ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ
φωτο Σάββας Αυγητίδης

Του Αλέξανδρου Θάνου*

Έτσι εκφράστηκε η επιδίωξη µας για την τουριστική ανάπτυξη της διοίκησης της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας από τον Περιφερειάρχη Απόστολο Τζιτζικώστα. Η Κεντρική Μακεδονία να γίνει προορισµός όλο το χρόνο. Για να γίνει πραγµατικότητα  όµως  αυτό  πρέπει να αλλάξει η ίδια η δοµή του τουριστικού µας προϊόντος. Είναι  αλήθεια ότι ο τουρισµός στην χώρα µας είναι ταυτισµένος µε τον ήλιο και την θάλασσα και το τουριστικό προϊόν µοιάζει να περιορίζεται µέσα στο πλαίσιο των ξενοδοχειακών υπηρεσιών. Στο ερώτηµα, τι έχει να προσφέρει άραγε η Ελλάδα όταν οι θάλασσες κρυώσουν… Η απάντηση είναι αυτή που θα πρέπει να διαµορφώσει και τον πυρήνα της τουριστικής µας πολιτικής. Οι αυθεντικές εµπειρίες είναι το ζητούµενο στον σύγχρονο ταξιδιώτη. Δίπλα λοιπόν σε αυτό που είµαστε γνωστοί θα πρέπει να προβάλλουµε και τις εναλλακτικές µας αξίες, τον πολιτισµό µας και όταν λέµε πολιτισµό δεν εννοούµε µόνο την ανάδειξη των µουσείων και των αρχαιολογικών χώρων (τοµέας που θα πρέπει να γίνουν τοµές στην διαχείριση τους απο το υπουργείο πολιτισµού) αλλά και την σύγχρονη κουλτούρα, την άυλη και υλική πολιτιστική µας ταυτότητα. Η  ανεπανάληπτη γαστρονοµία µας, που αποτελεί µοναδική και χαρακτηριστική ταυτότητα της εµπειρίας ενός ταξιδιού. Η προβολή  της Μακεδονικής κουζίνας, µε την ανάδειξη του  τοπικού προϊόντος και των τοπικών συνταγών αποτελει πλέον µια συνεχή δράση µας, µε παράλληλη ανάδειξη θεµατικών αξόνων όπως ο εναλλακτικός, ο θρησκευτικός, ο ιαµατικός, ο  συνεδριακός, ο ιστορικός  και ο αθλητικός τουρισµός.

Για να µπορέσουµε λοιπόν να αναδείξουµε αυτούς τους τοµείς, χρησιοµοποιούµε όλα τα εργαλεία που έχουµε στην διάθεσή µας. Με τα χρηµατοδοτικά εργαλεία που έχουµε, ο  Περιφερειάρχης έχει ήδη εγκρίνει στο ΕΣΠΑ κονδύλια για την ανάδειξη αρχαιολογικών χώρων όπως της Πέλλας, των Αιγών, της Αµφίπολης, του Αγίου Όρους καθώς και ένα τριετές πλάνο δηµιουργίας µιας σύγχρονης τουριστικής ταυτότητας. Με σύγχρονα εργαλεία marketing προβάλλουµε σε όλες τις µεγάλες εκθέσεις του εξωτερικού ενιαία και συνεκτικά την Περιφέρεια µας, µέσα από τη δηµιουργία σύγχρονου οπτικοακουστικού υλικού αλλά και καινοτόµων ηλεκτρονικών εφαρµογών οι οποίες στοχεύουν όχι µόνο στην µετάδοση πληροφοριακού υλικού αλλά στην ίδια την πρόγευση της εµπειρίας του προορισµού. Στο τόπο που έζησαν και µεγαλούργησαν ο Μέγας Αλέξανδρος και ο Αριστοτέλης και φυσικά  µετέδωσε το µήνυµα  του Χριστιανισµού σε όλο το κόσµο ο Απόστολος των Εθνών, Ο Απόστολος Παύλος, οικουµενικές φυσιογνωµίες, τα µεγάλα Brands της περιοχής µας, δεν θα µπορούσαµε να µην τα έχουµε στον πυρήνα της προβολής του πολιτιστικού τουρισµού. Η ανάδειξη του Ολύµπου και των περιπατικών και ορειβατικών  διαδροµών µέσω της σύγχρονης πιστοποίησης απο διεθνείς οργανισµούς ώστε να µετατρέψουµε το βουνό των θεών σε βουνό και των ανθρώπων, αποτελεί τη προµετωπίδα της ανάπτυξης όλου του εναλλακτικού τουρισµού φύσης.

Ο συνεδριακός τουρισµός αποτελεί ίσως την πιο προσοδοφόρα µορφή τουρισµού καθώς ο συνεδριακός επισκέπτης ξοδεύει στον προορισµό τέσσερις φορές περισσότερο απο τον συνηθισµένο ταξιδιώτη. Χαρακτηριστικό της προσπάθειας µας αυτής είναι η συνεχής συνεργασία µε φορείς όπως της ενώσης των ξενοδόχων, των οργανισµών τουρισµού, αλλά και των πανεπιστηµιακών ιδρυµάτων της περιοχής µας. Χαρακτηριστικό παράδειγµα είναι η προσέλκυση στη Θεσσαλονίκη, το 2018, του µεγαλύτερου συνεδρίου για τον Δυτικό Δρόµο του Μεταξιού που θα γίνει πρώτη φορά σε ευρωπαϊκή πόλη από τον Παγκόσµιο οργανισµό τουρισµού. Ενας στόχος που πραγµατοποιηθηκε µε συνεργασία  της Περιφέρειας µε το Αριστοτέλειο Πανεπιστήµιο και το Γραφείο Συνεδριακού τουρισµού Θεσσαλονίκης. Το 2016 η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας ήταν η πρώτη Περιφέρεια της Ελλάδας σε επισκεψιµότητα τουριστών και άφησε στο ΑΕΠ της τοπικής οικονοµίας πάνω απο 1.6 δις ευρώ. Η µεγαλύτερη ευκαιρία είναι τώρα για να µπορέσουµε να επεκτείνουµε χρονικά, τοπικά και οικονοµικά ακόµα περισσότερο τον προορισµό µας,επενδύοντας στην ιδιωτική πρωτοβουλία και την εκπαίδευση των νέων ανθρώπων που θα στελεχώσουν το δυναµικό της. Η αλυσίδα αξίας του τουριστικού προϊόντος δεν ξεκινά και τελειώνει µέσα σε ένα ξενοδοχείο. Τον προορισµό εν τέλει τον διαµορφώνει η ολιστική  εµπειρία του ταξιδιώτη µέσα από υπηρεσίες, οι οποίες ξεκινάνε, απο την δραστηριότητα της ηµέρας και καταλήγουν στη διανυκτερεύση. Η τουριστική µας βιοµηχανία θυµίζει έναν κοιµώµενο γίγαντα που σιγά σιγά ξυπνάει σε ένα αφιλόξενο οικονοµικό περιβάλλον, χρέος µας αλλά και µοναδική µας επιλογή  να τον στηρίξουµε µε κάθε τρόπο.

Ο κ. Θάνος είναι αντιπεριφερειάρχης Τουρισµού και Πολιτισµού Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας