Μοχλός Ανάπτυξης για όλη τη Βόρεια Ελλάδα - Karfitsa.gr
Απόψεις Αρθρογράφοι

Μοχλός Ανάπτυξης για όλη τη Βόρεια Ελλάδα

φωτο eurokinissi.gr

της Ρίας Καλφακάκου*

H Εγνατία Οδός Α.Ε έχει φτιάξει τον μεγαλύτερο αυτοκινητόδρομο στην Ευρώπη , 670 χιλ. από Κήπους ως Ηγουμενίτσα, σχεδόν 1000 χιλιόμετρα με τους κάθετους άξονες που συνδέουν τον οδικό άξονα με τις γειτονικές χώρες. Έχει 79 σήραγγες μήκους μέχρι και δύο χιλιομέτρων, και κοιλαδογέφυρες και χαραδρογέφυρες. Ο βασικός οδικός άξονας παραδόθηκε σε κυκλοφορία το 2012, και έχει μειώσει στο 1/3 το χρόνο μετακίνησης, ενώ έβγαλε από την απομόνωση πολλές περιοχές και δημιούργησε  προϋποθέσεις οικονομικής ανάπτυξης σε όλη τη Βόρεια Ελλάδα,  ιδιαίτερα στα δυτικά, όπου το ανάγλυφο της περιοχής δυσκόλευε τις μετακινήσεις και οδηγούσε σε μαρασμό πολλές περιοχές. Δυστυχώς η οικονομική κρίση  δεν επέτρεψε να αναπτυχθούν όσο θα έπρεπε οι πολλαπλές ωφέλειες από την ύπαρξη ενός τέτοιου δρόμου και την ευκολία στη μετακίνηση σε όλη την περιοχή.

Η δημιουργία του δρόμου σύμφωνα με τις διεθνείς προδιαγραφές, η μετάγγιση της Ευρωπαϊκής εμπειρίας από έργα ανάλογου μεγέθους, και η βιωμένη εμπειρία των στελεχών της εταιρίας, που ζυμώθηκαν στην κατασκευή του έργου, αλλά και η εμπλοκή της εταιρίας σε πολλά διαφορετικού τύπου έργα τα τελευταία χρόνια, όπως ΧΥΤΑ, λιμάνια, αποκατάσταση φυσικών καταστροφών και άλλα, έχουν κάνει την Εγνατία Οδό Α.Ε, μια εταιρία με υψηλή τεχνογνωσία και ένα εν δυνάμει αναπτυξιακό μοχλό για τη Μακεδονία , τη Θράκη και την Ήπειρο αλλά και ολόκληρη τη χώρα. Εκτός από τα αξιόλογα και εξειδικευμένα στελέχη, η εταιρία  έχει δημιουργήσει και πρωτοπόρες δομές ένα εξαιρετικό εργαστήριο, την Γεωπύλη, μια ηλεκτρονική πλατφόρμα με όλα τα δεδομένα, το Παρατηρητήριο, που μετρά διελεύσεις, ατυχήματα, περιβαλλοντικούς ρύπους, ηχορύπανση, κλπ.

Το Παρατηρητήριο της Εγνατίας Οδού συγκροτήθηκε και λειτουργεί ακριβώς ως ένα σύγχρονο στρατηγικό και επιχειρησιακό εργαλείο για την τεκμηριωμένη παρακολούθηση-αξιολόγηση των χωρικών επιδράσεων της Εγνατία Οδού και των κάθετων αξόνων, συμβάλλοντας ταυτόχρονα στην ολοκληρωμένη διαχείριση αυτών των υποδομών. Αποτελεί, δε, το μοναδικό Ελληνικό Παρατηρητήριο Μεταφορών-Χωροταξίας με χαρακτηριστικά μόνιμης οργάνωσης και λειτουργίας, ενώ έχει  προσελκύσει το ενδιαφέρον τόσο άλλων αυτοκινητοδρόμων όσο και υπηρεσιών και προγραμμάτων της Ελλάδας και της ΕΕ.

