, Πέμπτη
28 Μαρτίου 2024

search icon search icon

«Μπορούμε να μειώσουμε περισσότερο τα τροχαία στη Χαλκιδική»

Του Ευθύμη Καρανάσιου*
Η φετινή πασχαλινή περίοδος ήταν από τις λιγοστές περιόδους εορτών που δεν ήταν πρώτο θέμα στις ειδήσεις τα θύματα στην άσφαλτο, κατά τη μαζική μετακίνηση εκδρομέων σε όλες τις γωνιές της χώρας.
Υπήρξαν όμως, απλώς ήταν μειωμένα σε σχέση προηγούμενες αντίστοιχες περιόδους. Αξιοσημείωτη μεταβολή και ίσως ενθαρρυντική για το μέλλον.
Είναι έργο ευχής; Είναι η αρχή της συνειδητοποίησης της ανθρώπινης ζωής; Είναι η αρχή της αφύπνισης της πολιτείας; Είναι η συνομωσία του σύμπαντος να πάψουν πλέον οι δρόμοι μας να βάφονται με αίμα;
Όλα, επέδρασαν ως ένα καμπανάκι ευαισθητοποίησης για τους οδηγούς, οι οποίοι κινήθηκαν στους ελληνικούς δρόμους, και ναι, ήταν όλοι προσεκτικοί.
Έκαναν τα αυτονόητα. Οδήγησαν χωρίς να καταναλώσουν αλκοόλ. Οδήγησαν χωρίς, ταυτόχρονα, να μιλούν στο τηλέφωνο. Φορούσαν τη ζώνη τους. Φορούσαν τα κράνη τους, όσοι οδήγησαν μηχανές. Και, κυρίως, συμπεριφέρθηκαν με αξιοπρέπεια και με σεβασμό.
Η Χαλκιδική δεν εξαιρέθηκε από το σύνολο. Είναι ουσιαστικό για την εικόνα της δυνατότερης τουριστικής περιοχής της Μακεδονίας, αλλά και για την ουσία την ίδια, να  κατορθώσει να εξαλείψει ολοκληρωτικά και τα τελευταία απομεινάρια της θύμησης της μακράς εκείνης περιόδου κατά την οποία η Χαλκιδική κατατασσόταν μεταξύ των πρώτων περιοχών με τα περισσότερα τροχαία δυστυχήματα-ατυχήματα.
Από τότε κύλησε πολύ νερό στο αυλάκι για να μειωθούν οι ανθρωποθυσίες στα κακά οδικά δίκτυα της περιοχής.
Σχεδιάστηκαν και κατασκευάστηκαν εξ αρχής σύγχρονα οδικά δίκτυα, αντικαθιστώντας δρόμους καρμανιόλες, θυμίζω Θεσσαλονίκης – Ν. Μουδανιών, Ποτίδαιας-Κασσάνδρειας. Δρόμοι που άλλαξαν εντελώς το τοπίο των μετακινήσεων στον τουριστικό προορισμό της Βόρειας Ελλάδας.
Μικρότερης κλίμακας τεχνικές παρεμβάσεις – διορθώσεις εξάλειψαν προβληματικά σημεία δρόμων, προσφέροντας γρηγορότερη και κυρίως ασφαλέστερη πρόσβαση προς την Κασσάνδρα, τη Σιθωνία και το Άγιο Όρος.
Αδιαμφισβήτητα, η ανάπτυξη των οδικών υποδομών της Χαλκιδικής αποτέλεσε μέρος του σχεδιασμού των μεταπολιτευτικών κυβερνήσεων της χώρας κάτω από τις ισχυρότατες πιέσεις των τοπικών και περιφερειακών αρχών.
Οι βελτιώσεις στις οδικές υποδομές, έδωσαν χειροπιαστά αποτελέσματα. Συνέβαλαν σημαντικά στη σταθερή μείωση των τροχαίων συμβάντων σε ολόκληρη τη Χαλκιδική.
Βελτιώθηκε σημαντικά ο αρνητικός δείκτης των τροχαίων με μείωση του αριθμού των νεκρών και των τραυματιών. Η μείωση ωστόσο σε καμία των περιπτώσεων δεν δίνει το σήμα για εφησυχασμό ή για τον οποιοδήποτε πανηγυρισμό.
Μέχρι σήμερα και παρά την ανάπτυξη πολλαπλών δράσεων εκπαίδευσης, ενημέρωσης, ευαισθητοποίησης, και αυστηρής εφαρμογής των κατασταλτικών μέτρων της πολιτείας και στη Χαλκιδική, ιδίως τη θερινή περίοδο, εξακολουθούμε να ερχόμαστε αντιμέτωποι με  τη μάστιγα που ξεκληρίζει ετησίως ένα ολόκληρο χωριό.
Ο παράγοντας «άνθρωπος» αποδεικνύεται τελικώς πολύ σκληρός να καμφθεί, να συμμορφωθεί, να συνεχίσει τη ζωή, να σκορπίσει χαρά αντί πόνο.
Η αλλαγή αντίληψης για την οδική ασφάλεια, θα οδηγήσει σε καλύτερα αποτελέσματα και σε περαιτέρω μείωση των τροχαίων ατυχημάτων.
Θεωρούμε, ότι η μείωση των τροχαίων ατυχημάτων είναι ένα σύνθετο ζήτημα και γι’ αυτό χρειάζεται να το δούμε από όλες τις πλευρές του.
Πρόσφατα, ο  Κυριάκος Μητσοτάκης, παρουσίασε τo στρατηγικό σχέδιο της Νέας Δημοκρατίας για την οδική ασφάλεια.
Στρατηγικός στόχος είναι να μειωθούν κατά 50% τα θανατηφόρα τροχαία δυστυχήματα, μέσα σε μια δεκαετία. Είναι εφικτό. Αρκεί να υπηρετήσουμε με συνέπεια και σταθερότητα μια συγκροτημένη στρατηγική.
Να κινητοποιήσουμε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς – και είναι πολλοί αυτοί – και κυρίως να κάνουμε αυτό το οποίο σε μια οργανωμένη Πολιτεία θα ήταν αυτονόητο. Να θέσουμε τα ζητήματα της οδικής ασφάλειας πολύ ψηλά στην πολιτική μας προτεραιότητα.
Δεν πρέπει η οδική ασφάλεια να αφορά μόνο κάποιους ανθρώπους, τα ζητήματα οδικής ασφάλειας πρέπει να διδάσκονται πάνω από όλα στα σχολεία.
Το σχέδιο της ΝΔ «αντιμετωπίζει και τα ζητήματα της εκπαίδευσης και τα ζητήματα της αστυνόμευσης και τα ζητήματα των υποδομών, τα ζητήματα των ελέγχων, τα ζητήματα των πρώτων βοηθειών, τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί το ΕΚΑΒ.
Όλα ξεκινούν από τον παράγοντα άνθρωπο και την αντίληψη που έχουμε για την οδική ασφάλεια. Από εκεί πηγάζουν όλες οι οδηγικές συμπεριφορές, καλές ή κακές.
Μπορούμε να επιλέγουμε την καλή οδηγική συμπεριφορά σε όλες τις μικρές ή μεγάλες μετακινήσεις μας.
*Ο κ. Καρανάσιος είναι πρώην βουλευτής ΝΔ στη Χαλκιδική
 

Ακολουθήστε τη Karfitsa στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από τη Θεσσαλονίκη, την Ελλάδα και τον κόσμο.