ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ

 

Απόστολος Τζιτζικώστας

του Απόστολου Τζιτζικώστα*

Ο πληθωρισμός υποσχέσεων, δεσμεύσεων και φιλοφρονήσεων για τη Θεσσαλονίκη, ιδιαίτερα κατά την περίοδο της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης, βρίσκεται σε πλήρη αντιδιαστολή με όσα έγιναν, ή ορθότερα με όσα δεν έγιναν, όλα αυτά τα χρόνια. Τα θολά, όπως αποδείχτηκε στην πράξη, οράματα για την πόλη και οι δήθεν μεγαλόπνοοι σχεδιασμοί που κατά καιρούς εξαγγέλθηκαν, είναι σήμερα τα απομεινάρια της παλιάς εποχής. Ανάμεσά τους βέβαια, ξεχωρίζει το «πρόγραμμα της Θεσσαλονίκης» του Σύριζα, που εδώ και δύο χρόνια αποτελεί μνημείο αναξιοπιστίας.

Στη Θεσσαλονίκη και την Κεντρική Μακεδονία πλέον, δεν έχουν τίποτα να προσφέρουν νέες εξαγγελίες και καλάθια παροχών. Σχέδιο χρειάζεται, ρεαλιστικό και εφαρμόσιμο, σκληρή δουλειά και συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα για να βγούμε από το σημερινό αδιέξοδο. Και σ’ αυτή την κρίσιμη καμπή κορυφαίες προτεραιότητες αποτελούν αφενός η ολοκλήρωση των μεγάλων έργων υποδομής τα οποία βρίσκονται στην ευθύνη της κυβέρνησης, και αφετέρου η προσέλκυση στρατηγικών επενδύσεων, που θα δώσουν αναπτυξιακή ώθηση και θα αλλάξουν την πορεία, όχι μόνο σε τοπικό επίπεδο, αλλά σ’ ολόκληρη τη χώρα.

Την ώρα που στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας καταφέρνουμε, κάτω πρωτόγνωρες συνθήκες και πολλά προβλήματα, να ολοκληρώνουμε μικρά και μεγάλα έργα, που βρίσκονται στην ευθύνη μας, τα έργα για τα οποία την ευθύνη έχει η κεντρική κυβέρνηση, όπως το λιμάνι το αεροδρόμιο, το Μετρό Θεσσαλονίκης και ο εκσυγχρονισμός των εγκαταστάσεων της ΔΕΘ, λιμνάζουν και παραμένουν ακόμα και σήμερα ανολοκλήρωτα.

Οι παρεμβάσεις αυτές όμως, τις οποίες πρέπει να ολοκληρώσει το κράτος, είναι απαραίτητες για να αποκτήσει η Κεντρική Μακεδονία ένα νέο, δυναμικό χαρακτήρα. Η επιχειρηματικότητα, οι επενδύσεις, οι εξαγωγές ο τουρισμός, η εκπαίδευση, η πρωτογενής παραγωγή, οι τομείς δηλαδή στους οποίους σταθερά επενδύει η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, χρειάζονται ένα πλήρες, σύγχρονο δίκτυο υποδομών για να αναπτυχθούν. Άλλωστε οι συγκεκριμένοι κλάδοι είναι καθοριστικοί για την επανεκκίνηση της οικονομίας μας και τη δημιουργία νέου εισοδήματος και νέων θέσεων εργασίας.

Για παράδειγμα, η αναβάθμιση στο λιμάνι και το αεροδρόμιο με την είσοδο στρατηγικών επενδυτών και η σύνδεσή τους με το οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο θα βάλουν τη Θεσσαλονίκη στο διεθνή χάρτη των συνδυασμένων μεταφορών και της εφοδιαστικής αλυσίδας. Ο εκσυγχρονισμός των εγκαταστάσεων της ΔΕΘ είναι απαραίτητος για να μπορεί η Θεσσαλονίκη αφενός να εξυπηρετήσει τις σύγχρονες ανάγκες των εκθετών και των επισκεπτών και αφετέρου να διεκδικήσει ρόλο και μερίδιο στον ραγδαία αναπτυσσόμενο κλάδο του εκθεσιακού τουρισμού. Το Μετρό, καθώς και μια σειρά από άλλα, σημαντικά έργα υποδομής, πρέπει να τρέξουν τόσο για να βελτιωθούν οι μετακινήσεις, όσο και για να αποφορτιστεί ο αστικός ιστός. Με άλλα λόγια, τα έργα αυτά δεν είναι έργα βιτρίνας, αλλά ουσίας για την ώθηση της οικονομίας.

Δεν υπάρχει άλλος χρόνος για χάσιμο, χρειάζεται άμεσα αλλαγή της νοοτροπίας συγκεντρωτισμού που επικρατεί στην Ελλάδα. Οι Περιφέρειες της χώρας και ειδικά η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, αποδείξαμε ότι διαθέτουμε τόσο την βούληση όσο και την ικανότητα να λειτουργούμε αποτελεσματικά και αποδοτικά, ακόμα και κάτω από τις ιδιαίτερα δυσμενείς συνθήκες που επικρατούν. Είμαστε λοιπόν, έτοιμοι να αναλάβουμε ως Περιφέρειες την ευθύνη υλοποίησης και ολοκλήρωσης και των μεγάλων έργων υποδομής. Χωρίς άλλες καθυστερήσεις η κεντρική κυβέρνηση οφείλει να αντιληφθεί ότι μπορούμε να σχεδιάζουμε, να εξειδικεύουμε και να υλοποιούμε αποδοτικότερα σε περιφερειακό επίπεδο, και να μας μεταφέρει την αρμοδιότητα αυτών των έργων, καθώς και τους απαραίτητους, αντίστοιχους πόρους, προκειμένου να τα ολοκληρώσουμε ταχύτερα και αποτελεσματικότερα. Έτσι μόνο οι Περιφέρειας αλλά και η χώρα στο σύνολό της θα μπορέσει να βγει πιο γρήγορα από το αδιέξοδο.

*Ο κ. Τζιτζικώστας είναι Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας