Μια όπερα-αριστούργημα στα τείχη του Επταπυργίου - Karfitsa.gr
Θεσσαλονίκη Πολιτισμός

Μια όπερα-αριστούργημα στα τείχη του Επταπυργίου

Της Φιλίππα Βλαστού

Με φόντο έναν από τους σημαντικότερους αρχαιολογικούς χώρους της Θεσσαλονίκης, στο Επταπύργιο, παρουσιάζεται το αριστούργημα του Pietro Mascagni «Cavalleria Rusticana», στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Επταπυργίου.

Η αυλαία της θεματικής όπερας είχε προγραμματιστεί για την περασμένη Τετάρτη 10 Ιουλίου, ωστόσο η ξαφνική κακοκαιρία που έπληξε τη Θεσσαλονίκη, οδήγησε στην αναβολή της και την μεταφορά της την επόμενη βραδιά. Το κοινό παρακολούθησε την Πέμπτη την «Cavalleria Rusticana» εντυπωσιασμένο από τα σκηνικά, τα κουστούμια, τον φωτισμό, ενώ την ίδια στιγμή το αρχαιολογικό «περιτύλιγμα» των τειχών του ιστορικού μνημείου που αγκαλιάζει την δράση του έργου συνεπαίρνει τους θεατές σε μια άλλη εποχή.

Το μνημείο έδωσε την έμπνευση

Το ίδιο το μνημείο αποτέλεσα την έμπνευση για τον σκηνοθέτη της «Cavalleria Rusticana» Αθανάσιο Κολαλά.

«Η απόφαση μου για το ποια όπερα θα ανεβάσω προήλθε από την έμπνευση που μου έδωσε το Επταπύργιο. Οπότε η επιλογή του συγκεκριμένου έργου δεν είναι καθόλου τυχαία. Κάθε άλλο,

όλη η σκηνοθεσία, η αισθητική, τα κουστούμια πηγάζουν μέσα από την χρωματική γκάμα του μνημείου. Ακόμη και στα φώτα η θέση μου ήταν ότι ήθελα να παρομοιάζει σε φυσικό φωτισμό ημέρας, σαν να πέφτει ο ήλιος, ανάλογα με την σκηνή», σημειώνει ο ίδιος.

Άλλωστε όπως επισημαίνει ο κ.Κολαλάς ο κόσμος που έχει ήδη δει ή θα δει τις επόμενες μέρες την παράσταση δεν θα παρακολουθήσει μια ακόμη όπερα, αλλά θα βιώσει μια εμπειρία ενός έργου που έχει να κάνει με τον απόλυτο ρεαλισμό, μέσα σε ένα εντελώς ρεαλιστικό περιβάλλον.

Τα στοιχεία που… παρασύρουν τους θεατές

H «Cavalleria» εντάσσεται στο κίνημα του βερισμού, το κίνημα το οποίο αναπτύχθηκε στο δεύτερο μισό του 19ου αιώνα και εστιάζει στη ρεαλιστική παρουσίαση της καθημερινότητας και στα πάθη των απλών ανθρώπων. Αυτό είναι ένα από τα στοιχεία που κάνει την όπερα αυτή οικεία στα μάτια του κοινού, καθώς «βλέπουν» τον εαυτό τους μέσα σε αυτό.

Πιο συγκεκριμένα, η τραγική ιστορία που πραγματεύεται της Σαντούτσα και του Τουρίντου ξεδιπλώνεται σε ένα χωριό της Σικελίας. Μια κλειστή κοινωνία που την χαρακτηρίζουν οι κοινωνικές προκαταλήψεις, ο θρησκευτικός πουριτανισμός και οδηγεί τελικά τους πρωταγωνιστές σε συγκρούσεις και αδιέξοδα.

