Κανένα νέο σχέδιο για τις υποδομές της Θεσσαλονίκης - Karfitsa.gr
Άρθρα

Κανένα νέο σχέδιο για τις υποδομές της Θεσσαλονίκης

Ο Μητσοτάκης δεν είπε κάτι συγκεκριμένο για τις συγκοινωνιακές υποδομές της Θεσσαλονίκης. 

Του Γιάννη Μαγκριώτη *

1)  ΜΕΤΡΟ. Η σύμβαση κατασκευής του μετρό Θεσσαλονίκης υπογράφηκε την Άνοιξη του 2006 χωρίς ολοκληρωμένες μελέτες και με χρόνο εκτέλεσης των αρχαιολογικών εργασιών 12 μήνες, για να προλάβουν τις δημοτικές εκλογές του Οκτώβρη του 2006 και έχοντας ως χρόνο ολοκλήρωσης τον Οκτώβρη του 2012, για να γιορτάσει η Θεσσαλονίκη τα 100 χρονιά Ελευθερίας με μετρό.

«Πολύ καλό για να είναι αληθινό», αφού στο τέλος του 2009, δηλαδή έχοντας περάσει το 64% του συμβατικού χρόνου κατασκευής, είχε κατασκευαστεί περίπου το 10% του έργου.

Τον Μάιο του 2012, λίγο πριν από τις εκλογές, είχαν λυθεί όλα τα προβλήματα και η κατασκευή του έργου είχε φθάσει περίπου στο 40% και αν υπήρχε η ανάλογη συνέχεια θα μπορούσε τα τελειώσει το 2016.

Δυστυχώς οι προβλέψεις δεν επαληθεύτηκαν γιατί το φθινόπωρο του 2012 προέκυψε το πρόβλημα με τα αρχαία της στάσης Βενιζέλου.

Από τότε έχουμε την τρίτη αλλαγή διοίκησης της Αττικό Μετρό ΑΕ, τρίτη επίσης αλλαγή της σύνθεσης του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ) και οδηγούμαστε σε τέταρτη απόφαση για την κατασκευή του σταθμού στην Βενιζέλου.

Υπάρχει μεγάλη ανάγκη να αποφευχθεί ένας νέος διχασμός για το Μετρό Θεσσαλονίκης και ειδικότερα για τον τρόπο κατασκευής του σταθμού της Βενιζέλου, πού θα οδηγήσει σε νέες μεγάλες καθυστερήσεις.

Ο ασφαλέστερος δρόμος στο σημείο πού βρισκόμαστε και μετά τα λάθη που έγιναν από τις κυβερνήσεις της περιόδου 2012-2019 στον σταθμό της Βενιζέλου, είναι η συνεννόηση όλων των πλευρών γύρω από τα επόμενα βήματα.

Καμία πλευρά δεν μπορεί να επιβάλλει μονομερώς τις απόψεις της, όπως γίνεται δυστυχώς μέχρι σήμερα, κοιτώντας πρώτα το κομματικό και προσωπικό συμφέρον της, γιατί αυτό θα προκαλέσει νέες προσφυγές στο ΣΤΕ και το έργο θα σταματήσει πάλι με αβέβαιο μέλλον. 

Την λύση πρέπει να την δώσει μια Διεπιστημονική Επιτροπή υψηλού κύρους, στην οποία όλες οι πλευρές θα καταθέσουν τις απόψεις τους σε χρονικό διάστημα δύο μηνών, και η οποία θα γίνει σεβαστή από όλους.

Παράλληλα η κυβέρνηση πρέπει να δημοπρατήσει τα συστήματα ασφαλείας, τον ηλεκτρομηχανολογικό εξοπλισμό και τους συρμούς για την επέκταση της γραμμής στην Καλαμαριά, κάτι που έπρεπε να γίνει από το 2014, διαφορετικά το Μετρό δεν θα φθάσει ποτέ στην Μίκρα.

Επίσης πρέπει τουλάχιστον να δημοπρατήσει τις μελέτες για την επέκτασή του δυτικά και προς το αεροδρόμιο, για να είναι έτοιμες μέχρι το 2022, για να μπορέσει να χρηματοδοτηθεί από το επόμενο ΕΣΠΑ.

