ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ

 

MANIKIOUR

Η «πάταξη της φοροδιαφυγής» αποτελεί ένα από τα βασικά όπλα των πολιτικών αρχηγών των κομμάτων ειδικά αυτών που διεκδικούν την πρωθυπουργία όταν βρισκόμαστε σε προεκλογική περίοδο. Όταν οι περισσότεροι μιλούν για φοροδιαφυγή εννοούν τους λεγόμενους «μεγαλοκαρχαρίες» που εξακολουθούν ακόμα και σήμερα να αποκομίζουν μεγάλα ποσά δίχως να αποδίδουν ούτε ένα ευρώ στο ελληνικό κράτος.

Του Λευτέρη Ζαβλιάρη 

Ωστόσο η φοροδιαφυγή δεν βρίσκεται μόνο στα «μεγάλα ψάρια» αλλά υπάρχουν και κλάδοι όπου το πάρτι της μη απόδοσης φόρων και της «μαύρης» εργασίας καλά κρατεί. Ο λόγος για τις υπηρεσίες ομορφιάς που εξακολουθούν να προτιμούν παρά την κρίση οι Ελληνίδες και μεταφράζεται στην αισθητική και την κομμωτική. Παρόλο που υπάρχουν χιλιάδες νόμιμες επιχειρήσεις που προσφέρουν είτε υπηρεσίες κομμωτικής είτε αισθητικής, οι περιπτώσεις κατ’ οίκον και παράνομων «επιχειρήσεων». Το πρόβλημα είναι τόσο μεγάλο, που είναι ανυπολόγιστο, αφού κανείς δεν μπορεί να πει με ασφάλεια πόσοι είναι οι επαγγελματίες ή μη που προσφέρονται αντί ενός χαμηλού, αφού δεν υπάρχει φορολογία, αντιτίμου. Την ίδια ώρα, οι νόμιμοι επαγγελματίες  του χώρου, εκτός από τους «συναδέλφους» τους που τους αφαιρούν την πελατεία, έχουν να αντιμετωπίσουν και την φοροεισπρακτική πολιτική του κράτους, με αποτέλεσμα να βρίσκονται σε πολλές περιπτώσεις ένα βήμα πριν το λουκέτο. Η κατ’οίκον επίσκεψη που πριν από αρκετές δεκαετίες ήταν δημοφιλέστατη στην Ελλάδα, έχει επιστρέψει δυναμικά λόγω των νέων οικονομικών συνθηκών, με χιλιάδες ευρώ καθημερινά να μην αποδίδονται στο κράτος και με ό,τι αυτό μπορεί να σημαίνει.

«Κλάδος που βάλλεται από πουθενά»

Η Μάγδα Χουρίδου είναι πρόεδρος στην Ένωση Επαγγελματιών Αισθητικών Βορείου Ελλάδος. Η ίδια, αλλά και οι συνάδελφοί της βλέπουν τον κλάδο τους καθημερινά να φθίνει από το όργιο φοροδιαφυγής που παρατηρείται με τις κατ’ οίκον υπηρεσίες. «Η ρίζα του κακού βρίσκεται στις  κοπέλες που αποφοιτούν από κάποιο ΙΕΚ ή ΚΕΚ και θεωρούν ότι έγιναν επαγγελματίες αισθητικοί και ξεκινούν τις κατ’ οίκον επισκέψεις. Βέβαια για αυτό δεν φταίνε οι κατά συνθήκη επαγγελματίες, φταίνε και οι πελάτισσες που τις καλούν στο σπίτι τους. Δεν είναι φταίξιμο μόνο από τη μια πλευρά αλλά και από την άλλη. Θεωρητικά το λιγότερο κοστολόγιο σημαίνει κακή δουλειά στις περισσότερες περιπτώσεις και αυτόματα δυσφήμηση του κλάδου μας», εξηγεί στην Karfitsa η κ Χουρίδου.

