ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ

Του Βαγγέλη Στολάκη

Τον συναντήσαμε στο γραφείο του, στον έκτο όροφο του κτιρίου του οργανισμού στην οδό Παπαναστασίου. Μαζί του δυο στενοί του συνεργάτες, καθώς μόλις είχε ολοκληρωθεί μια συνάντηση εργασίας με υπαλλήλους του ΟΑΣΘ. Ο Στέλιος Παππάς, για τον οποίο γράφτηκαν πολλά, για ορισμένα «ευθύνεται» και ο ίδιος αφού μετά την ανακοίνωση Σπίρτζη πως τοποθετείται στην θέση του προέδρου του ΟΑΣΘ δεν «κρύφτηκε» αλλά συζήτησε με δημοσιογράφους και παραχώρησε συνεντεύξεις, μιλά στην KARFITSA εφ’ όλης της ύλης. Παρουσιάζει άγνωστες λεπτομέρειες για την τοποθέτησή του, μιλά για το τηλέφωνο που δέχτηκε ένα Σάββατο μεσημέρι από τον υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, αναφέρεται στο μέλλον του οργανισμού και σχολιάζει τα αντανακλαστικά της κυβέρνησης στο ζήτημα της πετρελαιοκηλίδας στις παραλίες της Αττικής.

Για όσους δεν τον γνωρίζουν, ο κ. Παππάς εδώ και περίπου ένα μήνα είναι ο νέος πρόεδρος του από-ιδιωτικοποιημένου ΟΑΣΘ.  Αν και μόνιμος κάτοικος Αθηνών πλέον «σπάει» την εβδομάδα του στα δυο. Τρίτη, Τετάρτη, Πέμπτη και Παρασκευή βρίσκεται στη Θεσσαλονίκη και τις άλλες ημέρες στο σπίτι του στην Αθήνα. Τοποθετήθηκε στη θέση του προέδρου αμισθί, νοικιάζει διαμέρισμα στην πόλη, κυκλοφορεί με αστικά λεωφορεία και δεν έχει γίνει… ΠΑΟΚ παρά τις επίμονες  προσπάθειες ορισμένων συνεργατών του. Δεν σκοπεύει να πολιτευτεί στη Θεσσαλονίκη και θέλει να μας… αποχαιρετίσει στα τέλη του 2019 οπότε και η διαδικασία της εκκαθάρισης του ΟΑΣΘ θα έχει ολοκληρωθεί και θα έχει δημιουργηθεί ο νέος ενιαίος φορέας των αστικών συγκοινωνιών της πόλης. «Είναι σθεναρή η απόφαση της κυβέρνησης και αυτή η ιστορία θα προχωρήσει. Η απόφαση της κυβέρνησης είναι να ξεκαθαριστεί η ιστορία του ΟΑΣΘ» αναφέρει και υπόσχεται πολλές… αποκαλύψεις!

Όπως αναφέρει ο νέος πρόεδρος του ΟΑΣΘ βρισκόταν στο σπίτι του όταν τον κάλεσε ο Χρήστος Σπίρτζης στο τηλέφωνο ένα Σάββατο μεσημέρι. «Με ρώτησε τι κάνω και με κάλεσε να πάω στο γραφείο του. Μου είπε ότι έχω αυτό το πρόβλημα και με ρώτησε εάν μπαίνω μπροστά. Δεν το σκέφτηκα πολύ. Του απάντησα θετικά, αφού είμαι στρατευμένος σε αυτή την ιστορία. Του ζήτησα μια χάρη. Να μην μου χαλάσει τις διακοπές με τον μικρό μου γιο, τον Μάριο. Μου υποσχέθηκε ότι δεν θα μου τις χαλάσει. Ε, μου τις διέλυσε» λέει και χαμογελά!

