ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ

Μία πικρή ιστορία συνεχίζει να είναι αυτή του ΟΑΣΘ, με τα «ναι μεν… αλλά» να μοιάζουν ατελείωτα. Η αστική συγκοινωνία της Θεσσαλονίκης, παραμένει μία μεγάλη πληγή για την πόλη, παρά το γεγονός ότι εδώ και επτά μήνες ο Οργανισμός βρίσκεται υπό εκκαθάριση. Μάλιστα με το νέο νόμο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, η διάρκεια ζωής των λεωφορείων, παρατείνεται από τα 12 έτη που ήταν μέχρι πρότινος, στα 23. Ο Στέλιος Παππάς, που βρίσκεται πίσω από τιμόνι του κρατικοποιημένου πλέον Οργανισμού, περιέγραψε στην Karfitsa πως «κάθε μέρα βρίσκουμε και κάτι καινούριο. Υπήρχε μία χαώδης κατάσταση, που έχουμε καταφέρει να τη φέρομαι σε μία ρέγουλα. Αυτή η εκκαθάριση έπρεπε να γίνει διότι διαφορετικά ο Οργανισμός δεν είχε καμία πιθανότητα επιβίωσης».

Συνέντευξη στην Έλενα Καραβασίλη

Οι πολίτες διαμαρτύρονται για τα γεμάτα αστικά λεωφορεία και τις εκνευριστικές καθυστερήσεις, τι θα κάνετε γι’ αυτό;

Αυτή τη στιγμή κυκλοφορούν 418 οχήματα και 16 είναι στην ΕΛΒΟ για επισκευή. Είχαμε δεσμευθεί στο δημοτικό συμβούλιο του δήμου Θεσσαλονίκης, ότι θα εξασφαλίσουμε 450 λεωφορεία μέσα σε ένα τρίμηνο, μέχρι τώρα έχει περάσει ένας μήνας. Το πρόβλημα ήταν ότι όλος ο σχεδιασμός ιστορικά γινόταν με βάση μια πελατειακή λογική. Δηλαδή δεν αντιμετωπιζόταν το συνολικό ευρύτερο συγκρότημα ως ενιαίος χώρος αλλά με βάση τις πιέσεις της κάθε περιοχής και του κάθε δημάρχου. Χρειάζεται ανασχεδιασμός και συνέργεια όλων των αρμοδίων φορέων, δηλαδή τους δήμους την αστυνομία και την πολιτεία γενικώς. Δε φαντάζεστε τι εμπόδια υπάρχουν στις διαδικασίες των λεωφορείων, όπως είναι τα διπλοπαρκαρισμένα σε στροφές. Έχει τύχει αστικό να κολλήσει μέχρι και 10 ώρες για το λόγο αυτό.  Οι δυσκολίες είναι δεδομένες, προσπαθούμε να τις βελτιώσουμε και κατά τη γνώμη μου τις έχουμε βελτιώσει. Όσο αυξάνουμε το στόλο τόσο μειώνονται οι διαμαρτυρίες.

Πως θα αντιμετωπίσετε τις κλοπές λόγω του συνωστισμού;

Έχουμε απευθυνθεί και σε υπηρεσίες του κράτους. Εμείς δεν μπορούμε να κάνουμε τους χωροφύλακες. Καταρχήν προσπαθούμε να βελτιώσουμε το στόλο, που ελαχιστοποιεί και την παραβατικότητα. Βέβαια μερικοί συνδέουν το γεγονός ότι υπάρχει μεγάλο στρίμωγμα με το ότι δώσαμε ελευθέρας στους ανέργους. Λοιπόν δεν μας πειράζει, ας υπάρχει στρίμωγμα, οι άνεργοι πρέπει να μετακινούνται.

Ο αριθμός των ελεγκτών έχει μειωθεί. Έχετε υπολογίσει τα διαφυγόντα κέρδη;

