Γιάννης Παρασκευόπουλος: «Πρέπει να βρούμε νέο βηματισμό στο θέατρο» - Karfitsa.gr
Θεσσαλονίκη Πολιτισμός Συνεντεύξεις

Γιάννης Παρασκευόπουλος: «Πρέπει να βρούμε νέο βηματισμό στο θέατρο»

Της Φιλίππα Βλαστού

Σε μια κατεστραμμένη Τροία από τους Έλληνες, Τρωαδίτισσες θρηνούν για την άλωση της πόλης τους. Όμως με δύναμη και σθένος στέκονται στα πόδια τους παρά την οδύνη και τον πόνο που τους γέμισε ο πόλεμος. Αυτή την πλευρά της ιστορίας «βλέπει» η παράσταση Τρωάδες, που θα ανέβει στο θέατρο Δάσους.

Ο σκηνοθέτης Γιάννης Παρασκευόπουλος μιλάει στην Karfitsa για το έργο, το θέατρο και την σκηνοθετική του ματιά υπό το πρίσμα των ιδιαίτερο συνθηκών που έχουν διαμορφωθεί στον χώρο του θεάτρου, λόγω του covid19.

Η επιλογή του έργου

«Οι Τρωάδες επιλέχθηκαν καταρχήν γιατί είναι ένα από τα αγαπημένα μου έργα. Οπότε, αρχικά, δεν υπήρξε κάποιος άλλος λόγος π.χ. πολιτικός. Αυτό βέβαια προέκυψε στην συνέχεια, δηλαδή ότι απέκτησε μια ‘’πολιτική διάσταση’’ η προσέγγιση που μας οδήγησε στην παράσταση. Έχει να κάνει καθαρά με την δύσκολη υγειονομική συνθήκη που βιώνουμε και το τρόπο με τον οποίο δουλέψαμε. Είχαμε κάποιους πάρα πολύ αυστηρούς κανόνες που έπρεπε να τηρήσουμε και μας οδήγησαν σε μια διαφορετική ανάγνωση και προσέγγιση της τραγωδίας. Έγινε πολύ πιο έντονο ένα τελετουργικό στοιχείο που όμως ούτως ή άλλως είναι στους βασικούς πυρήνες του αρχαίου δράματος. Αυτό ξεκίνησε από την έννοια της απόστασης και πως πρέπει να κρατάμε απόσταση ο ένας από τον άλλο προκειμένου να είμαστε λειτουργικοί και παραγωγικοί στην πρόβα.

Από εκεί και πέρα οι Τρωάδες προσωπικά μου αρέσουν γιατί το έργο πραγματεύεται με μια αξιοπρέπεια και δύναμη τον ανθρώπινο πόνο».

Το μήνυμα

«Στο έργο είναι πολύ καθαρή η οπτική του ηττημένου. Βλέπουμε από την άλλη μεριά πως είναι τα πράγματα. Οι Έλληνες έχουν προκαλέσει μια πολύ μεγάλη καταστροφή στην Τροία και ο Ευριπίδης μας πάει να δούμε τα πράγματα από την άλλη πλευρά.

Το μήνυμα που καταφέρνει να περάσει είναι αυτό της προσωπικής διαχείρισης της δύναμης που κρύβει ο καθένας μέσα του και της αξιοπρέπειας. Γιατί αυτές οι γυναίκες ξεκινάνε όλη τους την προσπάθεια λέγοντας στον εαυτό τους ‘’στάσου όρθια, σήκωσε το κεφάλι, στηρίξουν στον εαυτό σου’’ και καταλήγουν, ενώ φοβούνται και έχουν αγωνία για την καινούργια τους ζωή καθώς ετοιμάζονται να φύγουν πρόσφυγες, ότι επιλέγουν την ζωή και δεν πηγαίνουν προς την μεριά του θανάτου».

Ο Γιάννης Παρασκευόπουλος

Η σκηνοθετική προσέγγιση εν μέσω πανδημίας

«Με την βασική έννοια της απόστασης ήρθε η σκηνοθετική προσέγγιση. Σε ένα έργο που σκέφτεσαι ότι οι άνθρωποι είναι μαζί, κοντά, συμπαραστέκονται ο ένας στον άλλο σωματικά, εδώ βλέπουμε ότι από την στιγμή που δεν επιτρέπεται η εγγύτητα, το άγγιγμα και πρέπει να είμαστε σε απόσταση. Εκεί λοιπόν έρχεται να δυναμώσει η επικοινωνία μέσα από την απόσταση και όχι μέσα από την εκτόνωση ενός συναισθήματος. Πιο συγκεκριμένα, δυναμώνουμε την επικοινωνία του συναισθήματος, αυτού που νιώθουμε μέσω ενός άλλο τρόπου, όπως του βλέμματος, του λόγου.

Η υγειονομική συνθήκη μας οδήγησε εκεί και οι διαφορετικοί τρόποι μας βοήθησαν να φτιάξουμε το αποτέλεσμα που θέλαμε.

Αυτό το ακολουθήσαμε με συνέπεια. Ακόμη και όταν είδαμε ότι χαλάρωσαν λίγο τα πράγματα, εμείς δεν αφεθήκαμε».

Το θέατρο πλέον

«Δεν είμαι αισιόδοξος, απλώς πιστεύω πρέπει να αποφασίσουμε ότι τα πράγματα δεν θα είναι ξανά σύντομα όπως ήταν. Πρέπει να βρούμε έναν νέο βηματισμό, έναν άλλο τρόπο για το πώς θα ανεβαίνουν οι παραστάσεις.

Το θέμα δεν είναι μόνο οι θεατές που παρακολουθούν μια παράσταση και πρέπει να είναι και να νιώθουν ασφαλείς, αλλά και ότι πίσω από μια παράσταση υπάρχουν άνθρωποι που εργάζονται, οι οποίοι επίσης είναι εκτεθειμένοι σε οποιονδήποτε κίνδυνο.

Αυτό που πρέπει να καταλάβουμε είναι ότι πρέπει να βρούμε άλλους τρόπους να δουλεύουμε για να μην χρειαστεί να σταματήσουμε να εργαζόμαστε. Για μένα είναι πολύ σημαντικό να συνεχιστεί η εργασία μας και να την επικοινωνούμε με τον κόσμο.

Αν αυτό που κάνουμε δεν το μοιραζόμαστε με τον κόσμο τότε δεν έχει κανένα όφελος.

Άλλωστε ο κόσμος έχει μεγάλη ανάγκη αυτή τη στιγμή να ζει πράγματα και να επικοινωνήσει με την μορφή θεάτρου που πάει να διαμορφωθεί πλέον λόγω της συνθήκης που έχει δημιουργήσει ο κορονοϊός.».

Info: Τρωάδες στο Θέατρο Δάσους, Πέμπτη 17, Παρασκευή 18, Σάββατο 19 & Τρίτη 22, Τετάρτη 23, Πέμπτη 24 Σεπτεμβρίου, στις 21.00

Σχολιάστε

ΚΛΙΚ ΚΑΙ ΔΙΑΒΑΖΕΙΣ

Κάντε κλικ στο εξώφυλλο και διαβάστε ΔΩΡΕΑΝ την τελευταία έκδοση της Εφημερίδας «Καρφίτσα»

Polls

Sorry, there are no polls available at the moment.

 

STAY CONNECTED

NEWSLETTER

Focus-On

Εφημερίδες

Διαβάστε όλες τις εφημερίδες online

ΑΡΧΕΙΟ