, Πέμπτη
28 Μαρτίου 2024

search icon search icon

«H ελευθερία του δασκάλου εξασφαλίζει τα εννέα δέκατα της επιτυχίας του εκπαιδευτικού έργου»

sxoleio_taxi_stamp_copy
του Τάσου Κουράκη*
Η νομοθετική ρύθμιση για την ιδιωτική εκπαίδευση και ειδικότερα για τα ιδιωτικά σχολεία έρχεται να θεραπεύσει σε μεγάλο βαθμό την εποπτεία της πολιτείας, που είχε αρθεί σχεδόν ολοκληρωτικά.
Οι χαριστικές ρυθμίσεις που είχαν νομοθετηθεί επί Υπουργίας του κ. Αρβανιτόπουλου, έδωσαν τη δυνατότητα στους σχολάρχες να αντικαταστήσουν τις πρόσθετες δράσεις με την ίδρυση φροντιστηρίων μέσα στα σχολεία. Ουσιαστικά από τότε έπαψε η εποπτεία της πολιτείας στα ιδιωτικά σχολεία και στην εργασιακή εξέλιξη των ιδιωτικών εκπαιδευτικών με ανυπολόγιστα οφέλη για τους σχολάρχες, αφού μεταφέρθηκε η ευθύνη της εποπτείας των ιδιωτικών σχολείων από το Υπουργείο Παιδείας στο Υπουργείο Εργασίας. Έτσι, σταμάτησε ταυτόχρονα κάθε εποπτικός έλεγχος της πολιτείας σε σχολεία, ωρολόγια προγράμματα, προσόντα εκπαιδευτικών, διορισμούς, απολύσεις.
Η ταυτόχρονη αφαίρεση της εποπτείας των φροντιστηρίων από το Υπουργείο Παιδείας άνοιξε τον ασκό του Αιόλου: μέσα στα σχολεία λειτουργούσαν ανεξέλεγκτα φροντιστήρια με εκπαιδευτικούς χωρίς τυπικά προσόντα, με εκπαιδευτικούς που δεν δηλώνονταν (μαύρη εργασία και φοροδιαφυγή), χωρίς κανένα έλεγχο του τι διδάσκεται.
Παραδόθηκαν στο διευθυντικό δικαίωμα του επιχειρηματία εκπαιδευτικοί που επιτηρούσαν, εξέταζαν και διόρθωναν γραπτά στις εισαγωγικές εξετάσεις για τα πανεπιστήμια, που διορίζονταν  από δημόσια αρχή, που αντιμετωπίζονταν από το νόμο σε θέματα αξιολόγησης κι επιμόρφωσης ενιαία με τους δημόσιους εκπαιδευτικούς. Εκπαιδευτικοί  που υπέγραφαν ισότιμους απολυτήριους τίτλους μαθητών, έγκυρους για να τους εισαγάγουν στα πανεπιστήμια ή να τους εξασφαλίσουν δικαίωμα συμμετοχής σε διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ, εκπαιδευτικοί των ισοτίμων σχολείων με οργανικές θέσεις.
Με την ασυδοσία που επικράτησε και την απουσία κάθε ελέγχου, τα περισσότερα ιδιωτικά σχολεία παραχάραξαν (ιδίως στις τελευταίες τάξεις Λυκείου) το πρόγραμμά τους, αφαιρώντας μαθήματα Γενικής Παιδείας και μετατρεπόμενα έτσι επί της ουσίας σε φροντιστήρια. Αυτό ταυτόχρονα αλλοιώνει την ισονομία ανάμεσα στα παιδιά που φοιτούν στα σχολεία αυτά και στα παιδιά που φοιτούν σε δημόσια σχολεία (ή ιδιωτικά που λειτουργούν νόμιμα).
Με τη πρόσφατη νομοθετική μας ρύθμιση, η αιτιολόγηση των απολύσεων θα σταματήσει φαινόμενα εργοδοτικής αυθαιρεσίας που προέκυπταν από τις πιέσεις και τους εκβιασμούς και θα απελευθερώσει τους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι πλέον (όπως και πριν από το 2010) θα περιφρουρούν την τήρηση της νομιμότητας στα σχολεία. Επιπλέον, θα αντιμετωπίσει αποτελεσματικά τη μαύρη εργασία και τη φοροδιαφυγή στις απογευματινές (μετά το υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα) δραστηριότητες.
Εμείς στο ΣΥΡΙΖΑ θυμόμαστε πάντα τις σκέψεις του Δημήτρη Γληνού:
«o Έλλην διδάσκαλος παντός βαθμού υπήρξε και αυτός θύμα πολλαπλής δουλείας, δουλείας πνευματικής, δουλείας οικονομικής, δουλείας ηθικής. Υπήρξεν εποχή καθ’ ην ο διδάσκαλος εάν μεν ήθελε να είνε τίμιος και ενσυνείδητος έπρεπε να είνε και μάρτυς και αν δεν ήθελε να είνε μάρτυς, έπρεπε να είνε επιτήδειος κόλαξ, αφρονημάτιστος, ασυνείδητος, εκμεταλευτής». Και κινούμαστε σταθερά με γνώμονα μια μεγάλη αλήθεια την οποία ο Γληνός διατύπωσε σε άρθρο του στην εφημερίδα ΝΕΑ ΕΛΛΑΣ στο διάστημα 18 Μάρτη-15 Απρίλη 1914. Έγραφε σχετικά: «Και είνε πασίγνωστον, ότι άμα εξασφαλίσης προοδευτικόν, ειλικρινή, μορφωμένον, ζηλωτήν διδάσκαλον ενδιαφερόμενον περί του έργου του, διαρκώς ανασκοπούντα καί βελτιώνοντα αυτόν, άμα εξασφαλίσης διδάσκαλον, διανοητικώς, ηθικώς καί οικονομικώς ελεύθερον και αυτοτελή, εξασφάλισες ήδη τα εννέα δέκατα της επιτυχίας του εκπαιδευτικού έργου». Η σημερινή νομοθετική ρύθμιση είναι ένα σημαντικό βήμα προς αυτή την κατεύθυνση.
 
Ο κ. Κουράκης είναι βουλευτής Α’ Θεσσαλονίκης και Α’ Αντιπρόεδρος της Βουλής

Ακολουθήστε τη Karfitsa στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από τη Θεσσαλονίκη, την Ελλάδα και τον κόσμο.