ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ
Στον δρόμο προς το Ελεγκτικό Συνέδριο για τον αναγκαίο έλεγχο, πριν από την υπογραφή της σύμβασης με τον ανάδοχο, οδεύει το έργο της ανάπλασης της πλατείας Ελευθερίας, το οποίο προβλέπει την ανάδειξη της έκτασης, που μέχρι σήμερα χρησιμοποιείται ως υπαίθριο πάρκινγκ, σε χώρο περιπάτου και αναψυχής.
Ήδη έχει αναδειχθεί ο προσωρινός ανάδοχος του έργου, στο πλαίσιο του σχετικού διαγωνισμού που έχει προκηρυχθεί από τον δήμο Θεσσαλονίκης. Σύμφωνα με τον αρμόδιο αντιδήμαρχο Τεχνικών Έργων, Περιβάλλοντος και Καθαριότητας Θανάση Παππά, η υπογραφή της σύμβασης με τον ανάδοχο εκτιμάται προς τα τέλη του τρέχοντος έτους.
Ο αρχικός προϋπολογισμός του έργου είναι ύψους περίπου πέντε εκατ. ευρώ. Όπως εξήγησε ο αντιδήμαρχος Αστικής Ανθεκτικότητας και Αναπτυξιακών Προγραμμάτων Γιώργος Δημαρέλος, το κόστος κατασκευής του έργου θα καλυφθεί κατά 50% μέσω της δανειακής σύμβασης που έχει συναφθεί με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και και κατά 50% μέσω του Πράσινου Ταμείου.
Εμπλοκή με τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις 
Στην τελευταία συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου Θεσσαλονίκης, ωστόσο, υπήρξε εμπλοκή ως προς την έγκριση των κυκλοφοριακών ρυθμίσεων στους δρόμους πέριξ της πλατείας Ελευθερίας, τις οποίες προωθεί ο δήμος Θεσσαλονίκης.
Η έγκριση κυκλοφοριακών ρυθμίσεων συνιστά απόφαση κανονιστικού χαρακτήρα και για τον λόγο αυτό απαιτείται αυξημένη πλειοψηφία από το δημοτικό συμβούλιο. Πρακτικά αυτό μεταφράζεται σε 25 θετικές ψήφους. Ωστόσο, το θέμα που κατατέθηκε στο δημοτικό συμβούλιο συγκέντρωσε 24 θετικές ψήφους κι έτσι για μία ψήφο οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στη Μητροπόλεως, στην Ίωνος Δραγούμη και στη Βενιζέλου δεν εγκρίθηκαν.
Πώς εξελίχθηκε η ψηφοφορία
Τη θετική τους ψήφο για την προώθηση των κυκλοφοριακών ρυθμίσεων που κρίνονται αναγκαίες πέριξ της πλατείας Ελευθερίας έδωσαν από μέρους της “Πρωτοβουλίας” οι Αλέξανδρος Μπαρμπουνάκης, Σπύρος Πέγκας, Νίκος Φωτίου, Άννα Αγγελίδου, Μαρία Πασχαλίδου, Γιούλη Ρανέλλα, Σοφία Ασλανίδου, Έλλη Χρυσίδου, Πέτρος Λεκάκης, Θανάσης Παππάς, Βασίλης Διαμαντάκης, Μαίρη Ακριτίδου, Θανάσης Παπαναστασίου, Αλέξανδρος Άγιος, Χρήστος Παπαστεργίου, Λάζαρος Ζαχαριάδης, Ανέστης Τελίδης, Λευτέρης Κιοσέογλου, Καλυψώ Γούλα, Σίμος Μπενσασσόν και Γιώργος Δημαρέλος.
Θετικά τοποθετήθηκαν ακόμη ο Μάκης Στεργίου από τη «Συμμαχία Πολιτών» όπως και η Ρία Καλφακάκου και η Μαρία Αγαθαγγελίδου από την «Ανοιχτή Πόλη».
Ωστόσο, ο Γιώργος Αβαρλής, που επίσης συμμετέχει στην «Ανοιχτή Πόλη» διαφοροποιήθηκε, καταψηφίζοντας το θέμα, όπως και ο Ανδρέας Κουράκης από την πλευρά της πλειοψηφίας.
Αρνητικά τοποθετήθηκαν από την παράταξη των “Εντάξει” ο Δημήτρης Κούβελας, ο Στέφανος Γωγάκος, ο Δημήτρης Ράπτης, ο Νίκος Ζεϊμπέκης και η Σωσώ Αδαμίδου. Ανάλογη στάση τήρησαν οι ανεξάρτητοι πλέον δημοτικοί σύμβουλοι Κωνσταντίνος Ζέρβας, Μάκης Κυριζίδης και Στέλλα Αβραμίδου όπως και ο επικεφαλής του συνδυασμού “Μένουμε Θεσσαλονίκη” Κωνσταντής Σεβρής.
Λευκό ψήφισαν ο Γιώργος Αρβανίτης από την πλειοψηφία και ο Μιχάλης Κωνσταντινίδης από τη «Λαϊκή Συσπείρωση».
Η ανάρτηση του Μπουτάρη
Με αφορμή την τελευταία εξέλιξη στο δημοτικό συμβούλιο, ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης προχώρησε στην ακόλουθη ανάρτηση στο twitter: “Συγκεκριμένοι δημοτικοί σύμβουλοι, προερχόμενοι από την ‘Πρωτοβουλία’ και αποστασιοποιημένοι εδώ και καιρό, για προσωπικούς λόγους καταψήφισαν τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις σε ό,τι αφορά την ανάπλαση της πλατείας Ελευθερίας».
“Δεν θίγεται το έργο”
Ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων, Περιβάλλοντος και Καθαριότητας όπως και ο αντιδήμαρχος Αστικής Ανθεκτικότητας και Αναπτυξιακών Προγραμμάτων διαβεβαίωσαν ότι η εμπλοκή που προέκυψε με τη μη έγκριση των κυκλοφοριακών ρυθμίσεων δεν θα επιφέρει καθυστερήσεις στην έναρξη των έργων ανάπλασης της πλατείας Ελευθερίας.
Το θέμα των κυκλοφοριακών ρυθμίσεων, που κατά κύριο λόγο έχει να κάνει με απαγορεύσεις στη στάθμευση αλλά και με την κατασκευή νησίδων, θα επανέλθει στο δημοτικό συμβούλιο σε κάποια επόμενη συνεδρίαση.
Ποιες είναι οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις που δεν εγκρίθηκαν
Οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις που κατατέθηκαν στο δημοτικό συμβούλιο, χωρίς να επιτευχθεί η έγκρισή τους, είναι οι εξής:
Ίωνος Δραγούμη 
  • Αλλαγή διατομής του τμήματος της Ίωνος Δραγούμη από τη Μητροπόλεως έως τη λεωφόρο Νίκης από 9,20 μ. σε 6,60 μ.
  • Διαπλάτυνση του πεζοδρομίου στην πλευρά των περιττών οικοδομικών αριθμών κατά 2,20 μ. και  διαπλάτυνση της πλατείας κατά 40εκ.
  • Απαγόρευση στάσης και στάθμευσης όλων των οχημάτων και στις δύο πλευρές της οδού, με εξαίρεση τις θέσεις φορτοεκφόρτωσης μήκους 10,00 μ. σε εσοχή στην Ιωνος Δραγούμη 5
  • Διατήρηση δύο λωρίδων κυκλοφορίας με φορά κίνησης προς τη λεωφόρο Νίκης, πλάτους 3,30μ.
  • Δημιουργία νέας διάβασης πεζών στο ύψος της οδού Ιωνος Δραγούμη 7 (βορειοδυτικό άκρο της πλατείας Ελευθερίας)
Βενιζέλου
  • Αλλαγή διατομής του τμήματος της οδού Βενιζέλου από τη λεωφόρο Νίκης έως την οδό Μητροπόλεως από 10,80 μ. σε 9,45 μ.
  • Διαπλάτυνση του πεζοδρομίου στην πλευρά των άρτιων οικοδομικών αριθμών κατά 30 εκ. και διαπλάτυνση της πλατείας κατά 1,05 μ.
  • Απαγόρευση στάσης και στάθμευσης όλων των οχημάτων και στις δύο πλευρές της οδού, με εξαίρεση τις θέσεις φορτοεκφόρτωσης μήκους 10,00 μ. σε εσοχή στη Βενιζέλου 8-10.
  • Αύξηση της κυκλοφοριακής ικανότητας της οδού με τη δημιουργία τριών λωρίδων κυκλοφορίας (από δύο που είναι σήμερα) με φορά κίνησης προς τη Μητροπόλεως, πλάτους 3,15μ.
  • Δημιουργία νέας διάβασης πεζών στο ύψος της οδού Βενιζέλου 2 (νοτιοδυτικό άκρο της πλατείας Ελευθερίας)
Μητροπόλεως
  • Τροποποίηση της χάραξης στη συμβολή των οδών Μητροπόλεως και Βενιζέλου με την ενοποίηση του κατακερματισμένου χώρου και μεταφορά της σηματοδοτούμενης διάβασης, με σκοπό την ασφαλή διέλευση οχημάτων και πεζών, τη μείωση των διασταυρούμενων κινήσεων και των σημείων εμπλοκής και κατ’ επέκταση την αύξηση της οδικής ασφάλειας.
  • Έξοδος των λεωφορείων από τον τερματικό σταθμό προς την οδό Μητροπόλεως με κλωθοειδή καμπύλη διαμέτρου ακτίνας 5,00 μ.
  • Διαπλάτυνση της διαχωριστικής νησίδας επί της οδού Μητροπόλεως αλλά και κατά μήκος μείωσή της λόγω της νέας διαμόρφωσης.
Τι προβλέπει το σχέδιο ανάπλασης της πλατείας Ελευθερίας
Το κυρίως έργο, που εκτιμάται από τη δημοτική αρχή ότι θα ξεκινήσει προς τα τέλη του έτους, αφορά στην ανάδειξη της μόνον κατ’ ευφημισμόν σήμερα πλατείας Ελευθερίας σε έναν χώρο περιπάτου και αναψυχής.
Ο υπαίθριος σταθμός αυτοκινήτων, που εδώ και δεκαετίες λειτουργεί στην περιοχή, πρόκειται να καταργηθεί, δίδοντας τη θέση του σε μια καταπράσινη ελεύθερη έκταση, στην οποία θα ενσωματωθούν παράλληλα παρεμβάσεις που θα αναδεικνύουν το σημαντικό ιστορικό φορτίο που ενυπάρχει στον χώρο.
“Η πλατεία Ελευθερίας κατ’ αρχήν θα αποποιηθεί τον ρόλο ενός υπαίθριου πάρκινγκ, που έχει μέχρι σήμερα. Και μόνον το γεγονός αυτό σημειολογικά αναβαθμίζει τη λειτουργία όλης της περιοχής. Παράλληλα, θα είναι μια πλατεία που θα συγκεντρώνει όλα τα στοιχεία της μνήμης για όλη την ιστορική περίοδο από το 1910 κι έπειτα. Επομένως, θα είναι και μία πλατεία περίσκεψης, μνήμης και αναγνώρισης της ιστορικής ταυτότητας της πόλης”, τόνισε ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων, Περιβάλλοντος και Καθαριότητας Θανάσης Παππάς.
Τη μελέτη ανάπλασης της πλατείας Ελευθερίας υπογράφουν οι αρχιτέκτονες Θεμιστοκλής Χατζηγιαννόπουλος και Κωνσταντίνος Χαραλαμπίδης, οι οποίοι κέρδισαν το πρώτο βραβείο μεταξύ 131 υποψηφίων στο πλαίσιο αρχιτεκτονικού διαγωνισμού που είχε προκηρυχθεί από τον δήμο Θεσσαλονίκης.
Κυρίαρχο το πράσινο
Στη νέα πλατεία Ελευθερίας που σχεδιάζεται να δημιουργηθεί θα κυριαρχούν το πράσινο και τα ψηλά δέντρα, όπως προβλέπεται και από τις προτάσεις στις οποίες κατέληξαν οι μελετητές για τη βιοκλιματική ανάπλαση του χώρου.
Ο χώρος της πλατείας θα διαμορφωθεί με ενιαία δαπεδόστρωση από το μέτωπο των κτιρίων στα ανατολικά μέχρι τη δυτική πλευρά και από το βόρειο μέτωπο μέχρι τη θάλασσα. Η μικρή υψομετρική διαφορά που υπάρχει προς την οδό Μητροπόλεως εμφανίζεται εντονότερη στη γραμμή του αρχαίου τείχους. Στο σημείο αυτό προβλέπεται να οργανωθεί η ζώνη των καθιστικών, η οποία θα βρίσκεται κάτω από τα δέντρα και θα έχει θεατρική διάταξη προς τη θάλασσα.
Όπως προβλέπεται από τη μελέτη του έργου, το κεντρικό τμήμα της πλατείας προς τη λεωφόρο Νίκης παραμένει ελεύθερο από φυτεύσεις και ανοίγεται προς τη θάλασσα.
Το ηλιακό ρολόι
Οι μελετητές του έργου έχουν σχεδιάσει ένα ηλιακό ρολόι, το οποίο θα παραπέμπει στα σημαντικά ιστορικά γεγονότα που έχουν συνδεθεί με την πλατεία Ελευθερίας, η οποία μεταξύ των άλλων αποτελεί έναν τόπο μαρτυρίου για τους Εβραίους της Θεσσαλονίκης.
“Το χαρακτηριστικότερο κομμάτι της μελέτης για την ανάδειξη της ιστορίας  είναι μια στήλη που θα τοποθετηθεί μεταξύ της Ίωνος Δραγούμη και της παραλιακής. Η στήλη αυτή θα λειτουργεί ως ηλιακό ρολόι, που σε συγκεκριμένες ημέρες και ώρες του χρόνου θα ρίχνει τη σκιά της κορυφής του σε πλάκες της νέας διαμόρφωσης που θα περιέχουν στοιχεία για τα ιστορικά γεγονότα που φιλοξένησε η πλατεία Ελευθερίας”, υπογράμμισε ο μελετητής του έργου Θεμιστοκλής Χατζηγιαννόπουλος.
Σε περίοπτη θέση το μνημείο του Ολοκαυτώματος
Το μνημείο του Ολοκαυτώματος, που και σήμερα βρίσκεται τοποθετημένο στην πλατεία Ελευθερίας, όχι μόνο διατηρείται, αλλά μετακινείται σε νέο περίοπτο σημείο, με σκοπό να αναδειχθεί και να ενταχθεί στον συνολικό σχεδιασμό για την αναβάθμιση του χώρου. Το μνημείο του Ολοκαυτώματος σχεδιάστηκε από τους αδελφούς Glid και παριστάνει την επτάφωτο λυχνία και φλόγες με ένα πλέγμα ανθρώπινων σωμάτων.
Πηγή fm100.gr
Σχολιάστε