Το Ίντερνετ σπάει τη απομόνωση του  κορονοϊού - Karfitsa.gr
Επικαιρότητα

Το Ίντερνετ σπάει τη απομόνωση του  κορονοϊού

 Ο μαθητής γυμνασίου κάνει μάθημα στην e-τάξη του πανελλήνιου σχολικού δικτύου, η μικρότερη αδερφή του, μαθήτρια δημοτικού, είναι στον υπολογιστή και λύνει τις ασκήσεις που έχουν διαβιβαστεί από τον δάσκαλο μέσω του Ίντερνετ. Ο πατέρας και η μητέρα τους συνδέονται καθημερινά μέσω τηλεδιάσκεψης με συνεργάτες και συναδέλφους τους, είτε για να επιλύσουν καθημερινά προβλήματα στην εργασία τους, είτε για να έρθουν απλώς σε επαφή.

Αυτή είναι η εικόνα μίας κλασικής ελληνικής οικογένειας τον τελευταίο μήνα. Ο κορονοϊός μπορεί να απαίτησε απομόνωση, με την έννοια της κοινωνικής άμεσης επαφής, όμως έχει οδήγησε στην  πρωτοφανή ανάπτυξη της διαδικτυακής επαφής μεταξύ των μελών σε πόλεις και χωριά όλου του κόσμου. Και όλα βασίζονται στο διαδίκτυο, στο Ίντερνετ. Μπορεί σε αρκετές χώρες του κόσμου οι τηλεδιασκέψεις να είχαν αναπτυχθεί και η επαφή από το διαδίκτυο κυρίως μέσω των μέσων κοινωνικής δικτύωσης (social media) επίσης να αυξάνονταν διαρκώς, όμως τέτοια αύξηση όπως την εποχή του κορονοϊού δεν είχε συμβεί. Ειδικά στην Ελλάδα η τηλε-επαφή ανέβηκε ψηλά στην ατζέντα,  λόγω ανάγκης. Αρκετοί στις δουλειές τους και ειδικά οι μαθητές και οι φοιτητές για τις εκπαιδευτικές τους ανάγκες. Δεν  είναι τυχαίο ότι το υπουργείο Παιδείας χρειάστηκε να αναβαθμίσει την πλατφόρμα του για την κάλυψη των αναγκών των μαθητών και φοιτητών, όταν διαπιστώθηκε ότι το σύστημα «κρεμούσε».

Ο Κοσμάς Πετρίδης είναι σύμβουλος Πληροφορικής και συνεργάζεται κυρίως με εταιρίες του εξωτερικού προωθώντας εφαρμογές διαδικτύου. «Εμάς ως ανθρώπους της πληροφορικής δεν μας επηρέασε πολύ. Δηλαδή η έννοια των βιντεο – συσκέψεων και της τηλε – εργασίας εφαρμοζόταν και παλιότερα, προφανώς όμως σε μικρότερη κλίμακα», είπε στην Karfitsa περιγράφοντας την κατάσταση που βίωσε με τους συνεργάτες του σε όλο τον κόσμο. «Το αρχικό διάστημα με όσα συνέβησαν είναι αλήθεια ότι υπήρχε ένα «μούδιασμα» και δημιουργήθηκε ανάγκη για αναδιοργάνωση όλων των συνεργασιών, επειδή ο κόσμος θα πήγαινε να δουλέψει από το σπίτι. Αλλά γενικά σε μας που γνωρίζουμε το αντικείμενο, λειτούργησε».

Το digital transformation, δηλαδή η εποχή του ψηφιακού μετασχηματισμού, μπορεί να μπήκε ξαφνικά στα σπίτια μας, όμως τελικά αποδείχτηκε ως μοναδική λύση και κάτι που ούτως ή άλλως θα γινόταν σε κάποια στιγμή, πάντως άμεσα. Και δεν είναι μόνον αυτό. Η εποχή του κορονοϊού και η ανάγκη ψηφιοποίησης των καθημερινών αναγκών, οδήγησε σε λύσεις που το αρτηριοσκληρωτικό κράτος έκανε χρόνια να αποδεχτεί. «Αυτό που γενικά βλέπουμε από τους συνεργάτες και πελάτες μας στην Ευρώπη είναι ότι και αυτοί προσαρμόστηκαν. Βλέπουμε ότι συνεχίζουν και η δουλειά δεν έμεινε πίσω. Η επικοινωνία και η συνεργασία προχώρησε. Είναι πιο δεκτικοί επειδή έχουν περισσότερο χρόνο από το σπίτι. Προσπαθεί όλος ο κόσμος και νομίζω πως ανταποκρίνεται», τόνισε.

