Εκπαιδευτική Ρομποτική : Τα κορίτσια που φτιάχνουν το αύριο, σήμερα - Karfitsa.gr
Τεχνολογία

Εκπαιδευτική Ρομποτική : Τα κορίτσια που φτιάχνουν το αύριο, σήμερα

Τρία κορίτσια εξερευνούν τον υπέροχο κόσμο της Εκπαιδευτικής Ρομποτικής. Στη φωτό μαζί με τον DINNO, το ρομπότ που αποτελεί το νέο μέλος της ομάδας IT Digitalization & Innovation, στο εργαστήριο καινοτομίας της COSMOTE.

Η Ελένη Κουγιουμτζή είναι 19 χρονών, η Κυριακή Μπάκα σχεδόν 14, η Μαρίλια Καλαφατά έκλεισε τα 12. Μιλούν ευγενικά, λίγο συνεσταλμένα, έχουν πρόσωπα καθαρά, φρέσκα. Όταν παθιάζονται – και το θέμα της συζήτησης τις παθιάζει όλες – αναψοκοκκινίζουν. Η Ελένη, η Κυριακή, η Μαρίλια είναι τρία κανονικά, cool κορίτσια. Πάνε σχολείο (σ.σ. η Μαρίλια στην ΣΤ’ Δημοτικού, η Κυριακή στη Β’Γυμνασίου, η Ελένη φοιτά στην Πληροφορική της ΑΣΟΕΕ στο), μαθαίνουν γλώσσες, διαβάζουν, γυμνάζονται, διασκεδάζουν, chattάρουν καθημερινά με τις φίλες τους στο κινητό. Αλλά κάνουν και κάτι ακόμα, κάτι που αγαπούν πολύ: φτιάχνουν ρομπότ.

«Το πρώτο μου ρομπότ – δεν το έφτιαξα μόνη μου, φυσικά, ήταν ομαδική εργασία –  υπερπηδούσε εμπόδια, αναγνώριζε χρώματα, μετέφερε πράγματα. Ήταν μια σχετικά απλή κατασκευή. Όμως στον Πανελλήνιο διαγωνισμό Εκπαιδευτικής Ρομποτικής του 2015 υπήρχαν τέσσερα μεγάλα, πολύχρωμα  «βουνά» πάνω στην πίστα και το ρομπότ μας έπρεπε να σηκώσει κάτι κύβους και να τους τοποθετήσει στην κορυφή. Είχαμε φτιάξει μια πολύπλοκη κατασκευή με μια τεράστια δαγκάνα, σαν γερανό.  Ήταν πολύ εντυπωσιακό!».

Η 19χρονη Ελένη Κουγιουμτζή, έχει μετάσχει 3 φορές σε Ολυμπιάδα Εκπαιδευτικής Ρομποτικής με την ομάδα της, την ΕT- team.  Ασχολείται με την Ρομποτική έξι χρόνια.

«Ένας καθηγητής μας, ο κ. Γιάννης Τούρλος, διοργάνωνε κάθε χρόνο ένα διαγωνισμό μεταξύ των μαθητριών του σχολείου – ήταν γυμνάσιο θηλέων – και μέσω αυτού επέλεγε κάθε χρόνο τρία κορίτσια, για να συμμετάσχουν στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Εκπαιδευτικής Ρομποτικής. Πήρα μέρος στις δοκιμασίες πέρασα και με επέλεξε ως την προγραμματίστρια της ομάδας. Κι έτσι ξεκίνησα…»

Την Μαρίλια – που είναι η μικρότερη της παρέας –  την παρακίνησε να ασχοληθεί μια φίλη. Η Εκπαιδευτική Ρομποτική υπήρχε μέσα στην λίστα με τις απογευματινές δραστηριότητες του σχολείου της Κυριακής. Την επέλεξε γιατί η ιδέα της φάνηκε ενδιαφέρουσα. Και γιατί της αρέσει η ομαδική δουλειά. Το πρώτο της ρομπότ ήταν ένας ρομποτικός τοπογράφος («Τον είχαμε στείλει, υποτίθεται, στον Άρη για να καταγράψει τις υψομετρικές διαφορές του εδάφους…»).

