, Πέμπτη
28 Μαρτίου 2024

search icon search icon

Ο εργολάβος της ανάπλασης της Ν.Παραλίας στέλνει το δήμο στην Επιτροπή Ανταγωνισμού


Του Βαγγέλη Στολάκη
Από καλοκαίρι σε… Χριστούγεννα μετατίθεται η λήξη κατασκευής της νέας παραλίας Θεσσαλονίκης την ώρα που προστατευτικά συρματοπλέγματα και μπάζα κάνουν απρόσιτη τη θάλασσα στους Θεσσαλονικείς. Και μπορεί ο αρμόδιος αντιδήμαρχος Αστικού Σχεδιασμού, Πολεοδομίας και Δικτύων, Ανδρέας Κουράκης να δηλώνει πως η κατασκευή θα έχει τελειώσει τον Αύγουστο του 2013, ο συνεργάτης του και μελετητής του έργου Πρόδρομος Νικηφορίδης αλλά και ο εργολάβος κάνουν διαφορετική εκτίμηση. Παρόλο που η σημερινή διοίκηση Μπουτάρη προεκλογικά είχε μιλήσει για αποκατάσταση της σχέσης των πολιτών με τη θάλασσα, με συγκεκριμένους υποψηφίους της παράταξης να αναφέρουν «πως η πόλη έχει γυρίσει την πλάτη στο λιμάνι της», τα συρματοπλέγματα  που έχουν τοποθετηθεί κατά μήκους της παραλιακής ζώνης από τους ναυταθλητικούς ομίλους μέχρι το Βασιλικό θέατρο, σίγουρα δε συνεισφέρουν σε αυτή την προσπάθεια. Στο μεταξύ, αυξάνονται οι καταγγελίες για περιβαλλοντικές καταστροφές στην περιοχή, ενώ οι σχέσεις δήμου Θεσσαλονίκης και κατασκευάστριας εταιρίας περνούν «δια πυρός και σιδήρου» εξαιτίας των τροποποιήσεων της μελέτης στις οποίες προχωρά ο εργολάβος, όπως καταγγέλλουν στελέχη της διοίκησης του δήμου. Από την πλευρά του, ο ιδιοκτήτης της κατασκευάστριας εταιρίας σχολιάζει πως «οι κκ. Κουράκης και Νικηφορίδης πάσχουν από το κακό σύνδρομο του δημοσίου» και αποκαλύπτει το ρόλο της… Siemens. Προαναγγέλλει δε πως σύντομα θα προβεί σε καταγγελίες στην Επιτροπή Ανταγωνισμού.
Μιλώντας στην «Κ» ο αντιδήμαρχος Αστικού Σχεδιασμού, Πολεοδομίας και Δικτύων, Ανδρέας Κουράκης εκφράζει την πεποίθηση πως «το έργο θα ολοκληρωθεί νωρίτερα από ότι προβλέπεται στη σχετική μελέτη» και πως το καλοκαίρι του 2013 θα έχει τελειώσει η κατασκευή του μεγαλύτερου τμήματος των υπό ανάπλαση2,5 χιλιομέτρωντης νέας παραλίας. Αναφορικά με τα συρματοπλέγματα που έχουν τοποθετηθεί σε όλο το μήκος των έργων ο κ. Κουράκης, η παράταξη του οποίου από τη θέση της αντιπολίτευσης είχε ασκήσει έντονη κριτική για τις κατασκευές από λαμαρίνα που είχε τοποθετήσει η διοίκηση Παπαγεωργόπουλου στην πρώτη φάση της κατασκευής του έργου, σχολιάζει ότι «επιχειρούμε να ανοίξουμε το τμήμα μπροστά από τη θάλασσα και μάλιστα άμεσα». Υπενθυμίζεται πως στο παρελθόν ο ίδιος σε συνεντεύξεις του αλλά και από το βήμα του δημοτικού συμβουλίου τόνιζε πως «η παραλία θα είναι ανοιχτή για τον κόσμο, για τους πεζούς και για τους ποδηλάτες, καθ’ όλη τη διάρκεια των εργασιών».
Διαφορετική εκτίμηση για την ολοκλήρωση του έργου εκφράζει ο αρχιτέκτονας Πρόδρομος Νικηφορίδης, ο οποίος πραγματοποίησε τη σχετική μελέτη για την ανάπλαση της νέας παραλίας. Σήμερα ο ίδιος έχει προσληφθεί από το δήμο Θεσσαλονίκης ως τεχνικός σύμβουλος που επιβλέπει την πορεία υλοποίησης του έργου μαζί με τις αρμόδιες δημοτικές υπηρεσίες με πρωτοβουλία του αντιδημάρχου Αστικού Σχεδιασμού, Πολεοδομίας και Δικτύων. «Οι εργασίες παρεκκλίνουν από την αρχική μελέτη. Ο εργολάβος ισοπέδωσε τα πάντα. Υπάρχουν περιπτώσεις όπου ενώ απαιτούνταν δυο μήνες οι σχετικές εργασίες έγιναν σε δυο ημέρες» σχολιάζει ο κ. Νικηφορίδης. Συμπληρώνει πως «εντοπίζονται σημαντικές αλλαγές σε σχέση με τη μελέτη και λόγω των ενστάσεων του δήμου έχουμε σημαντικές καθυστερήσεις». Ο ίδιος εκτιμά πως το έργο δεν πρόκειται να ολοκληρωθεί πριν τον συμβατικό του χρόνο, δηλαδή το Νοέμβριο του 2013 και δηλώνει ότι «ούτε το καλοκαίρι θα έχουμε ανοικτό για τον κόσμο πεζοδρόμιο», παρά τις υποσχέσεις του κ. Κουράκη στην «Κ».
 
Με το χρονοδιάγραμμα του κ. Νικηφορίδη συμφωνεί και ο εργολάβος Δημήτρης Παπανικολάου, ο οποίος ξεκαθαρίζει πως η ανάπλαση δεν θα έχει ολοκληρωθεί πριν το συμβατικό χρόνο, δηλαδή το Νοέμβριο του 2013. «Τόσο ο κ. Κουράκης όσο και ο κ. Νικηφορίδης δεν έχουν καμία σχέση αλλά και καμία γνώση για το πότε θα τελειώσει το έργο» αναφέρει στην «Κ» και συμπληρώνει πως «αμφότεροι πάσχουν από το σύνδρομο του δημοσίου». «Περνάνε απλά για χειραψίες αβροχοίς ποσί» καταγγέλλει ο κ. Παπανικολάου, ενώ ερωτώμενος εάν λόγω της έκπτωσης, στην οποία προχώρησε προκειμένου να κερδίσει το διαγωνισμό ανάπλασης της παραλίας, χρησιμοποιούνται υλικά που δεν προβλέπονται στη μελέτη, όπως καταγγέλλει ο κ. Νικοφορίδης, απαντά πως «όλα αυτά είναι ανοησίες». Ο ίδιος μάλιστα αναφέρεται και σε ένα περιστατικό, όπου οι εργασίες διακόπηκαν λόγω ενός φωτιστικού της Siemens, το οποίο προτάθηκε από τους μελετητές. Τέλος προαναγγέλλει πως θα προχωρήσει σε καταγγελίες στη Διαχειριστική Αρχή και την Επιτροπή Ανταγωνισμού καθώς όπως υποστηρίζει «οι μελετητές φωτογραφίζουν υλικά συγκεκριμένων εταιριών».
Οι οκτώ Κήποι
Το έργο της ανάπλασης της νέας παραλίας περιλαμβάνει την κατασκευή συνολικά οκτώ κήπων, που θα αποτελούν συνέχεια των πέντε πάρκων που έχουν ήδη παραδοθεί με σκοπό να δοθεί μια ενιαία μορφή στο παραλιακό μέτωπο της πόλης. Το έργο είχε αρχικό προϋπολογισμό 44,1 εκατομμύρια ευρώ, ωστόσο κατόπιν… γενναίας έκπτωσης, της τάξης του 52,57% στην οποία προχώρησε η κατασκευάστρια κοινοπραξία Σιδηροδρομικά έργα ΑΤΕ- Νατούρα ΑΕ που ανέλαβε το έργο, μετά από σχετικό διαγωνισμό, έπεσε στα… 23 περίπου εκατομμύρια ευρώ. Η κατασκευή της νέας παραλίας χρηματοδοτείται αποκλειστικά από κοινοτικά κονδύλια καθώς εντάχθηκε σε πρόγραμμα του ΕΣΠΑ. Η σχετική μελέτη, όπως και η ένταξη του έργου στο «Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Μακεδονίας – Θράκης 2007 – 2013» πραγματοποιήθηκε επί προηγούμενης διοίκησης Παπαγεωργόπουλου και δημοπρατήθηκε με δήμαρχο το Γιάννη Μπουτάρη. Οι οκτώ θεματικοί κήποι είναι: των Γλυπτών, της Μεσογείου, του Οδυσσέα Φωκά, των Εποχών, του Ισκιου, της Άμμου, του Απογευματινού Ήλιου και του Αλέξανδρου.
