ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ

«Το θέµα ‘’ποδηλατόδροµος’’ σε άλλες ευρωπαϊκές πόλεις έχει λυθεί, στη Θεσσαλονίκη… ακόµη αποτελεί πρόβληµα», είναι η φράση που λένε ποδηλάτες και µη, από τη στιγµή που ξαναήρθε στο προσκήνιο το συγκεκριµένο ζήτηµα, µετά την άποψη του δηµάρχου Θεσσαλονίκης Γιάννη Μπουτάρη, να αποµακρυνθεί από την Νέα Παραλία και να µεταφερθεί στην οδό Μεγάλου Αλεξάνδρου.

Της Φιλίππα Βλαστού

«Το να υπάρχει ένας ποδηλατόδροµος που να βρίσκεται πάνω στον δρόµο είναι το λογικό. Αυτό συµβαίνει και σε άλλες χώρες του εξωτερικού. Το θέµα είναι πώς θα διασφαλιστεί ότι θα είναι ποδηλατόδροµος και µόνο ποδηλατόδροµος», διερωτάται η Κάτια Δάκου, πρόεδρος του ποδηλατικού οµίλου «Βέλος» Θεσσαλονίκης, µιλώντας στην Karfitsa. Μάλιστα, η ίδια εκφράζει τις αµφιβολίες της για το κατά πόσο θα βοηθήσουν τα διαχωριστικά στον ποδηλατόδροµο. «Δεν ξέρω αν µπορούν να λειτουργήσουν καλά και όσον αφορά στα ψηλά εµπόδια πιστεύω πως θα δηµιουργήσουν περισσότερα προβλήµατα από αυτά που θα… λύσουν. Ο ποδηλατόδροµος πρέπει να είναι καθορισµένος αλλά αν δεν υπάρξει περιφρούρηση και αν δεν µπορούµε να αλλάξουµε την νοοτροπία των πολιτών δεν θα γίνει κάτι» εξηγεί, προθέτοντας ότι «εάν ενταχθεί ο ποδηλατόδροµος στο δρόµο θα γίνει πιο οικεία η εικόνα από µόνη της για τους οδηγούς».

Που να µείνει και που να… φύγει ο ποδηλατόδροµος

Ο Ιωάννης Πολίτης, Επίκουρος Καθηγητής (Το.Με.Δ.Ε.) ΑΠΘ και µέλος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, µιλώντας στην Karfitsa λέει ότι: «το θέµα της αλληλεπίδρασης των ποδηλατιστών µε τους αυτοκινητιστές στη Θεσσαλονίκη, αλλά και την αλληλεπίδραση των ποδηλατιστών µε τους πεζούς το έχουµε αναλύσει αρκετά. Οι έρευνες έχουν βγάλει ένα σηµαντικό εύρηµα, ότι οι ποδηλάτες όταν έρχονται σε αλληλεπίδραση µε τα αυτοκίνητα τότε πραγµατικά θεωρούν τους εαυτούς τους πολύ ευάλωτους. Ωστόσο την ίδια ακριβώς άποψη έχουν και οι πεζοί απέναντι στους ποδηλάτες. Στην περίπτωση της Λ. Νίκης που εκεί η λωρίδα είναι αρκετά στενή είναι ανεπαρκής για να εξυπηρετήσει τους πεζούς. Ως προς τον ποδηλατόδροµο το  να φύγει από εκεί θα ήταν η πιο σωστή λύση, διότι µε την υφιστάµενη υποδοµή που υπάρχει και τα πλάτη, δεν µπορούν να συνυπάρξουν πεζοί και ποδηλατοδρόµος. Δική µου άποψη είναι ο ποδηλατόδροµος να πάει στην απέναντι πλευρά και να φύγουν τα παρκαρισµένα». Για την αποµάκρυνση του ποδηλατόδροµου από την Νέα Παραλία ο κ. Πολίτης αναφέρει ότι: «η δική µου άποψη είναι ότι ο ποδηλατόδροµος µετά τον Λευκό Πύργο λειτουργεί ικανοποιητικά. Εκτιµώ ότι επειδή οι ταχύτητες µετά τον Λευκό Πύργο από τα οχήµατα είναι αρκετά µεγάλες η µεταφορά του ποδηλατοδρόµου στη Μεγάλου Αλεξάνδρου θα είναι προβληµατική» και πρόσθεσε «εάν γίνει κάτι τέτοιο θα χαθεί η δυνατότητα που θέλουµε να έχουν οι ποδηλατιστές, µια όµορφη διαδροµή».

