Μάθημα σε υπόγεια και ΑμεΑ σε αίθουσες χωρίς εξαερισμό - Σε κατάσταση «έκτακτης ανάγκης» η σχολική στέγη σε Κορδελιό - Εύοσμο   - Karfitsa.gr
Θεσσαλονίκη Κοινωνία

Μάθημα σε υπόγεια και ΑμεΑ σε αίθουσες χωρίς εξαερισμό – Σε κατάσταση «έκτακτης ανάγκης» η σχολική στέγη σε Κορδελιό – Εύοσμο  

 

Ρεπορτάζ: Γιώργος Νεοχωρίτης

 

Η έναρξη της φετινής σχολικής χρονιάς ανέδειξε για ακόμη μια φορά το μεγάλο πρόβλημα σχολικής υποδομής και έλλειψης αιθουσών διδασκαλίας που αντιμετωπίζει ο Δήμος Κορδελιού-Ευόσμου, με αποτέλεσμα οι γονείς, δια στόματος της προέδρου του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων Κορδελιού και Ευόσμου «Αριστοτέλης» Αγγελικής Ζανίκου  να ζητούν, όπως δήλωσε η ίδια στην karfitsa, από την διοίκηση του Δήμου και τον Δήμαρχο Κλεάνθη Μανδαλιανό «την κήρυξη του δήμου , όσον αφορά τη σχολική στέγη, σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης». Μάλιστα, με την εμφάνιση της υγειονομικής κρίσης που «γέννησε» ανάγκες για περισσότερες αίθουσες, με όσο δυνατό μικρότερο αριθμό μαθητών, το πρόβλημα διογκώθηκε σε τέτοιο βαθμό που η ανησυχία είναι μεγάλη. Η διοίκηση του δήμου από την πλευρά της παραδέχεται το μεγάλο πρόβλημα σχολικών αιθουσών που αντιμετωπίζει, έχοντας προγραμματίσει προσωρινές λύσεις. Ο δήμαρχος της περιοχής Κλεάνθης Μανδαλιανός τονίζει στην karfitsa «υπάρχουν διάφορες λύσεις που δεν είναι μόνιμες, είναι μπαλώματα. Η λύση είναι να χτιστούν καινούρια σχολεία. Προσπαθούμε το καλύτερο εφικτό. Όχι την καλύτερη λύση, την καλύτερη εφικτή λύση».

Το πρόβλημα σε αριθμούς και παραδείγματα               

Ο δήμος Κορδελιού-Ευόσμου είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος πληθυσμιακά δήμος της Βόρειας Ελλάδας. Το μαθητικό δυναμικό έχει εκτιναχτεί στις 18.500 χιλιάδες από 17.000 τα προηγούμενα χρόνια, καθώς πολλές νέες οικογένειες εγκαταστάθηκαν στη περιοχή, με τα νούμερα για την κατάσταση που έχει διαμορφωθεί στη σχολική στέγη, να μιλούν από μόνα τους. Πρώτο νούμερο, τα 15 χρόνια όπου στον δήμο δεν έχει κατασκευαστεί καμία νέα σχολική μονάδα. Έκπληξη αποτελεί το γεγονός , στο οποίο δεν μπορεί να απαντήσει η σημερινή διοίκηση , ότι ενώ από την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας υπήρξε πρόσκληση για κατάθεση μελετών για την κατασκευή καινούργιων σχολείων και ενώ άλλοι δήμοι εκμεταλλεύτηκαν τα συγκεκριμένα κονδύλια του ΕΣΠΑ, στον συγκεκριμένο δήμο δεν έγινε  χρήση του χρηματοδοτικού εργαλείου για την αναβάθμιση των σχολικών υποδομών. Έτσι για την εξυπηρέτηση αυτού του μεγάλου αριθμού μαθητών, υπάρχουν 107 σχολεία, πολλά από αυτά ακατάλληλα. Για να καλυφθούν οι ανάγκες της εκπαιδευτικής φιλοξενίας των μαθητών, λειτουργούν 50 αίθουσες σε προκάτ κατασκευές ή  kibos, ενώ από το σύνολο των σχολικών αιθουσών περισσότερες από 100 είναι διαμορφωμένες με γυψοσανίδες. Εάν στα προηγούμενα, προστεθεί και ο αριθμός των 52 υπόγειων αιθουσών, χωρίς επαρκή αερισμό, γεγονός  στο οποίο αναφέρθηκαν και ο Δήμαρχος και η Πρόεδρος του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων, το πρόβλημα διογκώνετε σε τεράστιο βαθμό. Αυτή τη στιγμή και υπό τον φόβο της εξάπλωσης του κορωνοϊού στον Δήμο Κορδελιού-Ευόσμου κάνουν μάθημα 25 με 27 μαθητές ανά τμήμα, σε αίθουσες που πολλές φορές δεν έχουν κατάλληλο  εξαερισμό.
Μερικά χαρακτηριστικά παραδείγματα περιγράφουν καλύτερα την άσχημη εικόνα που έχει διαμορφωθεί. Στο 3ο Γυμνάσιο Ελευθερίου-Κορδελιού υπάρχουν τάξεις που κάνουν μάθημα στην αυλή. Στο διαπολιτισμικό γυμνάσιο Ευόσμου, στο 2ο λύκειο και Γυμνάσιο Ευόσμου, και στο 3ο Λύκειο της ίδιας περιοχής, δεν υπάρχει καθόλου εξαερισμός, παρά μόνο με φεγγίτες αερίζονται οι αίθουσες, με τα παιδιά να είναι υποχρεωμένα να φορούν κατά τη διάρκεια του μαθήματος μάσκα, ως αναγκαστικό μέτρο προφύλαξης από τον κορωνοϊό.
Εδώ πρέπει να τονιστεί πως μεγάλος αριθμός σχολείων στον δήμο τελεί υπό κατάληψη και από μαθητές που αντιδρούν στην υποχρεωτική χρήση μάσκας, αλλά και από μαθητές που εκφράζουν την δυσαρέσκεια τους για τις ελλείψεις σε σχολικές αίθουσες.