«Θέλουμε να φτιάξουμε έναν νέο Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών που θα παραδώσουμε στον ΑΣΥΘ. Για να υπάρξει ένας νέος σύγχρονος οργανισμός με βάση και την προϊστορία που υπάρχει, έχουμε πολλή δουλειά να κάνουμε. Δεν είναι μόνο τα μέτρα που λάβαμε και ανακουφίσανε τις κοινωνικές κατηγορίες που είναι ευάλωτες. Το κεντρικό πρόβλημα είναι η ίδια η συγκρότηση αυτού του Οργανισμού που παρήγαγε μια σειρά από δυσλειτουργίες που είχαν σοβαρές επιπτώσεις στην πόλη και τους κατοίκους της» λέει ο κ. Παππάς αναφερόμενους στους στόχους του νέου Διοικητικού Συμβουλίου. Και συνεχίζει: «Το κεντρικό χαρακτηριστικό των δυσλειτουργιών αυτών είναι επί της ουσίας η κατάργηση αυτού που επαγγέλλεται ότι ήταν. Υποτίθεται ότι ήταν ένας φορέας που λειτουργούσε με ιδιωτικο-οικονομικά κριτήρια αλλά από την ίδια τη συγκρότησή του αυτό καταργήθηκε. Η κύρια έννοια των ιδιωτικο-οικονομικών κριτηρίων είναι η έννοια του ρίσκου κάτι που δια νόμου δεν υπήρχε στον ΟΑΣΘ. Δεν είναι μόνο ότι οι μέτοχοι είχαν εξασφαλισμένα τα κέρδη αλλά η αλλαγή του τρόπου συμπεριφοράς. Ο τρόπος που ήταν μοιρασμένες οι μετοχές δημιουργούσε την εικόνα ενός αναπαραγόμενου πελατειακού μηχανισμού».

 

«Χρέη 100 εκ. ευρώ σε προμηθευτές…»

Ο νέος πρόεδρος του ΟΑΣΘ υποστηρίζει πως οι παρεχόμενες υπηρεσίες που προσέφερε ο ΟΑΣΘ μέχρι σήμερα δεν ήταν οι καλύτερες. «Αντί για 420 λεωφορεία που έπρεπε να βρίσκονταν το καλοκαίρι στο δρόμο, υπήρχαν μόλις 250. Αν το πράγμα συνέχιζε να είναι έτσι, στην καλύτερη περίπτωση την περίοδο που έπρεπε να έχεις αυξημένη παροχή θα είχες μόλις 240 αστικά». Σύμφωνα με τον κ. Παππά «ο οργανισμός ήταν καταχρεωμένος σε προμηθευτές». «Κάνουμε μια τεράστια προσπάθεια να μιλήσουμε με όλους τους προμηθευτές ώστε να αποκαταστήσουμε μια σχέση και να αρχίσουμε σιγά σιγά να τους αποπληρώνουμε και εκείνοι να μας προμηθεύουν με τα απαραίτητα». Ο πρόεδρος του Οργανισμού αποκαλύπτει επίσης πως τα χρέη προς τους προμηθευτές αγγίζουν τα 100 εκ. ευρώ. «Στην οικονομία όπως και στη ζωή τα πάντα έχουν μια σχετικότητα. Το πρόγραμμα με τα χρέη στους προμηθευτές είναι οι αριθμοδείκτες που έχουν σχέση με τη ρευστότητα της επιχείρησης ήταν στο ναδίρ. Τα 100 εκ. που χρωστάμε είναι βραχυχρόνιες δεσμεύσεις».

«Ο ΟΑΣΘ έσκασε πριν από μια πενταετία κυρίως από τη δράση τοπικών βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ. Προηγουμένως γιατί όλα ήταν καλά; Δεν υπήρχαν προβλήματα με τις μετακινήσεις, τα αστικά, τις μισθοδοσίες» τον ρωτάμε. «Υπήρχε ένα είδος “προστατευτισμού”. Όταν καταργείς την ουσία μιας επιχείρησης που θέλει να λειτουργεί με ιδιωτικο-οικονομικά κριτήρια αρχίζουν να συσσωρεύονται τα προβλήματα. Υπήρχαν προβλήματα αλλά με τις διάφορες πολιτικές παρεμβάσεις κάποιοι προσπαθούσαν να τα κουκουλώσουν. Υπήρχε μια πολιτική σύλληψη γι’ αυτή την ιστορία» απαντά.

