Σχολικές αυλές στη Θεσσαλονίκη - Karfitsa.gr
Άρθρα Αυτοδιοικητικές Εκλογές 2019

Σχολικές αυλές στη Θεσσαλονίκη

Τα περιβαλλοντικά προβλήματα των πόλεων μπορούν να αντιμετωπιστούν με λογικές που βασίζονται στην έννοια της βιωσιμότητας, δηλαδή  στην ορθολογική  διαχείριση των φυσικών πόρων, ώστε να καλύπτονται οι ανάγκες  του παρόντος χωρίς να υπονομεύεται η κάλυψη των αναγκών του μέλλοντος.

Του ΣΑΚΗ ΤΖΑΚΟΠΟΥΛΟΥ*

Στην Ελλάδα απουσιάζουν οι βιοκλιματικές εφαρμογές στις αστικές αναπλάσεις ανοιχτών χώρων.

Τσιμεντένιες και …ασφαλτοστρωμένες είναι οι περισσότερες σχολικές αυλές  στη Θεσσαλονίκη,  σε  μια  χώρα  με θερμοκρασία στους 30ο C από τον Ιούνιο, το σύνολο τους δεν διαθέτει επαρκή  σκιασμό.

Έτσι η ανάγκη φύτευσης των αυλών γίνεται  επιτακτική, αφού πέραν του οφέλους που θα είχε για τους ίδιους τους μαθητές, θα μπορούσε να δώσει «ανάσα»  σε ολόκληρο το πολεοδομικό συγκρότημα.

Σε  χώρες που έχουν  πάρει  το μήνυμα, οι πράσινες σχολικές αυλές  εξελίσσονται σε παγκόσμιο πρόγραμμα, με στόχο την εφαρμογή της εκπαίδευσης για τη βιώσιμη ανάπτυξη, αφού τα παιδιά ενθαρρύνονται να συμμετάσχουν ενεργά στο σχεδιασμό, τη διαχείριση και τη συντήρηση του σχολικού περιβάλλοντος.

Αντίθετα στην Θεσσαλονίκη μόνο τα πάρκα, οι παιδικές χαρές και το αστικό πράσινο θεωρούνται σημαντικοί χώροι. Οι σχολικές αυλές είναι πολύ υποβαθμισμένες για να καταχωρηθούν στη συλλογική μνήμη ως  ανοιχτοί χώροι, που ομοιόμορφα κατανεμημένοι στον αστικό ιστό, μπορούν να λειτουργήσουν  ως  τμήματα των πράσινων  αστικών δικτύων και ταυτόχρονα ως χώροι παιχνιδιού  και εκπαίδευσης.

Οι σχολικές αυλές στην πόλη μας, ασφυκτικά εγκλωβισμένες ανάμεσα σε πολυόροφα κτίρια και περιορισμένης έκτασης  σε σχέση με τις προδιαγραφές, είναι  ένα  παράδειγμα απόλυτης κυριαρχίας του τσιμέντου,  που  εκτός  όλων των άλλων ευθύνεται  και για τους τραυματισμούς, αν λάβουμε υπόψη μας ότι το 70% των ατυχημάτων στα σχολεία προέρχονται από πτώσεις.

Από έρευνα που έγινε σε σχολεία της Θεσσαλονίκης διαπιστώθηκε ότι η φύτευση καλύπτει κατά μέσο όρο μόνο το 10% της αυλής, τα δένδρα είναι ελάχιστα, συνήθως στα προκήπια που είναι  αποκομμένα  από την υπόλοιπη  αυλή. οι μπασκέτες και τα τέρματα ποδοσφαίρου κυριαρχούν στο χώρο και αποτρέπουν   άλλες δραστηριότητες.

Το 64% των σχολικών αυλών έχουν απαράδεκτα ανεπαρκή  επίπεδα ηλιασμού  το χειμώνα, λόγω της σκιάς που πέφτει από τα γειτονικά κτίρια, ενώ το 100% δεν έχουν επαρκή σκιασμό κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού.

Η χρήση στα κτίρια, δομικών υλικών με υψηλή θερμοχωρητικότητα, η έλλειψη ηλιοπροστασίας, το τσιμέντο ή η άσφαλτος των αυλών και η απουσία πρασίνου  επηρεάζουν το μικροκλίμα  της αυλής και αυξάνουν τη θερμοκρασία.