Η «ντροπή» του ΕΕΕΕΚ

«Αυτό το σχολείο είναι μια ντροπή, δεν έχω λόγια» δηλώνει στην karfitsa η κ. Αγγελική Ζανίκου, αναφερόμενη στο Εργαστήριο Ειδικής  Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης Κορδελιού. Στο συγκεκριμένο σχολείο φιλοξενούνται και φοιτούν 40 παιδιά με Ειδικές Ανάγκες, παρά το γεγονός ότι το κτίριο έχει κριθεί ακατάλληλο με εισαγγελική εντολή. Ο σχολικός χώρος δεν πληρεί καμία προδιαγραφή για να καλύψει τις ανάγκες για τις οποίες προορίζεται,  δεν διαθέτει μπάρες για ΑμεΑ, έχει λίγες και πολύ μικρές αίθουσες, ενώ και σε αυτή τη περίπτωση ο εξαερισμός γίνεται μέσω φεγγίτη. «Κάθε χρόνο περιμένουμε τη μεταστέγαση του, μόνο διαβεβαιώσεις, αλλά χωρίς αποτέλεσμα» υπογραμμίζει η κ. Ζανίκου. Από την πλευρά του ο κ. Μανδαλιανός εξηγεί πως ο δήμος έχει δρομολογήσει την λύση για το πρόβλημα στέγασης του ΕΕΕΚ. Όπως ανέφερε στην karfitsa «το ΕΕΕΚ σκοπεύουμε να το κάνουμε στην οδό Ακαδήμου. Έχει βρεθεί ένα ακίνητο και βρισκόμαστε στο τελικό στάδιο της συμφωνίας του μισθώματος, ώστε να γίνει σε ένα δρόμο ακριβώς παράλληλα της περιφερειακής, ένα πολύ ωραίο κτίριο».

Ο «πονοκέφαλος» της προσχολικής αγωγής     

Ο πονοκέφαλος όμως της σχολικής ανεπάρκειας στον Δήμο Κορδελιού Ευόσμου δεν τελειώνει στα παραπάνω, καθώς ήρθε και η υποχρέωση της δίχρονης προσχολικής εκπαίδευσης, γεγονός που απαιτεί ακόμη περισσότερους χώρους για την κάλυψη των αναγκών. Στον δήμο έχουν γίνει τεράστιες προσπάθειες για να την ένταξη των περίπου 1.002 νηπίων σε αίθουσες. «Βρήκαμε κάποιες προσωρινές λύσεις και τώρα περιμένουμε να έρθουν προκάτ οικήματα, τα οποία κολλάνε σε γραφειοκρατικές διαδικασίες. Υπάρχουν πολλά πράγματα που ξεφεύγουν από το κουμάντο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και πάνε σε γραφειοκρατικές λαίλαπες της κεντρικής εξουσίας» εξηγεί ο κ. Μανδαλιανός. Ωστόσο, δεν το γεγονός ότι η λύση θα δοθεί με προκατ κατασκευές, δεν ικανοποιεί καθόλου την πλευρά των γονέων και κηδεμόνων.

