ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ

 Της Φιλίππα Βλαστού

«Πεσμένη» χαρακτηρίζουν οι περισσότεροι επιχειρηματίες την κίνηση της αγοράς κατά την περίοδο των Χριστουγέννων.  Οι επιχειρηματίες περίμεναν πως και πως τον ερχομό των φετινών εορτών με την προσδοκία ότι το χρήμα θα κινηθεί στην αγορά της Θεσσαλονίκης και θα δουν τα ταμεία τους να γεμίζουν ούτως ώστε να βγάλουν τα «σπασμένα» της χρονιάς.

«Το 2016 ήταν τραγικό»

«Η αγορά τώρα πάει, όπως και όλο τον χρόνο, υποτονικά. Δυστυχώς, η αγορά δεν κατάλαβε Χριστούγεννα», εξήγησε στην KARFITSA o πρόεδρος του εμπορικού συλλόγου Θεσσαλονίκης, Παντελής Φιλιππίδης. «Κάθε χρόνο οι επιχειρηματίες αναμένουν τις γιορτές με την ελπίδα να ανακάμψουν οικονομικά και να αυξήσουν τον τζίρο τους, όμως φέτος τα πράγματα είναι πάρα πολύ άσχημα και οι λόγοι είναι γνωστοί, ο κόσμος στενάζει», είπε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος, ενώ την χρονιά του 2016 την χαρακτήρισε «τραγικότερη από την περυσινή που ήταν τραγική» και πρόσθεσε ότι: «αυτό σημαίνει ότι θα ξαναδούμε τσουνάμι από λουκέτα, την αγορά να στενάζει και λιγότερους ήρωες από αυτούς που βρίσκονται στην αγορά». Παράλληλα, ο πρόεδρος προτρέπει τους καταναλωτές να επιλέξουν για τις αγορές τους τις μικρές και ελληνικές επιχειρήσεις, γιατί όπως τόνισε: «πρέπει να στηριχτούν αυτοί οι επιχειρηματίες που είναι πραγματικά ήρωες, που αντέχουν μετά από εφτά χρόνια κρίσης».

«Περιμένουν τις εκπτώσεις για να αγοράσουν»

Δεν είναι λίγοι οι καταναλωτές που περιμένουν τις εκπτώσεις για να πραγματοποιήσουν αγορές. Ο αντιπρόεδρος του ΕΣΘ, Αναστάσιος Φελέκης υπογράμμισε ότι : «όσον αφορά τον δικό μου κλάδο, που είναι η ένδυση, μπορώ να σας πω ότι το γεγονός πως ξεκινούν οι εκπτώσεις 15 Ιανουαρίου επίσημα αυτό λειτουργεί και λίγο αποτρεπτικά στο να καταναλώσει τώρα αυτά τα ειδή ένας πελάτης». Για τον πρόωρο στολισμό στις βιτρίνες των καταστημάτων, συγκριτικά με άλλες χρονιές, ο  αντιπρόεδρος είπε πως : «αυτό είναι ένα φαινόμενο που παρατηρήθηκε τον φετινό Δεκέμβριο για να μπορέσουν οι έμποροι να προσελκύσουν τον κόσμο και να βάλει σε μια εορταστική διάθεση τον καταναλωτή, αλλά κυρίαρχο ρόλο παίζει η τσέπη του καταναλωτή και όχι αν στολίζουμε τα μαγαζιά μας».

Διοργανώνουν δράσεις για να προσελκύσουν πελάτες

«H κίνηση είναι πολύ πεσμένη. Καμία σχέση με πέρυσι», περιγράφει στην KARFITSA o επιχειρηματίας  και μέλος του διοικητικού συμβουλίου του εμπορικού συλλόγου Θεσσαλονίκης, Νίκος Χιονίδης. Συγκυριακά οι «ανοιχτές» Κυριακές δεν φαίνεται να ωφέλησαν ιδιαίτερα την αγορά αυτή την εορταστική περίοδο, διότι όπως εξήγησε ο κ. Χιονίδης : «προφανώς παίζει ρόλο το γεγονός ότι οι ημερομηνίες που έπεσαν οι Κυριακές ήταν πολύ νωρίς και όπως και οι αργίες των Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς πέφτουν πάνω σε Κυριακές. Ένα μεγάλο μέρος του αγοραστικού κοινού περίμενε να πάρει πρώτα το δώρο και μετά να κάνει τις όποιες αγορές».

