, Πέμπτη
28 Μαρτίου 2024

search icon search icon

Η επιτυχία και η… μετανάστευση της «Βρώμικης Γριάς»

Συνέντευξη στη Φιλίππα Βλαστού
Οι Dirty Granny Tales ή στα ελληνικά «Βρώμικη Γριά» είναι μια καλλιτεχνική ομάδα που «γεννήθηκε» στην Αθήνα, το 2005. Οι μελωδίες και η σκηνική τους παρουσία είναι το δυνατό χαρτί τους, παρουσιάζοντας  ατμοσφαιρικά και απόκοσμα παραμύθια. Πρωτότυπη ζωντανή μουσική, εντυπωσιακά κοστούμια, μάσκες, χορός, ανατρεπτικό κουκλοθέατρο και προβολή animation- όλα κατασκευασμένα από τους ίδιους. Πριν από λίγα χρόνια την «έκαναν» για… Βερολίνο και έκτοτε εκστασιάζουν κοινό και κριτικούς του εξωτερικού. Ο Mouldbreath, μέλος της ομάδας, μας καλωσορίζει στον κόσμο των DGT και μιλάει στην Karfitsa.
– Ποιοι βρίσκονται πίσω από τους Dirty Granny Tales;
H σημερινή σύνθεση των Dirty Granny Tales είναι η εξής: στο ρόλο του Mouldbreath(Κιθάρα, μαντολίνο, φωνή) o Σταύρος Μητρόπουλος, στο ρόλο του Worm eaten vagus (μπάσο, φλογέρα, φωνή) o Αθανάσιος Μητρόπουλος, στο ρόλο της Slime Skin(τσέλο, φωνή) η Δαλάη Θεοφιλοπούλου και στο ρόλο του Heart Beat Zero(κρουστά) ο Βασίλης Δημητριάδης. Το χορευτικό κομμάτι της παράστασης Telion’s Garden το έχουν αναλάβει οι: Ruby Wilson και Giulia Del Balzi.
-Γιατί «Βρώμικη Γριά»;
Είμαστε αφηγητές σκοτεινών παραμυθιών, τα οποία δε θα κοιμίσουν παιδιά, αντιθέτως θα προβληματίσουν. Η κλασσική φιγούρα της γιαγιάς μπροστά από το τζάκι πλέκοντας το κασκόλ, δεν είναι ο κατάλληλος χαρακτήρας για το ρόλο του αφηγητή. Εδώ θέλουμε μια γριά με ψυχρό βλέμμα, σε κρύο σκοτεινό δωμάτιο, με βραχνή βαριά φωνή να στοιχειώσει τις ψυχές των ανθρώπων με τις ιστορίες της.
-Αν κάποιος δει παράστασή σας ή έστω και μια αφίσα των εμφανίσεων σας, χωρίς να ξέρει ποιοι είστε, νομίζει ότι κρύβεται από πίσω ο Tim Burton.
Το στοιχείο του Tim Burton είναι σίγουρα υπαρκτό, όπως και πολλά άλλα που πλάθουν μια νέα ταυτότητα. Το show των Dirty Granny Tales  είναι μοναδικό στο χώρο του θεάματος. Κι αυτό γιατί δεν ακολουθήσαμε κάποιο πρότυπο, ή αν θέλεις δοκιμασμένες φόρμες. Παρθενογένεση χωρίς να βλέπεις κανένα στοιχείο επηρεασμού, φυσικά και δεν υπάρχει, ποτέ δεν υπήρχε. Ακόμα και οι πρώτες μουσικές νότες στην ανθρώπινη ιστορία ήταν επηρεασμένες από ήχους της φύσης. Αλλά ακόμα και σήμερα, παρόλο που υπάρχει μια πληθώρα στην τέχνη, θα δεις κάποιες φορές έργα τα οποία ανοίγουν μια καινούρια πόρτα. Αυτό όμως δεν είναι και πολύ συνηθισμένο μιας και για να έχει αποδοχή το έργο πρέπει να στοχεύει σε συγκεκριμένο target group. O περισσότερος κόσμος γενικά έχει μια δυσκολία στο να δεχτεί κάτι το οποίο δεν είναι γνώριμο σε αυτόν. Αλλά για μένα ο καλλιτέχνης έχει την υποχρέωση, αν θεωρεί πως εκφράζεται μέσω της τέχνης του, να κάνει νέες προτάσεις, αποφεύγοντας δρόμους ασφαλείας.

-Η εκκεντρικότητα των εμφανίσεών σας είναι ένα στοιχείο της επιτυχίας σας;
Δε μας θεωρώ εκκεντρικούς, ειδικά στην εποχή μας υπάρχουν σχήματα με πολύ πιο ακραία εμφάνιση επί σκηνής. Ζούμε στην εποχή του εντυπωσιασμού, υπάρχει μια δίψα του κόσμου να τραβάει τα βλέμματα, μέσω εφαρμογών όπως το facebook, youtube κλπ. Εμείς κατακρίνουμε αυτό το παιχνίδι, το θεωρούμε πολύ επιφανειακό.  Δε μας απασχολεί το πόσο ακραία είναι η εμφάνιση μας, αλλά η ποιότητά της σε σχέση με το περιβάλλον που θέλουμε να δημιουργήσουμε με τα παραμύθια μας.
-Φύγατε από την Ελλάδα ή σας «έδιωξε» η κατάσταση που επικρατεί; Είναι πιο εύκολο για έναν καλλιτέχνη να φεύγει από την πατρίδα του; Πως είναι τα πράγματα για έναν καλλιτέχνη στη Γερμανία;
Σίγουρα η κρίση στη χώρα μας έπαιξε κι αυτή το ρόλο της στο να αλλάξουμε έδρα. Βασικά μας βοήθησε να πάρουμε μια απόφαση που θα έπρεπε να είχαμε πάρει καιρό πριν. Κι αυτό το λέω γιατί η Ελλάδα είναι απομονωμένη στο χάρτη από την υπόλοιπη Ευρώπη. Εμείς θέλαμε να δείξουμε τη δουλειά μας. Στο Βερολίνο είμαστε πιο ευκίνητοι, γνωρίζουμε ενδιαφέροντα κόσμο για το μέλλον της Dirty Granny, μιας και ζούμε ουσιαστικά σε ένα από τα μεγαλύτερα καλλιτεχνικά κέντρα, παγκοσμίως. Από την άλλη πλευρά σε μια τέτοια πόλη, ο ανταγωνισμός είναι τεράστιος. Για να φανεί εδώ η δουλειά σου θέλει επιμονή, υπομονή και φυσικά να πιστεύεις πολύ στο έργο σου. Δεν είναι εύκολο λοιπόν για ένα καλλιτέχνη να φύγει από την πατρίδα του. Βασικά πρέπει να είναι προετοιμασμένος πως ξεκινάει πάλι από το μηδέν.
-Σε κάθε παράστασή σας δεν «πέφτει» καρφίτσα. Ωστόσο υπάρχει οικονομικό αντίκτυπο σε εσάς. Βιοπορίζεστε από αυτό;
Ναι βιοποριζόμαστε, αλλά όπως και να το κάνεις, δεν είναι και εύκολο να ζεις από αυτό. Κάποιες χρονικές περιόδους, χρειάζεται να κάνουμε και κάτι άλλο για να ενισχυθούμε οικονομικά.
-Στίχοι, μουσική, χορό, κουκλοθέατρο, μάσκες, κουστούμια, animation περιλαμβάνονται στις παραστάσεις σας και όλα αυτά είναι δική σας δημιουργία. Πόσο εύκολο είναι;
Γενικώς τα περισσότερα τα κάνουμε εμείς, έχουμε και κάποιους εξωτερικούς συνεργάτες, παράδειγμα για το Telion’s Garden η Beatrice Bauman και ο Crudelia von Grim ανέλαβαν ένα μεγάλο μέρος των κατασκευών, στο στιχουργικό κομμάτι επίσης η Andreea Badea και ο Χάρης Λόξας έγραψαν πολλά από  τα κομμάτια της παράστασης. Το χτίσιμο της παράστασης μας τρώει πολύ από το χρόνο μας, είμαστε αφιερωμένοι σε αυτό, βέβαια το πάθος για το αποτέλεσμα μας δίνει τη δύναμη να πραγματοποιήσουμε το έργο μας.
-Οι Έλληνες είναι δεκτικοί σε… νέα θεάματα;
Παραδόξως έχουμε πάρει πολύ θετικό feedback ακόμα κι από Έλληνες που θα έλεγε κανείς πως δεν έχουν σχέση με τον εναλλακτικό χώρο. Προσωπικά αγαπώ πολύ το Ελληνικό κοινό γιατί ξέρει να ρουφάει συναισθήματα. Και αν το δούμε σε αναλογία πληθυσμού, συγκριτικά με άλλες χώρες, σίγουρα πιστεύω πως είμαστε πολύ δεκτικός λαός σε καινούριες προτάσεις.
-«Καλώς ήρθατε στον κόσμο των Dirty Granny Tales», ποια είναι η διαφορά με τον κόσμο… που ζούμε;
Οι ιστορίες της βρώμικης γριάς έχουν αλληγορικό χαρακτήρα, θέλουμε να εκθέσουμε τα ανθρώπινα ένστικτα έτσι ώστε να μας προβάλουν το κάλο και το κακό, το όμορφο και το άσχημο μέσα από ένα πιο εσωτερικό πρίσμα. Οπότε η διαφορά από τον κόσμο που ζούμε είναι ότι ουσιαστικά δίνουμε ερμηνεία στις κοινωνικά παράλογες συμπεριφορές μας.

Ακολουθήστε τη Karfitsa στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από τη Θεσσαλονίκη, την Ελλάδα και τον κόσμο.