, Πέμπτη
28 Μαρτίου 2024

search icon search icon

Ο ΟΑΣΘ, οι αυξήσεις, οι επιδοτήσεις και το τέλος του… μονοπωλίου!

ΟΑΣΘ 2 copy
Έρευνα: Βαγγέλης Στολάκης – Έλενα Καραβασίλη – Άρης Κουτσιούκης
Κι όμως σε περιόδους οικονομικής κρίσης υπάρχει μια εταιρία στη Βόρεια Ελλάδα που απασχολεί περίπου 2.500 εργαζόμενους, δίνει μερίσματα στους μετόχους της, πληρώνει ενοίκια εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ στους… μετόχους της (πάλι) που είναι και ιδιοκτήτες ακινήτων! Αναμένεται δε, να αυξήσει τις τιμές των υπηρεσιών και των αγαθών που προσφέρει γιατί… μπορεί! Ο λόγος για τον ΟΑΣΘ, μια ιδιωτική εταιρία που από το 1957 (οπότε και ιδρύθηκε) επιδοτείται από το κράτος με εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ προκειμένου να μετακινεί το επιβατικό κοινό της Θεσσαλονίκης.
Η απουσία δεύτερου μέσου σταθερής τροχιάς στη μεγαλύτερη πόλη της Βόρειας Ελλάδας είναι ο βασικός λόγος που οι συμβάσεις του ΟΑΣΘ με το ελληνικό δημόσιο εδώ και εξήντα χρόνια διαρκώς ανανεώνονται με τον πρώτο να έχει δημιουργήσει ένα δυνατό μονοπώλιο στο κομμάτι των αστικών συγκοινωνιών. Την απουσία άλλων Μέσων Μαζικής Μεταφοράς στη Θεσσαλονίκη πληρώνει κάθε φορά ο επιβάτης, (ο οποίος σε εποχές που η ανεργία «χτυπά» κόκκινο) είναι υποχρεωμένος να δέχεται συνεχώς αυξήσεις των εισιτηρίων και απίστευτη ταλαιπωρία όταν στα αστικά του ΟΑΣΘ «σηκώνεται» χειρόφρενο.
ΟΑΣΘ
«Σε μια προσπάθεια να αλλάξει η υπάρχουσα κατάσταση η κυβέρνηση επιδιώκει να βάλει τέλος στο μονοπώλιο του ΟΑΣΘ και να απελευθερώσει τις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης!». Αυτό το μήνυμα μετέφερε τουλάχιστον την περασμένη Τετάρτη το πρωί σε ειδική ημερίδα του Συμβουλίου Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης ο υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών Παναγιώτης Σγουρίδης. Όπως είπε ο κ. Σγουρίδης η χώρα μας σκοπεύει να υιοθετήσει τον ευρωπαϊκό κανονισμό 1370 του 2007, βάσει του οποίου δημιουργείται μια ενιαία αρχή μεταφορών στην πόλη, παρόμοια με αυτή που ισχύει στην Αθήνα. Με την υιοθέτηση του ευρωπαϊκού κανονισμού, που είναι υποχρεωτικός, η κυβέρνηση επιδιώκει να βάλει ένα… τέλος στο μονοπώλιο των αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης που έχει εδώ και χρόνια ο ΟΑΣΘ και που θα εξακολουθούσε να έχει μέχρι την ολοκλήρωση του έργου του ΜΕΤΡΟ Θεσσαλονίκης και των επεκτάσεών τους. Άλλωστε, δεν είναι λίγες οι φορές που η διοίκηση του ΟΑΣΘ έχει έρθει σε αντιπαράθεση με την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ και των ΑΝΕΛ για το ύψος της κρατικής επιχορήγησης που λαμβάνει προκειμένου να επιδοτείται το εισιτήριο των επιβατών.
