Πώς θα αλλάξει η εικόνα της Θεσσαλονίκης έως το 2028 - Karfitsa.gr
Θεσσαλονίκη

Πώς θα αλλάξει η εικόνα της Θεσσαλονίκης έως το 2028

Τα πάνω – κάτω φέρνει, σε βάθος χρόνου, στο κέντρο της Θεσσαλονίκης το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) του κεντρικού δήμου. Χαρακτηριστικό είναι πως έως το 2028 προτείνεται η πεζοδρόμηση της οδού Τσιμισκή, από το ύψος της Παλαιών Πατρών Γερμανού μέχρι τη Βενιζέλου, ο ανασχεδιασμός της οδού Εγνατία και η πλήρη πεζοδρόμηση της Αγίας Σοφίας. Παράλληλα, προβλέπονται χώροι Park & Ride και επέκταση του δικτύου ποδηλατοδρόμων κατά 19 χιλιόμετρα.

Από την ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΚΑΡΥΠΙΔΟΥ

Ο δήμος Θεσσαλονίκης, στην προσπάθειά του να αναβαθμίσει την ποιότητα ζωής των κατοίκων του εκπόνησε το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών (ΙΜΕΤ) του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΕΚΕΤΑ). Βασικός στόχος του στρατηγικού σχεδίου, είναι ένα νέο συντακτικό για την πόλη της Θεσσαλονίκης, που προωθεί τις μετακινήσεις κατοίκων και επισκεπτών, ταυτόχρονα με τον μερικό αποκλεισμό του κέντρου από τα οχήματα.

Το προηγούμενο διάστημα πραγματοποιήθηκε η τελική διαβούλευση με φορείς της πόλης για το ΣΒΑΚ, το οποίο έχει δύο χρονικούς ορίζοντες εφαρμογής, με παρεμβάσεις έως το 2023 και έως το 2028. Το Σχέδιο προβλέπει να αρχίσει σταδιακά έως το 2028 το ιστορικό εμπορικό κέντρο να «κλείνει» στην κίνηση των ΙΧ που ρυπαίνουν. Θα είναι όμως «ανοιχτό» σε ταξί και δημόσιες συγκοινωνίες, καθώς και σε ΙΧ ηλεκτροκίνητα.

Ο ανασχεδιασμός της Εγνατίας

Τα μέτρα ανάπλασης αστικού περιβάλλοντος, προτάθηκαν με σκοπό τη λειτουργική διασύνδεση των έργων που υλοποίησε ο δήμος τα τελευταία χρόνια και συνεχίζει να υλοποιεί μέσα από τη δημιουργία ενός δικτύου πεζοδρόμων, διαδρόμων πεζών και τουριστικών διαδρομών.

Μεταξύ αυτών είναι η ανάδειξη του άξονα Δημ. Γούναρη – Αναβάθμιση οδού Στρ. Καλλάρη και πλατείας Φαναριωτών, η ανάπλαση οδού Αποστόλου Παύλου από Κασσάνδρου μέχρι Αγίου Δημητρίου (Τούρκικο Προξενείο) και από Αγίου Δημητρίου έως Μανωλάκη Κυριακού, ανάπλαση περιοχής τμήματος οδού Κάστρων, της πλατείας Μαβίλη, της περιοχής όπισθεν Ν. Δικαστηρίων, της πλατείας Ελευθερίας και της ανάδειξη του άξονα Αχειροποιήτου – Αγίας Σοφίας από Τσιμισκή έως Λεωφόρο Νίκης.

Οι περιοχές ανάπλασης προτάθηκε να συνδεθούν μεταξύ τους μέσα από συγκεκριμένες παρεμβάσεις που εξυπηρετούν και διευκολύνουν τις ανάγκες για ασφαλή και εναλλακτική πράσινη μετακίνηση.

Μέχρι το 2023 η οδός Εγνατία αναμένεται να αποκτήσει νέα όψη, μέσω της εμβληματικής παρέμβασης που σχεδιάζει ο δήμος, με σκοπό την ανακατανομή δημόσιου χώρου της οδού και την ανάδειξη τριών διαφορετικών χαρακτήρων, ώστε να μετατραπεί σε οδό «πρότυπο» βιώσιμης αστικής κινητικότητας.

Προβλέπεται μεταξύ άλλων η μείωση των λωρίδων κυκλοφορίας, από τρεις σε δύο, και νησίδα πρασίνου. Ειδική λωρίδα διπλής κατεύθυνσης θα προβλεφθεί για ποδήλατα ενώ σχεδιάζεται διαπλάτυνση πεζοδρομίων και φύτευση δέντρων. Ήδη ο δήμος έχει υποβάλλει αίτημα χρηματοδότησης για την ωρίμανση των μελετών.

Στάθμευση

Ως πιθανοί χώροι Park & Ride προτάθηκαν αυτοί που μπορούν να υποστηρίξουν μια πολιτική δωρεάν στάθμευσης:

  • Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός (500 θέσεις στάθμευσης)
  • Νέα Ελβετία (650 θέσεις στάθμευσης)
  • Περιοχή Μίκρας (1000 θέσεις στάθμευσης)

Η πεζοδρόμηση της Τσιμισκή

Έως το 2028 το ΣΒΑΚ προτείνει να πεζοδρομηθεί το πρώτο τμήμα της οδού Τσιμισκή, από το ύψος της Παλαιών Πατρών Γερμανού έως και την οδό Βενιζέλου. Στο τμήμα αυτό αποκλείονται τα αυτοκίνητα, εκτός από τα ταξί, τα λεωφορεία και τα ηλεκτροκίνητα ΙΧ.

Η οδός Ερμού και η Βασ. Ηρακλείου γίνονται δρόμοι ήπιας κυκλοφορίας. Η Μητροπόλεως προτείνεται να παραμείνει ανοιχτή και η λεωφόρος Νίκης να μένει με μια λωρίδα, ενώ τοποθετείται και ένα ντεκ για τους πεζούς.

Στο Σχέδιο προτείνεται επίσης η μονοδρόμηση της Εθν. Αμύνης από Εγνατία έως Αγ. Δημητρίου (ρεύμα ανόδου) και η ταυτόχρονη διαπλάτυνση πεζοδρομίων και η αμφιδρόμηση της 26ης Οκτωβρίου.

Σε αυτό τον χρονικό ορίζοντα αναμένεται να ολοκληρωθούν και οι παρεμβάσεις για τη ΔΕΘ και το νέο γήπεδο του ΠΑΟΚ.

Σύμφωνα με το Σχέδιο, στο πλαίσιο προώθησης μετακίνησης των πολιτών με ποδήλατα προτείνεται η επέκταση του υφιστάμενου δικτύου ποδηλατοδρόμων με την κατασκευή επιπλέον 19,5 χιλιομέτρων.

Οι παρεμβάσεις για τον πρώτο χρονικό ορίζοντα εκτιμάται ότι κοστίζουν περίπου 43 εκατ ευρώ, εκ των οποίων τα 8 εκατ. είναι εξασφαλισμένες χρηματοδοτήσεις. Το δεύτερο τμήμα του ΣΒΑΚ έως το 2028 τα έργα κοστίζουν συνολικά περίπου 25,5 εκατ. ευρώ.

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Σχολιάστε

Polls

Sorry, there are no polls available at the moment.



 

ΚΛΙΚ ΚΑΙ ΔΙΑΒΑΖΕΙΣ

Κάντε κλικ στο εξώφυλλο και διαβάστε την τελευταία έκδοση της Εφημερίδας «Καρφίτσα» σε μορφή PDF

NEWSLETTER

Focus-On

Εφημερίδες

Διαβάστε όλες τις εφημερίδες online

ΑΡΧΕΙΟ