ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ

Της Φιλίας Νομικού

Τα τηλέφωνα χτυπούν ασταμάτητα. Έξι άντρες και γυναίκες απαντούν τη μια κλήση μετά την άλλη. Καταγράφουν, ενημερώνουν τους εκφωνητές που  συντονίζουν τις δυνάμεις που περιπολούν και στέλνουν περιπολικά ή ομάδες δικυκλιστών των ομάδων «Ζ» και «ΔΙΑΣ» να επιληφθούν. Συχνά, με χρόνο ανταπόκρισης περίπου ενός λεπτού. Το 100, τρέχει …με χίλια! Περίπου 2.500 κλήσεις δέχεται το τηλεφωνικό κέντρο της Αμέσου Δράσεως στο Αστυνομικό Μέγαρο της Θεσσαλονίκης τις… καλές μέρες. Στις δύσκολες μέρες, όταν έχουμε σε εξέλιξη σημαντικά γεγονότα, όπως πολυπληθείς διαδηλώσεις, επεισοδιακές ή μη, ο αριθμός εκτινάσσεται μέχρι και τις 8.500 κλήσεις σε μια μέρα.Και όπως λέει η Βίκυ που υπηρετεί εδώ και 10 χρόνια στο τηλεφωνικό κέντρο, καμία κλήση δεν είναι ίδια με τη άλλη, είτε αφορούν σε ληστείες, είτε σε μικροεγκλήματα, είτε σε κίνδυνο ζωής, είτε σε απλές εξυπηρετήσεις όπως η βεβαίωση του γνησίου υπογραφής κάποιου ηλικιωμένου.

100-9-%ce%92%ce%af%ce%ba%cf%85-%cf%84%ce%b7%ce%bb%ce%b5%cf%86%cf%89%ce%bd%ce%ae%cf%84%cf%81%ce%b9%ce%b1

«Τον πρώτο χρόνο μαθαίνεις να διαχειρίζεσαι κάθε κλήση ξεχωριστά», λέει στην “KARFITSA” η Βίκυ. «Μετά από χρόνια εμπειρίας, το κάνεις σχεδόν αυτόματα, αλλά πάντα με σεβασμό στον πολίτη που καλεί. Δεν πρέπει να ξεχνάμε, ότι εδώ τηλεφωνούν άνθρωποι που συχνά βρίσκονται σε αγωνία. Σε θυμό για κάτι που θέλουν να καταγγείλουν, ή σε πανικό για κάτι που βιώνουν, όπως μια κατάσταση κινδύνου για τη σωματική τους ακεραιότητα ή ακόμα και τη ζωή τους. Πρέπει να αντιλαμβάνεσαι πολύ γρήγορα τι έχει ανάγκη να ακούσει ο πολίτης που καλεί, για να καθησυχαστεί όσο χρειάζεται, ώστε να σου δώσει τις σωστές πληροφορίες για το που βρίσκεται και τι ακριβώς του συμβαίνει, υπό ποιες συνθήκες. Έτσι ώστε να είναι σωστά ενημερωμένοι και οι συνάδελφοι που θα σπεύσουν στο περιστατικό.» Και βέβαια, όταν μιλάμε για το πρώτο νούμερο που σκέφτεται ο καθένας μας όταν αντιμετωπίζει κίνδυνο, οι ανθρώπινες στιγμές είναι αναπόσπαστες από την καθημερινότητα των ανθρώπων πίσω από τις γραμμές.

100-4-%cf%84%ce%b7%ce%bb%ce%b5%cf%86%cf%89%ce%bd%ce%b9%ce%ba%cf%8c-%ce%ba%ce%ad%ce%bd%cf%84%cf%81%ce%bf

Διαφορετικά τα περιστατικά

«Θυμάμαι χαρακτηριστικά ένα περιστατικό. Ένα ζευγάρι με τη γυναίκα έγκυο, σε αιμορραγία, ερχόταν με ΙΧ αυτοκίνητο από γειτονικό νομό και βρίσκονταν σε πανικό. Έπρεπε να είμαστε σε διαρκή επαφή με το ζευγάρι, να συντονίσουμε αρκετές δυνάμεις ώστε να κλείσουν κάθετοι δρόμοι και να μείνουν ανοιχτοί άξονες για να κινηθεί με μεγάλες ταχύτητες το ΙΧ που μετέφερε την αιμορραγούσα έγκυο, ως το Ιπποκράτειο Νοσοκομείο της Θεσσαλονίκης. Ευτυχώς όλα είχαν αίσιο τέλος. Το χαμόγελο και η ανακούφιση στο τέλος μιας τέτοιας προσπάθειας, όταν η δουλειά όλων μας έχει κάνει τη διαφορά για έναν άνθρωπο που αγωνιά, δεν αναπληρώνονται με τίποτα.»

