ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ

 

tap

Μετά τις αντιδράσεις κατοίκων, επιστημόνων και φορέων που έχουν λάβει τη μορφή ντόμινο σε περιοχές της Κεντρικής και Δυτικής Μακεδονίας για την όδευση του αγωγού φυσικού αερίου TAP, η εταιρία δίνει τις δικές της απαντήσεις αποκλειστικά στην εφημερίδα Karfitsa, σχετικά με τις θέσεις εργασίας που θα δοθούν σε Έλληνες, τις προδιαγραφές ασφαλείας του αγωγού, τα έργα εταιρικής κοινωνικής υπευθυνότητας αλλά και τη νομιμότητα των εργασιών που γίνονται στα σημεία από όπου διέρχεται ο αγωγός.

Της Έλενας Καραβασίλη

Συγκεκριμένα στο Ζυγό Καβάλας, την περασμένη εβδομάδα μηχανήματα προσπάθησαν να ξεκινήσουν εργασίες για τον αγωγό φυσικού αερίου, «χωρίς να έχουν την άδεια των ιδιοκτητών», σύμφωνα με τα όσα δήλωσε στην εφημερίδα Karfitsa ο πρόεδρος του αγροτικού συλλόγου Καβάλας Θέμης Καλπακίδης. Μάλιστα ο ίδιος επεσήμανε πως και αυτή τη βδομάδα «αγρότες παραμένουν με βάρδιες στις συγκεκριμένες εκτάσεις, προκειμένου να διασφαλίσουν πως δε θα γίνουν εργασίες. Δύο ιδιοκτήτες  που θίγονται από τη συγκεκριμένη όδευση, κατέθεσαν μέσα στην εβδομάδα μηνυτήρια αναφορά κατά της κατασκευαστικής εταιρίας της κοινοπραξίας (J&P Avax)». Από την πλευρά της η εταιρία ξεκαθαρίζει ότι: «η όδευση του Διαδριατικού Αγωγού Φυσικού Αερίου (TAP) στην Ελλάδα σχεδιάστηκε με γνώμονα να έχει τον ελάχιστο δυνατό αντίκτυπο στις περιοχές από τις οποίες διέρχεται, κατόπιν διεξαγωγής της πιο εμπεριστατωμένης ΜΠΚΕ (Μελέτης Περιβαλλοντικών & Κοινωνικών Επιπτώσεων) που πραγματοποιήθηκε ποτέ στην Ελλάδα, σε συνεργασία με τεχνικούς εμπειρογνώμονες από περισσότερες από 25 ελληνικές επιχειρήσεις, και έχοντας ενσωματώσει παρατηρήσεις που προέκυψαν από τη διαδικασία διαβούλευσης με τις τοπικές κοινωνίες. Στο πλαίσιο αυτό, έχουμε οργανώσει περισσότερες από 850 ανοιχτές συναντήσεις διαβούλευσης με τις τοπικές κοινωνίες και 45.000 ατομικές συναντήσεις με κάθε ιδιοκτήτη και χρήστη γης, καταβάλλοντας μεγάλη προσπάθεια για να υπάρξει εθελοντική συμφωνία σε όλες τις περιπτώσεις και προσφέροντας δίκαιη και πλήρη αποζημίωση σε όλους. Μόνο ως έσχατη λύση, ο TAP αποκτάει πρόσβαση σε επηρεαζόμενα αγροτεμάχια, χρησιμοποιώντας το δικαίωμα που του παρέχουν οι άδειες και εξουσιοδοτήσεις που έχει λάβει από το κράτος για την πραγματοποίηση των εργασιών κατασκευής του αγωγού».

«Προσφορά στις τοπικές κοινωνίες και εκατοντάδες θέσεις εργασίας»

