ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ

του Δρ. Γιώργου Καρατάσιου*

Η σχολική βία και ο εκφοβισμός παρουσιάζουν μία αυξητική τάση στη χώρα μας και έχουν μετεξελιχτεί σε ένα έντονο κοινωνικό φαινόμενο. Οι έρευνες στην Ελλάδα αλλά και σε πολλές ακόμη ευρωπαϊκές χώρες επιβεβαιώνουν με δραματικό τρόπο την κατάσταση αυτή. Ο σχολικός εκφοβισμός αποτελεί ένα πολυσύνθετο και πολυεπίπεδο θέμα, με σοβαρές συνέπειες στην ομαλή ανάπτυξη των μαθητών τόσο στο συναισθηματικό και ψυχολογικό όσο και στον κοινωνικό τομέα.

Για το λόγο αυτό είναι αναγκαία η διάγνωση στα αίτια που προκαλούν φαινόμενα σχολικής βίας, στον εντοπισμό των διαστάσεων που μπορεί αυτά να προσλάβουν, καθώς και στον καθορισμό των τρόπων αντιμετώπισής τους.

Η επιθετικότητα των μαθητών στο σχολικό περιβάλλον είναι συνέπεια πολλών παραγόντων, που επιδρούν ασυναίσθητα στην ψυχολογία και τη συμπεριφορά τους. Η οικογένεια αποτελεί τον πρωταρχικό παράγοντα διαμόρφωσης της συμπεριφοράς του παιδιού. Επίσης το γενικότερο περιβάλλον μέσα στο οποίο ζει ο μαθητής, δηλαδή η κοινότητα, επηρεάζει σημαντικά τη συμπεριφορά του. Ακόμη οι συνθήκες που επικρατούν στο σχολείο, όπως το σχολικό κλίμα, οι διαπροσωπικές σχέσεις, ο δάσκαλος επηρεάζουν και διαμορφώνουν τη συμπεριφορά του μαθητή.

Λαμβάνοντας υπόψη τη δημιουργηθείσα κατάσταση οργανώθηκε, και εφαρμόστηκε στην Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας από το 2013 ένα συγκροτημένο πρόγραμμα παρέμβασης με στόχο τη δημιουργία συνθηκών πρόληψης και αντιμετώπισης της σχολικής βίας.

Η οργάνωση ενός κεντρικού Δικτύου στην Κεντρική Μακεδονία με επιμέρους Δίκτυα σε όλες τις Περιφερειακές Ενότητες της Κεντρικής Μακεδονίας περιλάμβανε τη συμμετοχή εξειδικευμένων στο θέμα ατόμων από όλους τους θεσμοθετημένους φορείς της εκπαίδευσης. Η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών ώστε να δημιουργηθούν συνθήκες πρόληψης και συγχρόνως ετοιμότητα παρέμβασης σε όλες τις σχολικές μονάδες είχε ως αποτέλεσμα να πραγματοποιηθούν πολλές δράσεις σε όλη την Περιφέρεια με αποδέκτες τους μαθητές. Επετεύχθη με αυτό τον τρόπο η συγκρότηση ενός θεσμού που υποστηρίχθηκε από ολόκληρη την εκπαιδευτική κοινότητα της Περιφέρειας.

Η δημιουργία του Παρατηρητηρίου για την Πρόληψη της Σχολικής Βίας και του Εκφοβισμού έδωσε μία ελπίδα, μία δυναμική, ένα στήριγμα, ένα κέντρο αναφοράς για όλους τους εκπαιδευτικούς, τους μαθητές και τους γονείς. Μετά την καταγραφή των περιστατικών, το Παρατηρητήριο ήταν υπεύθυνο για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση των δράσεων με τη συμμετοχή θεσμικών, κοινωνικών και τοπικών φορέων και οργανισμών εξειδικευμένων σε θέματα πρόληψης της βίας και δικαιωμάτων του παιδιού.

Η ενεργή συμμετοχή όλων των θεσμικών φορέων της εκπαίδευσης, η δημιουργία κλίματος διαλόγου και εμπιστοσύνης ανάμεσα σε εκπαιδευτικούς γονείς και μαθητές δημιουργούν συνθήκες ασφάλειας, και υποστήριξης στα παιδιά μας, ενθαρρύνοντάς τα να «σπάσουν τη σιωπή» ώστε να σταματήσει ο κύκλος αναπαραγωγής και ενθάρρυνσης της ενδοσχολικής βίας.

*Ο Δρ. Γεώργιος Καρατάσιος είναι μαθηματικός, τέως Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας

 

Σχολιάστε