%cf%87%ce%b9%ce%bf%ce%bd%ce%b9%ce%b4%ce%b7%cf%82

Ο ίδιος ερωτηθείς για το προφίλ των καταναλωτών απάντησε ότι υπάρχουν δυο κατηγορίες : «αυτοί που ψωνίζουν τα πολύ ακριβά και εκείνοι που αγοράζουν τα πολύ φθηνά. Η ψαλίδα έχε ανοίξει πάρα πολύ, δεν υπάρχει πλέον το ενδιάμεσο». Τον χριστουγεννιάτικο στολισμό της πόλης ο κ. Χιονίδης τον χαρακτήρισε «για ακόμα μια χρονιά καθυστερημένο» και πρόσθεσε ότι: «δεν είναι μόνο αυτό, αλλά γενικά βρίσκουμε τοίχο σε πολλά πράγματα, όπως σε δράσεις που θέλουμε να κάνουμε ως ΕΣΘ».

Στην ίδια «μοίρα» και η ανατολική Θεσσαλονίκη

Η εικόνα της αγοράς είναι ίδια και στην ανατολική πλευρά της πόλης. «Η κίνηση μέχρι τώρα δεν πάει καλά. Περιμένουμε να δοθεί το δώρο στους συνταξιούχους μήπως αλλάξει το πράγμα. Γενικά η χρονιά αυτή δεν πήγε καλά, είμαστε κάτω συγκριτικά με πέρυσι», δήλωσε στην ΚARFITSA ο πρόεδρος του εμπορικού συλλόγου Καλαμαριάς, Δημήτρης Μηλιάδης υπογραμμίζοντας ότι : «ο μέσος όρος των καταναλωτών θέλει φτηνά προϊόντα».

%ce%bc%ce%b7%ce%bb%ce%b9%ce%b1%ce%b4%ce%b7%cf%82

Μάλιστα, αρκετά καταστήματα και στην Καλαμαριά στόλισαν τις βιτρίνες τους από  τον Νοέμβριο. «Είναι ένας τρόπος να θερμάνουμε και να δημιουργήσουμε ένα κλίμα πιο ευχάριστο μέσα σε όλα τα δυσάρεστα», σχολίασε ο κ. Μηλιάδης, ενώ ο ΕΣΚ ετοιμάζει διάφορες εκδηλώσεις στην οδό Μεταμορφώσεως και κοντά στα «μετρόπληκτα» καταστήματα για να τονώσει την αγορά.

Παράλληλα, η δυσεύρετη  στάθμευση που αποτελούσε το κύριο πρόβλημα όσον επισκέπτονταν την περιοχή σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΕΣΚ φαίνεται πως βρέθηκε λύση. «Σε συμφωνία που ήρθαμε με το δημοτικό στεγασμένο παρκινγκ,  που είναι κάτω από την πλατεία του δημαρχείου, οι πελάτες μπορούν να έρθουν να κάνουν τα ψώνια τους από μαγαζιά που έχουν το ειδικό σήμα στη βιτρίνα τους και να πάρουν δωρεάν κάρτα στάθμευσης για να μην πληρώσουν το παρκινγκ», εξήγησε ο ίδιος.

