«Σημαντικό μέρος της διακίνησης του ΟΛΘ στηρίζεται στα Σκόπια» - Karfitsa.gr
Slider Οικονομία

«Σημαντικό μέρος της διακίνησης του ΟΛΘ στηρίζεται στα Σκόπια»

«Κερδοφόρο με ανάγκη για επενδύσεις» το λιμάνι που θα παραλάβουν οι επενδυτές

Μέχρι τα τέλη Φεβρουαρίου- αρχές Μαρτίου, αναμένεται να έχει ψηφιστεί και να έχει προχωρήσει σε τελικό στάδιο, η διαδικασία παραχώρησης του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης στους ιδιώτες επενδυτές, καθώς την Παρασκευή υπεγράφη η σύμβαση παραχώρησης του ΟΛΘ με το ελληνικό Δημόσιο, βάση της οποίας το λιμάνι για τις επόμενες δεκαετίες θα λειτουργεί υπό την South Europe Gateway Thessaloniki (SEGT), που κατέχει το 67% των μετοχών. Όπως λένε οι αρμόδιοι φορείς, το λιμάνι αυτή τη στιγμή βρίσκεται στην καλύτερη δυνατή κατάσταση των τελευταίων δεκαετιών (από οικονομικής άποψης), ενώ παράλληλα με το «Μακεδονικό ζήτημα» να βρίσκεται στο προσκήνιο, κάνουν λόγο για «σημαντικό μέρος της διακίνησης, που βασίζεται στα Σκόπια».

Της Έλενας Καραβασίλη  

Όπως είπε στην Karfitsa ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος Κυριάκος Λουφάκης, ένας σημαντικός αριθμός των container πηγαίνουν στα Σκόπια, όμως ο μεγαλύτερος όγκος αφορά στην εσωτερική διακίνηση. «Για τα Σκόπια το λιμάνι της Θεσσαλονίκης είναι εξαιρετικά σημαντικό, καθώς μέσω αυτού προμηθεύονται πολλές πρώτες ύλες που είναι αναγκαίες για τη βιομηχανία τους. Όμως, κι εμείς τους έχουμε ανάγκη διότι είμαστε στο κέντρο των εμπορευματικών ροών μεταξύ ανατολής και Ευρώπης και για να φτάσουμε στην Ευρώπη πρέπει να περάσουμε μέσα από τα Σκόπια». Ο ίδιος σημείωσε πως θα πρέπει άμεσα ο ιδιώτης να προχωρήσει σε επενδύσεις που αφορούν στο μηχανολογικό εξοπλισμό. «Στις άμεσες προτεραιότητες φυσικά πρέπει να είναι η εξεύρεση λύσης στο θέμα προσωρινής εναπόθεσης των containers, ώστε να σταματήσει αυτή η κατάσταση με την απεργία των τελωνειακών υπαλλήλων, που κρατάει από τις 16 Σεπτεμβρίου. Παράλληλα, προσδοκούμε σύντομα να ξεκινήσουν οι επενδύσεις επέκτασης και εκβάθυνση της έκτης προβλήτας. Όσον αφορά στο Δημόσιο, θα πρέπει να ολοκληρωθούν τα μέτρα που αφορούν στην απρόσκοπτη πρόσβαση των χερσαίων μεταφορικών μέσων στο λιμάνι» τονίζει ο κ. Λουφάκης.

«Υψηλή κερδοφορία» 

«Η εταιρεία παραδίδεται στην καλύτερη οικονομική κατάσταση (από άποψη διακίνησης και τζίρου) που έχει υπάρξει από το 2007. Η προσδοκία είναι να συνεχιστεί αυτή η ανοδική πορεία και να συνοδευτεί από τις απαραίτητες επενδύσεις που πρέπει να γίνουν σε υποδομές και μηχανολογικό εξοπλισμό. Το 2017 έκλεισε με 401.940 TEUs (μονάδα μέτρησης, που ισοδυναμεί με ένα τυποποιημένο εμπορευματοκιβώτιο μήκους 20 ποδών) κι μ’ ένα τζίρο που κυμαίνεται στα 55 εκατ. ευρώ», είπε στην Karfitsa ο πρόεδρος του ΟΛΘ Κωνσταντίνος Μέλλιος. Παράλληλα, τόνισε πως η πλειοψηφία των εισαγόμενων εμπορευμάτων αφορούν στην εσωτερική αγορά, «ένα σημαντικό μέρος μεταφέρεται στη Βουλγαρία και στα Σκόπια. Αντίστοιχα, το μεγαλύτερος μέρος των εξαγώγιμων containers προέρχεται από την εσωτερική αγορά κι ένα μικρότερο μέρος από τη βαλκανική». Σύμφωνα με τον κ. Μέλλιο τα εγχώρια προς εξαγωγή εμπορευματοκιβώτια το 2017 αυξήθηκαν κατά 21,9%, ενώ στην περίπτωση των transit (βαλκανικές αγορές) η άνοδος ανήλθε σε 32,6%. Αναφορικά με τις εισαγωγές εμπορευματοκιβωτίων, αυξήθηκαν στο ίδιο διάστημα κατά 4,88% και τα αντίστοιχα transit φορτία κατά 15,4%. «Όσο αναφορά βέβαια στο συμβατικό φορτίο, η διακίνηση κατά κύριο λόγω γίνεται από και προς τα Σκόπια». Αναφερόμενος στην απεργία των τελωνειακών υπαλλήλων, ο κ. Μέλλιος εξηγεί πως: «κάποιες ναυτιλιακές εταιρείες περιέκοψαν κάποιος γραμμές τους, χωρίς όμως να φύγουν από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης».

