Κρασί, τσίπουρο και ούζο στην εμπροσθοφυλακή των μακεδονικών προϊόντων - Karfitsa.gr
Επικαιρότητα Κοινωνία

Κρασί, τσίπουρο και ούζο στην εμπροσθοφυλακή των μακεδονικών προϊόντων

Το κρασί, το τσίπουρο και το ούζο είναι τα τρία προϊόντα που μπαίνουν στη «μάχη» της προστασίας της προέλευσης των μακεδονικών προϊόντων σε Ευρώπη και κόσμο. Τα τρία συγκεκριμένα προϊόντα αποτελούν την εμπροσθοφυλακή των ελληνικών θέσεων, δεδομένου ότι έχουν ήδη εδώ και χρόνια Προστασία Γεωγραφικής Ένδειξης (ΠΓΕ) σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

Του Κώστα Καντούρη

Η ελληνική πλευρά διαθέτει πλέον ένα πανίσχυρο νομικό οπλοστάσιο για την απόλυτη κατοχύρωση και προστασία των μακεδονικών προϊόντων στις αγορές. Μετά την πρωτοβουλία του Συνδέσμου Εξαγωγέων και την κατάθεση του brand name στο Γραφείο Διανοητικής Ιδιοκτησίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης (EUIPO) στο Αλικάντε της Ισπανίας, σειρά παίρνει η παράθεση των ελληνικών θέσεων στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Το έργο αυτό έχει αναλάβει η ευρωβουλευτής της Νέας Δημοκρατίας Μισέλ Ασημακοπούλου, μέσω της οποίας παραγγέλθηκε και συντάχθηκε ειδική μελέτη από το Κέντρο Διεθνούς και Ευρωπαϊκού Οικονομικού Δικαίου, που αποτελεί τη μεγάλη νομική φαρέτρα της ελληνικής πλευράς.

Η κυρία Ασημακοπούλου θα παρουσιάσει στο επόμενο διάστημα την υπόθεση στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ως αντιπρόεδρος της Επιτροπής Διεθνούς Εμπορίου της ΕΕ. «Τεκμηριώνουμε τις θέσεις των ελληνικών επιχειρήσεων σε σχέση με τα ζητήματα της χρήσης των εμπορικών σημάτων και ονομασιών που περιλαμβάνουν τον όρο Μακεδονία και για τα οποία υπάρχει ασάφεια ή δεν επιλύονται από τη Συμφωνία των Πρεσπών», είπε στην Karfitsa το μέλος της ερευνητικής ομάδας του ΚΔΕΟΔ, πρόεδρος του δικηγορικού συλλόγου Θεσσαλονίκης και μέλος της επιτροπής που έχει συγκροτηθεί από την ελληνική πλευρά για τις διαπραγματεύσεις με τους γείτονες, Στάθης Κουτσοχήνας.

Στη μελέτη που αποτελεί το ισχυρότερο εργαλείο ισχυροποίησης της πραγματικότητας για την ονομασία των μακεδονικών προϊόντων και την προστασία τους, δεδομένου ότι ήδη είναι σε εξέλιξη προσπάθειες να καπηλευτεί η πλευρά της Βόρειας Μακεδονίας τον όρο «Μακεδονία» χωρίς επιπρόσθετο προσδιορισμό σε προϊόντα της γειτονικής χώρας, παρατίθεται όλο το νομικό καθεστώς, η κατάσταση που επικρατεί, ενώ τονίζονται τα επιχειρήματα που έχει η ελληνική πλευρά έναντι των γειτόνων. Παράλληλα δίδονται κατευθύνσεις σχετικά με τις πολιτικές ενέργειες που πρέπει να γίνουν για την προστασία των προϊόντων. «Γίνεται μία καταγραφή της νομοθεσίας και της νομολογίας σε παγκόσμιο και ευρωπαϊκό επίπεδο και εξάγονται τα συμπεράσματα που αποτελούν τα επιχειρήματα της δικής μας πλευράς, των ελληνικών επιχειρήσεων. Παράλληλα στη μελέτη διατυπώνονται σκέψεις για τις πολιτικές πρωτοβουλίες που θα μπορούσαν να αναληφθούν από τα όργανα της ΕΕ ώστε εν όψει των ενταξιακών διαπραγματεύσεων Ευρωπαϊκής Ένωσης και Βόρειας Μακεδονίας, να επιλυθούν τα ζητήματα αυτά σχετικά με τη χρήση των ονομασιών τα οποία παρέμεναν ασαφή από τη Συμφωνία», συμπλήρωσε ο κ. Κουτσοχήνας.

Στο Αλικάντε, το Γραφείο Διανοητικής Ιδιοκτησίας βρίσκεται σε διαδικασία ελέγχου της πρότασης που κατατέθηκε από τον Σύνδεσμο Εξαγωγέων και αφορά το σήμα «Macedonia the Great»που θα χρησιμοποιείται από επιχειρήσεις – μέλη του συνδέσμου για προϊόντα που παράγονται στις τρεις γεωγραφικές περιφέρειες της Μακεδονίας. Εκτιμήσεις αναφέρουν πως η έγκριση είναι του αμέσως επόμενου διαστήματος να επισημοποιηθεί. Παράλληλα λίγο πριν το τέλος του 2019 έγινε η δεύτερη συνάντηση των δύο κρατικών επιτροπών που διαπραγματεύονται τη χρήση των σημάτων για τις δύο χώρες, όπως προβλέπεται από τη Συμφωνία των Πρεσπών. Η πλευρά της Βόρειας Μακεδονίας επιχειρεί να προωθήσει την άποψη ότι η Συμφωνία δεν μπορεί να επεκταθεί στον ιδιωτικό τομέα, αναφορικά με τη χρήση του όρου «Μακεδονία».

