, Παρασκευή
29 Μαρτίου 2024

search icon search icon

Μια πράσινη ατζέντα για τη Θεσσαλονίκη του 2020

Του Κωνσταντίνου Ζέρβα*Ζέρβας
Είθισται να γιορτάζουμε μια φορά το χρόνο το περιβάλλον, πραγματοποιώντας εκδηλώσεις, έτσι για να βγούμε από την υποχρέωση του εορτασμού μιας συμβολικής μέρας για τον τόπο μας. Εκδηλώσεις που μας ευαισθητοποιούν και προβληματίζουν για μια μέρα. Και την επομένη –συνήθως- γυρίζουμε στη γκρίζα πραγματικότητα.
Με αφορμή λοιπόν τον εορτασμό της Παγκόσμιας Ημέρας Περιβάλλοντος θα ήθελα να επαναφέρω στο δημόσιο προβληματισμό την «πράσινη ατζέντα Θεσσαλονίκη 2020», μια φιλόδοξη, αλλά ώριμη δέσμη παρεμβάσεων, ώστε η πόλη μας να γίνει πιο σύγχρονη, φιλική και βιώσιμη.
Το περιβάλλον καθορίζει την ποιότητα ζωής, την καθημερινή λειτουργία, την απόδοση των πολιτών αλλά και την ελκυστικότητα μιας πόλης. Η περιβαλλοντική πολιτική δεν είναι συμπεριφορά πολυτελείας. Αφορά το βιοτικό επίπεδο, το παρόν και το μέλλον όλων μας.
Ας μη ξεχνάμε ότι η Θεσσαλονίκη έχει τραγικά για τα διεθνή επίπεδα ποσοστά πρασίνου. Σε κάθε κάτοικό της αντιστοιχούν περίπου 3 τετραγωνικά μέτρα πρασίνου, την ώρα που ένα διεθνώς παραδεκτό ελάχιστο είναι τα 10 τ.μ. Και τα ποσοστά είναι ακόμη χειρότερα για τους κατοίκους της Τούμπας όπου αντιστοιχεί 1 τ.μ. πρασίνου και ακόμη μικρότερα ποσοστά στις δυτικές της συνοικίες!
Δεν έχουμε άλλα περιθώρια για εκδηλώσεις. Είναι η ώρα της δράσης. Είναι η ώρα να αρχίσουμε να «βάφουμε» πάνω στο γκρίζο. Η γενιά μας έχει την ιστορική ευκαιρία να διαμορφώσει μια πόλη πιο βιώσιμη για τους κατοίκους της, αλλά και ελκυστική για επισκέπτες.
Εν όψει της έναρξης της νέας προγραμματικής περιόδου 2014 – 2020, αλλά και των όποιων σχεδίων κράτους και τοπικής αυτοδιοίκησης οφείλουμε να συμφωνήσουμε σε μια πράσινη ατζέντα ρεαλιστικών και υλοποιήσιμων παρεμβάσεων, ώστε μέχρι το 2020 η πόλη να έχει αντιμετωπίσει τα σημαντικότατα περιβαλλοντικά της προβλήματα.
Ποιες είναι οι παρεμβάσεις της πράσινης ατζέντας;
–Η ολοκλήρωση της βασικής γραμμής του μετρό με την επέκταση προς Καλαμαριά, αλλά και προς αεροδρόμιο και δυτικά. Ένα έργο που πρέπει να συνοδεύεται και με σειρά αστικών αναπλάσεων και υποδομών (πχ parking) σε όλη τη διαδρομή του.
–Η ουσιαστική λειτουργία της παράκτιας συγκοινωνίας με την παράλληλη αναζωογόνηση του Θερμαϊκού.
–Η δημιουργία ενός λειτουργικού δικτύου πεζοδρομήσεων και ποδηλατοδρόμων που ενσωματώνει πραγματικά το περπάτημα, το ποδήλατο, τα ΜΜΜ και το αυτοκίνητο σε ένα καλά ρυθμισμένο, πολυτροπικό σύστημα κυκλοφορίας στη ζωή της πόλης.
–Η δημιουργία του μητροπολιτικού πάρκου που θα συνδέει τη νέα παραλία με το σημερινό χώρο της ΔΕΘ και τους χώρους του ΑΠΘ, με παράλληλη δημιουργία ενός εκθεσιακού κέντρου διεθνών προδιαγραφών σε τμήμα του χώρου που βρίσκεται.
–Ο διπλασιασμός και η ενίσχυση του περιαστικού δάσους του Σέιχ Σου.
–Η δημιουργία ελεύθερων πράσινων χώρων στα στρατόπεδα, με άμεση απόδοσή τους στις τοπικές κοινωνίες και μετατροπή τους στους αστικούς πυρήνες πρασίνου.
Σε αυτή την ατζέντα οφείλουμε να επιτύχουμε μια ευρύτατη συμφωνία σήμερα, ώστε να υλοποιήσουμε σταδιακά όλες αυτές τις παρεμβάσεις, που θα μας οδηγήσουν στο στόχο μας: μια Θεσσαλονίκη σύγχρονη, λειτουργική και ανθρώπινη. Δεν είναι στα όνειρά μας. Είναι στο χέρι μας.
* Ο κ. Ζέρβας είναι πολιτικός μηχανικός και δημοτικός σύμβουλος του δήμου Θεσσαλονίκης

Ακολουθήστε τη Karfitsa στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από τη Θεσσαλονίκη, την Ελλάδα και τον κόσμο.