«Παρακαταθήκη η αποχή των τελωνειακών»

Από την πλευρά του ο Α’ αντιπρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης, Γιώργος Ηλιάδης σημείωσε πως «Ο νέος ιδιοκτήτης θα πρέπει να υλοποιήσει επενδύσεις αρκετών εκατοντάδων εκατομμυρίων ώστε το λιμάνι να είναι ανταγωνιστικό με αξιοπρεπείς υπηρεσίες. Ο γηρασμένος, απαξιωμένος και κακοσυντηρημένος μηχανολογικός εξοπλισμός πρέπει άμεσα να αντικατασταθεί και να εκσυγχρονισθεί παράλληλα  με την επέκταση της 6ης προβλήτας και την εκβάθυνση που αποτελούν και συμβατικές υποχρεώσεις. Στόχος θα πρέπει να είναι τόσο η ορθολογιστική διαχείριση, όσο και η αύξηση του φορτίου. Η προσδοκώμενη αύξηση αφορά επαναπατρισμό φορτίων που χάθηκαν σε παρελθούσες κινητοποιήσεις – απεργίες εργαζομένων από περιφερειακά λιμάνια Βαλκανικών χωρών. Παράλληλα εκκρεμούν έργα που σχετίζονται με την οδική πρόσβαση στο λιμάνι. Αναφέρομαι στην οδογέφυρα που θα συνδέει το λιμάνι με την ΠΑΘΕ – ΕΓΝΑΤΙΑ η οποία για να λειτουργήσει απαιτείται ένα τμήμα που ακόμη δεν έχει κατασκευαστεί. Το έργο ενώ έπρεπε ήδη να είχε ολοκληρωθεί από την εταιρία ΕΓΝΑΤΙΑ και να λειτουργεί, βρίσκεται ακόμη στο στάδιο της μελέτης». Ο κ. Ηλιάδης τόνισε μάλιστα πως «παράλληλα με τα εκκρεμή έργα, παραδίδεται παρακαταθήκη στον νέο ιδιοκτήτη η  αποχή των τελωνειακών από εργασία στην πύλη εισόδου του λιμανιού κατά τις ώρες 22:00 – 06:00 (νυχτερινή βάρδυα), πράγμα που «ακυρώνει το 1/3 της λειτουργίας του λιμανιού. Ο νέος ιδιοκτήτης καλείται να αντιμετωπίσει και αυτό το θέμα που πρέπει να επιλυθεί καθώς το λιμάνι αποτελεί «Ελεύθερη Ζώνη» και απαιτείται η 24ωρη λειτουργία του».

«Οι κινητοποιήσεις θα συνεχιστούν» 