«Ο ποδηλατόδροµος της Ν. Παραλίας έγινε τυχαία»

Ο δήµος έχει αναθέσει µελέτη για την αναδιαµόρφωση του ποδηλατόδροµου και το σχέδιο περιλαµβάνει «την αναδιαµόρφωση του υφιστάµενου οδικού δικτύου ποδηλατοδρόµων και την επέκταση των ποδηλατοδρόµων σε σηµεία που να µπορεί να έχει ένα µεγάλο εύρος. Παραδείγµατος χάρη θα υπάρξει ένας νέος ποδηλατόδροµος από το Πολιτιστικό κέντρο της Τούµπας προς τη θάλασσα και θα υπάρξει και ένας ποδηλατόδροµος καινούργιος από την Παλιά Παραλία µέχρι και την Γιαννιτσών», είπε στην Karfitsa ο αντιδήµαρχος τεχνικών έργων Θανάσης Παππάς. Ο ίδιος συµπλήρωσε ότι αυτή η µελέτη θα «δει» άλλα δύο πράγµατα, «το πρώτο είναι η αναδιαµόρφωση του ποδηλατοδρόµου στη Λεωφόρο Νίκης µε τέτοιο τρόπο, ώστε να ανταποκρίνεται στις ανάγκες, γιατί αυτή τη στιγµή στο σηµείο υπάρχει ασφυκτική κατάσταση και δεύτερον πρέπει να δούµε τι θα κάνουµε µε τον ποδηλατόδροµο της Νέας Παραλίας, ο οποίος έγινε εκ των υστέρων και κατά κάποιον τρόπο τυχαία».

«Ναι στη µεταφορά µε κανόνες»

Οι ποδηλατιστές της Θεσσαλονίκης είναι εκείνοι που θα επηρεαστούν από την όποια µεταφορά έκτασης του ποδηλατόδροµου. Σύµφωνα µε τα όσα είπαν µερικοί από αυτούς στην Karfitsa, είναι υπέρ της µετακίνησης από την Νέα Παραλία, αν και εφόσον δεν καταπατηθεί ο ποδηλατόδροµος από παράνοµη στάθµευση.

Γιάννης Κακάλας

«Ο ποδηλατόδροµος, από την Παλιά Παραλία µέχρι και το Μέγαρο Μουσικής που τελειώνει είναι πολύ άστοχος, γιατί µπερδεύονται οι πεζοί µε τους ποδηλάτες. Εγώ έχω πέσει στον ποδηλατόδρµο της Παλιάς Παραλίας, από ατύχηµα, όταν συγκρούστηκα µε άλλον ποδηλάτη προσπαθώντας να αποφύγουµε πεζούς. Πολλοί ποδηλάτες λένε ότι ο ποδηλατόδροµος είναι πιο επικίνδυνος από τον δρόµο στη Θεσσαλονίκη. Στη Νέα Παραλία οι συνθήκες είναι λίγο καλύτερες, γιατί υπάρχει περισσότερο περιθώριο από τους πεζούς. Θεωρώ πως ένας ποδηλατόδροµος δεν θα έπρεπε να είναι πάνω σε πεζοδρόµιο, αλλά πάνω στο δρόµο, όµως θα πρέπει να γίνει ολοκληρωµένη λύση, από την µια µεριά της πόλης έως την άλλη».

Κωνσταντίνος Ρηγινός

«Καλός ο σκοπός της µεταφοράς του ποδηλατόδροµου, η ιδέα όµως δεν είναι καλή, γιατί οι οδηγοί των αυτοκινήτων δεν σέβονται τους ποδηλάτες και οι ποδηλάτες είναι άναρχοι οδηγοί, οπότε θα υπάρξει πρόβληµα µε την σωµατική ακεραιότητα των ποδηλατιστών. Στην Παλιά Παραλία είναι δύσκολο ο κόσµος να ποδηλατεί λόγω του µικρού µήκους που έχει. Είναι µια δύσκολη κατάσταση και θα πρέπει να µάθουµε να ζούµε ποδηλάτες και πεζοί µαζί».

Μάρκου Μαρκέλλα

«Ο ποδηλατόδροµος πάνω στην Παλιά και στη Νέα Παραλία είναι πιο ασφαλής πιστεύω. Στο κοµµάτι του ποδηλατόδροµου στην Παλιά Παραλία  όµως πρέπει να γίνει κάποια παρέµβαση γιατί ο κόσµος δυσκολεύεται».

Μιχάλης Ποτουρίδης: «Συµφωνώ µε την ιδέα να µεταφερθεί στο δρόµο ο ποδηλατόδροµος της Νέας Παραλίας, δεν ξέρω όµως κατά πόσο είναι εφικτό µε τα διπλοπαρκαρισµένα. Εάν λυθεί αυτό το πρόβληµα θα είναι το καλύτερο και για τους πεζούς και για τους ποδηλάτες».