Τα ηλεκτρικά πατίνια είναι επί ένα χρόνο στον… αέρα - Karfitsa.gr
Θεσσαλονίκη

Τα ηλεκτρικά πατίνια είναι επί ένα χρόνο στον… αέρα

Xωρίς κανένα απολύτως πλαίσιο λειτουργίας κυκλοφορούν τα πατίνια στη Θεσσαλονίκη, κατάσταση που δικαιολογεί την ανεξέλεγκτη χρήση τους από τους «ενοικιαστές». Δεν υπάρχει κανένας κανόνες ούτε για τα σημεία όπου θα κινούνται, ούτε για τα σημεία όπου θα σταθμεύουν, ούτε όμως και για τους χρήστες, οι περισσότεροι είναι νεαροί και ανίδεοι στους κανόνες του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.  Και παρ’ ότι όταν σημειώθηκε το πρώτο τροχαίο ατύχημα στη Θεσσαλονίκη, τον περασμένο Μάρτιο, άρχισε η συζήτηση για τη διαμόρφωση ενός πλαισίου κίνησης, ακόμη αυτό… συντάσσεται.

ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΩΣΤΑ ΚΑΝΤΟΥΡΗ

Το πρόβλημα αναδείχτηκε πάλι αυτές τις ημέρες, καθώς ο δήμος Θεσσαλονίκης ξεκίνησε εκστρατεία ανάσυρσης δεκάδων πατινιών που έχουν καταλήξει στον βυθό της θάλασσας, πιθανόν από νεαρούς χρήστες που αστειεύονται και τα πετούν. Το πρόβλημα είναι πως τα πατίνια περιλαμβάνουν μηχανικά μέρη και υγρά στον μηχανισμό τους που μολύνουν τη θάλασσα. Έτσι ο δήμος μέχρι σήμερα σε δύο φάσεις, μία με χρήση γάντζων και μία με δύτες ανέσυρε συνολικά 80 πατίνια. Σήμερα Σάββατο, έχει προγραμματιστεί να πραγματοποιηθεί έρευνα με ειδικό ρομποτικό σκάφος για να εντοπιστούν και όσα άλλα έχουν καταλήξει στον βυθό.

Η χρήση των πατινιών από τις αρχές του προηγούμενου έτους παραμένει στον αέρα, καθώς η χρήση τους δεν περιβάλλεται από κανένα νομοθετικό πλαίσιο. Έτσι οι τροχονόμοι δεν γνωρίζουν πώς να αντιμετωπίσουν την παραβίαση του κόκκινου, την ανεξέλεγκτη χρήση σε πεζοδρόμια, την κίνηση αντίθετα σε μονόδρομο, αλλά και την κυκλοφορία σε δρόμους και ποδηλατόδρομους και την παντελή έλλειψη μέτρων ασφάλειας όπως είναι το κράνος για τα δίκυκλα. Πηγές από το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη ανέφεραν πως σε συνεργασία με το υπουργείο Μεταφορών τώρα σχεδιάζεται να συνταχθεί νομοθετικό πλαίσιο. Ύστερα από τόσα ατυχήματα μεταξύ των οποίων ένα θανατηφόρο στη Χίο. Το πρόβλημα παίρνει διαστάσεις όχι μόνον με την κυκλοφορία των πατινιών, αλλά μέχρι και τα σημεία στα οποία οι χρήστες τα εγκαταλείπουν. Από ράμπες αναπήρων, πεζοδρόμια, μέχρι μέσα στη μέση του δρόμου.

«Έχει ζητηθεί εδώ και καιρό να συνταχθεί νομοθετικό πλαίσιο να ξέρουμε τι ακριβώς μπορούμε να κάνουμε. Το ίδιο πρόβλημα υπάρχει και στην Αθήνα, κανείς δεν ξέρει πού κινείται», έλεγε στην Karfitsa αξιωματικός της Τροχαίας. Η υπηρεσία δείχνει να έχει σηκώσει τα χέρια ψηλά για την αντιμετώπιση παραβάσεων. «Το γεγονός ότι το συγκεκριμένο μέσο εξυπηρετεί την πόλη που έχει κυκλοφοριακή επιβάρυνση, δεν σημαίνει ότι πρέπει να το επιτρέψουμε να κινείται ανεξέλεγκτα», συμπλήρωσε.