Τα τρία κορίτσια δεν «κατοικούν» σε κάποιο εκκεντρικό, φανταχτερό sci-fimovie – ζουν στην Αθήνα, στο Γαλάτσι, στον Πειραιά. Είναι  πολίτες ενός νέου ψηφιακού κόσμου και εκφράζουν μια νέα πραγματικότητα. Στο δικό τους «γενναίο, καινούργιο κόσμο» η ρομποτική – δηλαδή ο κλάδος της τεχνολογίας που αφορά τη σχεδίαση και την ανάπτυξη ρομποτικών κατασκευών – είναι ήδη μέρος της ελληνικής εκπαιδευτικής διαδικασίας (όπως και πολλών άλλων χωρών στον κόσμο) και αφορά χιλιάδες παιδιά. Αγόρια και κορίτσια.

«Οι γονείς μου, ποτέ δεν μου είπαν «μα τι κάνεις τώρα, αυτά δεν είναι πράγματα για κορίτσια» – ίσα ίσα, εκείνοι με ενθάρρυναν να «μπω» πιο βαθιά στη Ρομποτική». Η Μαρίλια, πέρυσι έλαβε μέρος στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Εκπαιδευτικής Ρομποτικής, και η ομάδα της, OxygenBombs, τερμάτισε 4η σε σύνολο 84 ομάδων της κατηγορίας της, από όλη την Ελλάδα.

«Στην ομάδα δεν έχουμε μοιράσει ρόλους και καθήκοντα, δεν υπάρχουν «αγορίστικες» ή «κοριτσίστικες» δουλειές. Όλοι είναι ίσοι, όλοι ασχολούνται με όλα, και ο καθένας κάνει ό,τι χρειάζεται. Αν με υπολογίζουν τα αγόρια; Φυσικά! Είμαστε όλοι φίλοι και συνεργαζόμαστε μια χαρά».

Στην Ελλάδα, κάθε χρόνο χιλιάδες μαθητές Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου παίρνουν μέρος στους Διαγωνισμούς Εκπαιδευτικής Ρομποτικής, που διοργανώνει ο Οργανισμός Εκπαιδευτικής Ρομποτικής και Επιστήμης WRO Hellas, με στρατηγικό συνεργάτη την COSMOTE – οι καλύτερες ομάδες μετέχουν στην Ολυμπιάδα Εκπαιδευτικής Ρομποτικής, που διοργανώνεται  κάθε Νοέμβριο σε άλλη χώρα του κόσμου. Η ομάδα της Κυριακής, οι «ΑutonomousRoboticAquaponics» του Συλλόγου Πανοράματος Γαλατσίου συμμετείχε στην φετινή Ολυμπιάδα Εκπαιδευτικής Ρομποτικής, που έγινε στην Ταϊλάνδη και απέσπασε την 4η θέση, ανάμεσα σε 63 χώρες. «Είναι μια πολύ σημαντική διάκριση. Την κερδίσαμε παρουσιάζοντας ένα «Αυτόματο, αυτόνομο, ρομποτικό σύστημα ενυδρειοπονίας με απομακρυσμένη πρόσβαση», δηλαδή μια βιώσιμη – συμβιωτική μέθοδο παραγωγής οργανικών τροφίμων (ψάρια & φυτά) που συνδυάζει την υδατοκαλλιέργεια με την υδροπονία. Ακούγεται πολύπλοκο αλλά ένα σχετικά απλό σύστημα που θα μπορούσε να δουλέψει και σε κανονικές συνθήκες….»

Στις ομάδες, υπάρχει καταμερισμός εργασίας: η Ελένη ασχολείται με τον προγραμματισμό, η Μαρίλια και η Κυριακή με τις κατασκευές. Όλες τους συμφωνούν πως «ο καθένας – αγόρι, κορίτσι, μεγάλος, μικρός –  έχει ακριβώς τις ίδιες πιθανότητες να γίνει καλός ρομποτιστής». «Για να ασχοληθείς με την Ρομποτική, δεν απαιτείται να έχεις μεγάλη γνώση μαθηματικών ή φυσικής. », εξηγεί η Ελένη. «Το μόνο που χρειάζεται να έχεις είναι φαντασία, ενδιαφέρον, χρόνο, διάθεση και μια μικρή βοήθεια- ειδικά στην αρχή- από έναν άνθρωπο που γνωρίζει το αντικείμενο και θα σου διδάξει 2-3 βασικές έννοιες».