Στην πράξη αυτό που είπε ο κ. Σγουρίδης σημαίνει ότι «ανάλογα με τις ανάγκες του επιβατικού κοινού της πόλης θα δημοπρατούνται ή θα παραχωρούνται απευθείας δρομολόγια και γραμμές σε εταιρίες, μια εκ των οποίων θα μπορεί να είναι και ο ΟΑΣΘ».
oasth-xwris-oures (2)
Τι αλλάζει ο κανονισμός
Σύμφωνα με τους ειδικούς του κλάδου πρόκειται για μια σημαντική κυβερνητική εξαγγελία αφού με αυτόν τον τρόπο αλλάζει το καθεστώς με το οποίο λειτουργούσαν οι δημόσιες συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης. Εκτιμούν μάλιστα πως «μέσα από αυτή τη διαδικασία, και εφόσον δεν υπάρχει στην πόλη της Θεσσαλονίκης άλλο μέσο σταθερής τροχιάς θα μπορέσει να «πέσει» και η τιμή του εισιτηρίου, που μπορεί μεν, όπως δηλώνει ο πρόεδρος του Οργανισμού, Χρήστος Στεφανίδης να είναι από τα χαμηλότερα στην Ελλάδα, δεν παύει τις εποχές της κρίσης και τις ανεργίας να είναι ακριβό». Πρόσφατα ο κ. Στεφανίδης μάλιστα διέψευσε δημοσιεύματα που θέλουν το εισιτήριο να «ανεβαίνει» στις αρχές του έτους στο 1,20 ευρώ, λέγοντας ότι η πρόταση του Οργανισμού προς το υπουργείο είναι να έχει τιμή 1,10 ευρώ και πως οι νέες αυξήσεις οφείλονται στην αύξηση του ΦΠΑ από το 13% στο 23%. «Η αύξηση του εισιτηρίου συμβαίνει μια φορά το χρόνο. Απαγορεύεται να γίνει άλλη φορά εκτός εάν το ζητήσει η κυβέρνηση» σχολιάζει για το θέμα ο κ. Στεφανίδης και συμπληρώνει ότι η πρόταση του Οργανισμού στο υπουργείο είναι η αύξηση του εισιτηρίου να μην ξεπεράσει τα δέκα λεπτά. Ο κ. Στεφανίδης ξεκαθαρίζει πάντως πως η όποια αύξηση θα γίνει από 1.1.2016.
«Η πρόταση του ΟΑΣΘ είναι το κόμιστρο να διαμορφωθεί στα 1,20 ευρώ, με περιθώριο μετεπιβίβασης τα 70 λεπτά της ώρας. Πρόκειται για μία σοβαρή αύξηση, διότι ο επιβάτης συνήθως χρησιμοποιεί το λεωφορείο για να πάει στον προορισμό του αλλά και για να γυρίσει από εκεί, άρα μιλάμε για ένα κόστος που φτάνει στα 2,40 ευρώ», σημειώνει ο οδηγός και μέλος του διοικητικού συμβουλίου των εργαζομένων στον ΟΑΣΘ, Νικήτας Τσαρίδης, διαψεύοντας τον κ. Στεφανίδη. Σύμφωνα με τον ίδιο, ο Οργανισμός διαμηνύει πως θα κρατήσει σταθερό το αντίτιμο των καρτών έτσι «με αυτόν τον τρόπο αρκετός κόσμος- που μπορεί να ημιαπασχολείται ή να μη χρησιμοποιεί συχνά το αστικό λεωφορείο- θα αναγκαστεί να αγοράσει κάρτες (μηνιαία, τριμηνιαία, εξαμηνιαία ή ετήσια) ώστε να έρθουν από εκεί τα έσοδα, καθώς κάθε χρόνο η επιδότηση μειώνεται. Αυτό που έχει συμβεί στον κρατικό τομέα και τις υπηρεσίες κοινής ωφέλειας, είναι ένα χαράτσι σε όλο τον κόσμο ώστε να εξοικονομούνε πόρους από τα πάντα άδεια κρατικά ταμεία. Η συγκοινωνία έχει απαξιωθεί πλήρως, με αποτέλεσμα οι πολίτες να πληρώνουν τελικά το τίμημα, χωρίς να προσφέρονται ούτε καν οι υπηρεσίες που παρέχονταν στο παρελθόν», τονίζει.