«Πρόκειται για τη μεγαλύτερη βιομηχανία στη Β. Ελλάδα, με σαφέστατη αναφορά στην εθνική οικονομία καθώς ο ΟΛΘ εξυπηρετεί την εγχώρια οικονομία, πολύ περισσότερο από τον Πειραιά. Έτσι λοιπόν αυτή η αγοραπωλησία, είναι πολύ σοβαρή. Αυτή τη στιγμή το λιμάνι είναι μία εύρωστη εταιρία οικονομικά. Έχει πάνω από 90 εκατ. ευρώ χρηματικά διαθέσιμα, έχει έναν λογαριασμό ειδικού αφορολόγητου αποθεματικού που φτάνει τα 75 εκατ. ευρώ, ο τζίρος της είναι πάνω από 50 εκατ. ευρώ και η διακίνηση στο container terminal (που είναι η καρδιά των εσόδων) συνεχώς αυξάνεται. Από την άλλη πλευρά βέβαια, υπάρχουν φοβερά προβλήματα στον ηλεκτρολογικό – μηχανολογικό εξοπλισμό (που τα έχουμε καταθέσει στον εισαγγελέα διαφθοράς υπό την έννοια ότι δεν υλοποιήθηκαν οι απαραίτητες συντηρήσεις). Σε αυτόν τον εξοπλισμό, δεν έχει γίνει καμία επένδυση από τα μέσα της δεκαετίας του ’90. Αυτό όμως, δεν αναιρεί την άλλη εικόνα που έχει αυτή τη στιγμή το λιμάνι. Ο ιδιώτης επενδυτής, έχει ήδη φέρει τεχνικό κλιμάκιο που ελέγχει τον εξοπλισμό, όμως επιτρέψτε να πιστεύω στην πράξη, πως θα εξαντλήσουν κάθε ωφέλιμο χρόνο που έχουν όσον αφορά στην αντικατάσταση, διότι οι διαδικασίες είναι ιδιαίτερα σύνθετες», εξηγεί η γενική γραμματέας της Ομοσπονδίας Υπαλλήλων Λιμανιών Ελλάδας (ΟΜΥΛΕ) και πρόεδρος του Συλλόγου Διοικητικών Υπαλλήλων του ΟΛΘ, Φανή Γουργούρη. «Αυτή τη στιγμή, το προσωπικό του ΟΛΘ υπολείπεται των αναγκών του. Υπάρχουν 332 εργαζόμενοι αορίστου χρόνου που συνεπικουρούνται από εργαζόμενους οκτάμηνων και κάποιες υπεργολαβίες βοηθητικών εργασιών. Βέβαια αυτό που έχουμε καταφέρει είναι να μη μπορούν να αλλάξουν οι κανονισμοί προσωπικού – που ορίζουν και τους τρόπους απόλυσης- με διευθυντικό δικαίωμα, πρέπει να γίνει διαπραγμάτευση για να υπάρξει τροποποίηση», υπογράμμισε η ίδια.  Όπως είπε χαρακτηριστικά, οι κινητοποιήσεις ενάντια στην ιδιωτικοποίηση θα συνεχιστούν. Ο πρόεδρος της Β΄ Ένωσης Τελωνειακών Μακεδονίας και αντιπρόεδρος της ΟΤΥΕ, Θεοδόσης Κρέτσης διαμηνύει πως και οι δικές τους κινητοποιήσεις θα συνεχιστούν. «Πρέπει επιτέλους να λειτουργήσει η εναπόθεση των εμπορευματοκιβωτίων μέσα στην “Ελεύθερη Ζώνη”, όπως άλλωστε συμβαίνει σε όλα τα λιμάνι της Ευρώπης. Από τις αρχές του Οκτωβρίου, μέχρι και το Δεκέμβριο (την περίοδο της απεργίας δηλαδή) έχουν διακινηθεί περισσότερα container απ’ ότι πριν από την απεργία. Συγκεκριμένα, φορτώνονται  20,2% περισσότερα container (συγκριτικά με την περίοδο που δεν απεργούσαμε). Αν συγκρίνουμε το τρίμηνο της απεργίας με το αντίστοιχο διάστημα του 2016, παρατηρείται μία αύξηση της τάξεως του 16,81%. Το ότι έφυγε το 45% των εξαγωγέων είναι ψευδές κι αποδεικνύεται από τα στοιχεία. Εμείς θα συνεχίσουμε μέχρι να βρεθεί μία λύση. Χρειαζόμαστε να δουλεύουν οι συνάδελφοί μας στο σκάνερ (που εντόπισε πρόσφατα το container με λαθραία τσιγάρα) κι όχι να αναλώνεται το προσωπικό σε πόστα όπου δεν υπάρχει ανάγκη», υπογράμμισε ο κ. Κρέτσης.

 

Σχολιάστε

ΚΛΙΚ ΚΑΙ ΔΙΑΒΑΖΕΙΣ

Κάντε κλικ στο εξώφυλλο και διαβάστε ΔΩΡΕΑΝ την τελευταία έκδοση της Εφημερίδας «Καρφίτσα»

Polls

Sorry, there are no polls available at the moment.

STAY CONNECTED

NEWSLETTER

 

Εφημερίδες

Διαβάστε όλες τις εφημερίδες online

ΑΡΧΕΙΟ