Δ.Καρακάσης: Όταν το άτομο ασχολείται ενεργητικά με την τέχνη, έχει την ευκαιρία να ‘’αφήσει’’ έξω τον εαυτό του - Karfitsa.gr
Συνεντεύξεις

Δ.Καρακάσης: Όταν το άτομο ασχολείται ενεργητικά με την τέχνη, έχει την ευκαιρία να ‘’αφήσει’’ έξω τον εαυτό του

Πίσω από την θεατρική παράσταση ‘’Μετά τη Θήβα“, ένα έργο που έχει συναρπάσει το κοινό της Θεσσαλονίκης, βρίσκεται σε κείμενο και σκηνοθεσία ο Δημήτρης Καρακάσης, ο οποίος πέρα από συγγραφέας είναι και ψυχίατρος. Για το πως συνδυάζει αυτές τις δυο ιδιότητες, ποια κοινά σημεία έχουν και πόσο τον έχουν βοηθήσει οι γνώσεις στην ψυχιατρική στην ενασχόληση του με την τέχνη της γραφής, αλλά και το αντίστροφο απαντάει σε συνέντευξη του στην Karfitsa.

Πως και πότε ξεκίνησε η ενασχόληση σας με το θέατρο και πως μπήκε στη ζωή σας η επιστήμη της ψυχιατρικής;

Ζωγράφιζα πολύ, όταν σπούδαζα ιατρική, όμως χρειαζόμουν και κάτι άλλο για να νιώσω πλήρης. Αυτό το βρήκα στην ανάγνωση θεατρικών κειμένων. Γρήγορα διαπίστωσα ότι αντιλαμβανόμουν σε μεγάλο βαθμό τους κανόνες γραφής των μεγάλων δραματουργών. Είχα και κάποιες πρωτότυπες ιδέες, οπότε σκέφτηκα πως θα μπορούσα να τα συνδυάσω. Έτσι, παράλληλα με την ειδίκευση στην ψυχιατρική, σπούδασα θεατρολογία στο Τμήμα Θεάτρου του ΑΠΘ.

Στα χρόνια της ιατρικής, μου έκανε εντύπωση η πληθώρα των σωματικών συμπτωμάτων που μπορούν να εμφανιστούν ως αποτέλεσμα προβλημάτων της ψυχικής υγείας. Σκέφτηκα πως θα ήταν ωραίο, αν πήγαινα κατευθείαν στην ‘’πηγή’’. Ωστόσο, δεν το πολυσκέφτηκα. Όταν έκανα αγροτικό, άλλαξε ο κανονισμός για τις δηλώσεις ειδικότητας και μέσα σ’ ένα μήνα έπρεπε να διαλέξω ειδικότητα. Θυμήθηκα εκείνο με την ‘’πηγή’’ και δήλωσα την ψυχιατρική. Και πάλι χωρίς πολύ σκέψη. Ποτέ δεν ήμουν φανατικός με την ψυχιατρική. Όπως και με τίποτε άλλο. Θεωρώ ότι αυτό είναι προτέρημα για έναν ψυχίατρο, αλλά και για έναν θεατρικό συγγραφέα.

Ποια χαρακτηριστικά δένουν αυτούς τους δυο κλάδους;

Κοινό χαρακτηριστικό είναι η ευκαιρία που σου προσφέρουν για να αναπτύξεις μια σε βάθος επαφή με ανθρώπους. Τόσο στη διάρκεια μιας συνεδρίας, όσο και στη διάρκεια μιας πρόβας, ποικίλες σκέψεις και συναισθήματα έρχονται στην επιφάνεια. Η διαπροσωπική επαφή μπορεί να είναι πιο ουσιαστική ακόμη κι από εκείνην που έχει κανείς με κοντινούς του ανθρώπους. Ένα άλλο κοινό χαρακτηριστικό είναι το αίσθημα που σου αφήνει μια σειρά συνεδριών ή μια πολύωρη πρόβα. Μένεις μόνος σου στο ιατρείο ή στο θέατρο και νιώθεις ότι εδώ έγινε κάτι σημαντικό. Κάθεσαι και το απολαμβάνεις.

Η ψυχιατρική πως σας βοηθάει στην συγγραφή των έργων;

Καταβάλλω προσπάθεια προκειμένου να μη με βοηθάει. Δε θέλω να είμαι ένας ψυχίατρος που γράφει θεατρικά έργα, αλλά ένας καλός θεατρικός συγγραφέας. Ωστόσο, υποσυνείδητα, είναι πολλά τα στοιχεία της δουλειάς μου, που περνάνε στο κείμενο. Όπως για παράδειγμα κάποιοι πνευματώδεις διάλογοι που λαμβάνουν χώρα στο ιατρείο. Αυτοί είναι προσαρμοσμένοι στις ανάγκες της υπόθεσης και τη δομή των χαρακτήρων. Συνήθως, αντιλαμβάνομαι την προέλευσή τους και, λίγο αργότερα, τους σβήνω. Κάτι παρόμοιο γίνεται και με τους χαρακτήρες. Ποτέ δε τους δημιουργώ, σκεπτόμενος κάποια συγκεκριμένη διαταραχή προσωπικότητας. Συμβαίνει, όμως, να ‘’περνάνε’’ κάποια στοιχεία από μια τέτοια διαταραχή σε έναν από αυτούς. Όταν το αντιλαμβάνομαι, λειαίνω λίγο τις γωνίες, για να μη μοιάζει το έργο με ψυχιατρικό εγχειρίδιο, αλλά και για να φαίνονται οι χαρακτήρες πιο αληθινοί. Δεν υπάρχει τίποτα πιο ψεύτικο από τον καθαρό ρεαλισμό.

Όταν το άτομο ασχολείται ενεργητικά με την τέχνη, έχει την ευκαιρία να ‘’αφήσει’’ έξω τον εαυτό του. Να δώσει σημασία μόνο σε όσα ‘’ζητάει’’ το έργο τέχνης. Να μην έχει σκέψεις ή συναισθήματα που να αφορούν τον εαυτό του. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, για ένα χρονικό διάστημα, δε θα υπάρχει η παραμικρή φθορά μέσα του. Αν είναι τυχερό, αυτό θα ισχύει και για την εξωτερική του εμφάνιση. Πέρα από την πλάκα, πιστεύω ότι η τέχνη με έχει βοηθήσει να παραμείνω παιδί. Ένα δεύτερο όφελος είναι ότι μετά το διάστημα ενασχόλησης με την τέχνη, το άτομο έχει τη δυνατότητα να νιώσει τόσο γεμάτο μέσα του, που δεν του χρειάζεται κάτι άλλο για να ‘’γεμίσει’’. Έτσι, η ψυχική του κατάσταση δεν εξαρτάται από όσα συμβαίνουν γύρω του. Δεν πικραίνεται τόσο εύκολα. Αυτό χρειάζεται λίγη προσοχή, για να μη φτάσει στο άκρο της αναισθησίας.

Σχολιάστε

Polls

Sorry, there are no polls available at the moment.




 

 

ΚΛΙΚ ΚΑΙ ΔΙΑΒΑΖΕΙΣ

Κάντε κλικ στο εξώφυλλο και διαβάστε την τελευταία έκδοση της Εφημερίδας «Καρφίτσα» σε μορφή PDF

NEWSLETTER

Focus-On

Εφημερίδες

Διαβάστε όλες τις εφημερίδες online

ΑΡΧΕΙΟ