Από την πλευρά του ο πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου του Σωματείου Εργαζομένων Ο.Α.Σ.Θ., Δημήτρης Τσερμενίδης υπογραμμίζει ότι: «όσον αφορά στην τιμολογιακή πολιτική που εκφράζει η κυβέρνηση σύμφωνα με του νόμους, οι εργαζόμενοι στον ΟΑΣΘ έχουμε τοποθετηθεί επανειλημμένα ότι πρέπει να υπάρχει επιδότηση του εισιτηρίου. Ο ΟΑΣΘ τον Οκτώβριο, οπότε και καταθέτει τον προϋπολογισμό για το επόμενο έτος, εκφράζει την άποψή του για το ποιο πρέπει να είναι το κόμιστρο. Από εκεί και πέρα η κυβέρνηση ορίζει το αντίτιμο, με τις συνυπογραφές των υπουργείων Μεταφορών και Οικονομικών».
Οι συμβάσεις της «μονιμότητας»
Σύμφωνα με όσα λέει ο κ. Στεφανίδης «τα πάντα γίνονται όπως ορίζει ο νόμος. Ο ΟΑΣΘ κάθε χρόνο στέλνει στο υπουργείο τον απολογισμό του. Η διαφορά που προκύπτει από τα έσοδα και τα έξοδα της εταιρίας είναι συνήθως το ποσό με τον οποίο το δημόσιο επιδοτεί τα εισιτήρια». Βέβαια, δεν είναι λίγες οι φορές που κυβερνητικά στελέχη τόσο του ΣΥΡΙΖΑ όσο και της Νέας Δημοκρατίας αλλά και του ΠΑΣΟΚ στο παρελθόν έκαναν λόγο για «σκανδαλώδεις» συμβάσεις οι οποίες πρέπει να επανεξεταστούν.
Είναι χαρακτηριστική η δήλωση του αρμόδιου υπουργού, Χρήστου Σπίρτζη από τη Θεσσαλονίκη στις 7.11.2015. «Πρώτη φορά έχω δει έναν ιδιωτικό φορέα να καλείται το ελληνικό δημόσιο εδώ και δεκαετίες να του καλύπτει όλα του τα ελλείμματα και το κέρδος του. Όλοι θέλουν να έχουν μια τέτοια εταιρεία. Χωρίς έλεγχο, να υπάρχει μια σύμβαση με το ελληνικό δημόσιο που δεν υπάρχουν τα στοιχεία στο site και το ηλεκτρονικό σύστημα, όπως προβλέπεται στη σύμβαση που υπάρχει, για να ελεγχθεί ο ΟΑΣΘ αν τηρεί τη σύμβαση ή όχι και βέβαια να έχουμε ένα κόστος πέντε φορές μεγαλύτερο ανά λεωφορείο ή ανά επιβάτη, από αυτό που έχουμε στον ΟΑΣΑ στην Αθήνα, ο οποίος δεν είναι κανένας οργανισμός που υπερηφανευόμαστε για τη λειτουργία του και για την εξοικονόμηση που κάνει. Και βέβαια, είναι ένα έργο ακόμη και μία σύμβαση που όσοι έχουν καλομάθει να πληρώνονται από το ελληνικό δημόσιο, βγάζουν μπροστά δύο κύριες δράσεις. Το ένα είναι οι εργαζόμενοι στον ΟΑΣΘ και το άλλο είναι το κοινωνικό έργο που επιτελείται μέσα από τις δημόσιες μεταφορές, για να εκβιάζουν αενάως την κυβέρνηση. Εγώ θέλω να σας πω ένα πράγμα, δεν εκβιαζόμαστε, ούτε από τους ιδιοκτήτες του ΟΑΣΘ, ούτε από κανέναν, με όποιο κόστος. Και αυτά που έχουν γίνει στον ΟΑΣΘ τα προηγούμενα χρόνια, θα βγουν όλα στο φως. Όλα! Και όποιοι και να είναι από πίσω».
