ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ

του Απόστολου Αντωνούδη*

Τους τελευταίους μήνες άνοιξε και πάλι η συζήτηση για τις αστικές συγκοινωνίες στην πόλη μας και κατά πόσο αυτές ανταποκρίνονται στις ανάγκες των χρηστών τους. Μία έρευνα του 2014 του Κέντρου Προστασίας Καταναλωτών ΚΕΠΚΑ έδειξε ότι η συντριπτική πλειοψηφία των χρηστών – πολιτών του ΟΑΣΘ δεν είναι ικανοποιημένη από την συχνότητα των δρομολογίων, το ωράριο, την πληρότητα, την άνεση μετακίνησης, την κατάσταση των λεωφορείων, την συμπεριφορά του προσωπικού, την σχέση ποιότητας-τιμής που αξιολογείται από κακή έως πολύ κακή. Από αυτά και μόνο τα ευρήματα φαίνεται ότι η πόλη δεν έχει εκείνες τις συγκοινωνίες που θα την ικανοποιούσαν. Αυτή την στιγμή η πόλη εξυπηρετείται συγκοινωνιακά μόνο από τον ΟΑΣΘ, κάτι το οποίο έχει ημερομηνία λήξης μιας και οι μελέτες για την θαλάσσια αστική συγκοινωνία ολοκληρώνονται και με την έγκαιρη χρηματοδότηση, μπορούμε μέσα στο 2019 να την δούμε σε λειτουργία, το μετρό θα λειτουργήσει το 2020 και υπάρχει αυξημένη κινητικότητα αλλά και πιθανά χρηματοδοτικά εργαλεία για την ανάπτυξη του τραμ. Καλώς εχόντων των πραγμάτων σε λίγα χρόνια θα έχουμε 4 μέσα που θα αναλάβουν το μεταφορικό έργο της Θεσσαλονίκης. Αυτά τα μέσα θα πρέπει να λειτουργούν μέσα από ένα ολοκληρωμένο συγκοινωνιακό σχεδιασμό που σημαίνει συμπληρωματικότητα και συνδυασμένη αξιοποίηση όλων των μέσων που μεγιστοποιεί τα κοινωνικά και οικονομικά οφέλη, εξασφαλίζοντας την βιωσιμότητα τους.   Είναι αυτονόητο ότι πρέπει να λειτουργούν όχι αποσπασματικά αλλά κάτω από ενιαίο φορέα που θα σχεδιάζει, θα συντονίζει και θα ελέγχει ολόκληρο το σύστημα των αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης. Ένας τέτοιος φορέας θα μπορεί να έχει την διαχείριση των υποδομών όπως τα αμαξοστάσια και τους σταθμούς λεωφορείων αλλά και των υπόλοιπων μέσων μαζικής μεταφοράς, τον προγραμματισμό και την εξεύρεση χρηματοδοτικών εργαλείων και πόρων για υποδομές και επενδύσεις, την διαχείριση διαδικασιών που αφορούν την εκτέλεση συγκοινωνιακού έργου, τον έλεγχο εκτέλεσης των  υποχρεώσεων – συμβάσεων, τον σχεδιασμό και οργάνωση συμπληρωματικών υπηρεσιών για την κινητικότητα, όπως είναι οι χώροι στάθμευσης, τα συστήματα ελέγχου κυκλοφορίας και νέων τεχνολογιών. Σε αυτόν τον φορέα που είναι κοινωνικά χρήσιμο να είναι Δημόσιου χαρακτήρα η Τοπική Αυτοδιοίκηση οφείλει να έχει αποφασιστικό λόγο. Επίσης η επιδότηση εισιτηρίου είναι απαραίτητο να διατηρηθεί, η καθιέρωση ηλεκτρονικού εισιτηρίου θα δώσει λύση στο πρόβλημα των πλαστών, η  αναλογικότητα στην διαδρομή θα προσεγγίσει με δικαιότερο τρόπο την χρέωση, η δυνατότητα δωρεάν εισιτηρίου στις ευπαθείς κοινωνικά ομάδες είναι αυτονόητη σε μια κοινωνία που έχει την στοιχειώδη ευαισθησία. Ένα επιπλέον στοιχείο που θα προκύψει από την λειτουργία αυτού του ενιαίου φορέα συγκοινωνιών είναι η βελτίωση του κυκλοφοριακού της πόλης μας. Η συζήτηση που άνοιξε στην πόλη μας είναι σε θετική κατεύθυνση και είμαστε βέβαιοι ότι σύντομα θα χρησιμοποιούμε  ποιοτικότερες, ταχύτερες, ασφαλέστερες  συγκοινωνίες.

*Ο κ. Αντωνούδης είναι  Πρόεδρος της «Εγνατία οδός ΑΕ» και Δημοτικός Σύμβουλος Δήμου Πυλαίας Χορτιάτη