Σύμφωνα με την πρόεδρο των επαγγελματιών αισθητικών, οι περισσότερες συνεδρίες που έχουν να κάνουν με τον κλάδο της αισθητικής και γίνονται σε κατ’ οίκον επισκέψεις με «μαύρα» χρήματα είναι η ονυχοπλαστική, η μάλαξη σώματος και ό,τι έχει σχέση με αποτρίχωση. «Δεν έχουμε πλήρη εικόνα για να ξέρουμε σε τι ποσοστό γίνεται η άσκηση του επαγγέλματος μας σε παράνομη βάση, αλλά το πρόβλημα αυξάνεται όλο και περισσότερο. Ούτως ή άλλως ο κλάδος της αισθητικής είναι ένας μη ελεγχόμενος κλάδος και πολλοί προσπαθούν να επωφεληθούν από αυτό μέσω της μαύρης αγοράς». Σύμφωνα με την Μάγδα Χουρίδου, ακόμα και γιατροί στα ιατρεία τους παίρνουν αισθητικούς αμφιβόλων γνώσεων και παρέχουν αισθητικές υπηρεσίες. «Η φορολογία στον κλάδο μας  είναι στο 24%, αλλά σε ένα ιατρείο οι υπηρεσίες αυτές φορολογούνται λιγότερο ως ιατρικές», υποστηρίζει η πρόεδρος των επαγγελματιών αισθητικών  της Βόρειας Ελλάδας.

Κίνδυνος για την υγεία

Στη Θεσσαλονίκη οι εγγεγραμμένοι πτυχιούχοι αισθητικοί στο αναγνωρισμένο σωματείο αριθμούν τους 300. Φυσικά όσοι ασκούν πολλές φορές και εμπειρικά το επάγγελμα είναι πολλαπλάσιοι. «Δεν είναι τυχαίο ότι η αισθητική βρίσκεται στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και όσοι φοιτούν εκεί πραγματικά δυσκολεύονται και να εισαχθούν μέσω πανελλαδικών και να αποφοιτήσουν. Αυτό σημαίνει ότι δεν μπορεί να ασκήσει ο οποιοδήποτε το επάγγελμα αφού προϋποθέτει την κατοχή παραϊατρικών γνώσεων», τονίζει η πρόεδρος των Αισθητικών Βορείου Ελλάδος Μάγδα Χουρίδου.

Σύμφωνα με την ίδια, «όταν μία κοπέλα ημιμαθής φτάνει σε σπίτι και κάνει με δέκα ευρώ μια συνεδρία και δεν υπάρχει σωστό αποτέλεσμα, ο πελάτης ή η πελάτισσα δεν μπορεί να βρει το δίκιο του, δεύτερον εάν γίνει κάποια ζημιά που δεν διορθώνεται υπάρχει σοβαρό ζήτημα». Ένα χαρακτηριστικό ζήτημα που δημιουργείται με τις αισθητικές υπηρεσίες είναι  η μάλαξη σώματος. «Εάν δεν γνωρίζει ο ή η αισθητικός το ιατρικό ιστορικό του πελάτη μπορεί να δημιουργηθεί πρόβλημα. Αυτό μπορεί να είναι από ένα απλό πιάσιμο του μυ, μέχρι και να υπάρχει θέμα θρόμβωσης και ο πελάτης να πεθάνει. Είναι κάτι ακραίο αυτό βέβαια αλλά δεν παύει να είναι πραγματικότητα», εξηγεί η κ. Χουρίδου.

Επίσης σοβαρό είναι και το θέμα των προϊόντων που χρησιμοποιούνται σε αυτές τις περιπτώσεις. «Από πού προμηθεύονται τα προϊόντα; Εμείς έχουμε κανονικά επιχειρήσεις, πληρώνουμε ΦΠΑ, φόρους και υπάρχουν άνθρωποι αυτή τη στιγμή που κάνουν επισκέψεις με δέκα ευρώ, δίχως να έχουν κανέναν έλεγχο, αφού κανείς δεν μπορεί να τους βρει. Ούτε το υγειονομικό που είναι βασικό, ούτε και η εφορία. Η απάντηση που παίρνουμε από τις υπηρεσίες που αποτελούν τους φοροελεγκτικούς μηχανισμούς είναι ότι “δεν μπορούμε να το κυνηγήσουμε”, αναφέρει χαρακτηριστικά η κ. Χουρίδου.