oasth-karfitsa
Σημειώνεται πως σήμερα βρίσκεται σε ισχύ η τελευταία σύμβαση που υπογράφηκε μεταξύ του Οργανισμού και του ελληνικού δημοσίου και τροποποιήθηκε στην τελευταία κυβέρνηση Σαμαρά- Βενιζέλου και αναφέρει μεταξύ άλλων πως το εισιτήριο του ΟΑΣΘ θα επιδοτείται μέχρι και δυο χρόνια μετά την ολοκλήρωση του έργου του ΜΕΤΡΟ και των προεκτάσεων αυτού, χωρίς να αναφέρεται η ημερομηνία λήξης της σύμβασης. Είναι πάντως ενδεικτική η δήλωση του κ. Στεφανίδη πως «για δυο χρόνια θα λειτουργήσουμε μαζί με το ΜΕΤΡΟ. Εκτιμώ ότι αυτό θα συμβεί το 2020. ΜΕΤΡΟ χωρίς ΟΑΣΘ δεν μπορεί να λειτουργήσει. Ο ΟΑΣΘ χωρίς το ΜΕΤΡΟ λειτουργεί εδώ και εξήντα χρόνια».
«Δεν επιδοτείται ο ΟΑΣΘ. Επιδοτείται το εισιτήριο» επαναλαμβάνει ο πρόεδρος του Οργανισμού. «Ο ΟΑΣΘ έχει το φθηνότερο εισιτήριο στη χώρα. Πρέπει να ξέρουν όλοι ότι ο ΟΑΣΘ είναι ο καλύτερος συγκοινωνιακός φορέας στην Ελλάδα. Τα στοιχεία είναι στη διάθεση του καθενός» συμπληρώνει ο κ. Στεφανίδης.
Ο ΟΑΣΘ είναι ιδιωτική εταιρία, Νομικό πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου, που επιδοτείται από το κράτος, προκειμένου να διατηρεί σε χαμηλά επίπεδα την τιμή του εισιτηρίου. Ιδρύθηκε το 1957 με το νομοθετικό διάταγμα 3721/1957 και εκτελεί το έργο των αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης με συμβάσεις παραχώρησης (οικονομικές συμφωνίες) που υπογράφονται μεταξύ του ελληνικού δημοσίου και της εταιρίας. Αρχικά η σύμβαση μεταξύ ελληνικού κράτους και Ο.Α.Σ.Θ είχε διάρκεια μέχρι το τέλος του 1981 όμως ανανεώθηκε εκ νέου για 19 έτη. Το 2001 η λήξη της σύμβασης μετατέθηκε για το 2009, όμως ένα χρόνο νωρίτερα από τη λήξη της, υπεγράφη η παράταση για έως και δύο χρόνια απ’ την ολοκλήρωση των έργων του Μετρό συμπεριλαμβανομένων των επεκτάσεων του.
Από τον Κ. Καραμανλή
Ο ΟΑΣΘ δημιουργήθηκε το 1957 όταν ο Κωνσταντίνος Καραμανλής, μάζεψε τους μετόχους που έως τότε λειτουργούσαν μόνοι τους (ο καθένας με το όχημά του στη δική του γραμμή). «Τότε η απόφαση ήταν πολιτική, ξηλώθηκε το τραμ για να έρθουν τα ντιζελοκίνητα, που σημαίνει ότι πλέον όλα είναι εισαγόμενα, από τα ανταλλακτικά μέχρι τα οχήματα που είναι ξένων εταιριών. Ενώ το τραμ θα μπορούσε να είναι πολύ πιο οικονομικό. Κατά τη δική μου άποψη έχει να κάνει με τις… κομματικές πελατείες. Οι προσλήψεις στον ΟΑΣΘ γίνονται βάση του κανονισμού του Οργανισμού που ισχύει το Άρθρο 30 της αρχικής σύμβασης του 1957, όπου οι μέτοχοι προηγούνται στις προσλήψεις, με εξαίρεση αυτές που έγιναν το 2003 με ΑΣΕΠ», λέει ο κ. Νικήτας Τσαρίδης, μέλος του διοικητικού συμβουλίου των εργαζομένων του ΟΑΣΘ. Και συνεχίζει: «υπάρχουν έξι σωματεία μετόχων, όπου υπάρχει πολυδιασπορά των μετοχών. Περίπτερα και γραφεία αναλαμβάνουν το ρόλο «μεσίτη» (κάτι που δεν είναι παράτυπο), έχουν στα χέρια τους τα αιτήματα των μετοχών καθώς και πόσο πωλείται αυτή, διότι υπάρχει διαστρωμάτωση των μετοχών και μεσιτεύουν μεταξύ πωλητή και αγοραστή. Αυτές που είναι με και χωρίς «Ηρακλή». Πρόκειται για έναν ιδιότυπο συνεταιρισμό που είναι κατασκευαστικός».
