ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ

Σήμερα 25 Νοεμβρίου, πολλές αλυσίδες καταστημάτων εγκαινιάζουν την…Μαύρη Παρασκευή με προσφορές, εκπτώσεις και εκδηλώσεις. Στη Θεσσαλονίκη η Black Friday ήρθε από την… Πέμπτη και μάλιστα με τεράστιες ουρές στον πεζόδρομο της Αγίας Σοφίας με είδη… καλλυντικών. Σύμφωνα με καταναλωτές έδινε και δίνει δωρεάν κραγιόν στους πρώτους που θα κάνουν αγορές…

«Αμερικανιές»; Τι είναι η Black Friday;

Γιορτάζεται παραδοσιακά την επόμενη της ημέρας των Ευχαριστιών (Thanksgiving), την Παρασκευή δηλαδή μετά την 4η Πέμπτη κάθε Νοεμβρίου, αποτελώντας αφορμή για τρελές προσφορές στα καταστήματα και σηματοδοτώντας την έναρξη της χριστουγεννιάτικης περιόδου. Ξεκίνησε ως θεσμός από την Αμερική και σύντομα επεκτάθηκε. Ο όρος Black Friday έχει τις ρίζες του στη δεκαετία του 1960 και σηματοδοτεί την αρχή της χριστουγεννιάτικης περιόδου αγορών στις ΗΠΑ.  Σύμφωνα με μια άλλη εκδοχή ο όρος Black Friday χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά από τροχονόμους στη Φιλαδέλφεια των ΗΠΑ, προκειμένου να περιγράψουν τη φριχτή κίνηση που είχε στους δρόμους εκείνη την ημέρα λόγω των εκπτώσεων και της έναρξης της χριστουγεννιάτικης περιόδου.

Τα κόλπα της «Μαύρης Παρασκευής»

Σε πείθουν με κάθε μέσο να περάσεις την πόρτα του καταστήματος με προσφορά σοκ τουλάχιστον ενός προιόντος. Προσπαθούν να σε κρατήσουν περισσότερη ώρα μέσα στο κατάστημα. Εστιάζουν στους καταναλωτές με περιορισμένο χρόνο (βλ καλάθια). Κάνουν στοχευμένες προσφορές. Όμως οι προσφορές τύπου «70% έκπτωση σε όλα μας τα είδη» είναι ξεπερασμένες και δεν πείθουν κανένα, αναφέρει η Independent, συμπληρώνοντας ότι το μάρκετινγκ εστιάζει πλέον στα smartphones. Αν όλα τα άλλα αποτύχουν υπάρχουν και κάποιες παραδοσιακές μέθοδοι που δεν παλιώνουν ποτέ όταν ένας έμπορος θέλει να δελεάσει τον πελάτη, αναφέρει το δημοσίευμα της εφημερίδας. Αυτές μπορεί να περιλαμβάνουν από… σοκολατάκια στο ταμείο, μέχρι την κλασική προσφορά «στα δύο προϊόντα το ένα δώρο». Ωστόσο κάποια βρετανικά καταστήματα δοκιμάζουν και πιο πρωτότυπα «δολώματα» τα τελευταία χρόνια, μεταξύ των οποίων και η προσφορά φρεσκοψημένου ψωμιού από διπλανούς φούρνους!

Το κυβερνών κόμμα δεν θέλει… «αμερικανιές»

Ο ΣΥΡΙΖΑ κάνει λόγο για ζημιά στις μικρές επιχειρήσεις και χαρακτηρίζει «αμερικανιά» τον συγκεκριμένο θεσμό. «Η προσπάθεια επιβολής καταναλωτικών συνηθειών της πατρίδας της υπερκατανάλωσης, των ΗΠΑ, στον υπόλοιπο κόσμο, συνεχίζεται δυναμικά με στόχευση αυτήν τη φορά τους νεόπτωχους της παλιάς μεσαίας τάξης» σημειώνει σε ανακοίνωσή του το Τμήμα Μικρομεσαίων του ΣΥΡΙΖΑ.«Τώρα και στην Ελλάδα μια «αμερικανιά», το Black Friday, που εξυπηρετεί μόνο τις πολυεθνικές αλυσίδες παραγωγής και εμπορίου, οι οποίες δημιουργούν μια ακόμη ευκαιρία να ξεπουλήσουν το μεγάλο τους στοκ, που μόνο αυτές έχουν την δυνατότητα να διατηρούν και με προφανή στόχο τη μεγαλύτερη συρρίκνωση των επιχειρηματικών δυνατοτήτων των μικρομεσαίων επιχειρήσεων», παρατηρεί στην ανακοίνωσή του και προσθέτει: «Άλλωστε στην περίοδο της επταετούς ύφεσης και λιτότητας, οι πολυεθνικές αλυσίδες αποδεδειγμένα είναι οι μόνες που παρουσιάζουν άνοδο στον όγκο λιανικών πωλήσεων ενώ οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις διαρκώς συρρικνώνονται.