Σύμφωνα με τον Στέλιο Παππά σήμερα στους δρόμους της Θεσσαλονίκης κυκλοφορούν 380 αστικά, ενώ πρόθεση της νέας διοίκησης του απο-ιδιωτικοποιημένου πλέον οργανισμού είναι τον επόμενο μήνα να κυκλοφορήσουν περίπου 450. «Γίνεται μεγάλη προσπάθεια» υποστηρίζει.

Οι εργαζόμενοι, οι μισθοί των 8.000 ευρώ και η νέα συλλογική σύμβαση

Μιλώντας για τον νέο φορέα, ο κ. Παππάς υπογραμμίζει ότι βασική προϋπόθεση είναι να δημιουργηθεί νέο οργανόγραμμα. «Να υπάρξει μια νέα μελέτη του οργανισμού και να υπάρξει ανασυγκρότησή του. Θα δούμε ποιες θα είναι οι νέες ανάγκες που θα προκύψουν. Θα χρειαστεί να υπάρξουν αναδιαρθρώσεις και στο προσωπικό» σχολιάζει. Λέει ότι δεν θα γίνει καμία απόλυση στον κρατικοποιημένο πλέον ΟΑΣΘ, ωστόσο εάν διαπιστωθεί πως ο Οργανισμός διαθέτει πλεονάζον προσωπικό, τότε υπάλληλοι θα μετακινηθούν σε άλλες εταιρίες του δημοσίου ή υπηρεσίες.

Ο κ. Παππάς αποκαλύπτει επίσης ότι έχει εντοπίσει πως «μέχρι σήμερα κάποιοι πληρώνονταν στην ώρα τους κάποιοι άλλοι όχι. Όλα αυτά πρέπει να τα ενοποιήσουμε. Έχει ήδη ομαλοποιηθεί η μισθοδοσία τους και θα πληρωθούν στην ώρα τους και τον επόμενο μήνα». Με τι μισθό, τον ρωτάμε. «Μέχρι στιγμής παίρνουν το μισθό που λάμβαναν. Πρέπει να συντομεύσουμε με την υπογραφή της συλλογικής σύμβασης διαφορετικά θα υπάρξει μια δυσμενής για τους ίδιους τους εργαζόμενους εξέλιξη και θα ενταχθούν στο μισθολόγιο του δημοσίου. Η πρότασή μας είναι οι νέοι μισθοί να είναι καλύτεροι από τους μισθούς του δημοσίου, όχι όμως να αγγίζουν τους παλιούς». «Αληθεύει πως υπήρχαν εργαζόμενοι που λάμβαναν μέχρι και 8.000 ευρώ το μήνα;» συνεχίζουμε. «Υπήρχε και περίπτωση που πήγαινε πάνω από τις 8.000. Αυτά θα τελειώσουν όμως. Το αργότερο μέχρι το τέλος του μήνα πρέπει να υπογραφεί συλλογική σύμβαση. Ήδη έχουμε καθυστερήσει. Αυτό που πρέπει να καταλάβουν και οι εργαζόμενοι και οι μέτοχοι είναι ότι άλλαξε το καθεστώς. Είναι μια υποχρέωσή μας απέναντι και στην Πολιτεία αλλά και την κοινωνία της Θεσσαλονίκης να ομαλοποιήσουμε την κατάσταση» υποστηρίζει. Τον ρωτούμε τι θα συμβεί με τους εργαζόμενους που ταυτόχρονα υπήρξαν μέτοχοι του ΟΑΣΘ και μέτοχοι της εταιρίας «Ηρακλής» η οποία είναι ιδιοκτήτρια εταιρία κτιρίων που… μισθώνει ο Οργανισμός. «Πρέπει να κάνουμε καθαρές κουβέντες. Δεν μπορεί ένας που είναι εργαζόμενος στον δημόσιο τομέα ταυτόχρονα να είναι μέλος διοίκησης, στέλεχος ή μέτοχος επιχείρησης που συνεργάζεται με τον Οργανισμό. Εγώ θέλω να τους προστατεύσω τους εργαζόμενους του ΟΑΣΘ. Και φυσικά, δεν θα κινδυνεύσω να πάω για απιστία. Υπάρχει ασυμβίβαστο!» αναφέρει νέτα σκέτα.

