ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ

Της Έλενας Καραβασίλη

«Black Friday»… για να δούνε άσπρη μέρα κυρίως οι καταναλωτές, πραγματοποιούν από σήμερα Πέμπτη έως και το Σάββατο 26 Νοεμβρίου, αρκετοί επιχειρηματίες της Θεσσαλονίκης. Τα δε πολυκαταστήματα καθώς και αρκετές αλυσίδες καταστημάτων με ηλεκτρικά είδη, ανακοίνωσαν την «μαύρη Παρασκευή» ήδη από την προηγούμενη εβδομάδα. Πρόκειται για ένα ξενόφερτο «έθιμο» όπου για τη συγκεκριμένη μέρα οι τιμές στα προϊόντα είναι ιδιαίτερα χαμηλές, με τους καταστηματάρχες να υπόσχονται μεγάλες εκπτώσεις, εκπλήξεις και προσφορές. Αυτή η «γιορτή του εμπορίου» ξεκίνησε από την Αμερική με εικόνες από ουρές χιλιάδων ανθρώπων που κοιμούνται έξω από τα πολυκαταστήματα και στη συνέχεια ποδοπατιούνται στην κυριολεξία, να κάνουν κάθε χρόνο το γύρο του κόσμου! Μάλιστα στις Ηνωμένες Πολιτείες από το 2006, έχουν αναφερθεί περιστατικά βίας μεταξύ των καταναλωτών κατά τη διάρκεια του «Black Friday» όπου ο απολογισμός των τραυματιών είχε φτάσει στους 98, και οι θάνατοι στους επτά!

Πλέον η «Μαύρη Παρασκευή» γιορτάζεται σε πολλές χώρες του εξωτερικού όπως είναι η Αγγλία, η Γαλλία, η Γερμανία, η Ιταλία, η Ισπανία, η Αυστρία, η Πολωνία, και η Φινλανδία, ενώ φέτος για πρώτη χρονιά θα πραγματοποιηθεί και στη Θεσσαλονίκη. Να σημειώσουμε ότι, ο λόγος για τον οποίο η «Μαύρη Παρασκευή» ονομάστηκε «μαύρη», είναι επειδή τα έσοδα από τις πωλήσεις αυτής της περιόδου, είναι τα σημαντικότερα της χρονιάς, με αποτέλεσμα τα καταστήματα να καταγράφουν κέρδη, έχοντας «μαύρο» το τελικό αποτέλεσμα του ισολογισμού τους.

Όπως λέει στο Karfitsa.gr ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης Παντελής Φιλιππίδης, «δε μπορούμε να υποχρεώσουμε τους επιχειρηματίες να κάνουν “Black Friday”, είναι στη διακριτική ευχέρεια του καθενός. Κάθε επιχείρηση ξέρει τα οικονομικά της και το κατά πόσο μπορεί να υποστηρίξει μια τέτοια πρωτοβουλία. Πρόκειται για μια διαδικασία όπου ο επιχειρηματίας ξεπουλάει ότι εμπόρευμα έχει, άρα θα πρέπει να είναι προετοιμασμένος για κάτι τέτοιο. Επίσης οι τιμές είναι εξαντλητικές, αν βγει κάποιος και κάνει “black Friday” με 20% και 30% έκπτωση, τότε σε αυτή την περίπτωση μιλάμε για κοροϊδία. Μη ξεχνάτε πως βγήκαμε από ενδιάμεση περίοδο εκπτώσεων που τα προϊόντα ήταν στο 50% με 60% κάτω, άρα τώρα θα πρέπει να φτάσουμε περίπου στο 80% κάτω της αρχικής τιμής!», τονίζει. Ο ίδιος μάλιστα σημειώνει πως για να συμμετέχει σε αυτό μία επιχείρηση, θα πρέπει να είναι προετοιμασμένη, ή «να έχει ένα στόχο να μαζέψει κάποια λεφτά από προϊόντα που θα δε θα μπορούσε να πουλήσει υπό άλλες συνθήκες. Ή γιατί μπορεί τη συγκεκριμένη χρονική συγκυρία να χρειάζεται δυναμικό κεφάλαιο και να θέλει να μαζέψει χρήματα. Γενικά είναι μία διαδικασία, που είναι δεδομένο πως η επιχείρηση θα βγει χαμένη. Είναι μία ρευστοποίηση με χαμένο κεφάλαιο», καταλήγει ο κ. Φιλιππίδης.

Από την πλευρά του ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Καλαμαριάς Δημήτρης Μηλιάδης υπογραμμίζει πως: «όλο το χρόνο κάνουμε εκπτώσεις και προσφορές. Βγήκαμε από δεκαήμερο μεγάλων εκπτώσεων, αλλά η κίνηση δεν ήταν καθόλου ικανοποιητική. Αν ο άλλος δεν έχει λεφτά στην τσέπη του, ακόμη και αν δώσεις ένα προϊόν που κοστίζει 100 ευρώ στα 10 ευρώ, πάλι δε θα το αγοράσει. Ο κόσμος πλέον ψωνίζει τα απολύτως αναγκαία. Μπορεί να τον ξεγελάνε λίγο οι προσφορές, όμως και πάλι αυτοί που ψωνίζουν είναι μία συγκεκριμένη μερίδα συμπολιτών μας. Υπάρχει μία μερίδα ανθρώπων που θα κάνει αγορές, ενώ υπάρχουν και κάποια… διαρθρωτικά παράξενα», σημειώνει. Και εξηγεί: «μπορεί δηλαδή να μην έχει να πληρώσει το ρεύμα του, αλλά το καινούριο κινητό τηλέφωνο που βγήκε στην αγορά θα χρεωθεί και θα το πάρει. Ή μπορεί να μην παίρνει κιμά της προκοπής αλλά… το ακριβό gadget θα το έχει. Τώρα αν κάποιοι επιχειρηματίες αποφασίσουν να συμμετάσχουν στο “black Friday” είναι δική τους υπόθεση», καταλήγει.