ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ

Με την τεχνολογία να αναπτύσσεται με εξαιρετικά γοργούς ρυθμούς και να αλλάζει ριζικά τη ζωή των ανθρώπων σε κάθε μεριά του πλανήτη, το εμπόριο δεν θα μπορούσε να μείνει ανεπηρέαστο.

Ειδικότερα σε ό,τι αφορά στη χώρα μας, η ολοένα και μεγαλύτερη διείσδυση του Ιντερνετ στα ελληνικά νοικοκυριά και η μεγαλύτερη εξοικείωση που έχουν με τις νέες τεχνολογίες οι τελευταίες γενιές έχουν μετατοπίσει μεγάλο μέρος των αγορών τους από τα φυσικά καταστήματα στην… οθόνη ενός υπολογιστή ή ενός «έξυπνου» τηλεφώνου, που είναι το απόλυτο trend του σήμερα.Σύμφωνα με την τελευταία έρευνα της Ecommerce Europe, το 2015 στην Ελλάδα καταγράφηκε ο 7ος μεγαλύτερος ρυθμός ανάπτυξης στην Ευρώπη, καθώς η αγορά του ηλεκτρονικού εμπορίου άγγιξε τα 3,8 δισ. ευρώ σημειώνοντας αύξηση κατά 18,8%. Θετικές είναι εξάλλου οι προσδοκίες και για τη φετινή χρονιά, η οποία αναμένεται να κλείσει με έναν τζίρο της τάξης των 4,2 δισ. ευρώ, αυξημένος σε ποσοστό 10,5% από πέρυσι. Λίγο υψηλότερα, στα 4,5 δισ. ευρώ, βάζει τον πήχη για φέτος ο καθηγητής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και υπεύθυνος του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN), Γιώργος Δουκίδης, αποδεικνύοντας ότι ο κλάδος του ηλεκτρονικού εμπορίου όχι μόνο εμφανίζει έντονη ανθεκτικότητα, αλλά εξακολουθεί να αναπτύσσεται με γοργούς ρυθμούς παρά τη συνεχιζόμενη ύφεση.

Μεγαλύτερη χρήση πλαστικού χρήματος
Σε αυτή την εξέλιξη έχουν βοηθήσει βέβαια και κάποια έκτακτα γεγονότα, όπως ήταν η εφαρμογή των capital controls και η κατ’ επέκταση μεγαλύτερη χρήση του πλαστικού χρήματος. Μόνον ο κλάδος του ηλεκτρονικού φαρμακείου εμφανίζει τζίρο σχεδόν 100 εκατ. ετησίως, με προοπτική να διπλασιαστεί, αφού από το 2017 θα πωλούνται online και τα μη συνταγογραφούμενα φάρμακα. Συνολικά στην Ευρώπη ο τζίρος του ηλεκτρονικού εμπορίου φέτος αναμένεται να σπάσει το «φράγμα» του μισού τρισεκατομμυρίου ευρώ και να διαμορφωθεί στα 509,9 δισ., υπερδιπλάσιο από το 2011 που ήταν στα επίπεδα των 264,4 δισ. ευρώ.

Ειδικότερα στην περιφέρεια της Νότιας Ευρώπης, όπου το ηλεκτρονικό εμπόριο κατέγραψε την προηγούμενη χρονιά τζίρους ύψους 50,9 δισ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 18,2% από το 2014, η χώρα μας βρίσκεται στην τέταρτη θέση, πίσω από την Ισπανία που εμφανίζει τζίρο 18,1 δισ. ευρώ, την Ιταλία με 16,1 δισ. και την Τουρκία με τζίρο ύψους 8,4 δισ. ευρώ.

Έρευνα της EΛΣΤΑΤ

On line αγορές από 3 εκατ. καταναλωτές

Στην Ελλάδα, όπως προκύπτει από τελευταία έρευνα που πραγματοποίησε η ΕΛΣΤΑΤ για τη χρήση τεχνολογιών πληροφόρησης και επικοινωνίας, σχεδόν 7 στους 10 Ελληνες έχουν πρόσβαση στο Διαδίκτυο, ενώ περίπου 3 εκατ. άτομα πραγματοποιούν online αγορές.

Η ανάγνωση ειδήσεων σε ιστοσελίδες, εφημερίδες, περιοδικά παραμένει στην κορυφή της λίστας των δραστηριοτήτων που πραγματοποιούνται μέσω Διαδικτύου με ποσοστό 85,3%, ενώ η αναζήτηση πληροφοριών και υπηρεσιών είναι η δεύτερη περισσότερο πραγματοποιούμενη δραστηριότητα, με ποσοστό 81,9%.

Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι το 67,5% συμμετέχουν σε ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης (π.χ. facebook, twitter, viber κ.λπ.), σχεδόν το 40% χρησιμοποιούν υπηρεσίες που αφορούν για ταξίδια και καταλύματα, το 27,7% πραγματοποιούν τραπεζικές συναλλαγές, ενώ το 11,7% κάνει χρήση λογαριασμού (π.χ. PayPal) για την πληρωμή ειδών ή υπηρεσιών που αγοράστηκαν από το Διαδίκτυο.

Τα άτομα με υψηλό επίπεδο εκπαίδευσης (μεταπτυχιακά/διδακτορικό, ΑΕΙ, ΤΕΙ, στρατιωτικές σχολές, ανώτερες σχολές τριετούς διάρκειας, κολέγιο διάρκειας μεγαλύτερης των δύο ετών) χρησιμοποιούν σε μεγάλο βαθμό το Διαδίκτυο (σε ποσοστό 94,1%), ενώ υψηλό είναι το ποσοστό (79,5%) των χρηστών που έχουν ολοκληρώσει μεσαίο επίπεδο εκπαίδευσης (ΙΕΚ, κολέγιο διάρκειας μέχρι δύο έτη, Λύκειο – Γενικό, ΕΠΑΛ, ΤΕΛ κ.ά.). Αντίθετα, μόλις ένας στους τρεις Ελληνες με χαμηλό επίπεδο εκπαίδευσης (επαγγελματική σχολή, τεχνική σχολή, Γυμνάσιο, Δημοτικό) κάνουν χρήση του ίντερνετ.

Σύμφωνα με τη μελέτη της ΕΛΣΤΑΤ, το 68,1% όσων χρησιμοποίησαν το Διαδίκτυο το α’ τρίμηνο του 2016 συνδέθηκαν, εκτός της κατοικίας και του χώρου εργασίας τους, με χρήση κινητού τηλεφώνου ή smart phone (σε ποσοστό 59,9%), φορητού υπολογιστή (laptop, notebook, netbook ή tablet) σε ποσοστό 34,3% ή άλλης φορητής συσκευής (PDA, MP3 player, e-book reader, φορητή κονσόλα παιχνιδιών κ.λπ.), παρουσιάζοντας αύξηση 2,6%, σε σχέση με το α’ τρίμηνο του 2015. Το υψηλότερο ποσοστό (89,7%) εν κινήσει σύνδεσης στο Διαδίκτυο, όπως είναι φυσικό, καταγράφεται για τους νέους ηλικίας 16-24 ετών.ethnos.gr