«Τα μεγάλα έργα ανήκουν στον ελληνικό λαό…»
Του Νίκου Καραμανλή
Τα μεγάλα δημόσια έργα, ιδίως στην Ελλάδα, διανύουν ένα πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα από τη στιγμή που σχεδιάζονται μέχρι τη στιγμή που παραδίδονται. Γι’ αυτό και είναι σύνηθες φαινόμενο η δρομολόγηση να γίνεται από μία κυβέρνηση και σε δεύτερο χρόνο να έρχεται μία άλλη για να… κόψει τις κορδέλες. Κάτι ανάλογο συνέβη και στα Τέμπη, όπου ο πρωθυπουργός εγκαινίασε το τελευταίο τμήμα του αυτοκινητόδρομου Αθήνας-Θεσσαλονίκης, δίνοντας την εντύπωση ότι επιχειρεί να οικειοποιηθεί το έργο. Πώς αλλιώς να σχολιάσει κανείς την αποστροφή του ότι «η ολοκλήρωση αυτού του έργου αποτελεί τον πιο ισχυρό συμβολισμό ότι η χώρα μπορεί να σταθεί στα πόδια της…»;
Το γεγονός ότι η κυβέρνηση επέλεξε να μην προσκαλέσει κανέναν εκπρόσωπο της Νέας Δημοκρατίας αποτελεί –σύμφωνα με την αξιωματική αντιπολίτευση– «πολιτική μικρότητα». Μπορεί όσοι απεύθυναν χαιρετισμό να επισήμαναν ότι «το έργο ανήκει στον ελληνικό λαό», όμως έσπευσαν να προσθέσουν κι ένα «αλλά», προκειμένου να δείξουν ότι επί ημερών της «πρώτη φορά Αριστεράς» κυβέρνησης και εν μέσω οικονομικής κρίσης γίνονται μεγάλα έργα. Για την ιστορία, να υπενθυμίσουμε πως πρόκειται για ένα έργο που δημοπρατήθηκε και κυρώθηκε στη Βουλή το 2007, ξεκίνησε να υλοποιείται το 2008, «πάγωσε» το 2011, ξεκίνησε εκ νέου το 2013, «πάγωσε» ξανά το 2015 και εν τέλει ολοκληρώθηκε στις αρχές του 2017, με τον Αλέξη Τσίπρα να κόβει κορδέλες και να μιλάει για επιτυχία της πολιτικής του.
Θα μπορούσε κανείς να συγχωρέσει αυτή την επίδειξη αγνωμοσύνης –ή αλαζονείας κατ’ άλλους–, στο πλαίσιο μίας πολιτικής ανοχής που πάντα επιδεικνύεται σε ανάλογες περιπτώσεις. Όμως, ο κ. Τσίπρας είναι το ίδιο πρόσωπο που ως αντιπολίτευση είχε πολεμήσει λυσσωδώς το συγκεκριμένο έργο – όπως και πολλά άλλα. Ήταν η περίοδος που κατήγγειλε τους εργολάβος ότι νέμονται τον εθνικό πλούτο και το δημόσιο χρήμα, ότι εκμεταλλεύονται τους εργαζομένους και ότι αδιαφορούν για το περιβάλλον. Ήταν η περίοδος που πρωτοστατούσε στο κίνημα «Δεν πληρώνω», με αποτέλεσμα ο ένας μετά τον άλλον οι εργολάβοι να εμφανίζονται διστακτικοί στη συνέχεια της επένδυσης.
Ο προγραμματισμός για το τελευταίο κομμάτι Τέμπη-Πλαταμώνας, μετά το ξεμπλοκάρισμα της δανειοδότησης των εργοληπτικών εταιρειών το 2013 από την τότε κυβέρνηση Σαμαρά, ήταν να παραδοθεί το έργο μέσα στο 2015. Στο ερώτημα γιατί τα εγκαίνια έγιναν με δύο χρόνια καθυστέρηση, ο ιδανικός για να δώσει την απάντηση θα ήταν ο «Δανάη, ουάου έκλεισα τις τράπεζες» Γιάνης Βαρουφάκης, ο οποίος ως υπουργός Οικονομικών της κυβέρνησης Τσίπρα έμπλεξε τη χώρα στη δίνη της… υπερήφανης διαπραγμάτευσης, του «στεγνώματος» της αγοράς λόγω της παύσης πληρωμών του Δημοσίου και των capital controls. Εξαιτίας του δε, οι εργολάβοι πήραν πρόσθετη αποζημίωση 500 εκατ. ευρώ.