Όταν συναντάμε πολίτη χωρίς εισιτήριο δεν αρχίζουμε αμέσως τη δίωξη. Εγώ δεν θέλω να υπάρχουν ελεγκτές οι οποίοι να είναι κυνηγοί κεφαλών. Οι προηγούμενοι είχαν εισπράξει από το έργο τους μέσα στο χρόνο 300.000 ευρώ από πρόστιμα. Προτιμώ να χάσω αυτά τα χρήματα γιατί έναντι αυτού πλήρωναν 1.100.000 ευρώ που ήταν η αμοιβή της εταιρείας το 2016. Εδώ έχεις μια επιχειρηματική απόφαση για το τι σε συμφέρει. Εγώ για να δώσω αυτά τα λεφτά πρέπει να κάνω τζίρο 2.200.000 γιατί όταν το λεωφορείο προχωρά έχει κόστος, δεν μου μένει όλο το κόμιστρο. Η σύμβαση ήταν τέτοια που εκτός από αυτό, αν υπήρχε επιπλέον είσπραξη έπρεπε να πληρώσουν το 50%. Αν είχαν 50.000.000 ευρώ είσπραξη από τα έσοδα και τον επόμενο χρόνο η είσπραξή ήταν 52.000.000 και τα έσοδα από τα πρόστιμα ήταν 300.000, από τις 300.000 οι 150.000 πήγαιναν στον προμηθευτή που είχε πάρει ήδη το 1.100.000 και από τα 2.000.000 του επόμενου χρόνου η εταιρία έπαιρνε το 25%. Ήταν μια πρακτική για την οποία δεν είχε γίνει κανένας διαγωνισμός, γίνονταν με προσωρινή ανάθεση.

Τι έχετε βρει μέσα σε αυτούς τους μήνες; Υπάρχουν στοιχεία που θα φτάσουν στον Εισαγγελέα;

Τα προβλήματα που έχουμε διαπιστώσει είναι τριών ειδών. Καταρχήν υπάρχουν σοβαρά πολιτικά προβλήματα, πρέπει να δούμε τη διαδικασία με την οποία νομοθετούνταν τα τεκταινόμενα στον ΟΑΣΘ και συγκάλυπταν διάφορες ανομίες. Η δεύτερη κατηγορία είναι προβλήματα που έχουν σχέση με διαχειριστικές ευθύνες δηλαδή των συμβάσεων κ.τ.λ. και η τρίτη κατηγορία είναι οι οργανωτικές ευθύνες. Δηλαδή τι έργο μπορούσε να παράξει αυτός ο οργανισμός, πως ήταν διαρθρωμένος. Βεβαίως είναι σαφές ότι η προσπάθεια συνεχίζεται γιατί δε σας κρύβω ότι καθημερινά προκύπτουν και καινούργια ζητήματα. Ήδη έχουμε προσφύγει στη δικαιοσύνη για ζητήματα που αφορούν στην κακοδιαχείριση. Από εκεί και πέρα είναι προφανές ότι θα πρέπει να αποφασίσει η δικαιοσύνη, δεν μπορώ να παρέμβω στο έργο της δικαιοσύνης σε καμία περίπτωση.

Σύμφωνα με την ευρωπαϊκή οδηγία οι αστικές συγκοινωνίες μέχρι το 2019 θα πρέπει να περάσουν σε ιδιώτη. Άρα αφού γίνει η εκκαθάριση, θα περάσει πάλι σε ιδιώτη;

Δεν λέει ακριβώς αυτό. Εμείς πρέπει να αφήσουμε το περιθώριο σε όποιον θέλει να επενδύσει και όχι να γίνουμε ιδιωτική εταιρεία. Έχουμε ανοιχτή αγορά, όποιος θέλει να επένδυση μπορεί να επενδύσει. Η προηγούμενη διοίκηση έκανε διαχείριση ενός δημόσιου αγαθού με ένα κεφάλαιο το οποίο είχαν αποσβέσει πάρα πολλές φορές. Από το 1990 μέχρι το 1996 τα κεφάλαια που είχαν επενδύσει είχαν αθροιστικά απόδοση 3.000% διότι είχαν επενδυμένο κεφάλαιο 1.080.000 και εισέπραξαν 36.000.000.  Προϋπολογιζόταν το επιχειρηματικό κέρδος της επόμενης χρονιάς με βάση τα στοιχεία της προηγούμενης και άρχιζαν μήνα με το μήνα να το προκαταβάλλουν στην επόμενη. Οι μέτοχοι έπαιρναν κάθε μήνα μηνιάτικό. Άρα παραβιαζόταν η διαφάνεια και η φερεγγυότητα. Το τι θα γίνει θα το αποφασίσει ο Σπίρτζης. Πάντως εγώ αποκλείεται να τα χαρίσω. Θα τα ζητήσει από αυτούς που τα έχουν πάρει.

 

 

 

 

 

Σχολιάστε