Αναφορικά με τις θέσεις εργασίας που θα «ανοίξει» ο αγωγός φυσικού αερίου, η εταιρία επισημαίνει πως αυτές θα είναι εκατοντάδες και μάλιστα άμεσες. «Η όδευση του TAP μέσω της Ελλάδας εκτιμάται ότι θα οδηγήσει στη δημιουργία εκατοντάδων άμεσων θέσεων εργασίας κατά τη φάση κατασκευής (2016-2019). Οι εργολήπτριες κατασκευάστριες εταιρείες έχουν τη δυνατότητα να προσλάβουν ειδικευμένους και ανειδίκευτους εργαζόμενους, καθώς και να προσλάβουν ως υπεργολάβους τοπικές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στις περιοχές όπου γίνονται οι εργασίες κατασκευής του αγωγού. Κατά τη διάρκεια του 2015, ο TAP διοργάνωσε αρκετές εκδηλώσεις δικτύωσης προμηθευτών, με στόχο να γνωριστούν μεταξύ τους πιθανοί εργολήπτες και υπεργολάβοι και κατ’ αυτόν τον τρόπο να διευκολύνει ενδεχόμενες συνεργασίες. Μέχρι σήμερα, έχουν εργαστεί για το έργο περισσότερες από 150 εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα, ενώ ελληνικές επιχειρήσεις συμμετέχουν μέσω κοινοπραξιών ή ως υπεργολάβοι στα στρατηγικά συμβόλαια προμήθειας και κατασκευής, όπως η Σωληνουργεία Κορίνθου, η J&P Avax, η ΤΕΡΝΑ και η ΑΚΤΩΡ». Η εταιρία μάλιστα τονίζει πως η προσφορά στις τοπικές κοινωνίες αποτελεί σημαντικό κομμάτι των κοινωνικών δράσεων του TAP. «Κατά τη διάρκεια της περιόδου κατασκευής, ο TAP σκοπεύει να επενδύσει εθελοντικά εκατομμύρια ευρώ σε κοινωνικά υπεύθυνες δράσεις στη Βόρεια Ελλάδα, με έμφαση σε προγράμματα που θα υλοποιηθούν στις Περιφέρειες που θα διασχίσει ο αγωγός, δηλαδή τις Περιφέρειες Δυτικής Μακεδονίας, Κεντρικής Μακεδονίας και Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης. Είμαστε σε συνεχή διάλογο με τις τοπικές κοινωνίες, ώστε να επιλέξουμε και να διαμορφώσουμε βιώσιμες και αμοιβαία αποδεκτές επενδύσεις σε έργα κοινωνικού και περιβαλλοντικού χαρακτήρα, που θα υποστηρίζουν τις τοπικές κοινότητες στην υλοποίηση των αναπτυξιακών τους προτεραιοτήτων».

Μέτρα ασφαλείας

Παρά τις αντιδράσεις που σημειώθηκαν στην περιοχή των Σερρών με τον δασολόγο- περιβαλλοντολόγο Μιχάλη Δαβή να δηλώνει χαρακτηριστικά σε ρεπορτάζ της εφημερίδας πως: «οι μετεωρολικές μετρήσεις έγιναν σε υψόμετρο 1.500 μ. πάνω ουσιαστικά από τα υψόμετρα της περιοχής (π.χ. ο Βερτίσκος έχει 550 μ. υψόμετρο) όπου φαίνεται ότι υπάρχει κίνηση αέρα. Τα καυσαέρια όμως στην πραγματικότητα θα φτάνουν σε υψόμετρο 300 μ. και εκεί θα παγιδεύονται από τα βουνά με αποτέλεσμα να επιβαρύνεται ακόμη περισσότερο η περιοχή από ατμοσφαιρικούς ρύπους». Η εταιρία από την πλευρά της ξεκαθαρίζει ότι: «όσον αφορά στις εκπομπές από τον σταθμό συμπίεσης, είναι πολύ κάτω από τα αποδεκτά επίπεδα, όπως αυτά καθορίζονται από τις αρμόδιες αρχές και τις Ευρωπαϊκές οδηγίες και κάτω από τις εθνικές κατευθυντήριες γραμμές εκπομπής αερίων ρύπων. Ως εκ τούτου, οι εκπομπές αυτές αναμένεται να έχουν την ελάχιστη δυνατή επίπτωση στις παραπλήσιες κοινότητες. Επομένως, ούτε το περιβάλλον, ούτε η υγεία, ούτε το επίπεδο της  ποιότητας ζωής θα επηρεαστεί καθ’ οιονδήποτε τρόπο από τον σταθμό. Η ποιότητα του αέρα είναι απολύτως εξασφαλισμένη, καθώς άλλωστε το φυσικό αέριο θεωρείται ως η καθαρότερη πηγή ενέργειας». Τέλος η εταιρία θέλοντας να εξαλείψει τους φόβους των κατοίκων πως «σε περίπτωση ατυχήματος θα κινδυνέψουν εκατοντάδες ζωές», απαντά ότι: «ο TAP  έχει δεσμευτεί να τηρεί τις υψηλότερες ελληνικές και διεθνείς προδιαγραφές ασφαλείας. Για το λόγο αυτό, έχουμε αναπτύξει μηχανισμούς ασφαλείας και διαδικασίες έκτακτης ανάγκης που – σε συνεργασία με τις τοπικές αρχές– έχουν ως στόχο να αποφευχθεί οποιοδήποτε αρνητικό ενδεχόμενο. Επιπλέον, ο αγωγός είναι τοποθετημένος σε απόσταση ασφαλείας από κατοικημένες περιοχές, ακολουθώντας τους ελληνικούς και διεθνείς κανονισμούς και τις βέλτιστες πρακτικές. Ο TAP επίσης θα συνεργάζεται με τις τοπικές Πυροσβεστικές υπηρεσίες, φορείς υγείας κ.λπ. καθ’ όλη τη διάρκεια ζωής του αγωγού, προκειμένου να εξασφαλίζεται η ετοιμότητα που απαιτείται για περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης».