ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ
φωτο eurokinissi

Του Δημήτρη Βασιλειάδη*

Οι απανωτές εκλογές που έλαβαν χώρα τα δυο τελευταία χρόνια στην Ευρώπη, µας προσέφεραν και θεαµατικές δηµοσκοπήσεις. Θυµίζω: Ισπανία, Γαλλία, Ολλανδία και πριν λίγους µήνες Γερµανία. Τι είναι αυτό που κάνει τους ευρωπαίους δηµοσκόπους τόσο πετυχηµένους και τους Έλληνες να µην µπορούν να σταυρώσουν ένα σωστό ποσοστό.

Η δειγµατοληψία είναι το ένα, τα «εργαλεία» συλλογής δεδοµένων το άλλο. Με την σωστή δειγµατοληψία πετυχαίνεις να «µιλήσεις» µε όλες τις κοινωνικές οµάδες που θα αποφασίσουν µε την ψήφο τους για τα κόµµατα. Επίσης θα πρέπει να βρεις τις σωστές αναλογίες της κάθε οµάδας στο σύνολο του εκλογικού σώµατος. Είναι απαραίτητη προϋπόθεση ώστε να µην υπερεκτιµηθεί ή υποεκτιµηθεί κάποια από αυτές. Τυχών υπό/υπερεκτίµηση µπορεί να σου τινάξει την έρευνα στον αέρα.  Η σωστή ποσόστωση δεν είναι εύκολη δουλειά ακόµα και για τον έµπειρο ερευνητή. Υπάρχουν µη συνεργάσιµοι ψηφοφόροι (δεν σηκώνουν το τηλέφωνο, το σηκώνουν και δεν συνεργάζονται, το σηκώνουν αλλά στην ερώτηση ψήφου δεν απαντούν κλπ.), που µπορεί συστηµατικά να ανήκουν σε κάποιο συγκεκριµένο κόµµα. Είναι δύσκολο να διακρίνεις αν η υποεκτίµηση που έχεις στο δείγµα σου για κάποιο κόµµα, οφείλεται στην µη συνεργασία του ψηφοφόρου από το συγκεκριµένο κόµµα ή στην χαµηλή ανταπόκριση που δείχνει το δείγµα σου συνολικά.

Το δεύτερο αλλά ίσως και το σηµαντικότερο για να κάνεις το δείγµα σου να «µιλήσει», είναι ο τρόπος µε τον οποίον θα έρθεις σε επαφή µαζί του. Στην Ελλάδα κάνουµε έρευνα χρησιµοποιώντας τα σταθερά τηλέφωνα. Το σταθερό τηλέφωνο είναι το εργαλείο επικοινωνίας του ηλικιωµένου. Έχει δώσει στην έρευνα και στην δηµοσκόπηση ότι είχε να δώσει και έχει ξεπεραστεί. Όσο επιµένουµε οι δηµοσκόποι στην τηλεφωνική µεθοδολογία συλλογής στοιχείων µε σταθερό τηλέφωνο, τόσο η αστοχία των ερευνών µας θα αυξάνει. Θα µιλάµε µόνο µε τους παππούδες µας και θα αναρωτιόµαστε γιατί πέφτουµε έξω.

Η πολιτική δηµοσκόπηση και όχι µόνο αυτή, θα πρέπει να είναι σαν τα ποτά κοκτέιλ, µε περισσότερα από ένα συστατικό. Θα πρέπει να έχει έναν αριθµό σταθερών, έναν αριθµό κινητών τηλεφώνων και βέβαια, όπου είναι δυνατόν να χρησιµοποιείται στην ίδια έρευνα και το διαδίκτυο. Μόνον έτσι θα φτάσεις σε όλους, µόνον έτσι θα τους «αναγκάσεις» σχεδόν όλους να σου πουν τι θα ψηφίσουν την επόµενη Κυριακή.

*Ο κ. Βασιλειάδης είναι πολιτικός αναλυτής της INTERVIEW

Σχολιάστε