ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ

 

ΜΠΟΥΤΑΡΗΣ

Προτεραιότητά μας η αντιμετώπιση της φτώχειας

Γράφει ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Γιάννης Μπουτάρης

Η Διεθνής Έκθεση Θεσσαλονίκης είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την οικονομική ζωή και την ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης και της Βόρειας Ελλάδας. Φέτος, γιορτάζει τα 90 χρόνια της και τις 81 διοργανώσεις της, ένας οικονομικός και εμπορικός θεσμός, αν και πλέον μικρότερης εμβέλειας απ’ ότι στο παρελθόν. Πρέπει πια να βρεθεί μια νέα ταυτότητα για την Έκθεση, μια που παγκοσμίως οι γενικές εκθέσεις έχουν γίνει παρελθόν, αλλά ταυτοχρόνως πρέπει να πάψει να είναι ένα πολιτικό και οικονομικό χαρμάνι. Η πρόταση της ΔΕΘ και άλλων φορέων της πόλης να δημιουργηθεί ένα Βαλκανικό Φόρουμ, ανεξάρτητο απ’ τη διοργάνωση της Γενικής Έκθεσης, όπου θα συζητούνται θέματα που αφορούν την οικονομία της Θεσσαλονίκης, είναι μια καλή ιδέα και πρέπει να την προωθήσουμε.

Η συζήτηση για το μέλλον και την εξέλιξη της Διεθνούς Έκθεσης οδηγεί αναπόφευκτα και στην αντίστοιχη συζήτηση για τη Θεσσαλονίκη και τις προοπτικές της. Κι αυτό γιατί κάθε ετήσια Γενική Έκθεση βρίσκει την πόλη να θέτει υπόψη της κεντρικής διοίκησης τα ίδια και τα ίδια – με μικρές παραλλαγές – ζητήματα, ενόψει της έλευσης του εκάστοτε Πρωθυπουργού, των κυβερνητικών στελεχών και των αρχηγών των πολιτικών κομμάτων.

Πού οδεύει η πόλη, λοιπόν; Η Θεσσαλονίκη έχει αναπτυξιακές προοπτικές. Αλλά για να επιτευχθούν αυτές, χρειάζονται κάποια βασικά. Ως ο κεντρικός Δήμος της Θεσσαλονίκης, παρακολουθούμε με ενδιαφέρον τις εξελίξεις στην διαδικασία παραχώρησης του Λιμανιού, που θα σημάνουν την από καιρού οφειλόμενη αναβάθμισή του. Αλλά ταυτοχρόνως περιμένουμε να υλοποιηθεί και η δέσμευση του Πρωθυπουργού για την απόδοση του πρώτου προβλήτα στον Δήμο και στην πόλη.  Επιπλέον, η παλιά ιδέα για σύνδεση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης με την Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη μέσω του υδάτινου δρόμου Αξιός – Μοράβας – Δούναβης, αν και φιλόδοξο, μακρόπνοο και πολυδάπανο έργο, πρέπει να προχωρήσει, σε συνδυασμό με κυβερνητική πρωτοβουλία που πρέπει να αναληφθεί για μια διακρατική συμφωνία προκειμένου να καθαριστεί ο ποταμός Αξιός, που θα έχει ορατά και άμεσα αποτελέσματα στα περιβαλλοντικά δεδομένα της ευρύτερης Θεσσαλονίκης.

Σε ό,τι αφορά, εξάλλου, την παράκτια ζώνη της πόλης, η παραχώρηση της Νέας Παραλίας στο Δήμο Θεσσαλονίκης ανοίγει επιτέλους τη δυνατότητα για στροφή της πόλης στη θάλασσα. Σ’ αυτό το πλαίσιο, ο Δήμος Θεσσαλονίκης προχωράει στη δημιουργία Λιμενικού Γραφείου για τη διαχείριση του παράκτιου μετώπου, και εδώ εντάσσεται η προσπάθειά μας να δημιουργηθεί,  πέρα από τη μαρίνα που προγραμματίζει ο ΟΛΘ, καταφύγιο τουριστικών σκαφών στην περιοχή του Ποσειδωνίου. Παράλληλα, προχωράει η υπόθεση της Παράκτιας Αστικής Συγκοινωνίας, ενώ εξετάζουμε και τις δυνατότητες για την επέκταση της Παλιάς Παραλίας  με ένα «κατάστρωμα» πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας, ιδέα που επεξεργάζεται η Εγνατία Οδός Α.Ε.

