ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ

του Βαγγέλη Στολάκη

Ξεκίνησε την ενασχόλησή του με το εμπόριο σε μικρή ηλικία δουλεύοντας στην οικογενειακή επιχείρηση στην Νεάπολη Θεσσαλονίκης, όπου εξακολουθεί να ζει. Σήμερα είναι επικεφαλής της εταιρίας «Συνεργαζόμενοι Παντοπώλες Α.Ε» και διευθύνων σύμβουλος τριών συνεταιριστικών επιχειρήσεων κάτω από την «ομπρέλα» των οποίων βρίσκονται 290 μικρότερα σημεία πώλησης, σούπερ μάρκετ. Αν και ο ίδιος και οι συνεργάτες του δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα της κρίσης, οι αριθμοί είναι ανοδικοί. Αυξημένοι τζίροι, ανάπτυξη του δικτύου με μικρό δανεισμό, ενώ για το 2017 βρίσκεται στα «σκαριά» η δημιουργία νέων καταστημάτων.  Ο λόγος για τον Θεσσαλονικιό επιχειρηματία, Γιάννη Πηλίδη, διευθύνοντα σύμβουλο των εταιριών «Ελληνικά Market», «Πρόοδος Market» και «Ήλιος Market» ο οποίος όπως έχει αποδειχτεί είναι ο άνθρωπος που «έσωσε» τα μικρά και οικογενειακά σούπερ μάρκετ την εποχή που οι μεγάλες επιχειρήσεις του κλάδου συνεχίζουν την… «επεκτατική πολιτική» τους. Ο Γιάννης Πηλίδης θεωρεί ότι η κρίση γεννά ευκαιρίες. Έτσι, το 2012 σκεπτόμενος ότι τα μεγάλα σούπερ μάρκετ και η συνεχόμενη ανάπτυξη αυτών θα είχε ως αποτέλεσμα τον αφανισμό των μικρών σημείων πώλησης δημιούργησε ένα δίκτυο σε όλη τη χώρα. Σήμερα, πέντε χρόνια μετά, το δίκτυο των συνεργαζόμενων επιχειρηματιών ξεπερνά τους 290, ενώ ο ρυθμός ανάπτυξης των επιχειρήσεών του είναι της τάξης του 18-20% κάθε χρόνο και ο ετήσιος τζίρος αγγίζει τα 65 εκ. ευρώ.

Το όραμα

«Προσπάθησα ενώνοντας τα μικρά και τα μεσαία σημεία πώλησης να τους δώσω οντότητα. Με τα μεγαθήρια που υπάρχουν στο χώρο των σούπερ μάρκετ η μικρή αυτή αγορά άρχισε να εξαφανίζεται. Βλέπαμε να κλείνουν πολλά μικρά σημεία σε όλη την Ελλάδα. Σκεφτείτε ότι στην Αθήνα όπου κατοικεί ο μισός πληθυσμός της χώρας δεν υπάρχουν μικρά καταστήματα. Τα έκλεισαν οι μεγάλοι. Τα μεγάλα σούπερ μάρκετ μπήκαν στις γειτονιές και τα μικρά καταστήματα μέχρι 300 τ.μ. αφανίστηκαν» υποστηρίζει στην KARFITSA ο κ. Πηλίδης. Και συμπληρώνει: «Ήθελα να ενώσω τα μικρά σημεία πώλησης και να τα εμφανίσω στο καταναλωτικό κοινό ως μια αλυσίδα. Δώσαμε στους ανθρώπους ταυτότητα, περισσότερες υπηρεσίες και παροχές. Βοήθησα τους μικρούς να αποκτήσουν οντότητα». Αναλύοντας τις υπηρεσίες που παρέχει στους μικρούς ιδιοκτήτες λέει ότι: «δίνουμε στους μικρούς και μεσαίους επιχειρηματίες όλα όσα προσφέρουν οι μεγάλοι, δηλαδή διαφήμιση, φυλλάδιο, χαμηλές τιμές προϊόντων, κάρτα bonus, προσφορές, υπηρεσίες marketing και πολλά άλλα».