«Χωρίς κανένα κανόνα»

Ο αντιδήμαρχος Περιβάλλοντος του δήμου Θεσσαλονίκης Σωκράτης Δημητριάδης ανέλαβε όλο το βάρος της διαχείρισης του ζητήματος που λέγεται «πατίνια» και πήρε διαστάσεις πάλι λόγω της ανάσυρσής τους από το βυθό στο ύψος της παλιάς και της νέας παραλίας Θεσσαλονίκης. «Δεν υπάρχει νομοθετικό πλαίσιο, επομένως υποτίθεται ότι όλα επιτρέπονται. Το θέμα που προκύπτει είναι πολύ μεγάλο. Εξυπηρετείται ο κόσμος, αλλά πρέπει να μπουν κάποιοι κανόνες, να υπάρχουν κινήσεις οι οποίες να αφορούν τον τρόπο που πρέπει να χρησιμοποιούνται, για να είναι ασφαλείς και οι χρήστες αλλά και οι πεζοί», σημείωσε στην Karfitsa ο κ. Δημητριάδης.

Όπως μεταφέρθηκε στις υπηρεσίες του δήμου η Τροχαία αδυνατεί να αντιμετωπίσει το ζήτημα της κυκλοφορίας των πατινιών και των παραβάσεών τους. Στον δρόμο, σύμφωνα με το νόμο, επιτρέπεται να κινούνται όσα οχήματα έχουν κινητήρα όμως είναι διαπιστευμένα. «Αυτό δεν είναι διαπιστευμένο και υπάρχει ζήτημα. Μας διαβεβαίωσαν ότι θα συνταχθεί νομοθετικό πλαίσιο», ανέφερε ο κ. Δημητριάδης. Συμπλήρωσε ότι ο ίδιος έθεσε ζήτημα ακόμη και να χρησιμοποιούνται μόνον απ’ όσους έχουν δίπλωμα οδήγησης, για να περιορίζονται οι κίνδυνοι ατυχημάτων. «Εγώ πιστεύω ότι πρέπει να κινούνται μόνον στον ποδηλατόδρομο», υποστήριξε αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο ο δήμος ν’ αρχίσει να επιβάλει πρόστιμα, καθώς από καμία άλλη αρχή δεν έχει μπει κανένας κανόνας.

Η Karfitsa απευθύνθηκε στη μία εταιρία που διαθέτει μεγάλο αριθμό πατινιών προς ενοικίαση στη Θεσσαλονίκη όμως παρά τα ερωτήματα για το καθεστώς λειτουργίας τους δεν απάντησαν.

Αναφορά και στον Συνήγορο του Πολίτη

Η ανεξέλεγκτη κυκλοφορία των ηλεκτρονικών πατινιών στη Θεσσαλονίκη αποτέλεσε αφορμή να κατατεθεί αναφορά στον Συνήγορο του Πολίτη από την πλευρά του πρώην προέδρου του δικηγορικού συλλόγου Θεσσαλονίκης Μανώλη Λαμτζίδη και των μελών της παράταξης «Κοιτάμε μπροστά» του περιφερειακού συμβουλίου Κεντρικής Μακεδονίας. Στην αναφορά που κατατέθηκε αυτή την εβδομάδα τίθενται μία σειρά ζητημάτων μεταξύ των οποίων ο κίνδυνος πρόκλησης τροχαίου ατυχήματος με εμπλοκή ανασφάλιστου οχήματος, όπως είναι το πατίνι, η ανεξέλεγκτη στάθμευση των πατινιών σε διάφορους χώρους, όπως και η κυκλοφορία του σε διάφορα σημεία, καθώς δεν υπάρχει νομοθετικό πλαίσιο.

