώρα οφείλει να αποκαταστήσει τη λειτουργία του δημοσίου, το οποίο έχει σταματήσει να πληρώνει τους πιστωτές του στον ιδιωτικό τομέα, δηλαδή τους προμηθευτές. Οι «100 δόσεις» είναι μια καλή και λειτουργική ρύθμιση, αλλά το μεγάλο πρόβλημα είναι η κυκλοφορία του χρήματος σε ολόκληρο την οικονομία, ώστε να μη φτάσουμε στο φαύλο κύκλο να εξοφλούνται παλαιά χρέη και να δημιουργούνται νέα. Η πλήρης αποκατάσταση των σχέσεων της χώρας με τους εταίρους της στην Ευρωζώνη είναι η μοναδική ρεαλιστική διέξοδος για την χρηματοδότηση της ελληνικής οικονομίας. Άρα όλοι περιμένουμε την καινούρια συμφωνία Ελλάδας – ΕΕ, το συντομότερο δυνατό.
Με αυτά τα δεδομένα οι προσδοκίες της αγοράς από την κίνηση της πασχαλινής περιόδους είναι περιορισμένες. Από τη στιγμή που στα μέσα Δεκεμβρίου φάνηκε ότι έρχονται πολιτικές εξελίξεις οι πάντες «κουμπώθηκαν», αφού λίγο πολύ κατάλαβαν τι θα ακολουθούσε. Οι επιχειρηματίες είμαστε από τη φύση μας αισιόδοξοι, αλλά αυτή τη φορά μπορούμε να μιλήσουμε μόνο για συγκρατημένη αισιοδοξία. Ήδη το ¼ της χρονιάς έχει περάσει σε συνθήκες στασιμότητας και αναμονής. Από εδώ και στο εξής κάθε ημέρα που χάνεται προκαλεί ανεπανόρθωτη ζημιά.
Στη Θεσσαλονίκη τα πράγματα είναι ακόμη χειρότερα, διότι η οικονομία της περιοχής δεν έχει δυστυχώς την αιμοδοσία από τον τουρισμό που της αξίζει. Οι ξένοι και οι επισκέπτες που φτάνουν στην πόλη είναι σχετικά λίγοι, ακόμη και τα τελευταία χρόνια που η κατάσταση δείχνει να πηγαίνει σε αυτό τον τομέα καλύτερα. Τα κρουαζιερόπλοια που «πιάνουν» στο λιμάνι είναι ελάχιστα σε σχέση με τις δυνατότητες και την αντικειμενική αξία της πόλης, ενώ ούτε οι τουρίστες της Χαλκιδικής και της Πιερίας την επισκέπτονται, έστω και για μια ημερήσια εκδρομή. Τι μένει; Η εσωτερική κίνηση, κάποιοι Βαλκάνιοι, κάποιοι Ρώσοι, κάποιοι Τούρκοι και κάποιοι που φτάνουν από το Ισραήλ.
Αυτή «χαρτογράφηση» αποκαλύπτει τη σημασία που έχει η εσωτερική κατανάλωση για τους επαγγελματίες της πόλης. Πόση αξία έχει για την ευρύτερη κοινωνική ανάπτυξη η εμπιστοσύνη που δείχνουν οι καταναλωτές στη δική τους αγορά. Στα καταστήματα της γειτονιάς τους, στους επαγγελματίες που ξέρουν και χαιρετούν. Όσο περισσότερο συναλλασσόμαστε μαζί τους τόσο καλό κάνουμε στον εαυτό μας, αφού τα κέρδη από μισθούς, φόρους και τέλη μένουν στην περιοχή. Φυσικά υπό την προϋπόθεση ότι οι επαγγελματίες ανταποκρίνονται σε επίπεδο ποιότητας και τιμών, κάτι που είμαι σίγουρος ότι συμβαίνει. Όσοι άντεξαν στην κρίση σημαίνει ότι αξίζουν την προτίμησή μας.
 
*Ο κ. Ζορπίδης είναι Πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης

Ακολουθήστε τη Karfitsa στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από τη Θεσσαλονίκη, την Ελλάδα και τον κόσμο.