ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ

του Απόστολου Αντωνούδη*

Από τα ογδόντα έργα που θα παραδοθούν μέσα στην επόμενη εξαετία, η ενέργεια καλύπτει το 33%, οι σιδηρόδρομοι και τα έργα σε μετρό/ τραμ το 29% και οι οδικές συγκοινωνίες το 25%.

Από αυτό συνάγεται ότι οι δημόσιες επενδύσεις πάντα αποτελούσαν τον μοχλό ανάπτυξης της χώρας μας εδώ και αρκετές δεκαετίες. Πάντα όταν κάποιος αναφερόταν στις Δημόσιες επενδύσεις οι πολίτες αποκωδικοποιούσαν αυτό τον όρο ερμηνεύοντας αυτό που άκουγαν ή διάβαζαν ως υλοποίηση μεγάλων έργων. Μας αρκούν λοιπόν τα μεγάλα έργα ως καταλύτης για την ενίσχυση της αναπτυξιακής διαδικασίας της χώρας μας και την δημιουργία νέων θέσεων εργασίας;

Θεωρώ ότι τα έργα χωρίς να μπαίνω στον πειρασμό να τα διαχωρίσω σε μεγάλα ή μικρότερα από μόνα τους δεν αποτελούν «ανάπτυξη». Βελτιώνουν όμως την ανταγωνιστικότητα και δημιουργούν τις προϋποθέσεις ανάπτυξης αν ιεραρχηθούν ορθά, αν αξιολογηθούν, τεθούν προτεραιότητες, σωστός σχεδιασμός, στρατηγικοί στόχοι από την Πολιτεία και τελικά αν υιοθετηθούν και αγκαλιαστούν από την κοινωνία. Με άλλα λόγια στην διαδικασία της παραγωγικής ανασυγκρότησης είναι απαραίτητη η συμμετοχή της κοινωνίας μέσα από τους φορείς της Αυτοδιοίκησης 1ου και 2ου βαθμού, μέσα από τα Περιφερειακά και Τοπικά σχέδια ανάπτυξης. Αυτή θα εξειδικεύσει και θα τροφοδοτήσει την ανάπτυξη και την απασχόληση και πάνω απ’ όλα θα βελτιώσει την ανταγωνιστικότητα της χώρας. Αλλά για να γίνει θα πρέπει να επιταχύνουμε τον προγραμματισμό και την εκτέλεση των έργων υποδομής. Η αντιμετώπιση των υποδομών πρέπει να ιδωθεί και μέσα από μια νέα αντίληψη για την κοινωνική και οικονομική ωφελιμότητα. Τόσα χρόνια κατασκευάζαμε υποδομές χωρίς μελέτες οικονομικής βιωσιμότητας προσαρμοζόμενοι στις απαιτήσεις τοπικών κοινωνιών και τοπικών παραγόντων, χωρίς να αποτελεί η αναγκαιότητα και η ωφελιμότητα, αναπόσπαστο μέρος του φακέλου του έργου.

Αυτές οι αλλαγές κατεύθυνσης προϋποθέτουν και αλλαγές αντίληψης και οργάνωσης στον κρατικό μηχανισμό. Οι υποδομές είναι αυτήν τη στιγμή το ισχυρότερο εφαλτήριο για το μέλλον της χώρας.

Από τα έργα που αφορούν την Θεσσαλονίκη η «Εγνατία οδός ΑΕ» ολοκληρώνει σε λίγους μήνες την μελέτη σύνδεσης του 6ου προβλήτα του ΟΛΘ με την Εγνατία οδό, ολοκληρώνει μέχρι τέλος του χρόνου τις μελέτες της Θαλάσσιας Αστικής Συγκοινωνίας, που ενώ δεν μπορεί να χαρακτηριστεί ως μεγάλο έργο, έχει όμως να συμβάλλει σημαντικά ως εναλλακτικό μέσο μεταφοράς στην υποστήριξη ενός ενιαίου συστήματος αστικών μεταφορών και στη βελτίωση της αστικής κινητικότητας. Επίσης είναι σε εξέλιξη τα έργα βελτίωσης της Δυτικής περιφερειακής της Θεσσαλονίκης που καταργούν τα φανάρια και βελτιώνουν την ασφάλεια και την ταχύτητα των μετακινήσεων. Το μεγαλύτερο από τα έργα βέβαια της Θεσσαλονίκης είναι η ολοκλήρωση του ΜΕΤΡΟ το πρώτο εξάμηνο του 2020 που μετά από πολλές καθυστερήσεις τα προηγούμενα χρόνια, επιτέλους βρήκε την υποστήριξη και θέληση της Πολιτείας εδώ και ένα χρόνο για την ολοκλήρωσή του.

*Ο κ. Αντωνούδης είναι πρόεδρος της εταιρίας «ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε»