Τα χαρισματικά παιδιά δεν έχουν «στέγη» στην Ελλάδα - Karfitsa.gr
Slider Επικαιρότητα Κοινωνία

Τα χαρισματικά παιδιά δεν έχουν «στέγη» στην Ελλάδα

Η αξιολόγηση του Τάσου Γεραντίδη, του 8χρονου «Αϊνστάιν» από την Πέλλα, άνοιξε μια μεγάλη συζήτηση για την τύχη των παιδιών με αναπτυγμένες δεξιότητες στην Ελλάδα. Η Δρ. Αναστασία Χριστοδούλου, κλινική και δικαστική ψυχολόγος – νευροψυχολόγος, η οποία εξέτασε τον μικρό μαθητή, εντυπωσιάστηκε με τις επιδόσεις του και τον ενέταξε στη λίστα με τα χαρισματικά παιδιά. «Με τον όρο χαρισματικό, εννοούμε το παιδί εκείνο που συνδυάζει υψηλές ικανότητες σε νοητικό και συναισθηματικό επίπεδο. Συνεπώς ως έννοια, η χαρισματικότητα σχετίζεται με τον τρόπο με τον οποίο το παιδί αποκτά τις γνώσεις και όχι με την εκπαίδευσή του», εξηγεί στην Karfitsa η ειδική επιστήμονας.

Της ΔΕΣΠΟΙΝΑΣ ΚΡΗΤΙΚΟΥ

«Σύμφωνα με το τεστ Wechsler Intelligence Scale for Children (WISC-V) στο οποίο υποβλήθηκε, ο Τάσος είναι ένα πολύ χαρισματικό παιδί. Συνήθως τα χαρισματικά παιδιά σαν και αυτόν είναι περίπου το 1% του παγκόσμιου πληθυσμού», αναφέρει η Δρ. Αναστασία Χριστοδούλου.

«Το σημαντικότερο πρόβλημα στη χώρα μας, είναι ότι έχουν χαθεί πολλά χαρισματικά παιδιά», τονίζει η κ. Χριστοδούλου, η οποία προσθέτει πως το συγκεκριμένο τεστ χρησιμοποιείται στην Ελλάδα εδώ και μόλις τρία χρόνια. «Οι κλίμακες αυτές που περικλείουν 16 υποδοκιμασίες, υπάρχουν εδώ και πολλά χρόνια σε άλλες χώρες και δυστυχώς μόλις πρόσφατα κυκλοφόρησαν επίσημα στην Ελλάδα», σημειώνει. Η ίδια εξηγεί ότι ο Τάσος αξιολογήθηκε με την Κλίμακα Νοημοσύνης Παιδιών και Εφήβων (Wechsler Intelligence for Children, WISC-5) και βάσει των αποτελεσμάτων θεωρείται «εξαιρετικά ευφυής» με Γενικό Δείκτη Νοημοσύνης 140 και υψηλότατες επιδόσεις σε τρεις τομείς: του Ρέοντος Συλλογισμού, της Οπτικοχωρικής Αντίληψης και της Ταχύτητας Επεξεργασίας. Το WISC-5 δίνει την δυνατότητα υπολογισμού 5 Πρωτογενών Δεικτών που αντιπροσωπεύουν τη νοητική λειτουργικότητα σε ειδικές γνωστικές περιοχές και λεπτομερέστερης απεικόνισης της επίδοσης.

Ο Τάσος και η οικογένεια του μεταναστεύουν στη Γερμανία για να αξιοποιήσουν το ταλέντο του, καθώς στην Ελλάδα δεν βρέθηκε σχολείο για να φιλοξενήσει αυτό το παιδί.

Τι σημαίνει χαρισματικό παιδί

Σύμφωνα με την κ. Χριστοδούλου, τα χαρισματικά παιδιά κατακτούν πολύ νωρίς τα αναπτυξιακά ορόσημα της ηλικιακής τους ομάδας. Έχουν υψηλή ταχύτητα αντίληψης και επεξεργασίας της πληροφορίας, ενώ διεξάγουν συμπεράσματα με ευελιξία. Υπάρχει επίσης μία έμφυτη περιέργεια που εκφράζεται μέσα από ερωτήσεις και ασυνήθιστους προβληματισμούς. Συχνά έχουν ενδιαφέροντα που εστιάζονται στις επιστήμες όπως τα μαθηματικά ή τη φυσική και τη λογοτεχνία. «Τα στοιχεία αυτά είναι εμφανή ακόμα και από την ηλικία των 3 ή 4 ετών, όταν το παιδί δείχνει προσοχή σε προγράμματα τηλεόρασης, αριθμούς ή γράμματα, καταλαβαίνει ότι κάνει κάποιος λάθος και εμφανίζει τελειομανία. Μπορεί επίσης να μην του αρέσουν τα συμβατικά παιχνίδια και να προτιμά ενήλικες ή μεγαλύτερα παιδιά. Το κριτικό πνεύμα, η αίσθηση του χιούμορ και ο σχολιασμός ποικίλων θεμάτων είναι επίσης ενδεικτικό γνώρισμα, με το προφίλ να συμπληρώνεται με την υψηλή ενσυναίσθηση και συναισθηματική ωριμότητα», τονίζει.

