ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ
φωτο Σάββας Αυγητίδης

Σε σειρά αποκαλύψεων για τη λειτουργία του ιδιωτικού ΟΑΣΘ, προχώρησε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης. Αυτά είναι τα εξής, όπως μεταδίδει το ΑΠΕ ΜΠΕ: Γιατί όταν υπογράφηκε η επέκταση της σύμβασης του ΟΑΣΘ με το ελληνικό δημόσιο το 2008 έγινε σε αόριστο χρόνο; Γιατί δεν πέρασε αυτή από το Ελεγκτικό Συνέδριο; Γιατί η ακίνητη και κινητή περιουσία του οργανισμού δεν περιήλθε στο ελληνικό δημόσιο το 2010, αλλά το 2017;

Μιλώντας με αριθμούς, βάσει των επίσημων ισολογισμών του ΟΑΣΘ, που σύμφωνα με τον υπουργό θα ελεγχθούν και από την αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου, με την προοπτική εάν προκύψουν ποινικές ευθύνες αυτές να αποδοθούν, ο κ. Σπίρτζης είπε: «την περίοδο 1990-2016, οι μέτοχοι πήραν επιχειρηματικό κέρδος ύψους 324.454.000 ευρώ», την ίδια περίοδο δηλαδή -όπως εξήγησε ο ίδιος- που «η απολογιστική αντισταθμιστική καταβολή του κράτους, δηλαδή η ζημία που προκλήθηκε στο κράτος να πληρώσει, ανερχόταν σε 2,054 δισ. ευρώ».«Συνεπώς, οι μέτοχοι του ΟΑΣΘ την περίοδο 1990-2016 πήραν επιχειρηματικό κέρδος όχι επειδή πέτυχαν κέρδη, αλλά επειδή επιβάρυναν το ελληνικό δημόσιο» είπε χαρακτηριστικά. Η ετήσια απόδοση του καταβεβλημένου κεφαλαίου των μετόχων του ΟΑΣΘ κατά την προαναφερόμενη περίοδο, μεταδίδει το ΑΠΕ ΜΠΕ κυμαινόταν σύμφωνα με τον κ. Σπίρτζη από 80% έως και 745%. Χαρακτηριστικά ανέφερε ότι το μνημονιακό έτος 2010, η ετήσια απόδοση του καταβεβλημένου κεφαλαίου των μετόχων του ΟΑΣΘ ήταν στο 143%, το 2011 στο 138% και το 1995 σε 745%. «Υπάρχουν πολιτικές και διαχειριστικές ευθύνες» είπε ο υπουργός, υπογραμμίζοντας ότι το «παλαιοκομματικό σύστημα ήξερε το πρόβλημα». Μιλώντας, δε, για τα έσοδα και έξοδα του οργανισμού, ο κ. Σπίρτζης είπε ότι από τα επίσημα στοιχεία προκύπτει ότι τα έξοδα ήταν κατά 2,83 φορές μεγαλύτερα έναντι των εσόδων κατά μέσο όρο και στο πλαίσιο αυτό επισήμανε ότι «οι προτάσεις της προηγούμενης διοίκησης του ΟΑΣΘ για αύξηση του εισιτηρίου στο 1,40 ευρώ δεν ήταν για τον εξορθολογισμό του οργανισμού, αλλά για να συνεχίσουν οι μέτοχοι να παίρνουν μεγάλα ποσά».

Από την πλευρά του ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ, Στέλιος Παππάς, επισήμανε ότι ακόμη δεν του έχουν λυθεί όλες οι απορίες αναφορικά με το πώς διοικούνταν ο Οργανισμός, ενώ χαρακτήρισε ως συγκλονιστικές τις μαρτυρίες εργαζομένων, που -όπως τόνισε- του είπαν «ντρεπόμαστε να δουλεύουμε στον ΟΑΣΘ», όπως και το γεγονός ότι δεν πληρώνονταν οι εργαζόμενοι, αλλά και τη διαμορφούμενη άποψη του κοινού για τις αστικές συγκοινωνίες στην πόλη. Μίλησε για έναν «μηχανισμό πελατειακών σχέσεων που είχε στηθεί και διακλαδιζόταν σε όλη την πόλη», ενώ ανέφερε χαρακτηριστικά «όπου είπα ότι το επιχειρηματικό κέρδος μπαίνει στα έξοδα, έσκισαν τα πτυχία τους». Είπε επίσης ότι η ομάδα ορκωτών που τρέχει την εκκαθάριση του Οργανισμού το πράττει με τάχιστους ρυθμούς, μίλησε για τις αποσβέσεις του Οργανισμού, που για την περίοδο 2009-2016 ανέρχονταν σε 65 εκατ. ευρώ (έγιναν δύο επενδύσεις το 2012 και το 2014 συνολικού ύψους 6 εκατ. ευρώ) και εξέφρασε την απορία του «τι έγινε το υπόλοιπο ποσό των αποσβέσεων», απαντώντας χαρακτηριστικά «εξαφανίστηκε».

Απευθυνόμενος, δε, στον κ. Σπίρτζη ότι στην επόμενη χρήση του ΟΑΣΘ θα «ξοδευτούν 20 εκατ. ευρώ λιγότερα σίγουρα». Ο κ. Παππάς είπε επίσης ότι τα συνολικά χρέη του Οργανισμού ανέρχονται σε 100 εκατ. ευρώ και τόνισε ότι δεν είναι αυτό που τον ανησυχεί, όσο οι βραχυχρόνιες υποχρεώσεις του κρατικού φορέα. Υπογράμισε τέλος ότι στο αμέσως επόμενο διάστημα ξεκινά προσπάθεια «να καθαρίσουμε τους λεωφορειόδρομους». Ευτυχή συγκυρία χαρακτήρισε την τρέχουσα, ο πρόεδρος του ΟΣΕΘ Κωνσταντίνος Αμπατζάς, τονίζοντας μεταξύ άλλων, ότι δεν γυρίζει η σελίδα για τις αστικές συγκοινωνίες, αλλά «ανοίγει ένα χρυσό βιβλίο».