«Να παρέμβετε σε κάθε κατεύθυνση στα όρια των αρμοδιοτήτων σας, ώστε άμεσα να υποχρεωθούν οι αρμόδιες αρχές να επιβάλουν τις προβλεπόμενες κυρώσεις για την αυθαίρετη κατάληψη δημόσιων κοινόχρηστων χώρων και να προβούν στην καθιέρωση κανονιστικού πλαισίου, όσον αφορά στην κυκλοφορία τους κατά τρόπο που να μην προσβάλλονται θεμελιώδη δικαιώματα ιδιωτικού και δημόσιου χαρακτήρα , αλλά ούτε και να τίθεται σε κίνδυνο η ασφάλεια των συγκοινωνιών και η σωματική ακεραιότητα των άλλων πολιτών», σημειώνεται στην αναφορά που κατατέθηκε στον Συνήγορο του Πολίτη.

Αναλύονται μία σειρά από ζητήματα, μεταξύ άλλων και η πρόταση που είχε κατατεθεί από το υπουργείο Υποδομών προκειμένου να νομοθετηθεί η λειτουργία και κυκλοφορία των πατινιών, στην οποία όμως δεν υπάρχει σαφής χαρακτηρισμός του μέσου, δηλαδή του πατινιού, προκειμένου να καθοριστούν τα όρια λειτουργίας και κυκλοφορίας του. Ειδικά στο ζήτημα της ταχύτητας η υπόθεση περιπλέκεται καθώς οι εταιρίες μετά τα ατυχήματα μείωσαν στην Ελλάδα τη μέγιστη επιτρεπόμενη ταχύτητα στα 20 χιλιόμετρα, όμως έτσι το μέσο χαρακτηρίζεται «ποδήλατο» και όχι ηλεκτροκίνητο μέσο σε σανίδα, όπως σχεδιαζόταν από το υπουργείο.

Οι προσφεύγοντες υποστηρίζουν ότι με την ανεξέλεγκτη χρήση των πατινιών προσβάλλονται μία σειρά από δικαιώματα, όπως το δικαίωμα της προσωπικότητας με την παρεμπόδιση της χρήσης δρόμων και πεζοδρομίων από πεζούς και οχήματα, αλλά ειδικά από άτομα με ειδικές ανάγκες και γυναίκες που έχουν καρότσια με βρέφη, το δικαίωμα στην ίση μεταχείριση, αλλά και το δικαίωμα στην παροχή αποτελεσματικής δικαστικής προστασίας. Στο σημείο αυτό τίθεται το ζήτημα των ανασφάλιστων πατινιών στην περίπτωση πρόκλησης τροχαίου ατυχήματος. Ακόμη υποστηρίζεται ότι προσβάλλεται το δικαίωμα στην ασφαλή μετακίνηση, παραβιάζεται η ασφάλεια των συγκοινωνιών αλλά και στερεί ρυθμίσεις με κατάληψη δημοσίων χώρων.

Στην αναφορά παρατίθενται μία σειρά ρυθμίσεις που έχουν ξεκινήσει να γίνονται σε χώρες του εξωτερικού ύστερα από προβλήματα που προκλήθηκαν. Συγκεκριμένα σε πολλές Πολιτείες των ΗΠΑ έχει θεσπιστεί υποχρεωτική άδεια κυκλοφορίας, ενώ σε ευρωπαϊκό επίπεδο η Γαλλία άρχισε να επιβάλλει πρόστιμα για την κυκλοφορία σε πεζοδρόμια ύψους 135 ευρώ. Και άλλες χώρες, όπως και η Ελλάδα σχεδιάζουν να προσαρμόσουν το νομοθετικό τους πλαίσιο στην κυκλοφορία αυτού του νέου μέσου που όσο εξυπηρετικό είναι άλλο τόσο επικίνδυνο καθίσταται χωρίς όρους λειτουργίας.

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Σχολιάστε

ΚΛΙΚ ΚΑΙ ΔΙΑΒΑΖΕΙΣ

Κάντε κλικ στο εξώφυλλο και διαβάστε ΔΩΡΕΑΝ την τελευταία έκδοση της Εφημερίδας «Καρφίτσα»

Polls

Sorry, there are no polls available at the moment.

 

 

NEWSLETTER

Focus-On

Εφημερίδες

Διαβάστε όλες τις εφημερίδες online

ΑΡΧΕΙΟ