 

Γεμίζει το διαδίκτυο;

Το τελευταίο διάστημα έχουν αναπτυχθεί συζητήσεις σχετικά με τις αντοχές του διαδικτύου στον καταιγισμό των δεδομένων που πάνε κι έρχονται μεταξύ υπολογιστών όλου του κόσμου από τους «αποκλεισμένους» λόγω κορονοϊού. «Σίγουρα λόγω των τηλεδιασκέψεων οι οποίες πλέον είναι το κύριο μέσο επικοινωνίας, προσωπικής, επαγγελματικής και εκπαιδευτικής, έχει αυξηθεί πάρα πολύ η κίνηση στο ίντερνετ», σημείωσε μιλώντας στην Karfitsa ο καθηγητής Πληροφορικής στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης Νίκος Βασιλειάδης.

Συμπλήρωσε πάντως ότι το πρόβλημα εντοπίζεται κυρίως στους servers, δηλαδή στους υπολογιστές που διαχειρίζονται τα δεδομένα και όχι στο ίντερνετ που τα μεταφέρει. «Όλες αυτές οι υπηρεσίες τηλεδιασκέψεων δεν απασχολούν μόνο το δίκτυο που μεταφέρει δεδομένα. Η ομιλία, το βίντεο, το κείμενο, αφού μεταφερθούν από το  δίκτυο πρέπει να αποθηκευτούν, αυτά τα δεδομένα να επεξεργαστούν από υπολογιστές, από κεντρικούς υπολογιστές. Εκεί είναι το  πρόβλημα, στους servers, στις υπολογιστικές υποδομές και όχι στο δίκτυο. Το δίκτυο είναι κατασκευασμένο για μεγάλη κίνηση», σημείωσε ο κ. Βασιλειάδης. «Όταν κάποιος έχει προβλέψει τον server να επεξεργαστεί δεδομένα για 1.000 τηλεδιασκέψεις και του έρχονται ξαφνικά 1 εκατομμύριο, προφανώς δεν θα μπορούσε να επενδύσει τόσα χρήματα, να έχει τόσο ισχυρούς servers. Εκεί κυρίως εστιάζονται τα προβλήματα», τόνισε. Συμπλήρωσε πως το πρόβλημα μπορεί να αντιμετωπιστεί εάν οι εταιρίες επενδύσουν σε μεγαλύτερους και καλύτερους servers.

«Το διαδίκτυο δεν έχει θέματα, θα αντέξει», επισήμανε από την πλευρά του ο κ. Πετρίδης. «Όλες οι μεγάλες εταιρίες στον κόσμο ενισχύονται για να αντέξουν», ανέφερε φέρνοντας μάλιστα ως παράδειγμα την κίνηση από μεγάλες δικτυακές πλατφόρμες όπως το Youtube and Netflix για τη μείωση της ποιότητας των εικόνων που μεταδίδουν στον ευρωπαϊκό χώρο,  προκειμένου να υπάρχει περισσότερη ελεύθερη κίνηση στη διαδικτυακή κοινότητα. Το ίδιο αναμένεται να ληφθεί ως μέτρο ενδεχομένως και στις Ηνωμένες Πολιτείες, όπου επίσης έχουν εφαρμοστεί οι πρώτοι  περιορισμοί στην κίνηση του πληθυσμού λόγω κορονοϊού.

Ενδεικτικό της κατάστασης που έχει καταγραφεί στην Ελλάδα είναι τα στοιχεία που έχει δημοσιοποιήσει το GR-IX, το ελληνικό internet exchange (διαδικτυακές ανταλλαγές), σχετικά με τι συνέβη στον ελληνικό χώρο αυτό το διάστημα. Συγκεκριμένα, όταν τον περσινό Απρίλιο οι ανταλλαγές δεδομένων κυμαίνονταν από 40 έως 80 Gbits το δευτερόλεπτο, τον φετινό Απρίλιο ήδη καταγράφεται διακύμανση από 140 μέχρι και 200 Gbits το δευτερόλεπτο. Στις ημερήσιες καμπύλες που αποτυπώνει το GR-IX αποτυπώνεται ότι οι ώρες αιχμής είναι από τις 11 το πρωί μέχρι και τις 9 το βράδυ, χωρίς όμως η μείωση να είναι ιδιαίτερα μεγάλη από τις 7 ως τις 11 το  πρωί και από τις 9 το βράδυ ως τις 2 τα  ξημερώματα.

Οι καμπύλες των ανταλλαγών δεδομένων για τη Θεσσαλονίκη έχουν απόλυτη αντιστοιχία με το τι συμβαίνει σε όλο τον ελλαδικό χώρο. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με το γράφημα τον Απρίλιο του 2019 η ανταλλαγή ήταν του επιπέδου από 0,5 έως 1Gbits το δευτερόλεπτο, τον φετινό Απρίλιο εν μέσω απαγόρευσης μετακινήσεων οι ανταλλαγές έχουν εκτοξευτεί στην πόλη από 6 έως 12Gbits το δευτερόλεπτο. Δηλαδή καταγράφεται πολλαπλασιασμός της χρήσης του διαδικτύου.

 

Ζήτημα παραμένει η ασφάλεια στο διαδίκτυο

Η αύξηση των συναλλαγών μέσω του διαδικτύου έχει αυξήσει παράλληλα και τους κινδύνους από τις προσπάθειες των επιτηδείων να παραβιάσουν τις δικλείδες ασφαλείας, να υποκλέψουν δεδομένα, μέχρι και να ανοίξουν τραπεζικούς λογαριασμούς. Δεν είναι τυχαίο ότι ειδικά οι Τράπεζες με μηνύματά τους προς τους καταναλωτές εφιστούν την προσοχή στις δικτυακές συναλλαγές τους. Ο κίνδυνος αλίευσης στοιχείων από τους τραπεζικούς κωδικούς είναι μεγάλος.

Αυτός είναι ο λόγος που αρκετοί χρήστες είναι ακόμη επιφυλακτικοί, ακόμη και αυτή την περίοδο. «Οι μεγαλύτεροι σε  ηλικία προφανώς έχουν μεγαλύτερη επιφυλακτικότητα και δυσκολία. Και αυτό το βλέπουμε στις ηλεκτρονικές συναλλαγές, στις οποίες διακυβεύονται χρήματα και υπάρχει επιφυλακτικότητα», σημείωσε ο κ. Βασιλειάδης, προσθέτοντας ότι το ίδιο δεν συμβαίνει με τους νέους που προσαρμόστηκαν εύκολα στο νέο τοπίο.

«Χρειάζεται προσοχή για τους κινδύνους και τους κανόνες κυβερνοασφάλειας, επειδή παραμονεύουν «φάκες» για να κλέψουν λογαριασμούς e-banking», σημείωσε από την πλευρά του ο κ. Πετρίδης. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση μεγάλης πλατφόρμας τηλεδιασκέψεων, που χρησιμοποιείται κατά κόρον ειδικά την περίοδο αυτή. Οι επιτήδειοι συνέδεσαν κακόβουλα λογισμικά με τη λήψη της πλατφόρμας από άλλους συνδέσμους, που είτε υπερθέρμαναν τον υπολογιστή και τον κατέστρεφαν, είτε αποκτούσαν απόλυτη πρόσβαση στα δεδομένα του χρήστη.  Ήδη οι εταιρίες έχουν λάβει μέτρα γι’ αυτό και οι ειδικοί συνιστούν οι εφαρμογές να χρησιμοποιούνται από τις επίσης σελίδες των εταιριών.

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΚΑΡΦΙΤΣΑ

Σχολιάστε

ΚΛΙΚ ΚΑΙ ΔΙΑΒΑΖΕΙΣ

Κάντε κλικ στο εξώφυλλο και διαβάστε ΔΩΡΕΑΝ την τελευταία έκδοση της Εφημερίδας «Καρφίτσα»

Polls

Sorry, there are no polls available at the moment.

 

 

NEWSLETTER

Focus-On

Εφημερίδες

Διαβάστε όλες τις εφημερίδες online

ΑΡΧΕΙΟ