Από την πλευρά μας δουλεύουμε το νέο αρχαιολογικό περίπατο της πόλης, που θα της δώσει νέα υπεραξία. Η αρχαιολογική πλάζα του σταθμού Βενιζέλου του Μετρό, με την υπόγεια διάβαση πάνω από την βυζαντινή Εγνατία οδό και το Τετράπυλο που θα ενώνει την πλατεία Αλκαζάρ με την πλατεία Καπνεργάτη, μαζί με το Μπεζεστένι και με την πλατεία Αρχαίας Αγοράς, τη Ρωμαϊκή Αγορά και τον Άη Δημήτρη, σε συνδυασμό με τον άξονα της Αριστοτέλους και τις παραδοσιακές αγορές Καπάνι και Βλάλη αλλά και με την Αχειροποίητο και τον άξονα της Αγίας Σοφίας θα αποτελέσουν ένα νέο πόλο έλξης και ανάπτυξης. Παράλληλα, πρέπει να προχωρήσει το θέμα της αξιοποίησης της αγοράς Μοδιάνο, ώστε να συνδεθεί με τον μεγάλο αρχαιολογικό περίπατο, σε συνδυασμό με τα Λουλουδάδικα και το αναβαθμισμένο Γιαχουντί Χαμάμ.

Η Θεσσαλονίκη, βεβαίως, δεν είναι μόνο οι υποδομές της, αλλά και οι άνθρωποι της, ντόπιοι και επήλυδες. Η εποχή της βαθιάς οικονομικής κρίσης απαιτεί από την Αυτοδιοίκηση  να ενεργοποιηθεί με όλους τους τρόπους και τα μέσα που διαθέτει, ώστε να διασφαλίσει την κοινωνική συνοχή και την κοινωνική ένταξη και άρα την κοινωνική ειρήνη. Για το Δήμο Θεσσαλονίκης αποτελεί πρώτη προτεραιότητα η αντιμετώπιση – ή έστω η ανακούφιση – της φτώχειας, αλλά και η ενσωμάτωση των προσφύγων που διαβιούν σε προσωρινή βάση αλλά για μεγάλο χρονικό διάστημα στην πόλη και την ευρύτερη περιοχή. Σ’ αυτό το πλαίσιο, δουλεύουμε για ένα ολοκληρωμένο δίχτυ κοινωνικής προστασίας μέσα από δομές αλληλεγγύης και μέριμνας στη βάση συνεργειών, προωθούμε δράσεις για την στήριξη της επιχειρηματικότητας και της καινοτομίας, όπως το Οικοσύστημα Καινοτομίας ΟΚ Τhess, ενώ αναλαμβάνουμε πρωτοβουλίες για την κοινωνική ένταξη των προσφύγων.  Ο δρόμος για μια βιώσιμη και ανθεκτική, ελκυστική, φιλόξενη και ανοικτή Θεσσαλονίκη είναι μακρύς. Ο Δήμος Θεσσαλονίκης ήδη πορεύεται σ’ αυτήν την κατεύθυνση. Όμως, πρέπει και η κεντρική διοίκηση να αποκεντρώσει τις εξουσίες της στην Αυτοδιοίκηση, αποδίδοντάς της αυτονομία και αυτοτέλεια. Μόνο τότε οι πόλεις θα απελευθερωθούν, θα βρουν την έξοδο από την κρίση και θα μπορέσουν να αντεπεξέλθουν στον διεθνή ανταγωνισμό των πόλεων.