Η συνεχώς αυξανόμενη κατασκευή προσθηκών κτιρίων στις αυλές μειώνει το ζωτικό χώρο του διαλείμματος  και δημιουργεί αυλές με ακανόνιστα σχήματα. Στην ουσία τα κενά ανάμεσα στα κτίρια βαφτίζονται αυλές.

Το 50% των οδικών ατυχημάτων στα παιδιά, συμβαίνουν  σε μια ακτίνα 500 μ από το σπίτι τους δηλαδή στο δρόμο για το σχολείο. Για την ασφαλή κίνηση των παιδιών επιβάλλεται ο περιορισμός της κίνησης των αυτοκινήτων στην περιοχή των σχολείων.

Μόνο ο περιβαλλοντικός ανασχεδιασμός θα φέρει τον μετασχηματισμό των ασφαλτοστρωμένων σχολικών αυλών σε ζωντανά οικοσυστήματα. Οι κυριότερες παρεμβάσεις είναι η απομάκρυνση του τσιμέντου και η αντικατάσταση με χλοοτάπητα και υδατοπερατά υλικά, η εκτεταμένη φύτευση του χώρου, η ανακύκλωση του βρόχινου νερού, η χρήση της ηλιακής ενέργειας με φωτοβολταϊκά,  για το φωτισμό, η φύτευση των δωμάτων και των τυφλών τοίχων και ο σχεδιασμός υδάτινων επιφανειών για δροσισμό. Πέργκολες με αναρριχώμενα φυτά και συστάδες δένδρων, δημιουργούν  σκιασμένες περιοχές για προστασία από τον ήλιο και τη βροχή Η ύπαρξη κάδων ανακύκλωσης και κομποστοποίησης βοηθούν στην περιβαλλοντική εκπαίδευση των παιδιών.

Με την αύξηση του πρασίνου στις αυλές ελέγχονται τα επίπεδα θορύβου  και μειώνεται  το πρόβλημα  της  ατμοσφαιρικής ρύπανσης, που είναι ιδιαίτερα  σοβαρό για τα παιδιά που βρίσκονται πιο κοντά στην επίδραση  ρυπαντών που εγκαθίστανται στο έδαφος, όπως ο μόλυβδος.

Για να γίνει εφικτή η μετάβαση στο σχολείο με τα πόδια, πρέπει να γίνουν κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στην περιοχή όπως οδοί ήπιας κυκλοφορίας και περιορισμός της στάθμευσης. Το παιδί πηγαίνοντας με τα πόδια στο σχολείο μαθαίνει την πόλη του, γίνεται πιο κινητικό και αισθάνεται μέλος της κοινωνίας.

Τα πράγματα δεν μας χαρίζονται. Αγωνιζόμαστε για να τα κατακτήσουμε. Να βρούμε το ουσιαστικό και να το διεκδικήσουμε.

Να φτιάξουμε το όνειρό μας και να προσπαθήσουμε να το κάνουμε πραγματικότητα. Χρησιμοποιώντας τις αξίες μας, τις σπουδές μας, την ενασχόληση με τα κοινά, τη συνεργασία, την εμπιστοσύνη στους ανθρώπους, τη γνώση που διαρκώς ανανεώνεται, την εμπειρία που συσσωρεύεται.

Καλούμε όλους τους συμπολίτες μας να έλθουν μαζί μας για μια υπεύθυνη διοίκηση στην Θεσσαλονίκη.

* Ο Σάκης Τζακόπουλος είναι υποψήφιος δημοτικός σύμβουλος, με την παράταξη του Νίκου Ταχιάου «ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΥΠΕΥΘΥΝΑ»

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Σχολιάστε

Polls

Sorry, there are no polls available at the moment.


 

ΚΛΙΚ ΚΑΙ ΔΙΑΒΑΖΕΙΣ

Κάντε κλικ στο εξώφυλλο και διαβάστε την τελευταία έκδοση της Εφημερίδας «Καρφίτσα» σε μορφή PDF

NEWSLETTER

Focus-On

Εφημερίδες

Διαβάστε όλες τις εφημερίδες online

ΑΡΧΕΙΟ