Για τα… μπάζα 
Μιλώντας στην «Κ»ο πρώην αντιδήμαρχος Αρχιτεκτονικού του δήμου Θεσσαλονίκης, επί ημερών του οποίου πραγματοποιήθηκε ο διαγωνισμός για την ανάθεση του έργου, Βενιαμίν Καρακωστάνογλου αναφέρει ότι έχει χαθεί πολύτιμος χρόνος γιατί «ο εργολάβος προσπαθεί να βγάλει από τη μύγα ξίγκι με αποτέλεσμα να υπάρχει ασυνεννοησία με τη διοίκηση». Ο ίδιος καταγγέλλει πως «ο δήμαρχος Μπουτάρης βιάστηκε να πραγματοποιήσει τη δημοπράτηση του έργου και εξαιτίας της γενναίας έκπτωσης της κατασκευάστριας εταιρίας χάθηκαν 20 δις από ευρωπαϊκά κονδύλια, που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν σε άλλα έργα». «Τα χρήματα αυτά θα μπορούσαν να δοθούν αλλού  αν είχαν υποβληθεί νέες ώριμες μελέτες για τη Θεσσαλονίκη» συμπληρώνει. Παράλληλα, καταδικάζει το γεγονός πως τα μπάζα των εργασιών παραμένουν στην παραλία δημιουργώντας άσχημη εικόνα για την πόλη. «Η πόλη μας γιορτάζει τα εκατό χρόνια από την απελευθέρωσή της με τα μπάζα να παραμένουν αμετακίνητα με αποτέλεσμα την περιβαλλοντική και τουριστική επιβάρυνση της περιοχής» καταλήγει ο κ. Καρακωστάνογλου.
Μπρος νερό και πίσω έργα 
Πάντως, τα προβλήματα που δημιουργεί η ανάπλαση της νέας παραλίας πολλαπλασιάζονται. Όπως προκύπτει και από την αυτοψία της «Κ» στην περιοχή απέναντι από το Λαογραφικό Μουσείο Θεσσαλονίκης οι κατασκευή του έργου συμβάλλει αρνητικά στη λειτουργία των ναυταθλητικών ομίλων που υπάρχουν. «Οι εργασίες δημιουργούν προβλήματα στους αθλητές, τους διαγωνιζόμενους που συμμετέχουν στους αγώνες, το κοινό αλλά και τους πεζούς» σχολιάζει ο πρόεδρος του Ιστιοπλοϊκού Ομίλου Θεσσαλονίκης, Χρήστος Σίσκος. Ο ίδιος συμπληρώνει πως το εργοτάξιο που βρίσκεται στην περιοχή δημιουργεί επιπλέον πλήγμα στη λειτουργία τους. «Είχαμε τη Κτηματική Εταιρία του Δημοσίου που μας κόβει κλήσεις για τη χρήση του αιγιαλού τώρα έχουμε και το δήμο με τις κατασκευές του» τονίζει και εξηγεί πως «είναι παρανοϊκό αυτό που συμβαίνει. Πίσω από τις εγκαταστάσεις έχουμε τις εργασίες της παραλίας και μπροστά έχουμε τη θάλασσα που χρησιμοποιούν οι αθλητές. Κάθε φορά που μπαίνει ένα ιστιοπλοϊκό σκάφος στο νερό η ΚΕΔ και το Λιμενικό μας βεβαιώνει παραβάσεις». Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ» οι εν λόγω παραβάσεις μπορεί να ανέρχονται και σε σαράντα χιλιάδες ευρώ.
Πεζο(ποδηλατό)δρομοι f4
Προβλήματα εντοπίζονται και εξαιτίας της μεταφοράς του ποδηλατοδρόμου στο πεζοδρόμιο της Μεγάλου Αλεξάνδρου, καθώς ποδηλάτες και πεζοί… συνυπάρχουν, πολλές φορές όχι αρμονικά. Οι πεζοί αναγκάζονται να περπατούν πάνω σε πρόχειρα σχεδιασμένους ποδηλατοδρόμους, καθώς το πλάτος του πεζοδρομίου είναι αρκετά μικρό, ενώ έχουν βεβαιωθεί και ατυχήματα. «Επισπεύδουμε τις εργασίες στο συγκεκριμένο σημείο της παραλίας, περίπου απέναντι από το κτίριο του δημαρχείου, με σκοπό σύντομα ο ποδηλατόδρομος να μεταφερθεί και πάλι στο πλακόστρωτο» σχολιάζει για το ζήτημα ο Ανδρέας Κουράκης.