Συμβουλές προς τους γονείς

Οι γονείς αυτών των παιδιών πρέπει να δείχνουν αποδοχή και κατανόηση. Η ισορροπία είναι δύσκολη, γιατί μπορεί ένα παιδί να σκέφτεται διαφορετικά αλλά δεν παύει να έχει τις ίδιες συναισθηματικές ανάγκες. Πολύ συχνά από έλλειψη ενημέρωσης δεν υπάρχει η κατάλληλη ενασχόληση, με αποτέλεσμα να μην ικανοποιείται η έμφυτη περιέργειά τους για γνώση. Άλλοι γονείς αντίθετα, θεωρούν ότι το παιδί τους είναι χαρισματικό για την δική τους εκπλήρωση επιθυμιών. Για αυτό η γνώμη ενός ειδικού μέσα από εξειδικευμένα τεστ είναι πολύ σημαντική. Η συμβουλευτική είναι εξίσου απαραίτητη τόσο στο σχολικό πλαίσιο όσο και το οικογενειακό ιδιαιτέρως στην περίοδο της εφηβεία ώστε να μπορέσει το παιδί να αποδεχτεί και να διαχειριστεί την διαφορετικότητα του.

Τι είναι το WISC τεστ

Οι αναθεωρήσεις που ενσωματώνει η πέμπτη έκδοση του WISC, ενισχύουν την ήδη σημαντική συμβολή της κλίμακας στην ψυχολογική αξιολόγηση των παιδιών. Εξάγονται πέντε διαφορετικοί δείκτες πέραν του Γενικού Δείκτη Νοημοσύνης (Δείκτης Λεκτικής Κατανόησης, Δείκτης Οπτικοχωρικής Αντίληψης, Δείκτης Ρέοντα Συλλογισμού, Δείκτης Εργαζόμενης Μνήμης, Δείκτης Ταχύτητας Επεξεργασίας) που διαμορφώνουν μία διαφορετική δομή σε σχέση µε τους δύο δείκτες (Λεκτικός Δείκτης Νοημοσύνης, Πρακτικός Δείκτης Νοημοσύνης) που ήταν διαθέσιμοι στο WISC–III. Επομένως, οι διαθέσιμες πληροφορίες για τον σχολικό ή τον κλινικό ψυχολόγο σχετικά µε τις δυνατότητες και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει το παιδί, θα είναι περισσότερες και πιο συνεκτικές. Ακόμα, οι διαθέσιμοι βοηθητικοί δείκτες που προκύπτουν από την επιμέρους επεξεργασία των βαθμολογιών του παιδιού, ενισχύουν τα ευρήματα της ψυχολογικής εξέτασης, συμβάλλοντας στην ακριβέστερη διάγνωση.

Η Κλίμακα Νοημοσύνης Wechsler για Παιδιά (WISC) χρησιμοποιείται σε όλα τα διαγνωστικά κέντρα της χώρας (ΚΕΣΥ, Ιατροπαιδαγωγικές Υπηρεσίες Γ.Ν., Μονάδες Ψυχικής Υγείας κ.λπ.), καθώς και από ιδιώτες ψυχολόγους και κρίνεται απαραίτητη για τη διάγνωση, και τον σχεδιασµό εξατοµικευµένου προγράµµατος. Τα αποτελέσματα μπορούν να αποτελέσουν οδηγό για παρεμβάσεις και αποφάσεις ένταξης σε κατάλληλα πλαίσια, προσφέροντας πολύτιμη κλινική πληροφόρηση.

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Σχολιάστε

ΚΛΙΚ ΚΑΙ ΔΙΑΒΑΖΕΙΣ

Κάντε κλικ στο εξώφυλλο και διαβάστε ΔΩΡΕΑΝ την τελευταία έκδοση της Εφημερίδας «Καρφίτσα»

Polls

Sorry, there are no polls available at the moment.

 

STAY CONNECTED

NEWSLETTER

Focus-On

Εφημερίδες

Διαβάστε όλες τις εφημερίδες online

ΑΡΧΕΙΟ