Παρέχει έγκυρες και επίκαιρες υπηρεσίες πληροφόρησης και τεκμηρίωσης/αξιολόγησης, – όχι μόνο  στην ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ ΑΕ, αλλά και σε Εθνικές και Περιφερειακές Αρχές καθώς και σε ενδιαφερόμενους αναπτυξιακούς φορείς – για την ορθολογική υποστήριξη των διαδικασιών σχεδιασμού, λήψης αποφάσεων και μέτρων πολιτικής (π.χ. είναι δυνατή η αξιοποίησή του για το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών), καθώς και τυχόν επενδυτικών και κοινωνικών δράσεων.

Επιπλέον η  ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ ΑΕ(ΕΟΑΕ) εφαρμόζει περιβαλλοντική διαχείριση με συγκεκριμένη πολιτική, με εργαλεία και εφαρμογή καινοτομιών σε θέματα προστασίας περιβάλλοντος, σε εναρμόνιση με την ευρωπαϊκή και ελληνική νομοθεσία.

Ιδιαίτερη σημασία έχει δοθεί στην προστασία του φυσικού και ανθρωπογενούς περιβάλλοντος. Παρακολουθούνται  και καταγράφονται οι περιβαλλοντικές συνθήκες, εντοπίζονται οι επιπτώσεις της οδού και  γίνονται απαραίτητες ενέργειες για την βελτίωση του δρόμου, και της διάδρασης με τον ευρύτερο χώρο. Στόχος είναι η Εγνατία οδός, πέρα από άξονας μεταφοράς και επικοινωνίας, να αποτελέσει και άξονα για οικονομική, κοινωνική και πολιτιστική ανάπτυξη της περιοχής,  συμβάλλοντας στην προστασία του περιβάλλοντος.

Η ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ ΑΕ(ΕΟΑΕ) διαθέτει συστήματα παρακολούθησης των επιπτώσεων του αυτοκινητόδρομου στην ποιότητα της ατμόσφαιρας, στο φαινόμενο του θερμοκηπίου και της κλιματικής αλλαγής και είναι η πρώτη εταιρεία διαχείρισης αυτοκινητοδρόμων που έχει αναπτύξει ολοκληρωμένο Μοντέλο Υπολογισμού του Ανθρακικού Αποτυπώματος και σχετικού καινοτόμου λογισμικού με στόχο την προστασία ενάντια στην κλιματική αλλαγή. Αποτελεί, μαζί με το Αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος» τις δυο πρώτες εταιρείες στην Ελλάδα που συνέταξαν χάρτες θορύβου βάσει των απαιτήσεων της Ε.Ε. Αυτή η πολύτιμη εμπειρία και τεχνογνωσία, δεν πρέπει να χαθεί , αφήνοντας την ΕΟΑΕ, στην τύχη της , επιτρέποντας την δια της διολισθήσεως συρρίκνωσή της.

Οι φορείς  της Βόρειας Ελλάδας , οι τοπικές κοινωνίες ,οι κάτοικοι που έχουν βιώσει με πολλαπλούς τρόπους την θετική επίδραση στη ζωή τους από την ύπαρξη του αυτοκινητόδρομου, μπορούν να στηρίξουν την ΕΟΑΕ, συμβάλλοντας έτσι στη διατήρηση ενός σημαντικού εργαλείου για την οικονομική ανασυγκρότηση της περιοχής.

* Η κ. Καλφακάκου είναι διευθύνουσα σύμβουλος της «ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε.»

 

 

Σχολιάστε

Polls

Sorry, there are no polls available at the moment.

 

 

ΚΛΙΚ ΚΑΙ ΔΙΑΒΑΖΕΙΣ

Κάντε κλικ στο εξώφυλλο και διαβάστε την τελευταία έκδοση της Εφημερίδας «Καρφίτσα» σε μορφή PDF

NEWSLETTER

Focus-On

Εφημερίδες

Διαβάστε όλες τις εφημερίδες online

ΑΡΧΕΙΟ