ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ

σχολείο

Παρά τις κατά τόπους αντιδράσεις γονέων (Ωραιόκαστρο, Λέσβος) δεκάδες προσφυγόπουλα προσέρχονται σήμερα στις αίθουσες των ελληνικών σχολείων. Το πρόγραμμα ενσωμάτωσής τους στην εκπαιδευτική διαδικασία ξεκινά κατά βάσιν σε Αττική, Θεσσαλονίκη, Ήπειρο και Εύβοια. Οι «Δομές Υποδοχής Εκπαίδευσης Προσφύγων (ΔΕΥΠ)» όπως ονομάζονται τα συγκεκριμένα σχολεία, σε πρώτη φάση θα φιλοξενούν παιδιά προσφύγων μετά το πέρας των μαθημάτων για τους Έλληνες μαθητές. Οι ΔΕΥΠ προβλέπεται να επεκταθούν σε όλη την επικράτεια και οπουδήποτε υπάρχει η ανάγκη εκπαίδευσης προσφυγόπουλων. Από σήμερα ανοίγουν δύο Δομές στην Αττική,  στη Θεσσαλονίκη, μία στην Ήπειρο και άλλη μία στην Εύβοια. Η σταδιακή ανάπτυξη του μέτρου θα γίνει σε συντονισμό με τους απαραίτητους εμβολιασμούς των παιδιών, οι οποίοι διενεργούνται με ευθύνη του υπουργείου Υγείας.

Συγκεκριμένα στη Θεσσαλονίκη τα προσφυγόπουλα θα φοιτήσουν στο Δημοτικό Σχολείο Προφήτη, στο 67ο Δημοτικό Ξηροκρήνης, στο Δημοτικό και το Γυμνάσιο Λαγκαδικίων και στο 2ο Γυμνάσιο Σταυρούπολης, όπου θα μεταφερθούν από τα κέντρα φιλοξενίας σε Δερβένι και Λαγκαδίκια με λεωφορεία.

Ενάντια στο πνεύμα του υπουργείου Παιδείας, εκ μέρους του οποίου τονίζεται ότι το δικαίωμα στην εκπαίδευση είναι θεμελιώδες και αναφαίρετο για κάθε παιδί, η προσέλευση των προσφυγόπουλων στα ελληνικά σχολεία ξεσηκώνει αντιδράσεις στις τοπικές κοινότητες. Οι πιο ακραίες σημειώθηκαν τις τελευταίες ημέρες στο Ωραιόκαστρο της Θεσσαλονίκης και στη Λέσβο. Συγκεκριμένα, γονείς κάτοικοι και γονείς του δήμου Ωραιοκάστρου συγκεντρώθηκαν έξω από το 1ο δημοτικό σχολείο της περιοχής και διαδήλωσαν κατά της εκπαίδευσης των παιδιών προσφύγων. Εκφωνήθηκαν ομιλίες σε έντονο «αγωνιστικό» ύφος και η συνάθροιση έληξε με την έπαρση της ελληνικής σημαίας και τους γονείς να ψάλλουν τον εθνικό ύμνο.

Παρόμοιο επεισόδιο σημειώθηκε στο 8ο δημοτικό σχολείο Μυτιλήνης, όπου μερίδα γονέων τοποθέτησαν συμβολικά λουκέτο στη θύρα, αρνούμενοι να δεχτούν 5 προσφυγόπουλα. Ακολούθησαν αντιπαραθέσεις με την πρόεδρο του συλλόγου γονέων και κηδεμόνων να καταδικάσει τις απόψεις των υπολοίπων, καθώς και στην αντίδραση εκ μέρους της πολιτείας.

Σε αυστηρό τόνο, ο περιφερειακός διευθυντής εκπαίδευσης Βορείου Αιγαίου, Αριστείδης Καλάργαλης, εξέδωσε δελτίο τύπου, στο οποίο αποδοκιμάζει την χειρονομία των γονέων και αναφέρει: «Με αφορμή την τοποθέτηση λουκέτου (από μεμονωμένους γονείς, προτάσσοντας ως λόγο-δικαιολογία τη μη ενημέρωσή τους για την εκπαίδευση μαθητών προσφύγων) σε σχολείο της Περιφέρειάς μας και την αφαίρεσή του σήμερα (από τους ίδιους γονείς που το τοποθέτησαν) μετά από απαίτηση της Διοίκησης της Εκπαίδευσης, σας ενημερώνουμε για τα εξής: Οι νόμοι, αποφάσεις και εγκύκλιοι του Υπουργείου Παιδείας αποστέλλονται σε όλα τα σχολεία της Ελλάδας και ενημερώνονται ταυτοχρόνως όλοι οι εκπαιδευτικοί, οι Διευθυντές/ντριες των Διευρύνσεων και των σχολείων, ενώ αναρτώνται και στην ιστοσελίδα του Υπουργείου. Οπότε, οι αρμόδιοι Διευθυντές/ντριες μπορούν να ενημερώσουν κάθε ερωτώντα, ειδικά τους γονείς των μαθητών.