Οι μέτοχοι και οι πολιτικοί
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία που έχει αναρτημένα στην ιστοσελίδα που διατηρεί ο Οργανισμός (oasth.gr) το απασχολούμενο κεφάλαιο του Ο.Α.Σ.Θ. είναι κατανεμημένο σε 424 ακέραιες μετοχές, εκ των οποίων οι 346 είναι κατανεμημένες σε 1.900 περίπου μικρομετόχους αυτοκινητιστές, οι 29 ανήκουν στην ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης Α.Ε., οι 25 ανήκουν στον Συνεταιρισμό των Εργαζομένων στον Ο.Α.Σ.Θ. και οι 24 ανήκουν στο νομικό πρόσωπο του Ο.Α.Σ.Θ. Στον Ο.Α.Σ.Θ. απασχολούνται 2.600 περίπου Εργαζόμενοι, οι επιβάτες εξυπηρετούνται δια 79+4 των Κ.Τ.Ε.Λ λεωφορειακών γραμμών, με την κυκλοφορία 544 λεωφορείων απ’ τα 622 που διαθέτει ο Ο.Α.Σ.Θ. και μετακινεί ετησίως 167.000.000 περίπου επιβάτες. Από τα 622 λεωφορεία που διαθέτει ο Ο.Α.Σ.Θ., τα 347 είναι κανονικά, τα 249 αρθρωτά, τα 22 μικρά και 4 ειδικά διαμορφωμένα για μετακίνηση Α.με.Α.
«Το μετοχολόγιο βέβαια της εταιρίας λίγοι το έχουν δει. Πρόκειται για ένα μεγάλο και χοντρό βιβλίο που έχει στο γραφείο του ο κ. Στεφανίδης και το οποίο δίνει σε όποιον του το ζητήσει, χωρίς ωστόσο να μπορέσει κάποιος να πάρει αντίγραφο αυτού», λένε στην «Κ» όσοι το ζήτησαν. Μεταξύ των μετόχων του Οργανισμού, που υπολογίζονται περίπου στους 2000 βρίσκονται και πολιτικά πρόσωπα. Ένας εξ’ αυτών είναι ο Άκης Τσοχατζόπουλος και ο αδερφός του που κληρονόμησαν τις μετοχές από τον πατέρα τους, Βαγγέλη. «Από πολιτικά πρόσωπα είναι μέτοχοι μόνοι οι αδερφοί Τσοχατζόπουλοι. Ο πατέρας τους είχε 21 πόντους μετοχής και τους μοίρασε στα τρία αδέρφια. Ξέρετε τι σημαίνει αυτό; Ότι λαμβάνουν από 210 ευρώ το μήνα. Δεν υπάρχουν άλλα πολιτικά πρόσωπα στη λίστα των 1995 μετόχων. Το 75% των μετόχων λαμβάνουν μόλις 350 ευρώ το μήνα και από αυτά αφαιρέστε 150 ευρώ που δίνουν στο ταμείο τους. Τους μένουν μόλις 200 ευρώ το μήνα» αναφέρει ο κ. Στεφανίδης. Σύμφωνα πάντως, με τα στελέχη του Οργανισμού «μέτοχοι είναι και αρκετοί εργαζόμενοι. Στο σύνολό τους οι μέτοχοι είναι μικρομέτοχοι. Έχουν ποσοστά της τάξης του 0,2% ή του 0,5% μιας μετοχής. Λίγοι έχουν ακέραιες μετοχές του Οργανισμού» λένε και συμπληρώνουν πως το μέρισμα ανέρχεται περίπου σε 350 ευρώ το μήνα στον κάθε μέτοχο, από τα οποία βέβαια ένα μεγάλο ποσό επιστρέφει στο ελληνικό δημόσιο ως φόροι. Τα επίσημα στοιχεία βέβαια κάνουν λόγο για 16 εκατομμύρια ευρώ που δίνονται κάθε χρόνο στους μετόχους του ΟΑΣΘ.