Περισσότερα τα… παράνομα ψαλίδια

Η μεγαλύτερη «μαύρη εργασία» με βάση τους αριθμούς παρατηρείται αρχικά στη φροντιστηριακή εκπαίδευση και κατά δεύτερον στα κομμωτήρια, σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ένωσης Κομμωτών Ελλάδος και πρώην πρόεδρο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Κομμωτών, Παύλο Κολοβό. «Όταν διετέλεσα πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Κομμωτών, σε αυτή ήταν εγγεγραμμένα 23.000 κομμωτήρια και 27.000 κατά προσέγγιση ήταν με βάση μια έρευνα που πραγματοποιήσαμε στην Ομοσπονδία όσοι παρέχουν κομμωτικές υπηρεσίες κατ’οίκον, δηλαδή είτε κάνουν επισκέψεις σε πελάτες είτε τους υποδέχονται στο δικό τους χώρο δηλαδή στο σπίτι τους», εξηγεί ο κ. Κολοβός στην Karfitsa.

Όπως επισημαίνει ο ίδιος, έχουν γίνει επανειλημμένα συναντήσεις με στελέχη του υπουργείου Ανάπτυξης, όπου έχει επισημανθεί ότι στον κλάδο της κομμωτικής παρατηρείται η μεγαλύτερη φοροδιαφυγή. «Η απάντηση που πήραμε είναι ότι θα υπάρξει ένας μηχανισμός που θα ελέγχει τέτοιες περιπτώσεις αλλά δεν έχει γίνει απολύτως τίποτα. Για αυτόν το λόγο έχω παραιτηθεί από την Ομοσπονδία. Επίσης είναι χαρακτηριστικό της απαξίωσης του κλάδου ότι έχουν μπει σε αυτόν άσχετοι άνθρωποι που τους δίνεται το δικαίωμα να ανοίξουν το δικό τους κομμωτήριο, με το άνοιγμα του επαγγέλματος», τονίζει ο Παύλος Κολοβός.

Με βάση το αριθμό των παράνομων «κομμωτηρίων» πρόκειται για μια περίπτωση διαρροής πολλών χρημάτων, όπου ούτε ένα ευρώ δεν καταλήγει μέσω της φορολογίας στα κρατικά ταμεία. «Με βάση τα 27.000 “μαύρα” κομμωτήρια και το γεγονός ότι μια απλή επίσκεψη κοστίζει 10 με 15 ευρώ, μπορείτε να αναλογιστείτε τι συμβαίνει», σημειώνει ο πρόεδρος της Ένωσης Κομμωτών Θεσσαλονίκης.

Όσο για τη χρήση των προϊόντων και των υγειονομικών προϋποθέσεων και στην περίπτωση των κομμωτηρίων όπως και των αισθητικών τίθενται εν αμφιβόλω στην «μαύρη» αγορά. «Όσοι δουλεύουν παράνομα χρησιμοποιούν προϊόντα αμφιβόλου προέλευσης προϊόντα που προέρχονται είτε από την κινέζικη ή τη βουλγάρικη αγορά, με ό,τι μπορεί να συμβαίνει αυτό. Επίσης υγειονομικά υπάρχει πολύ σοβαρό ζήτημα, αφού τα περισσότερα από τα εργαλεία μας πρέπει να αποστειρώνονται μετά από τη χρήση. Αυτοί που δουλεύουν από το σπίτι όμως δεν μπορούμε σε καμία περίπτωση να γνωρίζουμε τι κάνουν», αναφέρει

Διαφήμιση από social media 

Οι περιπτώσεις όπου υπηρεσίες ομορφιάς και κομμωτικής με απολύτως παράνομες διαδικασίες  διαδίδονται είναι πλέον δύο. Παλαιότερα ίσχυε η προφορική διάδοση, αλλά τώρα πλέον υπάρχουν και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Αρκετές είναι οι φερόμενες ως «αισθητικοί» ή «κομμώτριες» που διαλαλούν… τις υπηρεσίες τους από το facebook με φωτογραφίες ή ακόμα και με βίντεο προκειμένου να παρέχουν μια ολοκληρωμένη εικόνα στις υποψήφιες πελάτισσες τους. Όσο για τον τιμοκατάλογο που εκ των προτέρων όλοι γνωρίζουν ότι θα είναι χαμηλός λόγω του κατά συνθήκη αφορολόγητου, ζητείται προσωπικό μήνυμα που πολλές φορές χρησιμοποιείται και ως κάλυψη των υποτιθέμενων επαγγελματιών από τους ελεγκτικούς μηχανισμούς, αφού έτσι θεωρούν θα γνωρίσουν καλύτερα την υποψήφια πελάτισσα για να εξακριβώσουν ότι δεν είναι υπάλληλος της εφορίας.