ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ

Μόνο τυπική δεν ήταν η πρόσφατη γενική συνέλευση των μετόχων της ΟΛΘ ΑΕ, η οποία ήταν η πρώτη μετά την είσοδο του νέου επενδυτή στο εταιρικό σχήμα.

Η… έκπληξη ήρθε από τον νέο μεγαλομέτοχο της ΟΛΘ AE, την SEGT (South Europe Gateway Thessaloniki), δια στόματος του αναπληρωτή προέδρου του διοικητικού συμβουλίου του ΟΛΘ και CEO της Terminal Link, Boris Wenzel, ο οποίος –εκπροσωπώντας όλα τα μέρη της κοινοπραξίας (του γερμανικού fund «Deutsche Invest Equity Partners GmbH», της γαλλικής «Terminal Link SAS» και της «Belterra Investments Ltd» συμφερόντων του Ιβάν Σαββίδη) που εξαγόρασε το 67% των μετοχών της εισηγμένης – ζήτησε και, με ευκολία πέτυχε, την αναβολή της απαλλαγής από πάσα ευθύνη των μελών της προηγούμενης διοίκησης με την οποία έκλεισε ουσιαστικά η περίοδος του ελέγχου της εταιρίας από το ελληνικό δημόσιο.

Η πρόταση να αναβληθεί η ψήφιση της απαλλαγής για τη διοίκηση των Κ. Μέλλιου – Δ. Μακρή, για τα πεπραγμένα της εταιρικής χρήσης 2017 ξάφνιασε τους… παροικούντες την Ιερουσαλήμ, αν και για κάποιους άλλους που, επίσης, παρακολουθούν εκ του σύνεγγυς τα τεκταινόμενα στο λιμάνι η κίνηση αυτή ήταν αναμενόμενη.

Η εισήγηση του βασικού μετόχου, όπως διατυπώθηκε από τον κ. Wetzel, εγκρίθηκε από την πλειοψηφία των μετόχων του Οργανισμού, ενώ το ΤΑΙΠΕΔ –που πλέον κατέχει μειοψηφικό πακέτο 7,27%- διαφώνησε και τάχθηκε υπέρ της απαλλαγής της προηγούμενης διοίκησης.

Προσωρινή… αναβολή

Η αναβολή για απαλλαγή της προηγούμενης διοίκησης είναι, σύμφωνα με πληροφορίες, προσωρινή και το θέμα θα επανέλθει εκ νέου για ψήφιση όταν ολοκληρωθεί η έρευνα την οποία διεξάγουν οι νέοι μέτοχοι και αφορά, μεταξύ άλλων, στην πραγματική κατάσταση του μηχανολογικού εξοπλισμού της εταιρείας. Η κατάσταση αυτή –σύμφωνα με τον μεγαλομέτοχο- απέχει… παρασάγγας από την εικόνα η οποία αποτυπώθηκε στη σχετική έκθεση που τους δόθηκε κατά τη διαδικασία πώλησης.

Ωστόσο η κίνηση της SEGT ήταν για πολλούς αναμενόμενη, καθώς η νέα διοίκηση είχε διατυπώσει τις ενστάσεις της από την πρώτη στιγμή που ανέλαβε το «πηδάλιο» του ΟΛΘ. Είναι χαρακτηριστικό ότι στην πρώτη συνέντευξη Τύπου που είχε δοθεί τον Απρίλιο, η νέα διοίκηση μιλούσε για «μαύρη τρύπα» 27 εκατ. ευρώ, όσον αφορά στην κατάσταση του μηχανολογικού εξοπλισμού του ΟΛΘ σε σχέση με όσα είχαν παρουσιαστεί στους επενδυτές πριν την κατάθεση των προσφορών κατά τη διαγωνιστική διαδικασία.

Πάντως, όσοι παρακολουθούν όλα αυτά τα χρόνια το σίριαλ της ιδιωτικοποίησης του λιμανιού της Θεσσαλονίκης υποστηρίζουν ότι οι εκπρόσωποι της κοινοπραξίας των επενδυτών γνώριζαν τι παραλάμβαναν. Όπως σημειώνουν, είχαν όλο τον χρόνο (σ.σ. οι πρώτες δεσμευτικές προσφορές κατατέθηκαν στις 23 Μαρτίου 2017 και η ανακήρυξη του προτιμητέτου επενδυτή έγινε στις 24 Απριλίου 2018) και τον… χώρο, καθώς ακόμη και πριν την υπογραφή της σύμβασης οι εκπρόσωποι των επενδυτών πηγαινοέρχονταν στο λιμάνι, ενώ από τον Ιανουάριο του 2018 είχε εγκατασταθεί στον ΟΛΘ τεχνικό κλιμάκιο της κοινοπραξίας για να ελέγξει όλα τα περιουσιακά στοιχεία του οργανισμού τα οποία περιγράφονται λεπτομερώς ως προς τα χαρακτηριστικά τους, ενώ υπάρχουν και φωτογραφίες γι κάθε μηχάνημα. Όλα δε τα στοιχεία καταγράφονται στις εκθέσεις οι οποίες δεν συντάχθηκαν από την προηγούμενη διοίκηση του λιμανιού, αλλά από έναν εκ των διεθνούς εμβέλειας τεχνικών συμβούλων που είχε προσλάβει για το σκοπό αυτό το ΤΑΙΠΕΔ, την Hamburg Port Consulting (HPC), η οποία είναι θυγατρική εταιρία συμβούλων του λιμανιού του Αμβούργου.

Πίεση προς την κυβέρνηση;

Η αναβολή της ψήφισης απαλλαγής της προηγούμενης διοίκησης από τις ευθύνες της, παρότι ήταν κατά πολλούς αναμενόμενη, προκάλεσε προβληματισμό και ποικίλες αντιδράσεις, ενώ τροφοδότησε σενάρια  περί ανοιχτού «μετώπου» της κοινοπραξίας με την προηγούμενη διοίκηση αλλά και άσκησης πίεσης προς το ΤΑΙΠΕΔ και την κατ’ επέκταση προς την κυβέρνηση για μείωση του συνολικού τιμήματος εξαγοράς των 232 εκατ. ευρώ κατά το ποσό των 28,6 δισ. ευρώ που θα απαιτηθεί για την αναβάθμιση του μηχανολογικού εξοπλισμού ώστε να καταστεί αποτελεσματικότερη η λειτουργία του λιμανιού. Σενάρια θέλουν τον μεγαλομέτοχο να κρατά με αυτό τον τρόπο ανοιχτό το θέμα της «μαύρης τρύπας» που εντόπισε ανάμεσα στη σημερινή κατάσταση των μηχανημάτων και την εικονική πραγματικότητα που φέρεται να του παρουσιάστηκε στο data room. Άλλωστε, όπως υπογραμμίζουν όσοι γνωρίζουν από γενικές συνελεύσεις εταιριών, η απαλλαγή της διοίκησης από τις ευθύνες της θα ήταν μια τυπική διαδικασία, καθώς ο έλεγχος μπορούσε να συνεχιστεί και αν εντοπίζονταν ποινικές ευθύνες προφανώς και δεν θα ίσχυε γι’ αυτές η απαλλαγή από τη γενική συνέλευση των μετόχων.

Τα σενάρια αυτά, πάντως, διαψεύδονται από συνεργάτες της κοινοπραξίας οι οποίοι συνδέουν την αναβολή της απαλλαγής με τον εσωτερικό έλεγχο ο οποίος δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί. Θεωρούν, λοιπόν, πως τυπικά δεν θα μπορούσε να δοθεί απαλλαγή στην προηγούμενη διοίκηση χωρίς αυτό να σημαίνει πως υπάρχει οποιαδήποτε κατηγορία σε βάρος της. Κατά την κοινοπραξία των επενδυτών δεν πρόκειται για κυνήγι μαγισσών αλλά για διαδικαστικό ζήτημα το οποίο είναι προσωρινό και θα λήξει με την ολοκλήρωση του ελέγχου. Άλλωστε και ο ίδιος ο κ. Wenzel, κατά την εισήγησή του, είχε ξεκαθαρίσει πως η SEGT δεν μπορεί να απαλλάξει από τις ευθύνες της την προηγούμενη διοίκηση μέχρι να ολοκληρωθεί η έρευνα που, όπως είπε, θα πρέπει να διεξαχθεί σε βάθος, κυρίως σε ό,τι αφορά την κατάσταση του μηχανολογικού εξοπλισμού ο οποίος, είναι πεπαλαιωμένος. Και δεν ήταν η πρώτη φορά που ακουγόταν αυτό: Οι εργαζόμενοι του λιμανιού είχαν πολλές φορές καταγγείλει ότι το λιμάνι βρισκόταν τα τελευταία χρόνια στην κόψη του ξυραφιού καθώς είχαν παγώσει οι επενδύσεις, ενώ από το 2012… έπεφτε «μαχαίρι» ακόμη σε μικρά έργα, αλλά και σε προμήθειες που ήταν αναγκαία για την καθημερινή λειτουργία του Οργανισμού.

Σύμφωνα με πληροφορίες, πάντως, μέλη της προηγούμενης διοίκησης του λιμανιού ζήτησαν από τη διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ να τοποθετηθεί επί του θέματος, κάτι που, εκτός απροόπτου, δεν αναμένεται να γίνει, καθώς ό,τι ήταν να πει το Ταμείο το είπε στη γενική συνέλευση καταψηφίζοντας την πρόταση του κ. Wenzel

Το μέρισμα

Η πρόταση Wenzel… επισκίασε τις θετικές ανακοινώσεις που έγιναν στη διάρκεια της γενικής συνέλευσης όπως η διανομή μερίσματος 0,45 ευρώ ανά μετοχή, παρά τη σημαντική μείωση των κερδών για το 2017 (σ.σ. λόγω των αυξημένων αποσβέσεων αλλά και τις αυξημένων προβλέψεων που διενεργήθηκαν από τη νέα ιδιοκτησία της εταιρείας, προκειμένου να αποτυπωθεί η πραγματική κατάσταση του ΟΛΘ κυρίως σε ότι αφορά τον μηχανολογικό εξοπλισμό), αλλά και η αύξηση 9,67% στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων στο πεντάμηνο του τρέχοντος έτους με τον κύκλο εργασιών να διαμορφώνεται περίπου στα επίπεδα του αντίστοιχου περυσινού διαστήματος, σε 22,3 εκατ. ευρώ.

Όπως εξήγησε στο πλαίσιο της συνέλευσης ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΟΛΘ ΑΕ, Σωτήρης Θεοφάνης, η φιλοσοφία της νέας διοίκησης είναι να μην συσσωρεύονται κέρδη στην εταιρεία, όπως συνέβαινε στο παρελθόν. Όπως είπε, τα κέρδη πρέπει να προωθούνται στις απαιτούμενες επενδύσεις, αλλά και να δίνουν εμπιστοσύνη και αποτελέσματα στους μετόχους, μέσω της διανομής του αντίστοιχου μερίσματος.

To ρεπορτάζ δημοσιεύθηκε στο φύλλο της Karfitsa #721
Σχολιάστε