2)    ΟΑΣΘ. Για τον ΟΑΣΘ η σημερινή κυβέρνηση δεν έχει ξεκαθαρίσει τι θα κάνει για να αποκτήσει η Θεσσαλονίκη σύγχρονες και ποιοτικές αστικές συγκοινωνίες. Δυστυχώς μέχρι σήμερα συνεχίζει τις λάθος επιλογές της προηγούμενης, η οποία αντί να εφαρμόσει τον Κοινοτικό Κανονισμό 1370 του 2007, η εφαρμογή του οποίου θα γίνει υποχρεωτική από τις 3/12/19 και να προχωρήσει σε διεθνή διαγωνισμό για την ανάθεση του συγκοινωνιακού έργου, την παρακμιακή δομή του ΟΑΣΘ την κρατικοποίησε με τα γνωστά αποτελέσματα. Η κυβέρνηση συνεχίζει τον δρόμο της προηγούμενης αναθέτοντας και νέες γραμμές εκτός της πόλης στα ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης, για να περισσέψει λεωφορεία και να καλύψει μέρος των αναγκών της πόλης, κατά παράβαση του κοινοτικού κανονισμού που απαιτεί διαγωνισμούς και απελευθέρωση από μονοπωλιακές δομές, όπως είναι τα ΚΤΕΛ και οι Αστικές συγκοινωνίες της χώρας. Μια κυβέρνηση που αυτοαποκαλείται μεταρρυθμιστική δεν υιοθετεί τις βέλτιστες κοινοτικές πρακτικές και παραμένει αθεράπευτα κρατικίστικη, όπως και η προηγούμενη. Γυρνάει την πλάτη σε ιδιωτικές επενδύσεις τουλάχιστον 3 δις. για όλη την χωρά, νέες θέσεις απασχόλησης, καλύτερες και φθηνότερες αστικές και υπεραστικές συγκοινωνίες.

3)   ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟΣ.  Για τον Περιφερειακό Θεσσαλονίκης η εξαγγελία του πρωθυπουργού για την κατασκευή «υπερυψωμένου τμήματος» από το νοσοκομείο Παπαγεωργίου μέχρι την Πυλαία είναι θετική, θυμίζω ότι ήταν επιλογή της κυβέρνησης το 2011 και ήταν έτοιμη η δημοπράτησή της, όμως η επόμενη κυβέρνηση το ακύρωσε και η απελθούσα όπως και η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας αδιαφόρησαν. Αυτό που απαιτείται είναι η διασφάλιση των πόρων, περίπου 200 εκατ. Ευρώ, από την κυβέρνηση και την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας στην αρμοδιότητα της οποίας είναι η Περιφερειακή. Βέβαια επιτέλους πρέπει να τελειώσουν οι κόμβοι από την Λαχαναγορά μέχρι την Ευκαρπία που δημοπρατήθηκαν στις αρχές του 2012 και έπρεπε να τελειώσουν το 2015.

4)  ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ-ΕΔΕΣΣΑ.  Τέλος απογοητευτική ήταν η αναφορά του Πρωθυπουργού για τον οδικό άξονα Θεσσαλονίκη- Έδεσα, αφού είπε ότι δεν υπάρχει μελέτη για την κατασκευή του, ενώ η αλήθεια είναι διαφορετική: Η μελέτη η οποία δημοπρατήθηκε το 2010 είναι έτοιμη από το 2014, όμως τόσο η Περιφέρεια όσο και οι κυβερνήσεις μέχρι σήμερα δεν διασφάλισαν την χρηματοδότηση της κατασκευής του και ούτε η σημερινή φαίνεται θα το κάνει. 

*Ο Γιάννης Μαγκριώτης είναι πρώην υπουργός του ΠΑΣΟΚ 

Σχολιάστε

Polls

Sorry, there are no polls available at the moment.



 

 

ΚΛΙΚ ΚΑΙ ΔΙΑΒΑΖΕΙΣ

Κάντε κλικ στο εξώφυλλο και διαβάστε την τελευταία έκδοση της Εφημερίδας «Καρφίτσα» σε μορφή PDF

NEWSLETTER

Focus-On

Εφημερίδες

Διαβάστε όλες τις εφημερίδες online

ΑΡΧΕΙΟ