Τι άλλο, εκτός από μετάλλια, έχουν κερδίσει, φτιάχνοντας ρομπότ; «Πολλά», φωνάζουν με ένα στόμα. «Απέκτησα περισσότερο ομαδικό πνεύμα. Έμαθα να συνεργάζομαι με παιδιά πολλών διαφορετικών ηλικιών, χωρίς εντάσεις», επισημαίνει η Κυριακή. «Κι εγώ το ίδιο», συμφωνεί η Μαρίλια. «Νομίζω πως τώρα ενδιαφέρομαι για την τεχνολογία πιο πολύ. Όσο προχωράω, μαθαίνω διαρκώς καινούργια πράγματα, Το ψάχνω και περισσότερο». «Η Ρομποτική δεν είναι μάθημα – ουσιαστικά, μαθαίνεις μέσα από το παιχνίδι κι αυτό που μαθαίνεις δεν είναι π.χ. να γράφεις κώδικα. Κατά βάση μαθαίνεις έναν τρόπο σκέψης», καταλήγει η Ελένη «Το σημαντικότερο; Καλείσαι να αντιμετωπίζεις τα προβλήματα που προκύπτουν, διότι απλούστατα δεν έχεις άλλη επιλογή, Άρα, μαθαίνεις να μην τα παρατάς με την πρώτη δυσκολία, διότι, τελικά, για κάθε πρόβλημα υπάρχει μια λύση- κι αυτό είναι ένα χρήσιμο μάθημα, για όλη σου τη ζωή…»

Η ταινία της COSMOTE για τα παιδιά της εκπαιδευτικής ρομποτικής

Τα προβλήματα, οι χαρές, οι εμπειρίες των παιδιών που ασχολούνται με την εκπαιδευτική ρομποτική θα είναι το θέμα  ενός φιλμ μεσαίου μήκους, που θα κάνει πρεμιέρα στο κανάλι της COSMOTEστο YouTube στις 18 Δεκεμβρίου. Το «ROBOGIRL», είναι μια γλυκιά κωμωδία για τις περιπέτειες ενός νεαρού κοριτσιού, που, ενώ δεν έχει καμία σχέση με τις θετικές επιστήμες, μια σειρά απρόσμενων εξελίξεων την αναγκάζουν να ασχοληθεί με τη ρομποτική.  Το σενάριο υπογράφει η Μυρτώ Κοντοβά και τη  σκηνοθεσία ο Βαρδής Μαρινάκης.

Τα κορίτσια ανυπομονούν να την δουν. Η δική τους αγαπημένη ταινία; «Ο «Ε.Τ». – είναι και το όνομα της ομάδας μου! Ανήκω στην  Ε.Τ-team!», γελάει η Ελένη. Για την Μαρίλια και την Κυριακή είναι «Η Διάσωση». «Κατά τύχη, την είδαμε και οι δύο πέρυσι, λόγω και του concept του Πανελλήνιου Διαγωνισμού Εκπαιδευτικής Ρομποτικής, που ήταν «Εποικισμός στον Άρη». Πρόκειται για έναν αστροναύτη ο οποίος, κατά λάθος, ξεμένει στον Κόκκινο Πλανήτη και αρχίζει να καλλιεργεί πατάτες. Kαταπληκτική ταινία, να την δεις…. »

Η COSMOTE στηρίζει την εκπαιδευτική ρομποτική, τα τελευταία 5 χρόνια, ως στρατηγικός συνεργάτης του WRO Hellas. Μέσα από μια σειρά ή ένα πλήθος δράσεων, συμβάλλει σε έναν καλύτερο κόσμο για όλους, ενισχύοντας  την ανάπτυξη των ψηφιακών δεξιοτήτων και τον τεχνολογικό προσανατολισμό των νέων, καθώς και τη διάδοση της εκπαιδευτικής μεθόδου STEM (Science-Technology-Engineering-Mathematics) στη χώρα μας. Με αφετηρία τα παιδιά η COSMOTE επενδύει σε έναν κόσμο καλύτερο για όλους.

 

Σχολιάστε

Polls

Sorry, there are no polls available at the moment.

 

 

ΚΛΙΚ ΚΑΙ ΔΙΑΒΑΖΕΙΣ

Κάντε κλικ στο εξώφυλλο και διαβάστε την τελευταία έκδοση της Εφημερίδας «Καρφίτσα» σε μορφή PDF

NEWSLETTER

Focus-On

Εφημερίδες

Διαβάστε όλες τις εφημερίδες online

ΑΡΧΕΙΟ