Όσον αφορά την ένταξη μαθητών – προσφύγων σε σχολεία του Β. Αιγαίου δεν έχει ανακοινωθεί τίποτα από το Υπουργείο ως προς την ημερομηνία έναρξης, τα σχολεία, των αριθμό μαθητών ή άλλο τι. Για την εκπαίδευση ελληνόπουλων, των παιδιών πολιτών τρίτων χωρών και παιδιών προσφύγων την αποκλειστική αρμοδιότητα έχει και διατηρεί η Ελληνική Πολιτεία διά του αρμόδιου Υπουργείου Παιδείας και ουδείς άλλος.

Για την εκπαίδευση, όλων, ισχύουν και εφαρμόζονται οι κείμενες διατάξεις. Ειδικά για την εκπαίδευση παιδιών τρίτων χωρών – προσφύγων λαμβάνονται υπόψη και οι Νόμοι 2101/1992 με τον οποίο κυρώθηκε η ‘Διεθνής Σύμβαση του ΟΗΕ για τα Δικαιώματα του Παιδιού’ και ο Νόμος 3304/2005 για την ‘Εφαρμογή της αρχής της ίσης μεταχείρισης ανεξαρτήτως φυλετικής ή εθνοτικής καταγωγής, θρησκευτικών ή άλλων πεποιθήσεων, αναπηρίας, ηλικίας ή γενετήσιου προσανατολισμού’. Οι πράξεις παρεμπόδισης λειτουργίας σχολικών μονάδων είναι παράνομες, γιατί εκτός της παρεμπόδισης της λειτουργίας Δημόσιας Υπηρεσίας, αντιβαίνουν και τους παραπάνω Νόμους».

Από την δική του πλευρά, ο υπουργός Παιδείας, Νίκος Φίλης τονίζει ότι «πρόθεσή μας είναι τα απογευματινά τμήματα να κατευθυνθούν και σε κοινές δράσεις με τα παιδιά των πρωινών τμημάτων. Θέλουμε να μην υπάρχει αντίληψη γκέτο και να ενταχθούν αρμονικά τα παιδιά των προσφύγων στην ελληνική κοινωνία. Η ελληνική κοινωνία είναι έτοιμη να αγκαλιάσει τα παιδιά αυτά. Για τη διδασκαλία προσλαμβάνονται αναπληρωτές καθηγητές και δάσκαλοι, οι οποίοι αναλαμβάνουν αυτή την εβδομάδα έργο. Το πρόγραμμα στο δημοτικό θα είναι τετράωρο, κάθε μέρα 14:00-18:00 και προβλέπει εκμάθηση της ελληνικής, μια ξένη γλώσσα, όπως αγγλικά ή κάποια άλλη που συνδέεται με την πρόθεση των γονιών να πάνε σε κάποια άλλη χώρα».

Ο Νίκος Φίλης χαρακτηρίζει σαν «εντελώς περιθωριακές και μειοψηφικές» τις αντιδράσεις τύπου Ωραιόκαστρο και Μυτιλήνη. Σύμφωνα με τον υπουργό Παιδείας «είναι έξω από το κλίμα της μεγάλης πλειοψηφίας του ελληνικού λαού που είναι κλίμα φιλοξενίας από έναν λαό που περνάει δύσκολα σε συνθήκες οικονομικής κρίσης, όμως αυτό δεν το υπολογίζει, γιατί γνωρίζει από προσφυγιά».

Από ό,τι φαίνεται, όμως, δεν ασπάζονται όλοι τις αξίες που προβάλει ο υπουργός ως αυτονόητες. Τα κρούσματα άρνησης αποδοχής των προσφυγόπουλων «στα σχολεία μας», διχάζουν τους κατοίκους περιοχών όπου σχεδιάζεται η λειτουργία των ΔΕΥΠ. Και, βεβαίως, δημιουργούν ένα ανησυχητικό προηγούμενο, το οποίο δεν αποκλείεται να προσλάβει μεγαλύτερες διαστάσεις το προσεχές διάστημα.