Ο παράγων κορωνοϊός και η ανησυχία

Όλα τα παραπάνω θα αποτελούσαν ένα τεράστιο πρόβλημα για την τοπική κοινωνία, το οποίο ωστόσο, όπως και γίνεται, θα χρόνιζε έως ότου βρεθεί κάποια ή καμία λύση. Η εμφάνιση του κορωνοϊού δεν αφήνει όμως άλλα περιθώρια, καθώς έβγαλε το πρόβλημα στην επιφάνεια σε όλο του το μέγεθος και πλέον μπαίνει στη μέση ο παράγοντας υγεία, για τον οποίο δεν επιτρέπονται εκπτώσεις και χρονοτριβές. «Δεν είναι ανάγκη να φοβόμαστε τη μεταδοτικότητα του κορωνοϊού και την πιθανότητα ότι θα κολλήσει ο ένας τον άλλο , για να δούμε ότι οι αίθουσες δεν αερίζονται καλά . Αυτά θα έπρεπε να είχαν εντοπιστεί και λυθεί νωρίτερα», επισημαίνει ο Δήμαρχος , ο οποίος είναι και γιατρός. Διάχυτη η ανησυχία και στις τάξεις γονέων και κηδεμόνων. « Με την έναρξη του σχολικού έτους η αγωνία όλων των γονέων έχει εκτοξευτεί. Ειδικά με την πανδημία η κατάσταση έχει γίνει πολύ ανησυχητική. Κύρια ανησυχία μας είναι  ο τρόπος τη εκπαιδευτικής εργασίας, πως θα γίνει;», ήταν τον σχόλιο της κ. Ζανίκου.

Τα αιτήματα των γονέων και οι προτάσεις τους

Αίτημα του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων και συγχρόνως πρόταση για την αποσυμπίεση της κατάστασης στην σχολική στέγη του δήμου είναι, η αξιοποίηση δημόσιων και ιδιωτικών χώρων με πρωτοβουλία του δήμου, όπως και δημοτικών κτιρίων. Επίσης, ζητούν 15 μαθητές ανά σχολική αίθουσα, για την μείωση των πιθανοτήτων εξάπλωσης του ιού.

Οι ενέργειες του δήμου και οι λύσεις που έχει δρομολογήσει

Η διοίκηση του Δήμου παραδέχεται το μέγεθος του προβλήματος με τον δήμαρχο Κλεάνθη Μανδαλιανό να εξηγεί στην karfitsa τις κινήσεις στις οποίες έχει ήδη προβεί ο δήμος ή πρόκειται να προβεί. «Κάναμε κάποιες επαφές, είδαμε τα προβλήματα. Θα γίνουν προσπάθειες με προκάτ αίθουσες για να διαχωριστούν κάποιοι χώροι των σχολείων πιο ευρύχωροι σε αίθουσες, για να χωρέσουν τα παιδιά που ήταν στα υπόγεια», αναφέρει για να προσθέσει, πως υπάρχει και το σκεπτικό της ενοικίασης χώρων σχετικά έτοιμων να υποδεχτούν κάποιους μαθητές, ώστε να αδειάσουν αίθουσες σε άλλα σχολεία. Ο κ. Μανδαλιανός δεν τάσσεται υπέρ των προσωρινών αυτών λύσεων και γι αυτό το λόγο τονίζει ως η μόνη λύση είναι η κατασκευή καινούργιων σχολείων. Στο πλαίσιο αυτό όπως γνωστοποιεί, «ήδη χτίζεται το 24ο Δημοτικό Σχολείο Ευόσμου. Πρόκειται να δημοπρατηθεί το 25ο δημοτικό Ευόσμου, το οποίο θα ανεγερθεί σε περιοχή άνωθεν της περιφερειακής οδού. Επίσης, έχει δοθεί το «πράσινο φως» για την κατασκευή του 7ου Γυμνασίου και 4ου Λυκείου Ευόσμου. Η χρηματοδότηση των τριών τελευταίων σχολείων θα πραγματοποιηθεί με την μέθοδο της Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ). Ο κύριος Μανδαλιανός ζητά και μέσα από την karfitsa την κατανόηση των γονέων. «Δεν αποποιούμαστε τις ευθύνες μας, αλλά ζητάμε μια προσωρινή κατανόηση για την προσωρινή στέγαση», δηλώνει.

Σχολιάστε

ΚΛΙΚ ΚΑΙ ΔΙΑΒΑΖΕΙΣ

Κάντε κλικ στο εξώφυλλο και διαβάστε ΔΩΡΕΑΝ την τελευταία έκδοση της Εφημερίδας «Καρφίτσα»

Polls

Sorry, there are no polls available at the moment.

STAY CONNECTED

NEWSLETTER

Focus-On

Εφημερίδες

Διαβάστε όλες τις εφημερίδες online

ΑΡΧΕΙΟ