Απαιτητά τα μερίσματα εάν…

«Οι προηγούμενοι μέτοχοι θα αποζημιωθούν;» ρωτάμε. «Αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε στη διαδικασία της εκκαθάρισης. Έχει ολοκληρωθεί η απογραφή, τώρα μένει να γίνει η αντιπαραβολή της απογραφής της πραγματικής με τη λογιστική απογραφή. Θα προχωρήσουμε στη σύνταξη ενός ισολογισμού έναρξης και ενός ισολογισμού κλεισίματος. Αντιλαμβάνεστε ότι η διαδικασία αυτή θα πάρει λίγο χρόνο. Στο τέλος, που θα ξυρίσουμε το γαμπρό- όπως λέει και η παροιμία, αν προκύψει βάσει νόμου που είναι ξεκάθαρος- καθαρή οικονομική θέση είναι προφανές ότι αυτή θα αποδοθεί στους παλιούς μετόχους. Αν υπάρξει όμως αρνητική θέση τότε θα πρέπει να επιστραφούν τα χρήματα. Εάν δεν τα ζητήσουμε τότε θα διωχτούμε για απιστία. Αναμετριόμαστε με το συμφέρον της Πολιτείας και του λαού. Προσωπικά έχω ήδη δημοσιοποιήσει την περιουσία μου, θα κάνω και πόθεν έσχες. Τα χρήματα εάν προκύψει αρνητική θέση θα είναι απαιτητά, μόλις ολοκληρωθεί η εκκαθάριση» απαντά.

«Το βιβλίο των μετόχων το λάβατε; Υπάρχουν όντως πολιτικά στελέχη της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ που ήταν μέτοχοι»; «Δεν έχουμε βρει κάποιο όνομα. Αλλά είναι σίγουρο ότι υπάρχει μια κεντρική πολιτική ευθύνη που έχει μια διαχρονικότητα» λέει.  «Με τα χρέη στα ασφαλιστικά ταμεία τι θα γίνει. Προσανατολίζεται η κυβέρνηση στη διαγραφή τους;» ρωτάμε τον κ. Παππά. «Είναι προφανές ότι η κυβέρνηση θα κινήσει τις διαδικασίες για να δούμε τι θα γίνει με ρυθμίσεις και διακανονισμούς» τονίζει.

Τσίπρας και πετρελαιοκηλίδα

Γνώριζε όμως με λεπτομέρειες τα προβλήματα του ΟΑΣΘ; «Η ενασχόλησή μου με τα κοινά μου έδωσε τη δυνατότητα να γνωρίζω και να φανταστώ τα προβλήματά του». Όπως αναφέρει ο κ. Παππάς ο ίδιος δεν έχει μιλήσει με τον Αλέξη Τσίπρα για το ζήτημα αλλά ο πρωθυπουργός ήταν σύμφωνος με την επιλογή του προσώπου του. Τι λέει όμως για την ρύπανση των ακτών της Αττικής και τις πετρελαιοκηλίδες; «Λέω πως πρέπει να τελειώσει η διαδικασία, να γίνουν οι ανακρίσεις γιατί πάντα στο μαζούτ υπάρχει κάτι μαύρο. Πιο μαύρο από αυτό που φαίνεται. Αλλά να ολοκληρωθεί η διαδικασία, δεν υπάρχει λόγος να λειτουργούμε εν θερμώ» καταλήγει ο κ. Παππάς.

Σχολιάστε