ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ

Του Βαγγέλη Στολάκη

 

Τον λένε Φατίχ Οζντεμίρ και είναι… ζαχαροπλάστης. Για την ακρίβεια είναι Τούρκος επιχειρηματίας ο  οποίος την περίοδο της ελληνικής οικονομικής κρίσης επένδυσε και θα εξακολουθήσει να επενδύει στον ελλαδικό χώρο και ειδικότερα στην Βόρεια Ελλάδα. Ο Φατίχ Οζντεμίρ είναι ο άνθρωπος που κρύβεται πίσω από τα ελληνικά διάσημα… τούρκικα καφεζαχαροπλαστεία MADO.

Έχοντας ήδη δυο καταστήματα MADO στη Θεσσαλονίκη (ένα στην Λεωφόρο Νίκης 65 και ένα στην Ελευθερίου Βενιζέλου 8) και με επενδύσεις που μέχρι στιγμής ξεπερνούν το ένα εκατομμύριο ευρώ, ο κ. Οζντεμίρ μιλά αποκλειστικά στην Karfitsa για τα επόμενα σχέδιά του αλλά και τον μπακλαβά και το παραδοσιακό τούρκικο κιουνεφέ που έχουν κατακτήσει το κοινό της Θεσσαλονίκης.

Τον συναντήσαμε στο «μεγάλο κατάστημα», αυτό που έχει θέα τη θάλασσα και τον Λευκό Πύργο. Σε έναν χώρο περίπου 400 τ.μ. οι επισκέπτες έχουν τη δυνατότητα να γευτούν αυθεντικές τούρκικες παραδοσιακές συνταγές, σιροπιαστά και διάφορα γλυκά, παγωτό και γνήσιο… τούρκικο καφέ. Όπως αναφέρει ο Τούρκος επιχειρηματίας τα σχόλια που δέχεται τόσο ο ίδιος όσο και οι συνεργάτες του είναι πολύ θετικά. Αποκαλύπτει δε, ότι οι πελάτες του είναι κατά κύριο λόγο Έλληνες και όχι ομοεθνείς του τουρίστες. «Περίπου το 65% των πελατών μας είναι Έλληνες. Αυτός είναι ο στόχος μας. Να γνωρίζουν οι Έλληνες τα γλυκά και το παγωτό ιστορίας 150 χρόνων στην Τουρκία και το μυστικό  τεσσάρων γενεών μιας οικογένειας» εξηγεί.

Σε όλο τον κόσμο

Για όσους δεν το γνωρίζουν η αλυσίδα καφεζαχαροπλαστείων MADO στην γειτονική χώρα είναι κάτι σαν τα… MIKEL για εμάς.  Υπάρχουν σε κάθε οικοδομικό τετράγωνο. Μόνο στην Τουρκία ο αριθμός των καταστημάτων ξεπερνά τα 340, ενώ άλλα πενήντα μαγαζιά υπάρχουν στον υπόλοιπο κόσμο: Αυστραλία, Μαλαισία, Ολλανδία, Βουλγαρία, Γερμανία, Αζερμπαϊτζάν, Κατάρ, Ιράν και όπου αλλού μπορεί να φανταστεί ο ανθρώπινος νους. Η εταιρία έχει έδρα στο Kαχραμανμαράς της Ν.Α. Τουρκίας. Ιδρύθηκε το 1850 από τον πρίγκιπα Αμπντουλάχ αλ Σαούντ και είναι ξακουστή για το μοναδικό παγωτό που παράγει, τον μπακλαβά της, το ντοντουρμά, το μοναδικό κιουνεφέ, τα τρία είδη τουρκικού καφέ (με γεύση μαστίχα, κιουνεφέ και κανονική)  που σερβίρει, το καζάν ντιπί, το σαλέπι και φυσικά τα νόστιμα… μπουρέκ της, δηλαδή τις πίτες της.

Στόχος της MADO Europe που δημιουργήθηκε από πέντε επιχειρηματίες με επικεφαλής τον κ. Οζντεμίρ είναι από την Θεσσαλονίκη να υπάρξει ανάπτυξη της εταιρίας με αντίστοιχες επενδύσεις και σε άλλες μεγάλες πόλεις της χώρας αλλά και συγκεκριμένα νησιά. Τα ελληνικά… τούρκικα MADO ανήκουν κατά 50% στον Φατίχ Οζντεμίρ που διατελεί και χρέη γενικού διευθυντή της MADO Europe και κατά 50% στον ιδιοκτήτη της γνωστής αλυσίδας στη γειτονική χώρα.