100-8-%ce%bf%ce%b8%cf%8c%ce%bd%ce%b5%cf%82

«Η δουλειά είναι ομαδική και όλοι, πρέπει να λειτουργούν σαν καλοκουρδισμένο ρολόι», λέει στην “KARFITSA” ο Διευθυντής της Άμεσης Δράσης στη Θεσσαλονίκη, ταξίαρχος Μιλτιάδης Πουρσανίδης. «Ο τηλεφωνητής θα απαντήσει την κλήση θα καταγράψει το περιστατικό ηλεκτρονικά και θα κάνει την πρώτη αξιολόγηση χρωματίζοντάς το στο online σύστημα, ανάλογα με τη σοβαρότητα και το επείγον του χαρακτήρα. Στη συνέχεια θα το αναλάβει ο συνάδελφος εκφωνητής που θα ενημερώσει και θα συντονίσει τα περιπολικά ή τις ομάδες δικυκλιστών που θα αποσταλούν. Κάθε δευτερόλεπτο  μετράει και είμαστε υπερήφανοι για τις επιδόσεις μας. Έχουμε περίπτωση ληστείας, με χρόνο ανταπόκρισης 37 δευτερόλεπτα. Ο μέσος όρος ανταπόκρισης είναι περίπου 1,5 λεπτό. Και διαρκής στόχος είναι να είμαστε όσο πιο άμεσοι γίνεται.» Την ώρα της παρουσίας μας στο τηλεφωνικό κέντρο, σε εξέλιξη βρισκόταν η ανταπόκριση σε μια κλήση για βιασμό. Λίγη ώρα αργότερα, διευκρινίστηκε ότι το περιστατικό δεν ήταν εξελισσόμενο εκείνη την ώρα, αλλά η κλήση αφορούσε καταγγελία για βιασμό, που σύμφωνα με την παθούσα είχε συμβεί πριν …έξι μήνες.

«Δεν αξιολογούμε… ανταποκρινόμαστε»

Ψεύτικη καταγγελία από θυμό για κάποιο χωρισμό; Καθυστερημένη καταγγελία από ένα θύμα που συγκέντρωνε δυνάμεις ψυχής για να καταγγείλει τον βιαστή του; «Δουλειά μας δεν είναι να αξιολογήσουμε το αληθές ή μη της καταγγελίας, αλλά να ανταποκριθούμε άμεσα», εξηγούν οι αστυνομικοί του “100”. «Η αλήθεια θα βρεθεί στο στάδιο της ανάκρισης αργότερα. Γι αυτό, λέμε πως είμαστε η αιχμή του δόρατος και το καλύτερο “εργαλείο” είναι η μοτοσικλέτα», συμπληρώνει ο ταξίαρχος Μιλτιάδης Πουρσανίδης. «Στα περισσότερα περιστατικά σπεύδουν δικυκλιστές. Και όταν πρόκειται για μη επείγουσες κλήσεις, πηγαίνουν και άνδρες με περιπολικά αυτοκίνητα από τα κατά τόπους τμήματα. Αυτή τη στιγμή είναι διάσπαρτες σε κομβικά σημεία σε όλο το πολεοδομικό συγκρότημα 520 μοτοσικλέτες των ομάδων “Ζ” και “ΔΙΑΣ” για να εξασφαλίσουμε αμεσότητα ανταπόκρισης σε κάθε σημείο της Θεσσαλονίκης.»

Η Άμεση Δράση της Θεσσαλονίκης, δεν αισθάνεται υπερήφανη μόνο για τους άνδρες και τις γυναίκες που τη στελεχώνουν, αλλά και για την υποδομή της. Από το δίκτυο καμερών για τον έλεγχο κεντρικών σημείων της πόλης -κυρίως των κυκλοφοριακών συνθηκών- μέχρι το online σύστημα που επιταχύνει τους χρόνους ανταπόκρισης, ακόμα και τους ασυρμάτους τελευταίας τεχνολογίας που εξασφαλίζουν το απόρρητο των διαβιβάσεων.  Αστυνόμος μας έδειξε μια τέτοια μοτορόλα, αξίας …1012 ευρώ, αντί των 30-40 ευρω που κόστιζαν οι παλιές μοτορόλες. «Κάποτε, μας ακούγανε όποιοι είχαν μοτορόλες, όπως και εσείς οι δημοσιογράφοι την ώρα που εξελισσόταν τα περιστατικά… Συγνώμη, που τώρα πια δεν θα μπορείτε», μας είπαν χαριτολογώντας.