«Το έργο γοητεύει ακόμα και σήμερα το κοινό με τον ρεαλισμό της και τα δυνατά συναισθήματα που γεννάει. Γράφτηκε στα 1889 βασισμένη στο έργο του Τζιοβάνι Βέργκα και αποτελεί πλέον έργο ρεπερτορίου σε όλα τα μεγάλα λυρικά θέατρα», λέει χαρακτηριστικά ο κ.Κολαλάς και εξηγεί πως: «στην προσέγγισή μας προσπαθήσαμε να δούμε σφαιρικά τους πρωταγωνιστές και την ανθρώπινή τους υπόσταση με τα προτερήματα και τα ελαττώματα της. Αποφύγαμε τις «εύκολες ταμπέλες», που συχνά αποδίδονται, αλλά φωτίσαμε σε κάθε έναν τις ευαισθησίες, τις λάθος

επιλογές καθώς και τις στιγμές αδυναμίας τους, δημιουργώντας χαρακτήρες με τους οποίους ευκολότερα να μπορεί να συνδεθεί το κοινό».

Ο έκτος πρωταγωνιστής

Η δραματουργική δομή της όπερας βασίζεται στα ανθρώπινα χαρακτηριστικά και στα συναισθήματα τους, αλλά στον αντίποδα όλα αυτά συμβαίνουν κάτω από το άγρυπνο βλέμμα των κατοίκων του χωριού στην πλατεία και της καθολικής εκκλησίας. Το στοιχείο του κοινωνικού κουτσομπολιού, είναι κατά μια έννοια ο έκτος πρωταγωνιστής δημιουργώντας καταπίεση στους ανθρώπους. Οπότε υπό την σκέψη και τον φόβο της κριτικής πολλές φορές αναγκάζονται να κάνουν κάποιες πράξεις για να δείξουν στους τρίτους αυτό που θέλουν να δουν, ενώ υπό άλλες συνθήκες δεν θα το έπρατταν.

To στοιχείο λοιπόν της κριτικής ο κ.Κοκολάς αναφέρει ότι κάνει το έργο διαχρονικό, καθώς όχι μόνο υπάρχει σταθερά με το πέρασμα των χρόνων, αλλά γίνεται εντονότερο και στις μέρες μας έχει πάρει μια πιο εύκολη μορφή μέσω των social media. «Ο καθένας πλέον μπορεί να σχολιάσει τον άλλον τόσο εύκολα, και χωρίς δεύτερες σκέψεις, στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης . Από την μια μεριά υπάρχει μια ευκολία στη δημοσιοποιήσει της προσωπικής μας ζωής και από την άλλη παρατηρείται αντίστοιχα την ίδια ώρα μια ευκολία στην κριτικής της από τρίτους. Για αυτό η Cavalleria αν και είναι ένα έργο του 1889 είναι τόσο κοντά στο σήμερα».

INFO

Παραστάσεις: 14, 16 & 18 Ιουλίου

Συντελεστές:

Την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης διευθύνει η καλλιτεχνική της Διευθύντρια Ζωή Τσόκανου και τη σκηνοθεσία υπογράφει ο Αθανάσιος Κολαλάς. Στους πρωταγωνιστικούς ρόλους, η Eleni Calenos με την σημαντική παγκόσμια καριέρα και ο διακεκριμένος τενόρος Dario Di Vietri, δίπλα τους σπουδαίοι Έλληνες ερμηνευτές με σημαντική πορεία στην ΕΛΣ αλλά και παράλληλα διεθνείς καριέρες. Lucia: Μαρία Βλαχοπούλου, Alfio: Γιάννης Σελητσανιώτης και Lola: Βιολέττα Λούστα.

Χορωδία: Μικτή Χορωδία Θεσσαλονίκης, υπό τη διεύθυνση της Μαίρης Κωνσταντινίδου.

Ώρα έναρξης: 21.30

Τιμές εισιτηρίων: 18€, 25€, 38€.

Σχολιάστε

Polls

Sorry, there are no polls available at the moment.




 

 

ΚΛΙΚ ΚΑΙ ΔΙΑΒΑΖΕΙΣ

Κάντε κλικ στο εξώφυλλο και διαβάστε την τελευταία έκδοση της Εφημερίδας «Καρφίτσα» σε μορφή PDF

NEWSLETTER

Focus-On

Εφημερίδες

Διαβάστε όλες τις εφημερίδες online

ΑΡΧΕΙΟ