Στόχος τα 40 καταστήματα

«Θέλαμε να δημιουργήσουμε το πρώτο μας κατάστημα στην Ελλάδα σε μια από τις δυο μεγάλες πόλεις. Τελικά επιλέξαμε την Θεσσαλονίκη γιατί θεωρήσαμε πιο σίγουρη την επιτυχία» σχολιάζει στην Karfitsa ο κ. Οζντεμίρ. Όπως αποκαλύπτει, ο ίδιος και οι συνεργάτες του αφού είδαν πολλούς χώρους τόσο στην πρωτεύουσα όσο και στην συμπρωτεύουσα αποφάσισαν να ανοίξουν το πρώτο κατάστημα το Νοέμβριο του 2016 στην οδό Ελευθερίου Βενιζέλου. Λίγους μήνες αργότερα ήρθε και το δεύτερο κατάστημα στην Λεωφόρο Νίκης και αναμένονται τον επόμενο χρόνο άλλα δυο καταστήματα: ένα στο εμπορικό κέντρο Cosmos και ένα στην Καλαμαριά. Όπως υπογραμμίζει στην Karfitsa ο κ. Οζντεμίρ το συνολικό ύψος της μέχρι τώρα επένδυσης αγγίζει το ένα εκατομμύριο ευρώ. Στόχος, σύμφωνα με τον ίδιο είναι, την επόμενη πενταετία να ανοίξουν σε διάφορες πόλεις της χώρας περίπου 40 καταστήματα. Ο ίδιος σκοπεύει να επενδύσει σε πέντε μεγάλα και δεκαπέντε μικρότερα και επιδιώκει αντίστοιχο αριθμό καταστημάτων να ανοίξουν και άλλοι επιχειρηματίες με τη μέθοδο του franchise. Όπως σημειώνει δε, ο αριθμός των υπαλλήλων που απασχολεί αγγίζει τους 36.

Για όλα τα γούστα

Εκτός από τα παραδοσαικά τούρκικα γλυκά τα καφεζαχαροπλαστεία MADO προσφέρουν πρωινό, πίτσα, ομελέτες, σούπες, κεμπάπ και γνήσιους τούρκικους κεφτέδες. Σύμφωνα με τον ίδιο τα καταστήματα της Θεσσαλονίκης προσφέρουν στους πελάτες τους το 70% των προϊόντων που παράγει η «μαμά» εταιρία στην γειτονική χώρα. Στόχος τους είναι η μέση ελληνική οικογένεια. «Η κρίση έχει χτυπήσει την Ελλάδα. Ωστόσο οι Έλληνες αγαπούν να ζουν και για το λόγο αυτό δίνουν χρήματα στα ρούχα, το φαγητό και το ποτό. Προτιμούν να οδηγούν για πολλά χρόνια το ίδιο αυτοκίνητο, ωστόσο ξοδεύουν λεφτά για διασκέδαση» απαντά σε όσους θεωρούν ότι τα προϊόντα του καταστήματός του είναι ακριβά.

Αποκαλύπτει δε, ότι και άλλοι Τούρκοι επιθυμούν να επενδύσουν στην Θεσσαλονίκη. «Υπάρχουν Τούρκοι επιχειρηματίες που θέλουν να ανοίξουν καταστήματα ξηρών καρπών, ζαχαροπλαστεία, μαγαζιά καφέ» αναφέρει στην Karfitsa. Εξηγεί ο κ. Οζντεμίρ ότι βασικός λόγος για να επενδύσει κάποιος Τούρκος στην Ελλάδα είναι η τρέχουσα πολιτική κατάσταση στη γειτονική χώρα, το αποτέλεσμα του πρόσφατου δημοψηφίσματος και η επιθυμία να υπάρχει μια ανοικτή πόρτα προς την… Ευρώπη, οι σχέσεις της οποίας δοκιμάζονται με τη χώρα του λόγω Ερντογάν. Ανασταλτικός παράγοντας είναι οι υψηλοί φορολογικοί συντελεστές. «Εδώ η φορολογία αγγίζει το 24% ενώ στην Τουρκία είναι μόλις 18%. Θα πρέπει να μειωθεί η φορολογία για να έρθουν επενδύσεις» καταλήγει ο κ. Οζντερίμ.

Σημειώνεται πως η Mado, τα τελευταία 15 χρόνια, σημειώνει ετήσιες πωλησεις κοντά στα 27 εκατ. δολάρια.

Σχολιάστε