Μάλιστα παρά τις αλλαγές που έγιναν σε αρκετά προϊόντα, επιμελητήρια εξακολουθούν να χρησιμοποιούν την ονομασία στους τίτλους τους, ενώ το κλίμα λόγω των εκλογών παραμένει ρευστό. Όμως η ελληνική πλευρά θεωρεί ότι η απόφαση πρέπει να ληφθεί άμεσα από τα όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, δεδομένης της συζήτησης ένταξης της χώρας. «Αυτοί θέλουν να προχωρήσουν και να βρεθεί λύση επειδή είναι ο βασικός τρόπος να βγουν στην ΕΕ αλλά υπάρχουν υπεκφυγές», έλεγε στην Karfitsa μέλος της ελληνικής διπλωματίας που γνωρίζει για τη διαχείριση της υπόθεσης. Σύμφωνα με τη μελέτη, ακόμη και πριν τη Συμφωνία των Πρεσπών αρκετές επιχειρήσεις κατοχύρωσαν τα προϊόντα τους στο ευρωπαϊκό γραφείο διανοητικής ιδιοκτησίας. «Ως προς τις γεωγραφικές ενδείξεις, ο όρος «Μακεδονία» προστατεύεται ως Προστασία Γεωγραφικής Ένδειξης (ΠΓΕ) σε σχέση με τρία προϊόντα, και συγκεκριμένα τον οίνο, το τσίπουρο και το ούζο, και επομένως απολαμβάνει σε σχέση με τα προϊόντα αυτά τις ευρύτερης και ισχυρότερης προστασίας που επιφυλάσσεται στις γεωγραφικές ενδείξεις», σημειώνεται και αυτό αποτελεί ένα από τα ισχυρότερα επιχειρήματα κατοχύρωσης, δεδομένου ότι η προσπάθεια παραπλάνησης γίνεται ήδη με κρασιά της Βόρειας Μακεδονίας. Στη μελέτη αναλύεται ο κίνδυνος που ενέχεται, καθώς γίνεται προσπάθεια επιχειρήσεων από τη γείτονα να χρησιμοποιούν τον όρο «Μακεδονία» ακόμη και με πρόσθεση – με μικρότερα γράμματα – της προέλευσης από τη Βόρεια Μακεδονία, να παραπλανηθούν οι καταναλωτές της Ευρώπης και του κόσμου.

Με την αναφορά ότι η ονομασία «Βόρεια Μακεδονία « στη Συμφωνία είναι erga omnes στη μελέτη σημειώνεται πως «καθίσταται προφανές ότι η κυκλοφορία εμπορευμάτων από επιχειρήσεις της Βόρειας Μακεδονίας που θα φέρουν σήμα με τους όρους «Μακεδονία» ή «Μακεδονικός» δύναται να έχει αρνητικές επιπτώσεις τόσο στις ελληνικές επιχειρήσεις όσο και στο καταναλωτικό κοινό, δεδομένου του κινδύνου παραπλάνησης που δημιουργείται σχετικά με την προέλευση των προϊόντων ή υπηρεσιών που φέρουν το εκάστοτε σήμα.

Μάλιστα, ο συγκεκριμένος κίνδυνος παραπλάνησης του καταναλωτικού κοινού, εάν στο σήμα δεν προστίθεται ο προσδιορισμός «Βόρεια» είναι διπλός καθώς, πρώτον, χωρίς τον προσδιορισμό αυτόν το εκάστοτε σήμα δεν θα παραπέμπει στο κράτος προέλευσης, η επίσημη ονομασία του οποίου είναι πλέον «Βόρεια Μακεδονία», ενώ δεύτερον, υπάρχει κίνδυνος σύγχυσης με τα προϊόντα που παράγονται στη γεωγραφική περιοχή της Βόρειας Ελλάδας, τη Μακεδονία. Είναι, συνεπώς, αναγκαίο προς αποφυγή παραπλάνησης του καταναλωτικού κοινού να διακρίνονται τα προϊόντα που παράγονται στη Βόρεια Μακεδονία με την προσθήκη του επιθετικού προσδιορισμού «Βόρεια» στο σήμα που τα διακρίνει», τονίζεται στη μελέτη.

Από την έντυπη έκδοση 

Σχολιάστε

Polls

Sorry, there are no polls available at the moment.

 

 

ΚΛΙΚ ΚΑΙ ΔΙΑΒΑΖΕΙΣ

Κάντε κλικ στο εξώφυλλο και διαβάστε την τελευταία έκδοση της Εφημερίδας «Καρφίτσα» σε μορφή PDF

NEWSLETTER

Focus-On

Εφημερίδες

Διαβάστε όλες τις εφημερίδες online

ΑΡΧΕΙΟ