Πως λειτουργεί όμως η εταιρία «Συνεργαζόμενοι Παντοπώλες Α.Ε.»; «O ιδιοκτήτης υπογράφει μια σύμβαση franchise με εμάς για ένα χρόνο. Εξακολουθεί να διατηρεί το κατάστημά του και φυσικά να πληρώνει τα λειτουργικά του έξοδα. Εμείς του προσφέρουμε όλες τις εξτρά υπηρεσίες που θα τον κάνουν ανταγωνιστικό απέναντι στα μεγάλα σούπερ μάρκετ» υποστηρίζει ο Θεσσαλονικιός επιχειρηματίας. «Με την πρωτοβουλία μας δίνουμε τη δυνατότητα στα μικρά σούπερ μάρκετ να πωλούν σε χαμηλές τιμές όπως κάνουν και οι μεγάλοι του χώρου» εξηγεί.

Επιμένει… ελληνικά

Ποιοι είναι οι στόχοι για το 2017; «Να εντάξουμε στο σύστημά μας ακόμα τριάντα καταστήματα. Αυτό θέλουμε» απαντά ο κ. Πηλίδης. Ο ίδιος επιμένει… ελληνικά! Γι’ αυτό άλλωστε σε μια περίοδο κρίσης επέλεξε να επενδύσει στα εγχώρια προϊόντα. «Η βάση των προϊόντων μας είναι ελληνική. Προωθούμε προϊόντα Ελλήνων προμηθευτών. Ο κόσμος λόγω της κρίσης προτιμά κα στηρίζει τα ελληνικά προϊόντα» σχολιάζει.  Ο Γιάννης Πηλίδης ήταν ο πρώτος στην χώρα όταν το 1995 εισήγαγε στον κλάδο του λιανικού εμπορίου την έννοια του franchise. Για πέντε χρόνια εργάστηκε σε γνωστή αλυσίδα σούπερ μάρκετ, στην οποία μεταξύ άλλων δημιούργησε ένα δίκτυο 250 καταστημάτων σε όλη τη χώρα. Για τα επόμενα δέκα χρόνια, και αφού προηγήθηκε εξαγορά της παραπάνω αλυσίδας από άλλη επίσης γνωστή επιχείρηση κατόρθωσε να αναπτύξει το δίκτυο. Το 2010 «έκλεισε» για εκείνον και τους νέους ιδιοκτήτες με περισσότερα από 500 σημεία πώλησης σε όλη τη χώρα. Το 2012 δημιούργησε τους «Συνεργαζόμενους Παντοπώλες Α.Ε.».

Πως αντιμετωπίζει όμως τις μεγάλες πολυεθνικές που επενδύουν στην Ελλάδα και ρίχνουν συνεχώς τις τιμές με αποτέλεσμα να προσεγγίζουν όλο και περισσότερους καταναλωτές; «Πολλές τέτοιες εταιρίες παρέχουν προϊόντα οικονομικά, αμφιβόλου όμως προέλευσης και ποιότητας. Πρόκειται για υποβαθμισμένα προϊόντα και ο καταναλωτής το αντιλαμβάνεται αυτό» υποστηρίζει.

«Θα έλεγα στον Τσακαλώτο…»

Ο κ. Πηλίδης ως άνθρωπος της αγοράς γνωρίζει την πραγματική οικονομία και τους κανόνες της. Τι θα έλεγε στον Ευκλείδη Τσακαλώτο εάν έπινε μαζί του έναν καφέ; «Δεν μπορούμε να αναπτυχθούμε στηριζόμενοι στις ίδιες δυνάμεις με τους κολοσσούς. Θα έπρεπε το ελληνικό κράτος να δανειοδοτεί και τις μικρές επιχειρήσεις με χαμηλό επιτόκιο. Θα του έλεγα επίσης να μειώσει την φορολογία που είναι αποτρεπτική για τους επενδυτές» υποστηρίζει.