, Πέμπτη
28 Μαρτίου 2024

search icon search icon

Γ. Μυλόπουλος, πρόεδρος της Αττικό Μετρό: Το Μετρό αλλάζει τη Θεσσαλονίκη

Όπως πολύ καλά ξέρει κάθε Θεσσαλονικιός, η πόλη μας ταλαιπωρείται από ένα συγκοινωνιακό κενό. Η Θεσσαλονίκη είναι ένα μοναδικό φαινόμενο πόλης ενός εκατομμυρίου κατοίκων που εξαρτάται αποκλειστικά από ένα και μόνο Μέσο Μαζικής Μεταφοράς, τα λεωφορεία, τα οποία επιπροσθέτως παρέχουν πολύ χαμηλό επίπεδο υπηρεσιών προς τον πολίτη.
Τα έργα του Μετρό, με τις καθυστερήσεις, τις παλινωδίες και την εν τέλει διακοπή τους, ταλαιπώρησαν κι αυτά τη πόλη για μια δεκαετία. Οι παθογένειες του έργου που σχετίζονταν με την προχειρότητα και την μη ωρίμανση των μελετών κατά τη φάση δημοπράτησής του, καθώς και το γεγονός ότι δεν ελήφθησαν υπόψη οι απαιτητικές τοπικές συνθήκες, δημιούργησαν σειρά προβλημάτων. Αυτό, όμως, είναι το παρελθόν.
Από το Μάρτιο και μετά, οι εργασίες του Μετρό έχουν ξεκινήσει ξανά σε στέρεες βάσεις, με όλα τα προβλήματα που ταλάνιζαν το έργο να έχουν επιλυθεί, και υλοποιούνται με ταχείς ρυθμούς σε όλα τα μέτωπα. Το μέλλον μόνο θετικά νέα θα έχει για το Μετρό της Θεσσαλονίκης.
Το έργο της Θεσσαλονίκης περιλαμβάνει τη βασική γραμμή μήκους 9,6 χιλιομέτρων με 13 σταθμούς και την επέκτασης της Καλαμαριάς μήκους 4,8 χιλιομέτρων με 5 σταθμούς. Από το συνολικό μήκος των 9,6 χιλιομέτρων δίδυμης σήραγγας της βασικής γραμμής έχει ήδη διανοιγεί πάνω από το 90%.
Από τους 13 σταθμούς της βασικής γραμμής, τα έργα πολιτικού μηχανικού έχουν ολοκληρωθεί στους 8, ενώ στους 3 η κατασκευή είναι σε προχωρημένο στάδιο. Τέλος, στην Αγία Σοφία συνεχίζεται ακόμη η αρχαιολογική ανασκαφή ενώ στο σταθμό «Βενιζέλου» μετά την υπογραφή του μνημονίου συνεργασίας ανάμεσα στο Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, το Υπουργείο Πολιτισμού, την Αττικό Μετρό Α.Ε. και τον Δήμο Θεσσαλονίκης και τη συγκρότηση ομάδας εργασίας με τη συμμετοχή εκπροσώπων των παραπάνω φορέων, ήδη εκπονούνται οι σχετικές μελέτες για την κατασκευή του σταθμού και ταυτόχρονα την ανάδειξη του αρχαιολογικού χώρου και σύντομα αναμένεται να ξεκινήσουν οι εργασίες. Ο σταθμός της Βενιζέλου αποτελεί μοναδικό στον κόσμο φαινόμενο συνύπαρξης ενός ανοικτού αρχαιολογικού χώρου «μιας πόλης κάτω από την πόλη», όπως συνηθίζεται να λέγεται, και ταυτοχρόνως ενός υπερσύγχρονου σταθμού στην ίδια θέση, αλλά σε μεγαλύτερο βάθος και αναμένεται να γίνει τοπόσημο για τη Θεσσαλονίκη που θα ενισχύσει τα οικονομικά οφέλη της πόλης και θα συμβάλλει στην ανάδειξη της πολιτισμικής της ταυτότητας.  Τέλος, και στην επέκταση προς Καλαμαριά, τα έργα προχωρούν με ταχύτατο ρυθμό και πραγματοποιούνται εργασίες και στους πέντε σταθμούς. Η διάνοιξη της δίδυμης σήραγγας με τη χρήση 2 TBM θα ξεκινήσει στις αρχές του 2017.
Το Μετρό της Θεσσαλονίκης θα προσφέρει στην οικονομία της πόλης τόσο κατά τη διάρκεια κατασκευής του όσο κυρίως μετά την ολοκλήρωσή του. Στη φάση κατασκευής του δίνεται μια σημαντική ώθηση στην τοπική οικονομία σε εποχή ύφεσης και ανεργίας, τόσο μέσω της δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας στα εργοτάξια, όσο όμως και μέσω της απορρόφησης κονδυλίων που ενισχύουν  τη τοπική οικονομία με εκατοντάδες εκατομμύρια ευρω τα οποία έμεναν αναξιοποίητα. Να σημειωθεί ότι, σήμερα, απασχολούνται στο έργο περίπου 1.500 άνθρωποι, οι οποίοι μέχρι πρότινος ήταν άνεργοι.
Επιπροσθέτως, η  λειτουργία του έργου το 2020, θα δώσει μια σημαντική αναπτυξιακή διέξοδο στην οικονομία της Θεσσαλονίκης. Με την ένταξη του έργου στην καθημερινή ζωή της πόλης, ο τουρισμός, το εμπόριο, η αγορά και οι επιχειρήσεις αναμένεται να τεθούν σε ανοδική τροχιά. Η ολοκλήρωση του Μετρό της Θεσσαλονίκης θα δώσει μια αναπτυξιακή πνοή στη πόλη και μια ανάσα ελπίδας στους κατοίκους της.
Η λειτουργία του Μετρό δεν θα αλλάξει μόνο τα δεδομένα των συγκοινωνιών στη Θεσσαλονίκη αλλά την ίδια τη ζωή στη πόλη. Ας σκεφτεί κανείς μόνο ότι το Μετρό συνδράμει στη δραστική μείωση της κυκλοφορίας των ΙΧ οχημάτων στις πόλεις και στη σημαντική μείωση των εκπομπών των θερμοκηπικών αερίων, όπως το διοξείδιο του άνθρακα, συμμετέχοντας έτσι. δραστικά στην καταπολέμηση του φαινομένου του θερμοκηπίου. Στη Θεσσαλονίκη, συγκεκριμένα, το Μετρό με τις δυο γραμμές του αναμένεται να εξυπηρετεί περίπου 300.000 επιβάτες ημερησίως, μειώνοντας κατά περίπου 80.000 τα ΙΧ οχήματα που κυκλοφορούν στη πόλη και κατά 200 τόνους τους ατμοσφαιρικούς ρύπους ημερησίως.
Η Θεσσαλονίκη με Μετρό το 2020 θα είναι μια άλλη πόλη όσον αφορά τη ποιότητα ζωής και το αστικό τοπίο και θα διαθέτει ένα σύγχρονο μέσο υποδομής που τόσο πολύ της λείπει και θα την καταστήσει πιο ελκυστική και πιο φιλική.
Η ολοκλήρωση αυτού του κύκλου των εργασιών θα σημάνει, όμως, και την αρχή ενός άλλου, καθώς ήδη μελετώνται από την Αττικό Μετρό οι επεκτάσεις του έργου προς Σταυρούπολη, Πολίχνη, Ευκαρπία με 5 σταθμούς, προς Αμπελόκηπους, Μενεμένη, Εύοσμο και Κορδελιό, με 4 σταθμούς καθώς και η σύνδεση του Αεροδρομίου με την επέκταση της Γραμμής της Καλαμαριάς.
Το Μετρό είναι το κλειδί για τη διαμόρφωση της Θεσσαλονίκης του μέλλοντος.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ακολουθήστε τη Karfitsa στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από τη Θεσσαλονίκη, την Ελλάδα και τον κόσμο.