Νοικιάρηδες και σπιτονοικοκύρηδες οι ίδιοι
Την ίδια ώρα, οι μέτοχοι του ΟΑΣΘ, μεγάλοι ή μικροί, είναι και εισοδηματίες, αφού διαθέτουν στην ιδιοκτησία τους τα ακίνητα που μισθώνει κάθε μήνα ο Οργανισμός. Βάσει νόμου ο ΟΑΣΘ δεν μπορεί να αγοράσει κάποιο κτίριο. Για το λόγο αυτό στο παρελθόν δημιουργήθηκε από μετόχους ο συνεταιρισμός «Ηρακλής». Ο «Ηρακλής» λοιπόν μισθώνει στον ΟΑΣΘ τα κτίρια που χρησιμοποιεί. «Ο ΟΑΣΘ βάση νόμου δεν έχει δικαίωμα να αγοράσει κτίρια. Το 1957 λοιπόν οι μέτοχοι δημιούργησαν έναν συνεταιρισμό, τον «Ηρακλή» ο οποίος έκανε τα ακίνητα και τα νοίκιασε στον ΟΑΣΘ» αναφέρει ο κ. Στεφανίδης, ο οποίος συμπληρώνει πως ο Οργανισμός μισθώνει έναντι 250.000 ευρώ το μήνα από τον «Ηρακλή» το 52% του ακινήτου, όπου σήμερα βρίσκονται τα γραφεία του Οργανισμού στην οδό Παπαναστασίου. Ο Οργανισμός νοικιάζει επίσης τους χώρους όπου σήμερα βρίσκονται τα δυο αμαξοστάσια αλλά και χώρο στο ΚΤΕΛ «Μακεδονία». Σημειώνεται ότι μέχρι το 2017 με παρέμβαση του πρώην υπουργού Μιχάλη Παπαδόπουλου τα μισθώματα μειώθηκαν.  «Στο ν.2898 του 2001 στις γενικές δαπάνες, αναφέρεται το σύνολο των ενοικιοστασίων που πληρώνει ο ΟΑΣΘ και τα παίρνει στη συνέχεια από το Ελληνικό κράτος, ανέρχονται περίπου στο 1 εκατ. ευρώ το χρόνο. Ο ΟΑΣΘ πληρώνει τα ενοίκια στο συνεταιρισμό του «Ηρακλή», όπου και ανήκουν τα κτήρια και τα αμαξοστάσιο, εκεί τα έχει μεταβιβάσει ο Οργανισμός. Είναι δηλαδή σα να υπάρχει ένα… παντελόνι, όπου η δεξιά τσέπη είναι ο ΟΑΣΘ και η αριστερή ο “Hρακλής”» αναφέρει από την πλευρά του ο κ. Τσαρίδης.
