ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ

Μπίλλιας

του Πάρι Μπίλλια*

Λένε πως όταν το 1925 ο Νικόλαος Γερμανός πρότεινε τη δημιουργία διεθνούς εμπορικής έκθεσης στη Θεσσαλονίκη τον αποκάλεσαν τρελό. Μια εφημερίδα της εποχής μάλιστα έγραψε ότι ο Γερμανός πιθανόν να είναι … για τα πανηγύρια. Εκείνος όμως δεν πτοήθηκε γιατί είχε ένα όραμα κόντρα στα δεδομένα της εποχής (φτώχεια, πρόσφυγες, πυρκαγιά του 1917, άσχημη δημοσιονομική κατάσταση της χώρας) που όχι απλά έγινε πράξη, αλλά φέτος γιορτάζει 90 χρόνια ύπαρξης ως θεσμός και 81 διοργανώσεις. Εδώ που φτάσαμε με την ελληνική οικονομία, χρειαζόμαστε ένα όραμα περισσότερο από ποτέ, ώστε βγαίνοντας από την πεπατημένη να δημιουργήσουμε τις βάσεις για να σηκώσουμε κεφάλι. Προς το παρόν όμως, δεν φαίνεται να λείπει μόνο το όραμα… Δυστυχώς λείπει ακόμη και μια στοιχειώδης στρατηγική, ενώ αντίθετα επικρατεί …πληθωρικά το “βλέποντας και κάνοντας”. Αποδείξεις για όποιον τυχόν τις χρειάζεται; Έχουμε ψηφισμένο αναπτυξιακό νόμο χωρίς να έχουμε αναπτυξιακό σχέδιο! Έχουμε ψηφισμένο ασφαλιστικό και φορολογικό νομοσχέδιο, που αντί να λύνει προβλήματα χαρίζει τους άριστους επιστήμονες και επαγγελματίες στις χώρες του εξωτερικού.

Τον περασμένο Ιούνιο το ΤΕΕ/ΤΚΜ προσπάθησε μέσα από ένα μεγάλο αναπτυξιακό συνέδριο, όπου μετείχαν περίπου 40 ομιλητές, να καταγράψει κενά και να δημιουργήσει τη μαγιά για απαντήσεις και λύσεις. Δυστυχώς, φως δεν φάνηκε σε κανέναν τομέα: στη χωροταξική πολιτική, οι αλλαγές που έγιναν μετά το 2009 αντί να επιλύσουν τα προβλήματα δημιούργησαν ένα προβληματικό σύστημα, το οποίο χρειάζεται σχεδιασμό από την αρχή και έπειτα από συστηματικό διάλογο. Αποτέλεσμα των κενών; Πόλεις που παρακμάζουν.

Στον τομέα των επενδύσεων, οι παράλληλες διαδικασίες που θεσπίστηκαν τα τελευταία χρόνια φάνηκε ότι δεν προσφέρουν πραγματική αναπτυξιακή προοπτική. Στην περίπτωση της περιοχής μας, ένας σημαντικός αριθμός ενεργειών για εγκρίσεις επενδύσεων εξακολουθεί να πρέπει να “περάσει” από την Αθήνα -κι ο εκτιμώμενος χρόνος για την έγκριση της χωροθέτησης μιας επένδυσης μπορεί να φτάσει στα 2,5 χρόνια και βάλε (οπότε ας μου βρει κάποιος επενδυτή που έχει τα λογικά του και θα υπομείνει το “περίμενε”). Αν θέλουμε επενδύσεις χρειαζόμαστε άμεσα ένα πιο στρατηγικό σύστημα σχεδιασμού. Και θα το εξειδικεύσω λίγο, μιλώντας ειδικά για τη Θεσσαλονίκη: αν είχαμε πιο στρατηγική προσέγγιση και τα απαραίτητα πολεοδομικά και φορολογικά εργαλεία, πιστεύω πραγματικά ότι θα προχωρούσαν επιτέλους σημαντικά έργα ανάδειξης της πόλης (Μύλοι Αλλατίνη, ανάπλαση χώρου ΔΕΘ) και παράλληλα θα διευκολυνόταν η εξεύρεση νέων χώρων, π.χ. για πράσινο/ σχολική στέγη.

Να πούμε για τα στερεά απόβλητα; Μάλλιασε η γλώσσα μας να μιλάμε επί χρόνια για τη διαχείρισή τους, για πρωτοποριακές ή αμφιλεγόμενες μεθόδους, για χρυσές λύσεις ή κακές επιλογές και στο πηλίκο τι έχουμε; Μηδέν! Μετά από τέσσερα κοινοτικά πλαίσια ο κύριος όγκος των αστικών αποβλήτων εξακολουθεί να οδηγείται σε ταφή! Για την Κ. Μακεδονία είναι ζωτικής σημασίας η ολοκλήρωση της επικαιροποίησης του ΠΕΣΔΑ και η χρηματοδότηση των έργων καθώς οι υφιστάμενες υποδομές και δεν επαρκούν και πλησιάζουν στο τέλος του χρόνου ζωής τους.

Δεν θα επαναλάβω όσα …επετειακά κατ’ ανάγκη λέω κάθε χρόνο ενόψει ΔΕΘ για το Μετρό, τη Ζώνη Καινοτομίας, την αναβάθμιση της εσωτερικής περιφερειακής, το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, τα δημόσια έργα και τον κατασκευαστικό κλάδο. Δεν θα τα επαναλάβω γιατί δεν θέλω να γίνω βαρετός και γιατί το τι λέω εγώ ελάχιστη σημασία κι απήχηση έχει όταν απευθύνεται σε αυτιά μη ακουόντων.

Θα επαναλάβω όμως κάτι άλλο γιατί το θεωρώ υποχρέωσή μου απέναντι σε χιλιάδες ανθρώπους που ξενιτεύτηκαν πριν προλάβουν καν να δουλέψουν στην πατρίδα τους για την πατρίδα τους. Οι μηχανικοί φεύγουν από την Ελλάδα. Νέοι άνθρωποι, με ακριβοπληρωμένες από το κράτος δωρεάν σπουδές, φεύγουν για να στελεχώσουν τις τεχνικές εταιρείες κι υπηρεσίες του εξωτερικού. Οι καλοί και άριστοι. Και η απουσία τους είναι σοβαρότατο εμπόδιο για την ανάπτυξη. Αυτό όλοι όσοι σχεδιάζουν για την Ελλάδα πρέπει να το έχουν καλά στο μυαλό τους.

*Ο κ. Μπίλλιας είναι πρόεδρος του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας/Τμήματος Κεντρικής Μακεδονίας (ΤΕΕ/ΤΚΜ)