, Παρασκευή
29 Μαρτίου 2024

search icon search icon

Οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσετε αυτή την εβδομάδα

Δημοτική Πινακοθήκη Θεσσαλονίκης- Casa Bianca (Λεωφ. Βασιλίσσης Όλγας 180, τηλ. 231 3318538)
«Ιστορίες από Χαρτόνι – Αισώπειοι Μύθοι» του Μανώλη Χάρου
Η γραφή του Μανώλη Χάρου αναδύεται με ευαίσθητες και συμβολικές νύξεις, ως σελίδες ενός αυστηρά προσωπικού, ιδιότυπου ημερολογίου. Ένας κόσμος ονειρικός, υπαινικτικός και καθηλωτικός αποκαλύπτεται στα έργα του, που αναπτύσσονται με ρυθμό και συγκίνηση, αντανακλούν έναν εσωτερικό τρόπο βίωσης των καταστάσεων, δίνουν την εντύπωση ότι πηγάζουν από το υποσυνείδητο, απεικάζουν τη ζωτική του σχέση με τον κόσμο, μεταπλάθουν τα ερεθίσματα και τις μνήμες σε πλαστικά επεισόδια που, αν και αποδομούν και αφίστανται της οπτικής πραγματικότητας, συγχρόνως την εμπεριέχουν και τη μετασχηματίζουν.
Μια σύγχρονη πρόταση, πρωτότυπη και ευρηματική, συνιστά και η ενότητα έργων του με θέμα τους Μύθους του Αισώπου, οι οποίοι, παρά το πέρασμα 2.500 περίπου χρόνων, εξακολουθούν να επιβεβαιώνουν τον επίκαιρο χαρακτήρα τους, συνθέτουν ένα γοητευτικό και διαχρονικό σώμα μικρών γλαφυρών κειμένων, στα οποία η δύναμη της παραβολής και η αλληγορία συμβιώνουν με την ηθική διάσταση και το διδακτικό περιεχόμενο. Κεντρικοί ήρωες αναδεικνύονται τα ζώα που αποκτούν φωνή και ανθρώπινες ιδιότητες, χαρτογραφώντας έναν πολυδιάστατο εσωτερικό κόσμο συναισθημάτων και εμμονών, θετικών και αρνητικών καταστάσεων και συμπεριφορών, πυροδοτώντας την κριτική- στοχαστική διάθεση, συγκροτώντας και συμπυκνώνοντας, με τρόπο εύληπτο, μια φιλοσοφική προσέγγιση της ζωής. Η αλεπού, το λελέκι, το ποντίκι, το βόδι, το κοράκι, το βατράχι και το κουνούπι διεκδικούν τον δικό τους πρωταγωνιστικό ρόλο σε μια αναπάντεχη φανταστική θεατρική σκηνή της ανθρώπινης ύπαρξης και των περιπετειών της.
Διάρκεια Έκθεσης: Έως 15 Ιουλίου
 
Μουσεία
Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (Εγνατίας 154, τηλ. 231 0240002)
«Future Revisited. Μέρος δεύτερο: Η μυθολογία του καλλιτέχνη» του Anatoly Shuravlev
Η φόρμα, ως αρχετυπικό συστατικό της τέχνης αποτελεί και τη βασική αναζήτηση του έργου του καλλιτέχνη. Ο εικαστικός προσεγγίζει τη φόρμα, όπως αυτή αποτυπώνεται στα έργα της ρωσικής πρωτοπορίας από τη συλλογή Κωστάκη του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης –έργα των Καζιμίρ Μαλέβιτς, Ιβάν Κλιούν, Λιουμπόβ Ποπόβα, Μιχαήλ Ματιούσιν κ.ά- προτείνοντας νέο περιεχόμενο. 1000 εικόνες έργων άλλαξαν κλίμακα και αναπαράχθηκαν φωτογραφικά σε διαστάσεις 10 x 8 χιλιοστά. Με τον τρόπο αυτό οι νέες εικόνες λειτουργούν ως ένα νέο αλφάβητο που προέκυψε από την αποδόμηση της ίδιας της φόρμας. Ο Anatoly Shuravlev δημιουργεί μια απόλυτη εγκατάσταση, έναν υποθετικό ναό για την τέχνη, αποζητώντας την συμμετοχή και κυρίως την εμπειρία από την επαναπροσέγγιση των έργων της ρωσικής πρωτοπορίας και την προβολή τους στο μέλλον. Με την εγκατάσταση αυτή ο καλλιτέχνης δεν καταθέτει μόνο φόρο τιμής στην ιστορική πρωτοπορία αλλά δημιουργεί ένα εντελώς νέο έργο τέχνης με υλικό την φορμαλιστική αισθητική μιας ολόκληρης ιστορικής συλλογής και καλεί να ξαναδούμε την συλλογή αυτή με νέο τρόπο και με το βλέμμα στραμμένο στο μέλλον.
Διάρκεια Έκθεσης: Έως 23 Ιουλίου
 
Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού (Λεωφ. Στρατού 2, τηλ. 231 3306400)
«Η Αγία Σοφία των αδελφών Fossati μέσα από την Τρικόγλειο Βιβλιοθήκη του Α.Π.Θ.»
Στην έκθεση παρουσιάζονται για πρώτη φορά 22 έγχρωμες λιθογραφίες του Gaspare Fossati που απεικονίζουν το ναό της Αγίας Σοφίας στην Πόλη και τον περιβάλλοντα χώρο του. Τα εξαιρετικά αυτά έργα τέχνης φιλοτεχνήθηκαν στο πλαίσιο των εργασιών αποκατάστασης (1847-1849) στο κορυφαίο αυτό μνημείο παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς από τους Ιταλοελβετούς αρχιτέκτονες Gaspare και Giuseppe Fossati. Οι λιθογραφίες πλαισιώνονται από χάρτες της Κωνσταντινούπολης (15ου, 16ου και 18ου αι.), κατόψεις του ναού της Αγίας Σοφίας και σχετικό χρονολόγιο της ιστορίας του στο πέρασμα των αιώνων. Το υλικό προέρχεται από την περίφημη «Τρικόγλειο Βιβλιοθήκη», δωρεά του ομογενούς από την Αίγυπτο, Ιωάννη Τρικόγλου, στη Βιβλιοθήκη του Α.Π.Θ., το 1963. Επίσης, ο επισκέπτης θα έχει τη δυνατότητα να παρακολουθήσει σε οθόνη, επιλεγμένο σύγχρονο φωτογραφικό υλικό της Αγίας Σοφίας από το Ψηφιακό Αρχείο Ελληνικού Πολιτισμού του Θ. Κορρέ.
Παράλληλοι στόχοι της έκθεσης είναι αφενός η προβολή του υλικού της «Τρικογλείου Βιβλιοθήκης» και αφετέρου η ανάδειξη του πάντοτε επίκαιρου ζητήματος της προστασίας των μνημείων διαφορετικών λαών, πολιτισμών και θρησκειών, σύμφωνα με τις διεθνείς συμβάσεις, τις αρχές της UNESCO και άλλων διεθνών οργανισμών.
Διάρκεια Έκθεσης: Έως 15 Οκτωβρίου
 
«Ο άγιος Σάββας Σερβίας»
Στην έκθεση παρουσιάζονται απεικονίσεις του αγίου και επεξηγηματικά κείμενα σχετικά με τη ζωή και το έργο του, ενώ κεντρικό έκθεμα αποτελεί το ακριβές αντίγραφο της ποιμαντορικής ράβδου του αγίου.
Ο άγιος Σάββας (περ. 1175-1236) – πρίγκιπας της σερβικής δυναστείας των Νεμανιδών- υπήρξε κτήτορας της μονής Χελανδαρίου το 1198, ιδρυτής και μεγάλος ευεργέτης ναών και μονών (στο Άγιο Όρος, στη Σερβία, στην Κωνσταντινούπολη, στη Θεσσαλονίκη και στους Αγίους Τόπους), ηγούμενος της μονής Στουντένιτσα, διπλωμάτης, νομοθέτης, ιδρυτής και πρώτος αρχιεπίσκοπος της αυτοκέφαλης σερβικής ορθόδοξης εκκλησίας. Ενίσχυσε με το έργο του την άμεση σχέση της Σερβίας με το Βυζάντιο και την Ορθοδοξία, ενώ και για τη συγγραφή του νομοκανονικού του έργου, κειμένου θεμελιώδους για τη σερβική εκκλησία και πολιτεία, βασίστηκε σε αντίστοιχα βυζαντινά κείμενα τα οποία αποτέλεσαν το πρότυπο για την αντίστοιχη σερβική παραγωγή.
Είχε ιδιαίτερες σχέσεις με το Άγιο Όρος, όπου μόνασε για σχεδόν δυο δεκαετίες, στις μονές Αγίου Παντελεήμονος και Βατοπεδίου μέχρι την ίδρυση από τον ίδιο της μονής Χελανδαρίου. Εξίσου σημαντικές σχέσεις είχε και με τη Θεσσαλονίκη όπου χειροτονήθηκε αρχιμανδρίτης και αργότερα παρέμεινε στη μονή Φιλοκάλου, της οποίας υπήρξε ευεργέτης.
Διάρκεια Έκθεσης: Έως 13 Σεπτεμβρίου

Ακολουθήστε τη Karfitsa στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από τη Θεσσαλονίκη, την Ελλάδα και τον κόσμο.