Ετοιμάζονται για κινητοποιήσεις
Στο μεταξύ, οι εργαζόμενοι κινδυνεύουν να μείνουν για δεύτερο μήνα απλήρωτοι κατηγορώντας τη διοίκηση του οργανισμού για λάθος χειρισμούς και αργά… αντανακλαστικά.  Σύμφωνα με πληροφορίες το ελληνικό δημόσιο οφείλει στον ΟΑΣΘ περισσότερα από 112 εκατομμύρια ευρώ. «Ο Οκτώβριος έπρεπε να πληρωθεί σύμφωνα με τα συμφωνηθέντα στις 12 Νοεμβρίου. Ο Νοέμβριος θα πληρωθεί εάν ο υπουργός δώσει τα 25 εκ. ευρώ που μας χρωστούν. Εάν δώσει εντολή ο υπουργός και απελευθερωθούν τα χρήματα θα πληρώσουμε τους εργαζόμενους» αναφέρει ο κ. Στεφανίδης.  Από την πλευρά του, ο πρόεδρος των εργαζομένων του ΟΑΣΘ σχολιάζει: «2.500 εργαζόμενοι είναι απλήρωτοι εδώ και δύο μήνες και κινδυνεύουμε να μπούμε στον τρίτο μήνα, γιατί το υπουργείο δεν πληρώνει τα χρήματα στον ΟΑΣΘ με αποτέλεσμα οι εργαζόμενοι να πληρώνουν την κοινωνική πολιτική που χαράζει η κυβέρνηση». Ο ίδιος τονίζει πως: «μερίδιο ευθύνης έχει και η διοίκηση του Οργανισμού, διότι έπρεπε να κινητοποιηθεί νωρίτερα και πιο δυναμικά ώστε να εισπράξει τα οφειλόμενα χρήματα των εργαζομένων από το υπουργείο Οικονομικών. Στο παρελθόν έχουμε προβεί σε απεργίες και επισχέσεις εργασίας. Είναι να γίνουν κάποιες συναντήσεις ώστε να βρεθεί μία λύση, ειδάλλως  θα πρέπει να δούμε και εμείς από την πλευρά μας τι θα κάνουμε», καταλήγει.
Ζητούν… ΔΙΑΥΓΕΙΑ
OASTH1
Και μπορεί οι συμβάσεις του Οργανισμού με το Ελληνικό Δημόσιο να υπάρχουν δημοσιευμένες στο Φύλλο Εφημερίδας της Κυβέρνησης, δεν είναι λίγοι αυτοί που ζητούν να αναρτώνται οι όποιες αποφάσεις στη ΔΙΑΥΓΕΙΑ. «Μπορεί να είναι μια ιδιωτική εταιρία, ωστόσο χρησιμοποιεί δημόσια χρήματα. Επομένως είναι απαραίτητο να γίνεται γνωστό που ξοδεύεται κάθε ευρώ» σχολιάζει στην «Κ» στέλεχος του υπουργείου Υποδομών. «Υπάρχει ένα μονοπώλιο γιατί υπάρχει και μια σύμβαση που είναι ομόφωνα ψηφισμένη από το ελληνικό Κοινοβούλιο σε ό,τι αφορά την ανάθεση της εργασίας τους συγκοινωνιακού έργου στον ΟΑΣΘ από την Ελληνική Κυβέρνηση. Με αυτό πορευόμαστε» αναφέρει το μέλος του διοικητικού συμβουλίου του Οργανισμού, Γιώργος Δημαρέλος που κατέχει την εν λόγω θέση ως εκπρόσωπος της ΠΕΔ Κεντρικής Μακεδονίας. Ο ίδιος σχολιάζει πως το ελληνικό δημόσιο μπορεί ανά πάσα ώρα και στιγμή να ελέγξει τα οικονομικά μεγέθη του ΟΑΣΘ, αφού ο τελευταίος καταθέτει κάθε χρόνο προϋπολογισμούς στο υπουργείο. Έλεγχο κάνει και ο ΣΑΣΘ με τα μέσα που είναι διαθέσιμα». Σημειώνεται ότι το δημόσιο εκπροσωπείται (είτε μέσω της κεντρικής διοίκησης είτε από την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια τοπική αυτοδιοίκηση) με τρία μέλη στο δεκατετραμελές διοικητικό συμβούλιο του Οργανισμού. Σύμφωνα με πληροφορίες πάντως εκπρόσωπος από την πλευρά του κράτους εδώ και δέκα μήνες δεν έχει οριστεί. Αναφορικά με τη ΔΙΑΥΓΕΙΑ λέει: «κακώς δεν αναρτώνται όλα τα στοιχεία στο διαδίκτυο. Από τη στιγμή που υπάρχει εμπλοκή κρατικού χρήματος θα έπρεπε τα οικονομικά στοιχεία να είναι γνωστά σε όλους» καταλήγει ο κ. Δημαρέλος. Σημειώνεται ότι οι θέσεις των μελών του δ.σ. είναι άμισθες, ωστόσο λαμβάνουν αντιμισθία περίπου 300 ευρώ για την παρουσία τους στις συνεδριάσεις του Δ.Σ. Μιλώντας πάντως για τους διαγωνισμούς και τις εταιρίες με τις οποίες συνεργάζεται ο Οργανισμός, ο ΟΑΣΘ πραγματοποιεί διεθνείς διαγωνισμούς, αφού όπως λένε «τα ποσά που διαχειρίζεται είναι μεγάλα. Μόνο για πετρέλαιο για την μετακίνηση των λεωφορείων κάθε χρόνο απαιτούνται 25 εκατομμύρια ευρώ».
Όπως υποστηρίζουν τα στελέχη του Οργανισμού ο ΟΑΣΘ ελέγχεται από ορκωτούς λογιστές και τα μέλη που εκπροσωπούν το δημόσιο. Αν και το Συμβούλιο Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης έχει και αυτό εποπτικό ρόλο, δεν ελέγχει τον οργανισμό. «Σχεδιάζουμε μόνο τις γραμμές και το έργο του ΟΑΣΘ. Αυτό που ανακοίνωσε πρόσφατα ο κ. Σγουρίδης αλλάζει όλο το μοντέλο των συγκοινωνιών. Η Ενιαία αυτή Αρχή μεταφορών απελευθερώνει τις μεταφορές και βάζει τέρμα στο μονοπώλιο του ΟΑΣΘ από το 2016» σχολιάζει ο πρόεδρος του ΣΑΣΘ, Γιάννης Παλαιστής, ο οποίος δεν ασκεί ουσιαστικό έλεγχο στον Οργανισμό.
«Τα ρέστα μειώνουν τις επιδοτήσεις»
58 oasth
Τι γίνεται όμως με τα χρήματα που συλλέγει ο Οργανισμός από το εσωτερικό των λεωφορείων τους και τα μηχανήματα που δεν… δίνουν ρέστα; Τα χρήματα που… μένουν στα μηχανήματα έκδοσης εισιτηρίων, δεν πηγαίνουν στις τσέπες των μετόχων, σύμφωνα με τον κ. Τσαρίδη. «Τα μηχανήματα που αγοράζει ο ΟΑΣΘ (από εργαλεία μέχρι μηχανήματα μέσα στο αμαξοστάσιο) πληρώνονται ως απόσβεση από το Ελληνικό δημόσιο. Όταν λοιπόν ο ΟΑΣΘ αγοράζει ένα μηχάνημα, παίρνει τις προδιαγραφές από το υπουργείο το οποίο γνωρίζει πάρα πολύ καλά τις όποιες αγορές έγιναν, που σημαίνει ότι έχει ευθύνη και το υπουργείο. Βάση νόμου, όταν αυξάνονται τα έσοδα, το δημόσιο κόβει την επιδότηση στο αντίστοιχο ποσοστό». Ο κ. Τσαρίδης εξηγεί πως: «αν για παράδειγμα ο ΟΑΣΘ εισπράξει περισσότερα εισιτήρια φέτος απ’ ότι πέρυσι, το δημόσιο θα περικόψει την επιδότηση κατά το ανάλογο ποσοστό».
 
 

Ακολουθήστε τη Karfitsa στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από τη Θεσσαλονίκη, την Ελλάδα και τον κόσμο.