Κι άλλος Ζογγολόπουλος 
Στο μεταξύ, οι εργασίες της ανάπλασης έτρεψαν σε… φυγή το σήμα κατατεθέν της παραλίας της Θεσσαλονίκης, τις «Ομπρέλες» του Γεωργίου Ζογγολόπουλου. Το γλυπτό, όπως δηλώνει ο κ. Κουράκης, αναμένεται να τοποθετηθεί στο τόξο μπροστά από το δημαρχιακό μέγαρο στα αριστερά του αγάλματος του Κωνσταντίνου Καραμανλή, το οποίο παρά τις δηλώσεις Μπουτάρη στο παρελθόν πως θα μετακινηθεί φαίνεται πως θα παραμείνει στη θέση του. Σήμερα οι «Ομπρέλες» φυλάσσονται σε αποθήκη του δήμου Θεσσαλονίκης, που πέραν της επισκευής τους έχει αναλάβει και την κατασκευή της 40ης ομπρέλας, το κόστος της οποίας εκτιμάται σε επτακόσια ευρώ. Την ίδια ώρα, ένα ακόμα έργο του Ζογγολόπουλου αναμένεται να κοσμήσει ένα εκ των οκτώ υπό κατασκευή κήπων, τον «Κήπο των Γλυπτών». Σύμφωνα με όσα δηλώνει στην «Κ» ο διευθυντής του «Ιδρύματος Γεώργιος Ζογγολόπουλος» Άγγελος Μωρέτης «θα παραχωρήσουμε με χρησιδάνειο στο δήμο Θεσσαλονίκης το υδροκίνητο γλυπτό “Τρεις Κύκλοι”. Αυτό σημαίνει πως μπορούμε να το πάρουμε πίσω όταν λήξει η σύμβαση. Το έργο είναι έτοιμο να τοποθετηθεί μόλις διαμορφωθούν, με έξοδα του δήμου, η βάση αλλά και ο χώρος πέριξ του γλυπτού» καταλήγει ο κ. Μωρέτης.
«Στα κάγκελα» για το πράσινο 
Ποικίλες όμως είναι οι αντιδράσεις και αναφορικά με τις φυτικές απώλειες που διαπιστώνονται κατά τη διάρκεια κατασκευής του νέου παραλιακού μετώπου. Σε όλο το μήκος των συρματοπλεγμάτων οικολογικές οργανώσεις έχουν τοποθετήσει ανακοινώσεις στις οποίες αναφέρουν πως διαφωνούν με την κατασκευή του έργου. Αναφερόμενη στο ζήτημα η πρώην εκπρόσωπος τύπου των Οικολόγων-Πράσινων, Ελεάννα Ιωαννίδου σχολιάζει πως «δεν ελήφθη σοβαρά υπόψη το γεγονός ότι η Θεσσαλονίκη υποφέρει από την απουσία χώρων πρασίνου. Όλες οι κατασκευές κλειστών κτιρίων που προβλέπονται στη μελέτη είναι παράνομες. Πουθενά στη μελέτη δεν υπάρχει πρόβλεψη για μόνιμες κατασκευές. Η ανάπλαση της νέας παραλίας γίνεται στη λογική να πάρουμε όσα περισσότερα χρήματα μπορούμε από τα ευρωπαϊκά ταμεία». Σε αυτή τη λογική ομάδα εθελοντών, οι «Φίλοι της Νέας Παραλίας» επικεφαλής των οποίων είναι ο κ. Νικηφορίδης, φύτεψε νέα δενδρύλλια σε μια προσπάθεια να ενισχύσει το πράσινο κατά μήκους του παραλιακού μετώπου. «Διαπιστώσαμε ότι οι υπηρεσίες του δήμου δυσκολεύονται να επιβλέψουν τα πάρκα της παραλίας. Διαπιστώθηκε επίσης ελλιπής φωτισμός αλλά και άρδευσης. Θέλουμε να περιφρουρήσουμε το έργο και για το λόγο αυτό δημιουργήσαμε την εν λόγω ομάδα εθελοντών» καταλήγει ο κ. Νικηφορίδης.
Μιλώντας στην «Κ» ο αντιδήμαρχος Περιβάλλοντος, Ποιότητας Ζωής και Ελευθέρων Χώρων, Κωνσταντίνος Ζέρβας ξεκαθαρίζει πως «οι όποιες αδυναμίες επισημάνθηκαν». Αναφερόμενος στις φυτικές απώλειες σχολιάζει ότι «είχαμε απώλειες οι οποίες δεν υπολογιζόταν και δεν προβλεπόταν στα πλαίσια εκτέλεσης των έργων» και συμπληρώνει ότι στη νέα διαμόρφωση θα υπάρχουν 782 περισσότερα δέντρα από την πρότερη κατάσταση, καθώς και 7637 περισσότεροι θάμνοι. Αυτό σημαίνει πως θα υπάρξει μια πολύ σημαντική αύξηση του συνολικού όγκου πρασίνου» καταλήγει ο κ. Ζέρβας.
 
 

Ακολουθήστε τη Karfitsa στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από τη Θεσσαλονίκη, την Ελλάδα και τον κόσμο.