%ce%b2%ce%b1%cf%81%cf%83%ce%b1%ce%ba%ce%bf%cf%80%ce%bf%cf%85%ce%bb%ce%bf%cf%82

Ο Αλέξανδρος Βαρσακόπουλος, διατηρεί κατάστημα στην οδό Μεταμορφώσεως, όπου μεγάλο ποσοστό επιχειρηματιών έχουν δει τον τζίρο τους να πέφτει κατακόρυφα λόγω των έργων που γίνονται στην περιοχή. «Η υπόθεση με τα έργα ξεκινάει από το 2011 για την πεζοδρόμηση και συνεχίζονται με αυτά του μετρό», είπε ο ίδιος. Όσον αφορά την αγοραστική κίνηση περιγράφει ότι: «αν ανατρέξουμε μόνο στα χρόνια της κρίσης η φετινή χρονιά είναι η πιο πεσμένη». Έρευνα αγοράς κάνουν οι καταναλωτές όπως τονίζει ο κ. Βαρσακόπουλος «ο κόσμος κάνει έρευνα, ρωτάει, υπάρχει ενδιαφέρον, αλλά ζητάνε και διευκολύνσεις δηλαδή να πληρώσουν με δόσεις ή να κάνουμε κάποια κράτηση. Παζάρια κάνουν πολλοί για οποιοδήποτε ποσό, ακόμα και για 5 ευρώ».

Η ασφάλεια και η τιμή τα βασικά κριτήρια του καταναλωτή

Ο καταναλωτής στην Ελλάδα, μετά από επτά χρόνια οικονομικής κρίσης, έχει αλλάξει τα κριτήρια με τα οποία επιλέγει ένα προϊόν, σύμφωνα με έρευνες του Κέντρου Προστασίας Καταναλωτών. «Το πρώτο κριτήριο είναι η ασφάλεια. Ασφαλές προϊόν είναι αυτό που έχει πιστοποίηση είναι ελεγμένο και κυκλοφορεί στην αγορά», είπε στην KARFIΤSA ο πρόεδρος του ΚΕΠΚΑ, Νικόλαος Τσεμπερλίδης και συμπλήρωσε : «το δεύτερο πιο βασικό κριτήριο για να αγοράσει κάτι ο καταναλωτής είναι η τιμή».

Για το αν σχετίζεται η τιμή με την ποιότητα ο κ. Τσεμπερλίδης απάντησε πως : «Το θέμα της ποιότητας είναι σχετικό, γιατί ο καταναλωτής δεν μπορεί ξεχωρίσει πιο προϊόν είναι πιο ποιοτικό από το άλλο. Ένα προϊόν που είναι ιδιωτικής ετικέτας και ένα που είναι επώνυμο το ένα έχει πιο χαμηλή τιμή, αλλά μπορεί να παράγονται στην ίδια ακριβώς γραμμή με ίδια πρωτογενή υλικά, οπότε πως μπορεί κάποιος να χαρακτηρίσει αυτά τα δυο ήδη και οι περισσότεροι καταναλωτές δεν το ψάχνουν. Η τιμή δεν συνδέεται πάντα με την ποιότητα».

Το τηλεφωνικό κέντρο στο ΚΕΠΚΑ στη Θεσσαλονίκη «χτυπάει σαν τρελό», είπε ο κ. Τσεμπερλίδης, από καταναλωτές και το τελευταίο διάστημα η πιο συχνή καταγγελία που δέχονται, έπειτα από έρευνες, αφορά : «προϊόντα ηλεκτρονικά που έχουν εγγυήσεις, όπου παρουσιάζεται σοβαρό πρόβλημα κάποιων επιχειρήσεων να διορθώσουν αυτές τις συσκευές ή να εφαρμόσουν την νομοθεσία».

Επιπροσθέτως, ο ίδιος εξήγησε ότι λόγω της οικονομικής κρίσης έχουν μειώσει το προσωπικό τους και υπολογίζει ότι εάν είχαν περισσότερο, οι καταγγελίες που θα είχαν καταγράψει για το 2016 θα ήταν περισσότερες από πέρυσι.

«O καταναλωτής αυτής της χώρας θα ήθελε πάρα πολύ να αγοράζει τα ελληνικά προϊόντα, όμως τον αποτρέπουν οι τιμές και τελικά αυτά που επιλέγει είναι τα πιο φθηνά», είπε στην KARFITSA η Λίζα Στεργίου, υπεύθυνη επικοινωνίας του οργανισμού «Επιμένων Ελληνικά». Η ίδια συμπλήρωσε : «το μόνο που κοιτάνε είναι οι τιμές, ψάχνουν τις προσφορές, ακόμα και προϊόντα που έχουν καταστήματα τροφίμων τα οποία είναι σε μειωμένη τιμή επειδή πλησιάζει η ημερομηνία λήξης τους».